Updated on 2024/04/01

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WAJIMA Yuichiro
 
Organization
Administrative Support Organizations Education Headquarters Division of Educational Development Designated associate professor
Center for the Studies of Higher Education Designated associate professor
Title
Designated associate professor

Degree 3

  1. Ph.D. in Engineering ( 2009.3   Tokyo Institute of Technology ) 

  2. M.A. of Engineering ( 2005.3   Tokyo Institute of Technology ) 

  3. B.A. in Engineering ( 2002.3   University of Yamanashi ) 

Research Interests 13

  1. 認知科学

  2. 認知コスト

  3. 言語心理学

  4. 言語コーパス

  5. 自己質問方略

  6. 確率判断

  7. 方略使用の文化差

  8. 教訓帰納

  9. 実践研究

  10. 学習法略

  11. 学習スキル

  12. 図表活用法略

  13. Institutional Research

Research Areas 4

  1. Humanities & Social Sciences / Tertiary education  / IR

  2. Humanities & Social Sciences / Cognitive science

  3. Humanities & Social Sciences / Linguistics

  4. Humanities & Social Sciences / Educational psychology

Research History 10

  1. Osaka University   Center for Global Initiatives   Guest Associate Professor

    2023.6

  2. Nagoya University   Center for the Studies of Higher Education   Designated associate professor

    2022.11

  3. Osaka University   Center for Student Success Research and Practice   Associate professor

    2022.4 - 2022.11

  4. Osaka University   Center for the Study of Higher Education and Global Admissions   Associate professor

    2017.5 - 2022.3

  5. Osaka University   Lecturer

    2017.4

  6. Osaka University   Assistant Professor

    2016.4 - 2017.3

  7. Osaka University   Institute for Academic Initiatives Strategic Planning Office   Designated assistant professor

    2014.4 - 2016.3

  8. The University of Tokyo   Interfaculty Initiative in Information Studies Graduate School of Interdisciplinary Information Studies   Designated assistant professor

    2012.4 - 2014.3

  9. Aoyama Gakuin University   Assistant

    2011.4 - 2012.3

  10. Tokyo Institute of Technology

    2009.4 - 2011.3

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Education 2

  1. Tokyo Institute of Technology   Graduate School of Decision Science and Technology

    2002.4 - 2009.3

  2. University of Yamanashi   Faculty of Engineering

    1998.4 - 2002.3

Committee Memberships 2

  1. 独立行政法人 大学入試センター   手書き文字データ蓄積システムの構築及び機械学習による認識率向上検証業務仕様策定委員会  

    2017.10   

  2. 独立行政法人 大学入試センター   統合的試験システムの開発及び試行的実施サポート業務総合評価委員会  

    2017.9 - 2017.10   

Awards 1

  1. 優秀インタラクティブ発表賞(HCGシンポジウム2014)

    2014   電子情報通信学会ヒューマンコミュニケーショングループ   馬名の文字数は馬券購入行動に影響を与える:名前の情報量に基づく分析

    本田秀仁, 和嶋雄一郎, 松香敏彦, 植田一博

 

Papers 56

  1. The Perceptions and Experiences of Graduate Students: Evidence From a Japanese National Research University

    Lilan Chen, Akari Kikuchi, Yuichiro Wajima, Tatsuo Kawashima

    IICE Official Conference Proceedings     2024.2

     More details

    Publishing type:Research paper (international conference proceedings)   Publisher:The International Academic Forum(IAFOR)  

    DOI: 10.22492/issn.2189-1036.2024.58

  2. IRの深化フェーズの整理とそれぞれの深化フェーズにおけるIR資源 Reviewed

    和嶋 雄一郎, 山本 亮, 津久井 浩太郎

    大学情報・機関調査研究集会 論文集   Vol. 12   page: 82 - 87   2023.11

     More details

    Authorship:Lead author  

    DOI: 10.50956/mjir.12.0_82_1

  3. Research Assessment of Co-creative Aspects with Citizens in Urban Planning Related Fields in the UK Reviewed

    Yoshie Kawahito, Hiroyuki Takeda, Yuichiro Wajima, Atsuko Kaga

    Proceedings of 2023 International Conference of Asian-Pacific Planning Societies     page: 1306 - 1315   2023.8

     More details

    Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  4. Suggestion for Constructing IR Systems with "Quick Win" at Small-Medium-sized Universities

    Proceedings of the Meeting on Japanese Institutional Research   Vol. 11   page: 30 - 35   2022.11

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Association for Institutional Research  

    DOI: 10.50956/mjir.11.0_30_4

  5. データプレパレーションツール・RPAツールを利用した 大学におけるデータ処理業務の可視化及び自動化 ― 財務会計業務における期末決算作業の可視化・自動化の試み ― Reviewed

    山本 亮, 津久井 浩太郎, 和嶋 雄一郎

    大学評価とIR   ( 13 ) page: 13 - 24   2022.2

     More details

    Authorship:Last author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  6. データプレパレーションツール・RPAツールを利用した大学におけるデータ処理業務の可視化及び自動化 ― 財務会計業務における期末決算作業の可視化・自動化の試み ―

    和嶋 雄一郎

    情報誌『大学評価とIR』   Vol. 13   page: 13 - 24   2022

     More details

  7. How to Construct, Conduct and Share Educational Assessments in AAC&U : Report of 2020 General Education, Pedagogy , and Assessment Conference

    Matsumura Yuko, Wajima Yuichiro, Kawashima Tatsuo

      Vol. 9 ( 9 ) page: 111 - 118   2021.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Center For Education In Liberal Arts And Sciences  

    We participated in the 2020 General Education, Pedagogy, and Assessment Conference held by Association of American Colleges & Universities (AAC&U) and collected information about the design and implementation of educational assessment. We identified four characteristics of assessment in the United States that could inform the enhancement and dissemination of educational assessment in Japan. These characteristics were: proposition/conduct of new forms of assessment combining qualitatively and quantitatively; trust in assessment; readiness for the conduct of assessment by schoolwide networks; and awareness of improvability through sharing of information.

    DOI: 10.18910/79448

    CiNii Books

    CiNii Research

    Other Link: http://hdl.handle.net/11094/79448

  8. gradSERUを用いた大学院生の学習・研究活動の把握と国際比較

    和嶋 雄一郎, 森 玲奈, 村上 正行

    日本教育工学会研究報告集 = Research report of JSET Conferences   Vol. 20 ( 3 ) page: 137 - 142   2020.10

     More details

    Language:Japanese   Publisher:日本教育工学会  

    CiNii Research

  9. gradSERUを用いた大学院生の学習・研究活動の把握と国際比較

    和嶋雄一郎, 森玲奈, 村上正行

    日本教育工学会研究報告集   Vol. 20 ( 3 ) page: 137 - 142   2020.10

     More details

    Authorship:Lead author  

  10. Are the ‘Writing’ experiences at High Schools of freshmen changing? : Focusing on the results of First-year student survey of Osaka Univ. on the Inquiry-Based Learning experiences Reviewed

    Yoshimoto Mayo, Wajima Yuichiro, Sakajiri Akihiro, Hori Kazunari

      Vol. 8   page: 13 - 19   2020.3

     More details

    Language:Japanese  

    DOI: 10.18910/75496

    CiNii Research

  11. 入学時データと学習データから 見る高大接続―高校における学 習行動別の期待と大学での学習 経験・満足度の関連性について―

    和嶋雄一郎

    大阪大学 高等教育・入試研究開発センター 「多面的・総合的な評価への転換を図る入学者選抜改善システム構築」事業 (平成28年度~令和3年度)中間報告書     page: 137 - 143   2020.3

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  12. 大学入学者の高校での「書く」経験は変化しているのか : 大阪大学入学時アンケートより探究学習に着目して Reviewed

    吉本 真代, 和嶋 雄一郎, 坂尻 彰宏, 堀 一成

    大阪大学高等教育研究   Vol. 8   page: 13 - 19   2020.3

  13. 児童における創造的な問題解決の実験的研究 Invited

    和嶋雄一郎

    子どもと発育発達   Vol. 17 ( 4 ) page: 230 - 235   2020.1

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  14. Teaching novices to use BI tools Reviewed

    Yuichiro Wajima

    6th International IBM Cloud Academy Conference 2018     2018.5

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (other academic)  

  15. Strategy Analysis of Non-consequence Inference with Euler Diagrams

    Yuri Sato, Yuichiro Wajima, Kazuhiro Ueda

    Journal of Logic, Language and Information   Vol. 27 ( 1 ) page: 61 - 77   2017.9

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:Springer Netherlands  

    How can Euler diagrams support non-consequence inferences? Although an inference to non-consequence, in which people are asked to judge whether no valid conclusion can be drawn from the given premises (e.g., All B are A
    No C are B), is one of the two sides of logical inference, it has received remarkably little attention in research on human diagrammatic reasoning
    how diagrams are really manipulated for such inferences remains unclear. We hypothesized that people naturally make these inferences by enumerating possible diagrams, based on the logical notion of self-consistency, in which every (simple) Euler diagram is true (satisfiable) in a set-theoretical interpretation. The work is divided into three parts, each exploring a particular condition or scenario. In condition 1, we asked participants to directly manipulate diagrams with size-fixed circles as they solved syllogistic tasks, with the result that more reasoners used the enumeration strategy. In condition 2, another type of size-fixed diagram was used. The diagram layout change interfered with accurate task performances and with the use of the enumeration strategy
    however, the enumeration strategy was still dominant for those who could correctly perform the tasks. In condition 3, we used size-scalable diagrams (with the default size as in condition 2), which reduced the interfering effect of diagram layout and enhanced participants’ selection of the enumeration strategy. These results provide evidence that non-consequence inferences can be achieved by diagram enumeration, exploiting the self-consistency of Euler diagrams. An alternate strategy based on counter-example construction with Euler diagrams, as well as effects of diagram layout in inferential processes, are also discussed.

    DOI: 10.1007/s10849-017-9259-x

    Web of Science

    Scopus

    CiNii Research

  16. WILLが創る新たな大学の道(16)データは高等教育をどう変えるのか(3)

    喜久里 要, 藤井 翔太, 和嶋 雄一郎

    文部科学教育通信   ( 418 ) page: 16 - 19   2017.8

     More details

    Language:Japanese   Publisher:ジアース教育新社  

    CiNii Research

  17. WILLが創る新たな大学の道(15)データは高等教育をどう変えるのか(2)

    喜久里 要, 藤井 翔太, 和嶋 雄一郎

    文部科学教育通信   ( 417 ) page: 24 - 27   2017.8

     More details

    Language:Japanese   Publisher:ジアース教育新社  

    CiNii Research

  18. WILLが創る新たな大学の道(15)データは高等教育をどう変えるのか(2) Invited

    喜久里 要, 藤井 翔太, 和嶋 雄一郎

    文部科学教育通信   ( 417 ) page: 24 - 27   2017.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:ジアース教育新社  

    CiNii Books

  19. WILLが創る新たな大学の道(16)データは高等教育をどう変えるのか(3) Invited

    喜久里 要, 藤井 翔太, 和嶋 雄一郎

    文部科学教育通信   ( 418 ) page: 16 - 19   2017.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:ジアース教育新社  

    CiNii Books

  20. WILLが創る新たな大学の道(14)データは高等教育をどう変えるのか(1)

    喜久里 要, 藤井 翔太, 和嶋 雄一郎

    文部科学教育通信   ( 416 ) page: 14 - 17   2017.7

     More details

    Language:Japanese   Publisher:ジアース教育新社  

    CiNii Research

  21. WILLが創る新たな大学の道(14)データは高等教育をどう変えるのか(1) Invited

    喜久里 要, 藤井 翔太, 和嶋 雄一郎

    文部科学教育通信   ( 416 ) page: 14 - 17   2017.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:ジアース教育新社  

    CiNii Books

  22. The difference in foresight using the scanning method between experts and non-experts

    Hidehito Honda, Yuichi Washida, Akihito Sudo, Yuichiro Wajima, Keigo Awata, Kazuhiro Ueda

    TECHNOLOGICAL FORECASTING AND SOCIAL CHANGE   Vol. 119   page: 18 - 26   2017.6

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:ELSEVIER SCIENCE INC  

    We examined the factors that produce differences in generating scenarios on the near future using the scanning method. Participants were asked to briefly read (scan) 151 articles about new technology, the latest customs, fashion, social change, value system transition, or emerging social problems, and then to generate three scenarios about the near future based on the articles. We compared the generated scenarios between scanning method experts and non-experts with no prior experience with the scanning method. We found that experts generated more unique scenarios than non-experts did, and that experts and non-experts differed in the diversity of articles referenced when generating scenarios. We discuss the relationship between the present findings and previous findings on divergent thinking. (C) 2017 Elsevier Inc. All rights reserved.

    DOI: 10.1016/j.techfore.2017.03.005

    Web of Science

    Scopus

    CiNii Research

  23. 文書の多様性指標の提案とオンラインニュース記事の分析 (共著) Reviewed

    須藤明人, 鷲田祐一, 本田秀仁, 和嶋雄一郎, 粟田恵吾, 植田一博

    第8回webインテリジェンスとインタラクション研究会     2016.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

  24. 企業調査・入学時調査・卒業時調査を利用した大学生の能力に関する分析―企業が重視する能力と大学生の主観的能力評価とのギャップ−

    岡嶋裕子, 和嶋雄一郎, 中村将大, 齊藤貴浩

        2015.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

  25. 学内システムのデータ統合によるIR業務の効率化

    河野麻里, 廣森聡仁, 塚常健太, 岡嶋裕子, 藤井翔太, 和嶋雄一郎, 齊藤貴浩

        page: 64 - 68   2015.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

  26. 大学の構成員に対する効果的な広報方法とは?

    和嶋 雄一郎, 石田大成社, 安部, 小貫] 有紀子, 齊藤 貴浩

    JSAI大会論文集   Vol. 2015 ( 0 ) page: 1D5OS22b5 - 1D5OS22b5   2015.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)   Publisher:一般社団法人 人工知能学会  

    <p>大学では様々な事業が行われているが,それらが大学の構成員に十分に周知されているとは言えない状況である.本研究では,大学における事業広報用ポスターに対して,デザインや詳細ページへのアクセス方法の提示(URL,QR,検索用キーワード提示 等),設置場所(掲示板,トイレの洗面台・個室 等)などの様々な組み合わせについて,より効果的な広報方法について検討した。</p>

  27. インターネットを利用した情報収集傾向が技術とサービスに関するアイデア生成に与える影響 Reviewed

    和嶋雄一郎, 足利純, 鷲田祐一, 植田一博

    電子情報通信学会和文論文誌D   Vol. J98-D ( 1 )   2015.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    J-GLOBAL

  28. The Influences of Ways of Information Gathering by Using Internet on Idea Generation about Technology and Service

    WAJIMA Yuichiro, ASHIKAGA Jun, WASHIDA Yuichi, UEDA Kazuhiro

      Vol. J98-D ( 1 ) page: 225 - 235   2015.1

     More details

    Language:Japanese   Publisher:The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers  

    Since Internet has become widespread in our modern society, it is considered popular to use Internet for information gathering when we generate new ideas. In this study, we focus on clarifying the influence of ways of information gathering by using Internet search on idea generation. We conducted an experiment, in which participants were asked to generate ideas about technology and service, that followed information gathering by using Internet search. In our experiment, five outside experts rated all ideas generated in terms of Originality, New Value, and Reality. As a result, many participants gathered technical information about the target of idea generation task which contributed to the result that the ideas generated by them were rated lower in terms of Originality and New Value. This way of information gathering was considered to be caused by the participants' tendency of Internet search such as using search words which seemed closely related to the task given and following links from one page to another. Our findings suggest that the tendency to gather technical information, which occurs with the use of Internet search, negatively affect performance in creative idea generation about technology and service.

    DOI: 10.14923/transinfj.2014jdp7065

    CiNii Research

  29. 大学の構成員に対する効果的な広報方法とは?

    和嶋 雄一郎, (株) 石田大成社, 安部[小貫] 有紀子, 齊藤 貴浩

    人工知能学会全国大会論文集   Vol. JSAI2015 ( 0 ) page: 1D5OS22b5 - 1D5OS22b5   2015

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 人工知能学会  

    <p>大学では様々な事業が行われているが,それらが大学の構成員に十分に周知されているとは言えない状況である.本研究では,大学における事業広報用ポスターに対して,デザインや詳細ページへのアクセス方法の提示(URL,QR,検索用キーワード提示 等),設置場所(掲示板,トイレの洗面台・個室 等)などの様々な組み合わせについて,より効果的な広報方法について検討した。</p>

    DOI: 10.11517/pjsai.jsai2015.0_1d5os22b5

    CiNii Research

  30. 学習や問題解決における学習方略の利用とその認知イメージ

    和嶋雄一郎

        page: 42 - 46   2014.10

     More details

    Authorship:Lead author  

  31. Experiment research of insight problem-solving process

    Kurata Takayuki, Wajima Yuichiro, Kuriyama Naoko, Nakagawa Masanori

    The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association   Vol. 78 ( 0 ) page: 2EV-1-079 - 2EV-1-079   2014.9

     More details

    Language:Japanese   Publisher:The Japanese Psychological Association  

    DOI: 10.4992/pacjpa.78.0_2ev-1-079

    CiNii Research

  32. 図的推論における視覚情報と意味論的情報

    佐藤有理, 和嶋雄一郎, 植田一博

    日本認知科学会第31回大会発表論文集     2014.9

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

  33. 洞察問題解決過程における実験的研究

    藏田貴之, 和嶋雄一郎, 栗山直子, 中川正宣

        2014.9

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

  34. 文系と理系の違いが創造的思考に与える影響

    和嶋 雄一郎, 鷲田 祐一, 植田 一博

    電子情報通信学会技術研究報告 = IEICE technical report : 信学技報   Vol. 114 ( 68 ) page: 277 - 282   2014.5

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人電子情報通信学会  

    CiNii Research

  35. Visual bias of diagram in logical reasoning. Reviewed

    Yuri Sato, Yuichiro Wajima, Kazuhiro Ueda

    Proceedings of the 36th Annual Meeting of the Cognitive Science Society, CogSci 2014, Quebec City, Canada, July 23-26, 2014     2014.4

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (other academic)   Publisher:cognitivesciencesociety.org  

  36. An Empirical Study of Diagrammatic Inference Process by Recording the Moving Operation of Diagrams Reviewed

    Yuri Sato, Yuichiro Wajima, Kazuhiro Ueda

    DIAGRAMMATIC REPRESENTATION AND INFERENCE, DIAGRAMS 2014   Vol. 8578   page: 190 - 197   2014

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)   Publisher:SPRINGER-VERLAG BERLIN  

    In this study, we investigate how people manipulate diagrams in logical reasoning, especially no valid conclusion (NVC) tasks. In NVC tasks, premises are given and people are asked to judge whether "no consequence can be drawn from the premises." Here, we introduce a method of asking participants to directly manipulate instances of diagrammatic objects as a component of inferential processes. We observed how participants move Euler diagrams, presented on a PC monitor, to solve syllogisms with universally quantified sentences. In the NVC tasks, 88.6% of our participants chose to use an enumeration strategy with multiple configurations of conclusion diagrams and/or a partial-overlapping strategy of placing two circles. Our results provide evidence that NVC judgment for tasks with diagrams can be reached using an efficient way of counter-example construction.

    DOI: 10.1007/978-3-662-44043-8_21

    Web of Science

    Scopus

  37. 図的推論における意味情報と視覚情報

    佐藤 有理, 和嶋 雄一郎, 植田 一博

    日本認知科学会大会発表論文集 JCSS     page: 528 - 531   2014

     More details

    Language:Japanese   Publisher:[日本認知科学会]  

    CiNii Research

  38. インターネットを利用した情報収集傾向がアイデア生成に与える影響

    和嶋 雄一郎, 足利 純, 鷲田 祐一, 植田 一博

    人工知能学会全国大会論文集   Vol. JSAI2014 ( 0 ) page: 2G54 - 2G54   2014

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 人工知能学会  

    <p>近年最も身近な人工物となったインターネットを利用してアイデア生成のための情報収集を行った場合,どのような情報収集傾向が見られるのか,またその情報収集傾向が生成されるアイデアの質にどのような影響を与えるのかを検討した.インターネットを利用して情報を収集させた後,アイデア生成を行わせたところ,多くの実験参加者が技術的な情報を収集する傾向があり,独自性の低いアイデアが生成されることが明らかになった.</p>

    DOI: 10.11517/pjsai.jsai2014.0_2g54

    CiNii Research

  39. Visual bias of diagram in logical reasoning

    Sato Y., Wajima Y., Ueda K.

    Proceedings of the 36th Annual Meeting of the Cognitive Science Society, CogSci 2014     page: 2883 - 2888   2014

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Proceedings of the 36th Annual Meeting of the Cognitive Science Society, CogSci 2014  

    We analyze the information discrepancy between diagrammatic representations and logical reasoning, which we call visual biases in diagrammatic reasoning. Diagrammatic representations contain semantic information, which is based on the topological configurations of objects, and visual information, such as geometric location. In principle, visual information is unnecessary to the validity of logical reasoning. However, people are so sensitive to visual information such as size and shape in diagrams that they occasionally do not ignore irrelevant information. This phenomenon leads to mistakes in logical reasoning. We addressed this issue in the present study. In Experiment 1, we assessed whether and how a visual bias of external diagrams affects reasoning performance. We asked participants to directly manipulate size-fixed (Euler) diagrams while solving syllogistic tasks. In Experiment 2, we tested whether size-scalable diagrams were able to reduce a visual bias of diagrams in logical reasoning.

    Scopus

  40. 大阪大学におけるTOEFL-ITPの平均点と分布の変化 - H24年度とH25年度の比較 - Invited

    和嶋雄一郎

    平成25年度TOEFL-ITP実施に関する報告書 - 結果と分析・考察 -     page: 23 - 49   2014

     More details

    Authorship:Lead author  

  41. 文系と理系の違いが創造的思考に与える影響

    和嶋 雄一郎, 鷲田 祐一, 植田 一博

    ヒューマンインタフェース学会研究報告集   Vol. 16   page: 277 - 282   2014

     More details

    Language:Japanese   Publisher:ヒューマンインタフェース学会  

    CiNii Research

  42. 学生が持つ図に対する認知イメージ構造の分析 Invited

    和嶋雄一郎, Emmanuel Manalo, 植阪友理

    心理学からみた効果的な学び方の理解と支援     page: 19 - 25   2013.9

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化センター  

  43. Improvement in quality of business ideas by introducing user perspective

    Wajima Y., Washida Y., Tominaga N., Ueda K.

    Transactions of the Japanese Society for Artificial Intelligence   Vol. 28 ( 5 ) page: 409 - 419   2013.7

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Transactions of the Japanese Society for Artificial Intelligence  

    Previous studies of innovation have recognized that many innovations are developed by users. However, there is a risk of leaking new ideas by users who join a discussion to generate ideas. In order to avoid the risk, this study proposes a new workshop method to generate business ideas. In the workshop method, idea generators are required to discuss new business ideas based on information that is organized by users who do not join the discussion and thus never know new ideas that are created in this workshop. Idea generators who are given the user-organized information are considered to be able to create new ideas using the given information. We conducted an experiment to test this. In our experiment, participants were divided into two groups: the first group was asked to generate new business ideas based on the information with user perspective while the second group was asked to do so based on the information with engineer perspective. Performance of the first group was compared with that of the second group. Eight outside experts rated all ideas generated in terms of novelty, benefit and feasibility. The result showed that the ideas generated by the first group were rated significantly higher in terms of novelty as well as lower in terms of feasibility than the ideas generated by the second group. Furthermore, a questionnaire survey carried out to those who joined this workshop supported this finding. Our findings suggest that our workshop method is useful for bringing user perspective into actual business idea generation. © The Japanese Society for Artificial Intelligence 2013.

    DOI: 10.1527/tjsai.28.409

    Scopus

  44. ユーザ視点の導入による事業アイデアの質の向上 -企業でのアイデア生成にユーザ視点を持ち込む方法の提案と検証-

    和嶋雄一郎, 鷲田祐一, 冨永直基, 植田一博

        2013.5

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

  45. Improvement in Quality of Business Ideas by Introducing User Perspective

    Wajima Yuichiro, Washida Yuichi, Tominaga Naoki, Ueda Kazuhiro

    Transactions of the Japanese Society for Artificial Intelligence   Vol. 28 ( 5 ) page: 409 - 419   2013.4

     More details

    Language:Japanese  

    Previous studies of innovation have recognized that many innovations are developed by users. However, there is a risk of leaking new ideas by users who join a discussion to generate ideas. In order to avoid the risk, this study proposes a new workshop method to generate business ideas. In the workshop method, idea generators are required to discuss new business ideas based on information that is organized by users who do not join the discussion and thus never know new ideas that are created in this workshop. Idea generators who are given the user-organized information are considered to be able to create new ideas using the given information. We conducted an experiment to test this. In our experiment, participants were divided into two groups: the first group was asked to generate new business ideas based on the information with user perspective while the second group was asked to do so based on the information with engineer perspective. Performance of the first group was compared with that of the second group. Eight outside experts rated all ideas generated in terms of novelty, benefit and feasibility. The result showed that the ideas generated by the first group were rated signifi

    DOI: 10.1527/tjsai.28.409

    J-GLOBAL

  46. ユーザ視点の導入による事業アイデアの質の向上

    和嶋 雄一郎, 鷲田 祐一, 冨永 直基, 植田 一博

    人工知能学会全国大会論文集   Vol. JSAI2013 ( 0 ) page: 1I4OS11b5 - 1I4OS11b5   2013

     More details

    Language:Japanese   Publisher:一般社団法人 人工知能学会  

    <p>製品に関するアイデアを生成する際のユーザ視点の有益性は数多く報告されているが,情報漏洩等のリスクを考えると,企業における製品開発アイデアの生成に,常にユーザを直接参加させることはできない.そこで本研究では,アイデア生成時に与える情報を操作した実験を行った.その結果,ユーザ視点で作成された情報を与えることで,直接ユーザを参加させずともユーザ視点が取り込まれたアイデアが生成されることを示した.</p>

    DOI: 10.11517/pjsai.jsai2013.0_1i4os11b5

    CiNii Research

  47. Improvement in Quality of Business Ideas by Introducing User Perspective

    Wajima Yuichiro, Washida Yuichi, Tominaga Naoki, Ueda Kazuhiro

    Transactions of the Japanese Society for Artificial Intelligence   Vol. 28 ( 5 ) page: 409 - 419   2013

     More details

    Language:Japanese   Publisher:The Japanese Society for Artificial Intelligence  

    Previous studies of innovation have recognized that many innovations are developed by users. However, there is a risk of leaking new ideas by users who join a discussion to generate ideas. In order to avoid the risk, this study proposes a new workshop method to generate business ideas. In the workshop method, idea generators are required to discuss new business ideas based on information that is organized by users who do not join the discussion and thus never know new ideas that are created in this workshop. Idea generators who are given the user-organized information are considered to be able to create new ideas using the given information. We conducted an experiment to test this. In our experiment, participants were divided into two groups: the first group was asked to generate new business ideas based on the information with user perspective while the second group was asked to do so based on the information with engineer perspective. Performance of the first group was compared with that of the second group. Eight outside experts rated all ideas generated in terms of novelty, benefit and feasibility. The result showed that the ideas generated by the first group were rated significantly higher in terms of novelty as well as lower in terms of feasibility than the ideas generated by the second group. Furthermore, a questionnaire survey carried out to those who joined this workshop supported this finding. Our findings suggest that our workshop method is useful for bringing user perspective into actual business idea generation.

    DOI: 10.1527/tjsai.28.409

    CiNii Research

  48. 学生が持つ図に対する認知イメージの構造の分析

    和嶋 雄一郎, MANALO Emmanuel, 植阪 友理

    心理学からみた効果的な学び方の理解と支援:学習方略プロジェクトH24年度の研究成果   Vol. 0   page: 19 - 25   2013

     More details

  49. 学生の持つ図に対する認知イメージの構造の分析

    和嶋雄一郎, Emmanuel Manalo, 植阪友理

    植阪友理・エマニュエル マナロ(編著)『心理学からみた効果的な学び方の理解と支援−学習方略プロジェクトH24年度研究成果』Working papers Vol. 2 (pp.19-26) 東京大学     2013

  50. 自由記述を利用した図に対する認知イメージの推定とその傾向

    和嶋雄一郎, 植阪友理, Emmanuel Manalo

    日本認知科学会大会発表論文集(CD-ROM)   Vol. 29th   2012.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

    J-GLOBAL

  51. Students’ Use of Diagrams as a Learning Strategy: Some of the Mental Processes that Influence Such Use

    Emmanuel Manalo, 植阪友理, 和嶋雄一郎

    学び方の上手な学習者を育てるために     page: 10 - 14   2012.9

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化センター  

  52. A Text Corpus Analysis Approach to the Conjunction Fallacy. Reviewed

    Yuichiro Wajima, Kuninori Nakamura, Asuka Terai, Kimihiko Yamagishi, Masanori Nakagawa

    Proceedings of the 33th Annual Meeting of the Cognitive Science Society, CogSci 2011, Boston, Massachusetts, USA, July 20-23, 2011     2011.4

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)   Publisher:cognitivesciencesociety.org  

  53. 洞察問題解決の認知メカニズムを利用した組み合わせ最適化手法の提案

    和嶋雄一郎, 中川正宣

    リスク・ソリューションに関する体系的研究     page: 209 - 223   2011.3

  54. A Chaotic Neural Network Model of Insight Problem Solving with Constraint

    Wajima Yuichiro, Abe Keiga, Nakagawa Masanori

    Cognitive Studies: Bulletin of the Japanese Cognitive Science Society   Vol. 15 ( 4 ) page: 644 - 659   2008

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japanese Cognitive Science Society  

    This paper proposes a computational model of the practical cognitive processes involved in insightful human problem solving. The solutions to insight problems require a drastic shift from an ‘impasse’ stage to the ‘insight’ stage. The impasse stage frequently experienced with insight problems is generally assumed to reflect special ‘constraints’ on the solver. It is also generally assumed that three mechanisms are necessary in order to escape from impasses: a mechanism to avoid failed trials, a chaotic mechanism, and a goal-orienting mechanism. The proposed model involves a system of simultaneous differential equations with each variable denoting a node in a neural network model. Constraints are modeled in terms of controls on the easiness with which the nodes are activated. The system has two special terms; one is a chaotic function representing the chaotic mechanism, and the second guides the system in the direction that maximizes an evaluation function value in representing the avoidance of failed trials. Through the representation of the goal-orienting mechanism, the model selects an operator that minimizes the difference between the current state and the goal state. Simulation results demonstrate that the model successfully models the cognitive processes of insightful problem solving, and provide evidence that all three mechanisms necessary for insight.

    DOI: 10.11225/jcss.15.644

    CiNii Books

    CiNii Research

    J-GLOBAL

  55. 洞察的問題解決時の感情的体験が制約の成立に与える影響

    和嶋 雄一郎, 中川 正宣

    日本認知科学会大会発表論文集 = Annual meeting of the Japanese Cognitive Science Society   Vol. 23   page: 156 - 157   2006.8

     More details

    Language:Japanese  

    CiNii Research

  56. 洞察的問題解決における制約成立過程の実験的研究-Tパズルと矢印パズルを題材として-

    和嶋雄一郎

    日本認知科学会第21回大会, 2004     2004

     More details

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Books 2

  1. 未来洞察のための思考法: シナリオによる問題解決 (KDDI総研叢書)

    鷲田 祐一( Role: Joint author)

    勁草書房  2016.5  ( ISBN:4326504242

     More details

    Book type:General book, introductory book for general audience

    ASIN

  2. 未来洞察のための思考法 : シナリオによる問題解決

    鷲田 祐一, 粟田 恵吾, 石野 幹生, 藤原 まり子, Woodling Geoff, 三石 祥子, 堀井 秀之, 本田 秀仁, 引谷 幹彦, 須藤 明人, 植田 一博, 和嶋 雄一郎, 冨永 直基, 清河 幸子, Peng Eileen, 古江 奈々美

    勁草書房  2016  ( ISBN:9784326504244

     More details

    Language:Japanese

    CiNii Books

MISC 16

  1. インターネット検索における情報収集傾向が技術とサービスに関するアイデア生成に与える影響

    和嶋雄一郎, 足利純, 鷲田祐一, 植田一博

    電子情報通信学会論文誌 D(Web)   Vol. J98-D ( 1 ) page: 225-235 (WEB ONLY)   2015.1

     More details

    Language:Japanese  

    J-GLOBAL

  2. 大学の構成員に対する効果的な広報方法とは?

    和嶋雄一郎, 安部有紀子, 齊藤貴浩

    人工知能学会全国大会論文集(CD-ROM)   Vol. 29th   page: ROMBUNNO.1D5-OS-22B-5   2015

     More details

    Language:Japanese  

    J-GLOBAL

  3. The difference in disciplines between humanities and science courses at a university affects the way of creative thinking

    WAJIMA Yuichiro, WASHIDA Yuichi, UEDA Kazuhiro

    Technical report of IEICE. HCS   Vol. 114 ( 67 ) page: 277 - 282   2014.5

     More details

    Language:Japanese   Publisher:The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers  

    The distinction in disciplines between humanities and science courses at a university tends to be regarded as an artificial one for academic learning, which does not carry an important meaning for human behavior. In fact, in other countries outside of Japan, especially in Western countries, this distinction is not a generally-accepted one. However, a previous study suggests, using a questionnaire survey, that the distinction can affect the difference in social behavior between students or alumni in humanities course and those in science course. This study attempts to experimentally clarify whether the distinction can affect creative thinking - the performance in generating ideas regarding information technologies and services. As a result, students in humanities course could generate more creative ideas, by referring to the ideas that were generated by students in science course, than those in science course. This suggests a possibility that the difference in educational methods or disciplines themselves between humanities and science courses may affect the way of creative thinking.

    J-GLOBAL

  4. インターネットを利用した情報収集傾向がアイデア生成に与える影響

    和嶋雄一郎, 足利純, 鷲田祐一, 植田一博

    人工知能学会全国大会論文集(CD-ROM)   Vol. 28th   page: ROMBUNNO.2G5-4 - 4   2014

     More details

    Language:Japanese  

    CiNii Books

    J-GLOBAL

  5. The difference in disciplines between humanities and science courses at a university affects the way of creative thinking

    和嶋 雄一郎, 鷲田 祐一, 植田 一博

    ヒューマンインタフェース学会研究報告集   Vol. 16   page: 277 - 282   2014

     More details

    Language:Japanese   Publisher:ヒューマンインタフェース学会  

    CiNii Books

  6. Semantic and visual information in diagrammatic reasoning

    佐藤 有理, 和嶋 雄一郎, 植田 一博

    JCSS Japanese Congnitive Science Society     page: 528 - 531   2014

     More details

    Language:Japanese   Publisher:[日本認知科学会]  

  7. 図的推論における意味情報と視覚情報

    佐藤有理, 和嶋雄一郎, 植田一博

    日本認知科学会大会発表論文集(CD-ROM)   Vol. 31st   page: ROMBUNNO.P2-26 - 531   2014

     More details

    Language:Japanese  

    J-GLOBAL

  8. Improvement in quality of business ideas by introducing user perspective

    Yuichiro Wajima, Yuichi Washida, Naoki Tominaga, Kazuhiro Ueda

    Transactions of the Japanese Society for Artificial Intelligence   Vol. 28 ( 5 ) page: 409 - 419   2013.7

     More details

    Language:Japanese   Publisher:The Japanese Society for Artificial Intelligence  

    Previous studies of innovation have recognized that many innovations are developed by users. However, there is a risk of leaking new ideas by users who join a discussion to generate ideas. In order to avoid the risk, this study proposes a new workshop method to generate business ideas. In the workshop method, idea generators are required to discuss new business ideas based on information that is organized by users who do not join the discussion and thus never know new ideas that are created in this workshop. Idea generators who are given the user-organized information are considered to be able to create new ideas using the given information. We conducted an experiment to test this. In our experiment, participants were divided into two groups: the first group was asked to generate new business ideas based on the information with user perspective while the second group was asked to do so based on the information with engineer perspective. Performance of the first group was compared with that of the second group. Eight outside experts rated all ideas generated in terms of novelty, benefit and feasibility. The result showed that the ideas generated by the first group were rated significantly higher in terms of novelty as well as lower in terms of feasibility than the ideas generated by the second group. Furthermore, a questionnaire survey carried out to those who joined this workshop supported this finding. Our findings suggest that our workshop method is useful for bringing user perspective into actual business idea generation. © The Japanese Society for Artificial Intelligence 2013.

    DOI: 10.1527/tjsai.28.409

    Scopus

  9. 自由記述を利用した図に対する認知イメージの推定とその傾向

    和嶋雄一郎, 植阪友理, MANALO Emmanuel

    日本認知科学会大会発表論文集(CD-ROM)   Vol. 29th   page: ROMBUNNO.P3-15   2012

     More details

    Language:Japanese  

    J-GLOBAL

  10. 小児がん経験者による医療用語の定義のばらつきや傾向に関する検討

    小俣智子, 平原憲道, 和嶋雄一郎

    日本小児血液学会・日本小児がん学会・日本小児がん看護学会・財団法人がんの子供を守る会公開シンポジウムプログラム・総会号   Vol. 52nd-26th-8th-15th ( プログラム・総会号 ) page: 381 - 381   2010.12

     More details

    Language:Japanese   Publisher:(NPO)日本小児がん学会  

    J-GLOBAL

  11. 連言錯誤に対する言語統計的アプローチ

    和嶋雄一郎, 中村國則, 寺井あすか, 山岸候彦, 中川正宣

    日本認知科学会大会発表論文集(CD-ROM)   Vol. 27th   page: ROMBUNNO.O1-2   2010

     More details

    Language:Japanese  

    J-GLOBAL

  12. 時系列データを用いた洞察問題解決における制約緩和過程の分析

    和嶋雄一郎, 中川正宣

    日本認知科学会大会発表論文集(CD-ROM)   Vol. 26th   page: ROMBUNNO.P3-11   2009

     More details

    Language:Japanese  

    J-GLOBAL

  13. 時系列データを用いた洞察問題解決過程の分析

    和嶋雄一郎, 中川正宣

    日本認知科学会大会発表論文集   Vol. 25th   2008

     More details

  14. 洞察問題解決過程における個人差を表現する計算機モデル

    和嶋雄一郎, 中川正宣

    日本認知科学会大会発表論文集   Vol. 24th   2007

     More details

  15. 洞察的問題解決時の感情的体験が制約の成立に与える影響

    和嶋 雄一郎, 中川 正宣

    日本認知科学会大会発表論文集 = Annual meeting of the Japanese Cognitive Science Society   Vol. 23   page: 156 - 157   2006.8

     More details

    Language:Japanese  

    CiNii Books

    J-GLOBAL

  16. 洞察的問題解決における制約成立過程の実験的研究 -Tパズルと矢印パズルを題材として-

    日本認知科学会第21回大会, 2004     2004

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Presentations 62

  1. 自分のために使う教学 IR Invited

    和嶋雄一郎

    嘉悦大学・北陸大学IRシンポジウム2023「IRを活かす人々は誰なのか?」  2024.3.7 

     More details

    Event date: 2024.3

    Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

  2. The organization of the stages of Institutional Research taking root in universities and the organization of necessary IR resources for each stage.

    2023.11.17 

     More details

    Event date: 2023.11

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  3. 国際的活動やグローバル化を大学は把握できているのか? - 国際IRという提案 -

    望月麻友美, 和嶋雄一郎

    研究・イノベーション学会 第38回年次学術大会  2023.10.29 

     More details

    Event date: 2023.10

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  4. 大学とAIの関係性ー大学でAIを導入するときのコツー

    和嶋雄一郎

    星城大学 FD教育改善検討会議  2023.9.22 

     More details

    Event date: 2023.9

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  5. Research Assessment of Co-creative Aspects with Citizens in Urban Planning-related Fields in the United Kingdom

    Yoshie Kawahito, Hiroyuki Takeda, Yuichiro Wajima, Atsuko Kaga

    International Conference of Asian-Pacific Planning Societies 2023  2023.8.18 

     More details

    Event date: 2023.8

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  6. The COVID-19 pandemic and graduate students’ experiences in Japan: Evidence of a case national university

    Lilan Chen, Naoya Yada, Yuichiro Wajima, Tatsuo Kawashima

    HERA 2023 Conference  2023.6.13 

     More details

    Event date: 2023.6

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  7. 国際学生調査から見えたコロナ禍における大学院生の経験 -X 国立大学の事例

    陳麗蘭, 矢田尚也, 川嶋太津夫, 和嶋雄一郎

    日本高等教育学会 第 26 回大会  2023.6.10 

     More details

    Event date: 2023.6

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  8. 大阪大学における学生に関するデータの分析・可視化システムSLiCS Vizの運用

    村上 正行, 和嶋雄一郎

    第29回大学教育研究フォーラム  2023.3.15 

     More details

    Event date: 2023.3

    Presentation type:Poster presentation  

  9. データ基盤導入(技術、クラウド) Invited

    和嶋雄一郎

    北陸大学・嘉悦大学 IRシンポジウム 2022 「日本型IRは確立するのか」  2023.3.10 

     More details

    Event date: 2023.3

    Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

  10. 教学IR入門の入門 教学IRを体験してみよう Invited

    大学教育改革フォーラムin東海2023  2023.3.4 

     More details

    Event date: 2023.3

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  11. 大学IRの導入段階と段階別IR基盤のあり方 -中小規模の大学がIR基盤を効果的に導入するための考察-

    津久井浩太郎, 山本亮, 和嶋雄一郎

    大学教育改革フォーラムin東海2023  2023.3.4 

     More details

    Event date: 2023.3

    Presentation type:Poster presentation  

  12. Suggestion for Constructing IR Systems with "Quick Win" at Small-Medium-sized Universities.

    11th Meeting on Japanese Institutional Research  2022.11.11 

     More details

    Event date: 2022.11

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  13. データから読み解く、阪大生のキャリア・就職に関する意識と行動

    大阪大学 学内キャリア教育・支援担当者ミーティング  2020.11.20 

     More details

    Event date: 2020.11

  14. 大阪大学における教育アセスメント

    安部有紀子, 和嶋雄一郎

    平成30年度広島大学高等教育研究開発センター公開セミナー「学生調査とその活用-研究大学型学生調査と民間提案型プログラム-」  2018.8.29 

     More details

    Event date: 2018.8

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  15. 研究大学における学生の学習経験の国際比較研究

    和嶋雄一郎, 安部有紀子, 川嶋太津夫, 田川千尋

    大学教育学会第40回大会  2018.6.10 

     More details

    Event date: 2018.6

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  16. 入試・教育改革に役立つ、教学的な情報・データを一覧できるデータベースの紹介について

    山下仁司, 井ノ上憲司, 和嶋雄一郎

    入試関係者向け学内セミナー(IHセミナー)  2018.5.28 

     More details

    Event date: 2018.5

  17. 入学後追跡調査のための学修成果評価の研究 ― 入試と大学教育の接続のあり方―

    和嶋 雄一郎, 山下 仁司, 川嶋 太津夫

    平成30年度全国大学入学者選抜研究連絡協議会大会 

     More details

    Event date: 2018.5

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  18. 研究大学における学生の学業達成に影響を与える要因分析の試行 ―学習成果を基盤としたアセスメントを目指して―

    和嶋 雄一郎, 安部 有紀子

    大学教育学会 2017 年度課題研究集会 

     More details

    Event date: 2017.12

  19. 国外大学の入学者選抜と教育改革

    石倉佑季子, 和嶋雄一郎

    第2回HAO育成プログラム 入試と教育の一体的改革 

     More details

    Event date: 2017.11 - 2017.12

  20. 大学教育と生成系AI-授業と教員と学生とChatGPT- Invited

    和嶋雄一郎

    早稲田大学 大学総合研究センター第3回Faculty Café  2023.10.20 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  21. 大学での生成系AIの活用:教員・学生それぞれの使い方

    就実大学教育学部FD研修会  2023.11.8 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  22. 入試改革と多面的・総合的評価 -AO入試から総合型選抜へ-

    和嶋 雄一郎

    第9回歯科医学教育者のためのワークショップ  2018.12.6 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  23. 入試データと学習データから見る高大接続

    和嶋 雄一郎

    第7回HEADセミナー 大学の入試と学習の一体的な改革を共に考える 〜米国高等教育研究者からの示唆〜  2017.11.17 

  24. データで見る阪大生の学び

    和嶋雄一郎

    大阪大学新任研修プログラム  2018.3.27 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  25. データから読み解く、阪大生のキャリア・就職に関する意識と行動

    家島 明彦, 和嶋雄一郎

    大阪大学と産業界の交流イベント「大阪大学キャリアフォーラム」  2019.12.16 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  26. データから見る履修と評価の傾向

    和嶋雄一郎

    令和3年度大阪大学ファカルティ・ディベロップメント(FD)フォーラム  2021.9.3 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  27. データから見るコロナ禍の履修と評価の傾向

    和嶋雄一郎

    大阪大学 特別FDフォーラム「ブレンデッド教育の模索と課題−2020年度の総括2021年度の展望」  2021.3.5 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  28. データから見えた阪大生の動向

    家島 明彦, 和嶋雄一郎

    大阪大学キャリアフォーラム  2020.12.11 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  29. Tableauを用いた教学IRにおける”共有と分析”(簡易版教育効果分析)

    和嶋雄一郎

    第9回Tableau大学ユーザー会  2021.11.25 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  30. Tableauを使って教学ダッシュボードを作る

    和嶋 雄一郎

    0からはじめるIR超入門 BIツールの活用 Tableau編  2021.2.19 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  31. Tableauを使ってクロス集計をたくさんする

    和嶋 雄一郎

    0からはじめるIR超入門 BIツールの活用 Tableau編  2021.2.5 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  32. Tableauを使ってアンケートを集計する

    和嶋 雄一郎

    0からはじめるIR超入門 BIツールの活用 Tableau編  2021.1.22 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  33. Student Experience survey in Research University. How to implement, how to make it effective

    2018.3.18 

     More details

    Language:English  

  34. SERU(Student Experience in the Research University)を利用した研究大学における大学生の経験の国際比較

    和嶋雄一郎

    日本高等教育学会 2018年度研究交流集会  2018.12.8 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  35. gradSERUを用いた大学院生の学習・研究活動の把握と国際比較

    和嶋雄一郎, 森玲奈, 村上正行

    日本教育工学会 研究会  2020.10.25 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  36. gradSERU の調査に基づく大学院生の学習実態

    村上 正行, 和嶋 雄一郎

    大学教育学会 2019 年度課題研究集会  2019.11.30 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

  37. BIツールの活用 Tableau編

    和嶋 雄一郎

    0からはじめるIR超入門  2021.12.10 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  38. 教学IRの必要性について Invited

    和嶋 雄一郎

    麻布出る杭シンポジウム  2022.1.21 

     More details

    Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

  39. “大学IRで結局作るよねグラフ”の作り方 Tableau編

    和嶋 雄一郎

    0からはじめるIR超入門  2022.1.28 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  40. “このへんを掴んでおけば”の統計知識編

    和嶋 雄一郎

    0からはじめるIR超入門 統計超入門  2022.2.4 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  41. Tableauで学生情報を全部くっつけたファイルを作ったら意外と使えるものになった話

    和嶋 雄一郎

    第10回Tableau大学ユーザー会  2022.6.28 

  42. 外部テストは⼤学の学修成果評価. に使えるのか︖

    山下 仁司, 和嶋 雄一郎

    ⼤阪⼤学 ⾼等教育・⼊試研究開発センター. APシンポジウム「直接評価による教育の質保証強化の実践」  2018.10.1 

     More details

    Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

  43. 高校の探究学習が大学入学者のライティングスキルに与える影響 - 大阪大学入学時アンケートより -

    堀 一成, 吉本 真代, 和嶋 雄一郎, 坂尻 彰宏

    第26回大学教育研究フォーラム  2020.3.18 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

  44. 阪大生をデータで見る方法

    和嶋雄一郎

    大阪大学FDフォーラム【研修D】  2018.9.18 

  45. 新たな研究課題・新テーマ探索 -テーマ創出ワークショップの取り組み-

    森田 浩, 島崎 数喜, 大下 裕一, 亀井 恭一, 和嶋 雄一郎, 川人 よし恵, 開発 巳智子, 澤井 伽奈

    阪大・ダイキン包括連携:阪大テーマポスターセッション  2020.9.25 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

  46. 大学のIR業務にクラウドを使うと何ができるのか? - Amazon QuickSightを活用した半自動教学ダッシュボード、Azure AutoMLとTableauの連係によるプレ分析の半自動化 - Invited

    和嶋 雄一郎

    北陸大学 IRシンポジウム 2021「クラウドを活用したIRプラットフォームの構築と運用」  2021.10.28 

     More details

    Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

  47. 大学で『IR(Institutional Research)』をやれと言われたときにおこることとその対処法

    和嶋雄一郎

    大学IR実践事例講演会×Tableau初級講習会(椙山女学園大学)  2019.7.16 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  48. 大学でTableauが広まらないわけ・広まるわけ

    和嶋 雄一郎

    第8回 Tableau大学ユーザー会  2021.6.17 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  49. 大学×Tableau

    和嶋雄一郎

    第5回Tableau大学ユーザ会  2018.12.13 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  50. 大学IRを1人でやれと言われたときに:0からスタートする大学IR(教学IR版)

    和嶋 雄一郎

    IRIセミナー 大学IRを1人でやれと言われたときに:0からスタートする大学IR(教学IR版)  2020.11.27 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  51. 大学IRでデータを処理する時の話、処理した後の話

    和嶋雄一郎

    第6回Tableau大学ユーザー会  2019.12.6 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  52. 大学業務とAI 高等教育機関職員は生成系AIをどう活用する? Invited

    和嶋雄一郎

    第13期JMA大学SDフォーラム  2023.11.29 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  53. 大学教育とAIとの関係性 -ChatGPTの光と影

    和嶋雄一郎

    名古屋大学高等教育研究センター 第3回公開セミナー  2023.4.20 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  54. アンケート処理60分一本勝負! Tableau編

    和嶋雄一郎

    0からはじめるIR超入門  2023.8.3 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  55. 教育現場における Chat CPTの 活用について

    和嶋雄一郎

    北陸大学経済経営学部FD研修  2023.7.4 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  56. 大学教育とAIとの関係性-大学はChatGPTとどう付き合う?

    和嶋雄一郎

    日本女子大学JWU女子高等教育センターFDセミナー  2023.6.29 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  57. デジタル時代の大学の可能性を考える 大学におけるAIの活用可能性

    和嶋雄一郎

    名古屋学院大学 SD研修  2023.8.23 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  58. オープンデータ活用編 - 学校基本調査データを触ってみよう

    和嶋雄一郎

    0からはじめるIR超入門  2023.5.26 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

  59. 大学の授業でChatGPTが使えるか?

    和嶋雄一郎

    2023 年度 愛媛大学 第3回教育コーディネーター研修会  2024.3.18 

  60. 教学IR入門 ―データを使った教育状況把握・活用を体験してみよう―

    和嶋雄一郎

    大学教育改革フォーラムin東海2024 名古屋大学  2024.3.2 

  61. 大学教育における 自分らしい生成系AIとの付き合い方 Invited

    和嶋雄一郎

    第30回大学教育研究フォーラム  2024.3.14 

  62. 大学教育と生成系AI -大学で使うToolとしてのChatGPT-

    和嶋 雄一郎

    岡山県立大学 令和5年度教育開発センターFD・SD 研修会  2024.2.20 

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Other research activities 1

  1. 大学IRダッシュボードサービス IRQuA

    2022.4

     More details

    共同研究成果を活用した開発製品
    https://irqua.jp/

Research Project for Joint Research, Competitive Funding, etc. 1

  1. Data Brainstorming:データ可視化ツールを活用したアイデア生成手法の構築

    2024.2 - 2026.10

    和嶋 雄一郎

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Other

KAKENHI (Grants-in-Aid for Scientific Research) 10

  1. 国際IR開発と大学における国際活動の再定義

    Grant number:22K02712  2022.4 - 2026.3

    科学研究費助成事業  基盤研究(C)

    望月 麻友美, 和嶋 雄一郎, 大林 小織

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    近年、社会のグローバル化、多様化が進み、またSDGsのような国を超えた社会への貢献が重要視される。大学においてもグローバルな活動が戦略的に推進されている。本研究課題は、こういった大学の国際的な活動の可視化と実態把握が重要であるという前提のもと、大学の幅広い活動実態を把握、分析し、戦略や計画立案に資するシステムであるIR(Institutional Research)機能において、これまでにない国際的活動に特化した「国際IR」を開発し提案することを目指す。そして「国際IR」の意義を明らかにし、大学経営への有効性を検討にする。

  2. AIを活用した教学IRの自動化の実装と可能性の検証

    Grant number:21H00878  2021.4 - 2024.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(B)  基盤研究(B)

    川嶋 太津夫, 和嶋 雄一郎, 井ノ上 憲司, 和嶋 雄一郎, 井ノ上 憲司

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    AI(人工知能)技術を活用した教学IR(Institutional Research)自動レポートシステムを構築し、大学における教学IRの自動化の実装を通して、教学IRがAIによってどの程度自動化・効率化できるかについて検討を行う。

  3. 研究大学における学生の教育・研究活動の包括的分析

    Grant number:21K02632  2021.4 - 2024.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(C)  基盤研究(C)

    廣森 聡仁, 望月 麻友美, 川嶋 太津夫, 和嶋 雄一郎, 岡嶋 裕子, 藤井 翔太, 松村 悠子, 望月 麻友美, 川嶋 太津夫, 和嶋 雄一郎, 岡嶋 裕子, 藤井 翔太, 松村 悠子

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    本課題では,研究大学における教育活動および就学支援がその後につながる研究活動に貢献する戦略を策定できるよう,大学の研究力を定性的及び定量的に測る指標を策定することを目的とする.大学における教育及び研究両面のキーとなる活動を網羅的に把握するとともに,包括的な分析手法の開発およびデータベースの構築を実施し,教育活動とその後の研究活動の関係,それらが大学全体における研究活動に及ぼす影響を明らかにする.

  4. DX推進に向けた新たな大学IRの社会実装

    2020.11 - 2023.3

    ヴェルク株式会社 

    和嶋雄一郎, 川嶋太津夫, 岡嶋裕子, 望月麻友美, 津久井浩太郎, 山本亮, 白川博之, 石田智志

      More details

    Authorship:Principal investigator 

  5. 研究活動の駆動を目指した大学院生の生態系に関する調査研究

    Grant number:20K20826  2020.7 - 2023.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 挑戦的研究(萌芽)  挑戦的研究(萌芽)

    村上 正行, 和嶋 雄一郎, 伏木田 稚子, 根岸 千悠, 森 玲奈, 和嶋 雄一郎, 伏木田 稚子, 根岸 千悠, 森 玲奈

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    (1)国内外における大学院生や大学院教育に関する文献・訪問調査については,大学院調査,大学院教育に関する文献をサーベイし,アメリカやカナダ,イギリスなどの大学院に関する研究動向を把握した.
    (2-1)大学院生の活動実態を把握する質問紙調査については,大阪大学で2019年に実施したgradSERUの調査について,項目の一部を抜粋して分析し,国際比較を行った.その結果,大学院に対して,大阪大学の大学院の学生はコースの内容やカリキュラムや教員,研究室の評判を重視していたが,アメリカの大学院生は課程の評判と財政的な支援,EUの大学院生は教員とのつながりを重視していた.一方で,EUの大学院生は,指導教員からのキャリアに関するアドバイスについて,比較的有益な情報を得られていないと感じていることが示されており,EUにおいては,大学院生の指導教員に対する期待と現実に差が見られるのではないかと推察できる.また,大阪大学の博士課程の学生は,入学当時から論文の執筆に注力している状況が見て取れ,教員の職を得る可能性も高いと思っている一方で,教員の職に就いた際に必要となる“教える”ことに対するトレーニングに関する経験が乏しい状況が明らかになった.
    (2-2)大学院生の研究活動・学習過程を把握するインタビュー調査については,東京都内の私立A大学大学院生に対する躓きと乗り越えに関する調査を行い,<奨学金落選><研究室への違和感><指導教員との不和><指導教員の退職>など,やむを得ない事情があっても,それが数ヶ月に渡り続くことはなく,何らかの外的作用によって研究環境が向上し壁を乗り越えていく姿が明らかになった.学習環境への示唆としては,指導教員以外のスタッフとの関わり,後輩や同僚,学外との関わりが刺激や緩衝材として機能していることが見て取れた.

  6. 研究大学における学生の研究力分析 -研究力と高等教育および経営へのインパクト分析-

    2019.11 - 2021.3

    大学IR総研  大学IRの充実に資する研究または実践活動への助成 

    廣森 聡仁, 川嶋太津夫, 和嶋雄一郎, 藤井翔太, 望月麻友美, 岡嶋裕子, 松村悠子

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

  7. 社会的能力の特定化とその育成適正期および教育効果の検証

    Grant number:19H00619  2019.4 - 2024.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(A)  基盤研究(A)

    松繁 寿和, 山田 礼子, 森 朋子, 勇上 和史, 平尾 智隆, 梅崎 修, 妹尾 渉, ヴ マン・ティエン, 大谷 碧, 川嶋 太津夫, 岡嶋 裕子, 柿澤 寿信, 家島 明彦, 和嶋 雄一郎, ALBERTINE SUSAN, 村澤 昌崇, 白井 詩沙香, 堀 一成, 飯田 星良, 村澤 昌崇, 妹尾 渉, 家島 明彦, 大谷 碧, 川嶋 太津夫, 井川 静恵, 和嶋 雄一郎, 平尾 智隆, 小貫, 白井 詩沙香, 森 朋子, 岡嶋 裕子, 柿澤 寿信, 堀 一成, ヴ マン・ティエン, 山田 礼子, 梅崎 修, 勇上 和史, 山下 仁司, 飯田 星良, ALBERTINE SUSAN

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    非認知能力やコンピテンシーと呼ばれる社会的能力の長期的影響力を探ることを目的とする。まず、それが小中義務教育期間、高等学校、大学という各学校段階で育成され成績等に影響を及ぼすメカニズムをできるだけ精度の高いデータを収集し分析する。次に、それらの結果を繋ぎ社会的能力が学校段階を跨いで影響を及ぼしていること、さらに社会に出てからの就業にも影響していることを検証する。このため、各教育段階において、個別の生徒・学生を入学当初から卒業まで追跡調査したパネルデータを独自に構築する。また、推定は複雑な構造となるために、すでに応用が進んだ統計手法だけでなくAIを応用した分析も試みる。
    社会的能力の長期的な生成過程を解明し、さらに社会的能力が認知能力、特に学業成果、そして卒業後のキャリアにどのような影響をあたえるのかを探ることが研究の目的である。そのために、小・中・高・大の各教育期間において、社会的能力が学習やその他の活動によってどのように育成されるかを、生徒・学生レベルのマイクロデータを用いて検証する。まず、2019年度は、研究体制の整備と先行研究の吟味および必要な知識および技術の洗い出しと習得が目標とされた。
    本格的調査に入る準備として、2019年度前半は、生徒や学生に関するマイクロデータを収集する対策と作業スケジュールを決定し、さらに、いくつかの作業グループに分け、担当する教育期を決めた。後半は、主に全教育過程から社会に出る段階まで社会的能力を一貫して計測できる指標の開発とその測定方法を議論し試行した。そのために、研究報告会を定期的に開き専門家を招くなどをして検討を重ね、アンケート項目等の洗い出しを行なった
    一方、新たなデータが作成されるまでに、既存の資料やデータを用いて行える研究も進めた。特に、小学校期における教育や経験が持つ長期的効果の測定が、既存のマイクロデータを利用し進められ、学習以外の習い事が、非認知能力や社会的能力の育成を通じて、卒業後のキャリア形成にまで影響を及ぼしている可能性を示した。また、学校教育期間終了後にも効果を維持する教育の内容を補足するために、大学教育をキャリア形成の視点から見直す試みも行った。大学教育と社会で重視されるコンピテンシーの関係を分析した研究や、キャリア教育が学生の意識に与える効果を準社会的実験環境下で補足しようとする試みが進められた。これらの成果はいくつかの学会で報告されるとともに、専門雑誌に掲載された。
    2019年度前半は、ほぼ計画通り、研究体制の構築と社会的能力指標の検討が行われた。義務教育期間に関しては、複数の自治体の教育関係団体との関係を構築し、生徒を対象とするアンケートの実施、および、学習成果に関するデータの継続的確保について協議した。また、教員経験者を対象に教育環境や学級の状況に応じてとられる学校・学級現場での対応についてのインタビューを行い、統計分析結果を解釈する際の留意点等を把握した。
    高校に関しては、ある都道府県が全高校の生徒を対象に行った意識・行動調査の項目から社会的能力を捕捉できるかどうかを検討した。また、学習成果に関するデータの利用の可能性、さらに突合しパネルデータ化できるかも検討した。これらの点に加え、データの質や整備状況を確認するために、データセットの一部にアクセスし、非認知能力や社会的能力に関するアンケート項目と学業成績との関係に関して試験的分析を行った。
    大学教育に関しては、複数の大学において、学生の属性、入試、学業成果に関するデータベースの作成と利用可能性を探った。また、2019年度新入生を対象に既存テストを利用して、社会人基礎力を測定する調査を複数回行うとともに、そのテストを開発した企業と調査項目に関する共同研究を行うこととなった。
    ただし、2020年1月からのCOVID-19の感染拡大により、研究協力を依頼していた上記の自治体や教育委員会等における職務環境の変化や学校における年度計画や学事歴の変更等があり、研究計画の変更が必要となった。また、予定していた海外の研究協力者の招聘も不可能となった。加えて、研究対象大学での授業のオンライン化により、調査対象学生の確保や調査環境の確保が不可能となり、いくつかの調査の延期が避けられなくなった。
    第一に、COVID-19の感染拡大により生じた遅延を余儀なくされた作業に対応する。学校段階別に社会的能力の育成と認知能力に関するデータ収集・作成およびそれらを利用した分析作業に関しては、まず、関係団体・組織との協力関係の継続確認と研究体制および計画の見直しを行う。また、学校に出向いて行う予定であった聞き取り調査は、可能な限りアンケート調査等で代替する方向で検討する。
    第二に、複数年度に跨がる追跡調査は、調査年度数を減らす一方、学校や関係組織内に蓄積されている過去のデータを掘り起こし補完的利用する可能性を探る。特に、高校段階においては、既存のデータの入手を働きかける一方で、新たな調査を開始する計画があることから、担当者を増加し研究体制の強化を図る。また、調査年度を1年ずらすことで対応が可能な調査は、新たに新入生の追跡を始め、各学校段階の前半と後半に分けた分析の可能性を検討する。
    第三に、教育段階の接続に関する研究に関しては、前段階の学校からの入手を計画していたが、後段階に入学後に追加的なアンケート調査を行うなどで補完する。また、完全なデータの構築を待たず、アクセス可能なデータを利用し順次分析を始める。
    第四に、比較的アクセスが可能な大学が保有するデータの統合作業を進め、パネル分析が可能なデータセットを作るとともに、一部のデータを利用して試験的分析を開始する。具体的には、出身地域、出身高校属性、入試成績等に加え、SSH・SGH 校出身、高校での探求学習の経験等に注目し、それらが入学後の成長に与える効果を補足する分析に着手する。また、卒業後の就職先と初任配属部門に関する追跡調査を可能とするために、関係組織・機関、あるいは、協力を依頼できる企業等との調整を進める。

  8. AIレポート機能を搭載した教学ダッシュボードの開発

    2019.4 - 2019.12

    ヴェルク株式会社 

    和嶋雄一郎, 川嶋太津夫, 津久井浩太郎

      More details

    Authorship:Principal investigator 

  9. Elucidating the mechanisms of spontaneous learning strategies use and the applications to educational practices

    Grant number:23330207  2011.4 - 2015.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    MANALO Emmanuel

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    The overall aim of this project was to better understand and promote students’ spontaneous use of effective learning strategies. To achieve this aim, the project had four main objectives. During the four years of the project, we have been able to achieve all of these objectives. Hence, we have been able to (1) elucidate key mechanisms that underlie student learning strategy use, (2) clarify how students’ perceptions and communication can play a crucial role in determining the learning strategies they use, (3) learn from intercultural observations and comparisons of different methods for the promotion of student learning strategy use, and (4) propose and evaluate concrete teaching methods for the promotion of learning strategy use in real educational contexts. In total we have produced 63 outputs including 16 peer-reviewed journal papers. We also received an international award for one of the research papers we published.

  10. Constructing an alert system of violations of the normative axiom of probability using a text-corpus

    Grant number:23720201  2011 - 2013

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B)  Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

    WAJIMA Yuichiro

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\2730000 ( Direct Cost: \2100000 、 Indirect Cost:\630000 )

    This study aims to explain the conjunction fallacy (Tversky & Kahneman, 1983) in terms of degree of confirmation (Crupi, Tentori, & Gonzalez, 2007) by employing corpus data analysis. To accomplish this, we calculated indexes of the degrees of confirmation from the British National Corpus and fitted them to data of the previous study (Shafir et al., 1990). The results show that a major index of the degree of confirmation (Crupi et al., 2007) can significantly predict the conjunction fallacy, indicating a relationship between the conjunction fallacy and degree of confirmation as well as the importance of corpus data to explain biases in judgment.

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Teaching Experience (Off-campus) 13

  1. 「論文を構築する(日本語論文執筆のために)」(大学院共通科目プロフェッショナル・リテラシー:第3回)

    2023.4 Nagoya University)

  2. 社会調査演習Ⅰ(情報科学講究I)

    2012.4 Toho University)

  3. 社会調査演習Ⅱ(情報科学講究II)

    2012.4 Toho University)

  4. 情報基礎

    2012.4 - 2013.9 Saitama University)

  5. 知覚・認知心理学特殊Ⅳ(認知心理学特殊)

    2012.4 - 2012.9 Keio University)

  6. 人間行動システム統計演習A

    2011.4 - 2015.9 東京工業大学大学院)

  7. 情報基礎

    2010.4 - 2010.9 Saitama University)

  8. 知的情報処理論

    2010.4 - 2010.9 Chiba University)

  9. 心理学基礎演習Ⅱ

    2009.4 - 2011.3 Aoyama Gakuin University)

  10. 心理統計学基礎/教育・心理統計法

    2009.4 - 2011.3 Aoyama Gakuin University)

  11. コンピュータ・リテラシー

    2008.4 - 2009.9 Shobi University)

  12. 情報機器教育論

    2008.4 - 2009.9 Tsurumi University)

  13. マルチメディア概論

    2008.4 - 2009.9 Tsurumi University)

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