2022/06/28 更新

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クボタ トモノリ
窪田 智徳
KUBOTA Tomonori
所属
大学院工学研究科 情報・通信工学専攻 情報システム 特任助教
職名
特任助教
外部リンク

学位 3

  1. 博士(工学) ( 2022年3月   大阪大学 ) 

  2. 修士(工学) ( 2019年3月   大阪大学 ) 

  3. 学士(工学) ( 2017年3月   大阪大学 ) 

研究キーワード 3

  1. ヒューマンロボットインタラクション

  2. ヒューマンエージェントインタラクション

  3. コミュニケーションロボット

研究分野 3

  1. 情報通信 / 知能情報学

  2. 情報通信 / 知能ロボティクス

  3. 情報通信 / ヒューマンインタフェース、インタラクション

経歴 5

  1. 大阪大学   大学院基礎工学研究科   招へい教員

    2022年4月 - 現在

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    国名:日本国

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  2. 名古屋大学   大学院工学研究科 情報・通信工学専攻   特任助教

    2022年4月 - 現在

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    国名:日本国

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  3. 京都女子大学   非常勤講師

    2020年10月 - 現在

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    国名:日本国

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  4. 日本学術振興会   特別研究員(DC2)

    2020年4月 - 2022年3月

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    国名:日本国

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  5. 大阪大学   大学院基礎工学研究科   特任研究員S

    2017年7月 - 2020年3月

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    国名:日本国

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論文 3

  1. Alignment of the attitude of teleoperators with that of a semi-autonomous android 査読有り 国際誌

    Tomonori Kubota, Kohei Ogawa, Yuichiro Yoshikawa, Hiroshi Ishiguro

    Scientific Reports   12 巻   頁: 10473   2022年6月

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    担当区分:筆頭著者, 責任著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Springer Science and Business Media LLC  

    Studies on social robots that can communicate with humans are increasingly important. In particular, semi-autonomous robots have shown potential for practical applications in which robot autonomy and human teleoperation are jointly used to accomplish difficult tasks. However, it is unknown how the attitude represented in the autonomous behavior of the robots affects teleoperators. Previous studies reported that when humans play a particular role, their attitudes align with that role. The teleoperators of semi-autonomous robots also play the role given to the robots and may assimilate their autonomous expression. We hypothesized that the attitude of teleoperators may align with that of robots through teleoperation. To verify this, we conducted an experiment with conditions under which a participant operated a part of the body of an android robot that autonomously expressed a preferential attitude toward a painting and a condition under which they did not. Experimental results demonstrated that the preferential attitude of participants who teleoperated the android aligned statistically significantly more with that of the robot in comparison to those who did not teleoperate it, thereby supporting our hypothesis. This finding is novel regarding attitude change in teleoperators of semi-autonomous robots and can support the implementation of effective human-robot collaboration systems.

    DOI: 10.1038/s41598-022-13829-3

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  2. 人と共働する近接操作型アンドロイドロボットの開発と実店舗での検証 査読有り

    窪田 智徳, 磯和 隆道, 小川 浩平, 石黒 浩

    ヒューマンインタフェース学会論文誌   22 巻 ( 3 ) 頁: 275 - 290   2020年8月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:ヒューマンインタフェース学会  

    While the potential of adopting robots interacting with humans in stores was shown in the previous studies, however robots that can work with people in stores and provide services have not taken root in society yet. In this paper, we realized an android robot which can help the duties of the salespersons at a boutique as well as provide mental support by cooperating with them. We considered that it is important for such robots to not only serve the customers but also support the salespersons. Therefore, we first interviewed salespersons at a boutique to find out what they expect from the robot. The result of the survey showed that they mainly expect three points from the robot: 1) reducing the workload of salesperson, 2) providing mental support for salesperson, and 3) assisting salesperson to establish a good relationship with the customer. To deal with these issues, we implemented an onsite-operated android. Through an 11-day field experiment in a boutique, in which the salespersons used the android, it was observed that the android could contribute to the salespersons in some situation of the work, and more possibilities for the android to contribute to the salespersons in some different aspects was investigated.

    DOI: 10.11184/his.22.3_275

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  3. 不特定多数のユーザが随時発話可能なライブストリーミングメディアにおけるアンドロイドロボットを用いた雑談対話システムの実現と評価 査読有り

    窪田 智徳, 小川 浩平, 石黒 浩

    人工知能学会論文誌   33 巻 ( 1 ) 頁: DSH-G_1-13   2018年1月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:一般社団法人 人工知能学会  

    In this study, we developed and evaluated a dialogue system which enables an android robot to have a chat with users on Niconico Live provided by Dwango Co., Ltd. which is a live streaming service. In Niconico Live, broadcasters can talk to users who write comments displayed on the video stream. Therefore, by using Niconico Live chat, we eliminated speech recognition errors which can occur during speech conversations. In addition, the dialogue system can keep consistency of conversation by selecting the comment to which it can correctly respond because many comments are shown simultaneously on the video stream. The dialogue system was designed as a retrieval-based one which finds the appropriate response to user's utterance from a dialogue corpus. Therefore, we collected a dialogue corpus containing 4,460 pairs of comments and robot responses by teleoperating the android robot talking with users, as a first step. In the next step, we completed the dialogue system on Niconico Live integrating the dialogue corpus into it. To evaluate the performance of the dialogue system, we recorded the conversation between the android and users while running the designed system. After that, we showed the recorded conversation to evaluators and asked them how they feel about the naturalness and consistency of the conversation. Results of the experiment indicate that Niconico Live users perceived the responses of the dialogue system to be natural and found the chat with the android entertaining. Through this study, we demonstrated the applicability of the dialogue system on Niconico Live. However, it is difficult to discuss its effectiveness when applying it to other situations or other communication media such as a humanoid robot or a virtual agent. Therefore, as a future work, conducting a comparative experiment might lead to better understanding of the effectiveness of the dialogue system for androids.

    DOI: 10.1527/tjsai.DSH-G

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講演・口頭発表等 2

  1. An Attitude of a Teleoperator Manipulating a Part of an Android’s Body Gets Close to an Attitude the Android Autonomously Expresses 国際会議

    Tomonori Kubota, Kohei Ogawa, Yuichiro Yoshikawa, Hiroshi Ishiguro

    The 1st International Symposium on Symbiotic Intelligent Systems  2019年1月24日  Symbiotic Intelligent Systems Research Center

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    開催年月日: 2019年1月

    記述言語:英語   会議種別:ポスター発表  

    開催地:大阪   国名:日本国  

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  2. アンドロイドルU:社会的に大きな存在感の獲得に向けたニコニコ生放送における対話アンドロイドの実現への取り組み

    窪田 智徳, 小川 浩平, 石黒 浩

    2017年度人工知能学会全国大会(第31回)  2017年5月24日  一般社団法人 人工知能学会

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    開催年月日: 2017年5月

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:愛知県名古屋市 ウインクあいち   国名:日本国  

    本研究では、株式会社ドワンゴが提供するニコニコ生放送サービス上で、人と雑談対話エンジンが協調してアンドロイドを操作し、雑談対話コーパスを収集しながら雑談対話エンジンの漸進的な自律性の獲得を目指すシステムを提案する。ニコニコ生放送では配信された映像を不特定多数のユーザが視聴するため、効率的な対話コーパス収集が可能である。本稿では上記手法を実装・運用し、雑談対話エンジンの一定の自律性の獲得を確認した。

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    その他リンク: https://www.jstage.jst.go.jp/article/pjsai/JSAI2017/0/JSAI2017_2N23/_article/-char/ja/

その他研究活動 1

  1. JST ERATO 石黒共生ヒューマンロボットインタラクションプロジェクト 自律型ロボット研究グループ 研究補助員

    2017年7月
    -
    2020年3月

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科研費 1

  1. 操作者と対話相手双方への有効性に着目した実用的な半自律対話ロボットの実現

    研究課題/研究課題番号:20J13662  2020年4月 - 2022年3月

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 特別研究員奨励費  特別研究員奨励費

    窪田 智徳

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    担当区分:研究代表者 

    配分額:2100000円 ( 直接経費:2100000円 )

    人と対話するロボットのなかで、ロボットのもつ自律機能と、そのロボットの操作者による操作とが共働しながら目的を達成する、半自律対話ロボット(以下、単にロボットと記す)という形態が存在する。従来のロボット研究では、ロボットが対話相手に与える効果に注目されてきた一方で、ロボットの操作者への効果はほとんど考慮されていなかった。本研究では、ロボットの操作を通じて操作者がロボットから受ける影響の調査や、操作者が簡便にロボットを操作できるシステムの開発を行う。これを通じて、ロボットの操作者と対話相手の双方への効果に着目した、実用的な半自律対話ロボットの実現を目指す。

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担当経験のある科目 (本学以外) 1

  1. ロボット社会論

    2020年10月 - 現在 京都女子大学)

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    科目区分:学部教養科目  国名:日本国

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社会貢献活動 1

  1. 大阪大学共創DAY@EXPOCITY 大阪大学とあそぼう「アンドロイド特別展示」

    役割:出演, 企画, 実演

    大阪大学  大阪大学共創フェスティバル2018「大阪大学共創DAY@EXPOCITY 大阪大学とあそぼう」  ららぽーとEXPOCITY  2018年11月

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    種別:フェスティバル

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