Updated on 2022/05/25

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ABE Yukiko
 
Organization
Administrative Support Organizations Education Headquarters Division of Educational Development Associate professor
Center for the Studies of Higher Education Associate professor
Graduate School
Graduate School of Education and Human Development
Title
Associate professor
Contact information
メールアドレス

Degree 1

  1. Ph.D. ( 2009.3   Hiroshima University ) 

Research Areas 1

  1. Humanities & Social Sciences / Tertiary education

Research History 8

  1. Nagoya University   Associate professor

    2021.10

  2. Nagoya University   Center for the Studies of Higher Education   Associate professor

    2021.10

  3. Osaka University Center for Education in Liberal Arts and Sciences   Associate professor

    2016.12 - 2021.9

  4. Osaka University Center for the Study of Higher Education and Global Admissions   Associate professor

    2016.6 - 2016.12

  5. Osaka University Global Admissions Office   Associate professor

    2016.5

  6. Osaka University Global Admissions Office   Associate professor

    2016.4

  7. Osaka University   Associate professor

    2013.12 - 2021.9

  8. 九州大学教育改革企画支援室 特任助教

    2009.3 - 2013.11

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Education 1

  1. Hiroshima University   Graduate School, Division of Education

    - 2009.3

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    Country: Japan

Professional Memberships 3

  1. 大学教育学会

  2. 日本高等教育学会

  3. 日本協同教育学会

 

Papers 36

  1. Developopment of Educational Approach in Residential Life Conditions and Issues of the LLC(Living Learning Community) in the United States Reviewed

    Yukiko ABE, Kiyoko UEMATSU-ERVASTI

    Research in Higher Research in Higher Education   Vol. 54   page: 107 - 120   2022.3

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    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  2. Risked Countermeasures along with Divesification of Learning: Based on the Discussion at the Symposium Invited

    Yukiko ABE, Kazuaki MARUYAMA

    Nagoya Journal of Higher Education   Vol. 21   page: 43 - 52   2022.3

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    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

  3. 課外活動・学生表彰・ピア・サポート・ボランティア活動

    安部有紀子

    大学等における学生支援の取組状況に関する調査(令和元年度)結果報告     page: 131 - 139   2020.11

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese  

  4. 学習・学修支援に携わる学生スタッフの取組実態と課題

    安部有紀子

    大学教育学会誌   Vol. 42 ( 1 ) page: 51 - 55   2020.5

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese  

  5. 教養教育の最前線 Reviewed

    Albertine, Susan, 安部有紀子

    大阪大学高等教育研究   ( 7 ) page: 41 - 57   2019.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

  6. 米国学寮プログラムにおける学習者中心主義の影響について

    安部 有紀子

    高等教育研究叢書   Vol. 145   page: 19 - 36   2019.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:広島大学高等教育研究開発センター  

  7. 課外活動・学生表彰・ピア・サポート・ボランティア活動

    安部有紀子

    大学等における学生支援の取組状況に関する調査(平成29年度)結果報告     page: 133 - 144   2018.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:日本学生支援機構  

  8. 学生支援の「今」を見る(10)日本学生支援機構『大学等における学生支援の取組状況に関する調査(平成27年度)』から 課外における学生活動支援の現状と課題 : 国際教養大学・立命館大学での実地調査から Invited

    安部(小貫) 有紀子

    文部科学教育通信   ( 426 ) page: 12 - 14   2017.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:ジアース教育新社  

  9. 学生支援の「今」を見る(9)大学等における学生活動の支援に関する現状と課題 Invited

    安部(小貫) 有紀子

    文部科学教育通信   ( 425 ) page: 12 - 15   2017.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:ジアース教育新社  

  10. Learning Outcomes-Based Assessment Issues in Student Affairs Invited Reviewed

      Vol. 20   page: 113 - 133   2017.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:日本高等教育学会  

  11. 課外活動,学生表彰,ピア・サポート,ボランティア活動 Invited

    安部 有紀子

    大学教育の継続的変動と学生支援—大学等における学生支援の取組状況に関する調査—     page: 55 - 74   2017.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:日本学生支援機構  

  12. Precision medicine based on Kinotype of clear cell renal cell carcinoma with phospho-proteogenomics

    Abe Y, Matsui Y, Uemura M, Tada A, Adachi J, Tomonaga T

    Abstracts for Annual Meeting of Japanese Proteomics Society   Vol. 2017 ( 0 ) page: 124 - 124   2017

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japanese Proteomics Society (Japan Human Proteome Organisation)  

    DOI: 10.14889/jhupo.2017.0.124.0

  13. Characteristics of Osaka University's Undergraduate Students : Results of Participation and Implementation of Student Experience Survey in Cooperation with the World-wide Research Universities

    Saito Takahiro, Wajima Yuichiro, Hiromori Akihito, Abe(Onuki) Yukiko, Fujii Shota, Maehara Tadanobu

      ( 4 ) page: 1 - 14   2016.4

     More details

    Language:Japanese   Publisher:大阪大学全学教育推進機構  

    Student Experience in Research University (SERU) is a world-wide project, in which all of the member universities employ the same questionnaire to understand the students' behavior in their campuses. In the recent policy of higher education in Japan, the student experience is also regarded as one of the essential factors to improve the university education system. This study aims at understanding the characteristics of the students of Osaka University and their experience in the campuses. All the students at this university were requested to answer the survey from December in 2014 to February in 2015, and 998 undergraduate students and 826 graduate students responded (response rate is 6.4% and 10.4%, respectively).The result shows that the students of Osaka University spend as much time for study as the other universities', but their learning hours outside of the class are somewhat shorter than the others.Especially, only the senior has more learning hours than the other grades because of their graduation research, and then it was made clear the problem in the learning hours exists in the first three years of the undergraduate. Concerning the student experiences in the class, Osaka University students have less experience of making output than the other universities' students. Osaka University students also have less experience for positive attitude for discussion and communication with the other students, while they have a similar amount of experience of studying hard to have the skills and knowledge by themselves. As a result, Osaka University students have different experience with the other university students, and their academic satisfaction was influenced only by the self-effort of their learning, while the other university students' academic satisfaction was defined not only by the self-effort, but also by the positive attitude for the output from the skills and knowledge they required.

    DOI: 10.18910/56232

    CiNii Books

  14. The Context in the Development Student Learning Outcomes Assessment Systems and Education Reform in U.S. Higher Education : The Report of the Field Survey in U.S. Higher Education

    Abe(Onuki) Yukiko, Kawashima Tastuo, Yamaguchi Kazuya, Minamioka Hiroki, Seno Junko

      ( 4 ) page: 35 - 42   2016.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:大阪大学全学教育推進機構  

    The purpose of this paper is to share information about context trends of student learning outcomes A general education assessment is focus on student learning outcomes. It is affected by demand from the federal government and an area accreditation association. An assessment process is a good opportunity for faculty development itself as discussing student learning and an educational philosophy for faculty members each other. The new trend is making a "Rubric" together as part of an assessment process in recent years. Because a "Rubric" is an one of good tools for creating a visualization of an internal assessment criterion in faculty themselves. and education reform in U.S. higher education. 5 members who are faculty and staffs at Osaka University conducted a field survey at 3 U.S. colleges and an association (Association of AmericanCollege & Universities) in March 9-13 2015. Surveyed 3 colleges (Carnegie Melon University (CMU),James Madison University (JMU), University of Maryland) are selected by variety backgrounds. Thispaper is constituted with focus on interviews with key persons at an association and colleges.The learner-centered philosophy since the mid-1980s leaded education reform powerfully in U.S. higher education. It is trends in provision of subject about "a scholarship in practice" in a general education curriculum. 3 colleges work on a student learning outcomes assessment in curriculums. Central management offices in colleges like an institutional research and development of teaching and learning, support assessment activities in each department and programs. It is called "a liaison model" and "a client model." A general education assessment is focus on student learning outcomes. It is affected by demand from the federal government and an area accreditation association. An assessment process is a good opportunity for faculty development itself as discussing student learning and an educational philosophy for faculty members each other. The new trend is making a "Rubric" together as part of an assessment process in recent years. Because a "Rubric" is an one of good tools for creating a visualization of an internal assessment criterion in faculty themselves.

  15. The Context of the Development of Peer Programs and Student Learning Assessment in Higher Education in the United States Reviewed

      Vol. 48 ( 48 ) page: 129 - 144   2016.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:広島大学高等教育研究開発センター  

    This study explores of the development process of peer programs and student learning assessment higher education student affairs in the United States. Peer programs are gaining popularity on college campuses. Peer activities began in a resident halls in colonial universities, and organized as resident assistants (RAs) in the 1900's. And after the 1970s it grew to variety areas in student affairs such as student mentors, student tutors, orientation assistants and peer educators.The student learning and learning outcomes assessment are new challenge for peer programs in the spread of an assessment culture in student affairs. Learning outcomes have become an indispensable element for student assessment cycles. Development learning outcomes on peer programs are achieved through the leadership of professional standards by professional associations. And learning outcomes are characterized by consisting of not only competency as a peer leader like a leadership, community development, communication, but also program management skills.The next tasks of this research are further case studies of peer programs assessment with learning outcomes, for understanding the whole process of a student affairs assessment cycle and holistic student learning outcomes in peer programs. It will be contributory to explore how the shift to a learner-centered higher education through the growing of an assessment culture of student affairs.本研究はJSPS科研費: 30553416 の助成を受けたものである。

  16. The Context of the Development of Peer Programs and Student Learning Assessment in Higher Education in the United States Reviewed

      ( 48 ) page: 129 - 144   2016.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  17. Flipped Learning as active learning(Part2)Practice

      Vol. 37 ( 2 ) page: 49 - 53   2015.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:大学教育学会  

  18. 大学の構成員に対する効果的な広報方法とは?

    和嶋 雄一郎, 石田大成社, 安部, 小貫] 有紀子, 齊藤 貴浩

    JSAI大会論文集   Vol. 2015 ( 0 ) page: 1D5OS22b5 - 1D5OS22b5   2015.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)   Publisher:一般社団法人 人工知能学会  

    <p>大学では様々な事業が行われているが,それらが大学の構成員に十分に周知されているとは言えない状況である.本研究では,大学における事業広報用ポスターに対して,デザインや詳細ページへのアクセス方法の提示(URL,QR,検索用キーワード提示 等),設置場所(掲示板,トイレの洗面台・個室 等)などの様々な組み合わせについて,より効果的な広報方法について検討した。</p>

  19. 第2外国語における反転学習の導入実践報告

    安部有紀子, 岩根久, 本田周一

        2015.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (other academic)  

  20. Trend of student affairs evaluation in American higher education

      Vol. 36 ( 1 ) page: 94 - 97   2014.5

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:大学教育学会  

  21. Learning and Development Process of Student Staff Members in Academic Advising Activities Reviewed

    HASHIBA Ron, ONUKI Yukiko

      ( 14 ) page: 279 - 298   2014.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:名古屋大学高等研究教育センター  

  22. Factors of the Shift to a Learner-centered Paradigm and the Impact of Assessment on Student Affairs in American Higher Education Reviewed

    ONUKI Yukiko

      ( 14 ) page: 97 - 116   2014.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:名古屋大学高等研究教育センター  

  23. The Professionalism and the Professional Development in Staffs for Student Services in Japanese Higher Education : The Suggestion from Professional Development Standards for Student Affairs in American Higher Education

      Vol. 35 ( 1 ) page: 102 - 104   2013.5

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:大学教育学会  

  24. Roundtables : Student Peer Support from the Viewpoint of University Education

      Vol. 34 ( 2 ) page: 73 - 76   2012.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:大学教育学会  

    CiNii Books

  25. The systematization of a professional development curriculum for student affairs in the U.S. universities Invited

    Japanese journal of higher education research   Vol. 13   page: 81 - 100   2010.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:日本高等教育学会  

  26. 第3章 学生支援の組織と業務の役割分担に関する一考察 (大学職員の開発 : 専門職化をめぐって)

    小貫 有紀子

    RIHE   Vol. 105   page: 24 - 36   2009.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:広島大学  

  27. 海外事例 米国学生支援における学生担当職の専門性と専門職団体

    小貫 有紀子

    大学と学生   ( 49 ) page: 54 - 61   2008.1

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:時評社  

  28. 組織班報告 : 大学組織とガバナンスの変容 : 戦後日本型高等教育構造の着地点 (21世紀型高等教育システム構築と質的保証 : 第34回(2006年度)『研究員集会』の記録 : 21世紀COEプログラム報告)

    羽田 貴史, 大場 淳, 黄 福涛, 村澤 昌崇, 杉本 和弘, 葛城 浩一, 田中 正弘, 米澤 彰純, 福留 東土, 渡邊 あや, 小貫 有紀子

    RIHE   Vol. 93   page: 81 - 89   2007.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:広島大学  

    CiNii Books

  29. A study of the philosophical models and roles of student affairs in American higher education

    Japan journal of university administrative management   ( 11 ) page: 31 - 38   2007.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:大学行政管理学会  

  30. 第4章 大学職員の流動及び意思決定への参画に関する一考察 : アンケート調査の結果から (SDの制度化に関する研究 : 第二部 : 「大学における職員に関するアンケート調査」結果)

    小貫 有紀子

    COE研究シリーズ   Vol. 30   page: 63 - 84   2007.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:広島大学  

  31. 第3章 JABEEによる教育プログラムの展開と課題 (大学改革における評価制度の研究)

    小貫 有紀子

    COE研究シリーズ   Vol. 28   page: 37 - 44   2007.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:広島大学  

  32. 第5章 部局を超えた組織の構築と学生の参加 (大学の組織変容に関する調査研究)

    大場 淳, 小貫 有紀子

    COE研究シリーズ   Vol. 27   page: 65 - 78   2007.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:広島大学  

  33. アメリカ高等教育における学習支援プログラムの基準と評価システム Reviewed

    小貫 有紀子

    大学教育学会誌   Vol. 27 ( 2 ) page: 81 - 87   2005.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:大学教育学会  

  34. A study on the development of the learning support staff in American universities Reviewed

    Japan journal of university administrative management   ( 9 ) page: 23 - 28   2005.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:大学行政管理学会  

  35. ポスターセッション その10

    堀尾 愼彌, 伊勢 眞樹, 山崎 駿, 太田 利夫, 中角 祐治, 太田 久彦, 橋本 洋一, 三宅 直之, 宮下 有紀子, 船越 政範, 近藤 国嗣, 小貫 渉

    リハビリテーション医学   Vol. 40 ( 0 ) page: S225 - S228   2003.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:The Japanese Association of Rehabilitation Medicine  

  36. 理工学系DBリンク集の作成--インターネットを利用した情報の収集から発信まで (2001年度私立大学図書館協会東地区部会 館長会・研究講演会、研究分科会報告大会記録) -- (研究分科会報告大会)

    龍田 由紀子, 小貫 有紀子, 宇田川 和男

    私立大学図書館協会会報   ( 118 ) page: 148 - 154   2002.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:私立大学図書館協会  

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Books 5

  1. 大学等における学生支援の取組状況に関する調査(2021年度)実地調査報告ーコロナウイルス感染症の対応を踏まえた取組ー

    沖清豪、安部有紀子、佐藤純、立石慎治、蝶慎一、橋場論、望月由起( Role: Contributor ,  実地報告(東北大学、一橋大学、成城大学))

    日本学生支援機構  2022.3 

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    Total pages:65   Responsible for pages:3-9, 34-39, 51-56   Language:Japanese Book type:Report

  2. 学寮プログラムの現代的展開

    安部(小貫) 有紀子, 望月 由起, 橋場 論 編( Role: Joint author)

    広島大学高等教育研究開発センター  2019.3  ( ISBN:9784866370125

     More details

    Book type:Scholarly book

  3. 学寮プログラムの現代的展開

    安部 有紀子, 望月 由起, 橋場 論

    広島大学高等教育研究開発センター  2019  ( ISBN:9784866370125

     More details

    Language:Japanese

    CiNii Books

  4. アクティブラーニング型授業としての反転授業[理論編]

    森朋子, 溝上慎一( Role: Contributor)

    ナカニシヤ出版  2017.5  ( ISBN:4779510880

     More details

    Responsible for pages:93-114   Book type:General book, introductory book for general audience

    ASIN

  5. 大学職員の開発 : 専門職化をめぐって

    大場 淳, 小貫 有紀子, 田中 岳, 神保 啓子, 林 一夫(文部科学省), 廣内 大輔, 芦沢 真五, 叶 林, 王 琳

    広島大学高等教育研究開発センター  2009  ( ISBN:9784902808513

     More details

    Language:Japanese

    CiNii Books

Presentations 7

  1. 学習者中心のプログラムアセスメントと学習効果測定について Invited

    安部有紀子

    南山大学国際センターFD・SD講演会  2022.2.16  南山大学

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    Event date: 2022.2

    Language:English   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Venue:オンライン   Country:Japan  

  2. 日本の学生寮における教育的アプローチの意義と現状

    安部有紀子, 沖清豪, 蝶慎一

    学寮セミナー  2021.8.21  学寮科研研究グループ(代表 安部有紀子)

     More details

    Event date: 2021.8

    Language:Japanese   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Venue:オンライン   Country:Japan  

  3. ランドテーブル「学生寮におけるレジデント・アシスタント(RA)の意義と教育効果」

    植松希世子, 北澤泰子, 望月由起, 安部有紀子, 水野貴子, 蝶慎一, 日暮トモ子、沖清豪

    大学教育学会第43回大会  2021.6.5  大学教育学会

     More details

    Event date: 2021.6

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:オンライン   Country:Japan  

  4. 学生の成長を促す学生支援のための何が必要か?ー米国学生支援の動向を足がかりにー Invited

    安部有紀子

    日本相談学会第39回大会  2021.5.15  日本学生相談学会

     More details

    Event date: 2021.5

    Language:Japanese   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Venue:オンライン   Country:Japan  

  5. 事例紹介セッション2「コロナ禍におけるピア・サポートー1年生支援を中心にー」

    安部有紀子(モデレーター), 石井和也, 岡本直輝, 山口昌弘

    令和2年度学生生活にかかる喫緊の課題に関するセミナー  2020.12.11  日本学生支援機構

     More details

    Event date: 2020.12

    Language:Japanese   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Venue:オンライン   Country:Japan  

  6. 米国学寮における教育プログラムの開発, 「ラウンドテーブル『現代の学生寮における改革動向とその教育的意義』」

    安部有紀子

    大学教育学会第42回大会  2020.6.6  大学教育学会

     More details

    Event date: 2020.6

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:オンライン   Country:Japan  

  7. 学生を成長させる学生支援を目指して‐米国からの示唆‐ Invited

    安部有紀子

    ニューノーマル時代の大学職員のスタッフ・ディベロップメント(SD)-わが国におけるSDの新たな地平を切り拓く‐  2020.2.2  株式会社ビズアップ総研

     More details

    Event date: 2020.2

    Language:Japanese   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Venue:オンライン   Country:Japan  

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KAKENHI (Grants-in-Aid for Scientific Research) 8

  1. 社会的能力の特定化とその育成適正期および教育効果の検証

    Grant number:19H00619  2019.4 - 2024.3

    科学研究費助成事業  基盤研究(A)

    松繁 寿和, 村澤 昌崇, 妹尾 渉, 家島 明彦, 大谷 碧, 川嶋 太津夫, 和嶋 雄一郎, 平尾 智隆, 小貫, 白井 詩沙香, 飯田 星良, 森 朋子, 岡嶋 裕子, 柿澤 寿信, 堀 一成, ヴ マン・ティエン, 山田 礼子, 梅崎 修, 勇上 和史, 山下 仁司, 井川 静恵, ALBERTINE SUSAN

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    Authorship:Coinvestigator(s) 

    非認知能力やコンピテンシーと呼ばれる社会的能力の長期的影響力を探ることを目的とする。まず、それが小中義務教育期間、高等学校、大学という各学校段階で育成され成績等に影響を及ぼすメカニズムをできるだけ精度の高いデータを収集し分析する。次に、それらの結果を繋ぎ社会的能力が学校段階を跨いで影響を及ぼしていること、さらに社会に出てからの就業にも影響していることを検証する。このため、各教育段階において、個別の生徒・学生を入学当初から卒業まで追跡調査したパネルデータを独自に構築する。また、推定は複雑な構造となるために、すでに応用が進んだ統計手法だけでなくAIを応用した分析も試みる。
    社会的能力の長期的な生成過程を解明し、さらに社会的能力が認知能力、特に学業成果、そして卒業後のキャリアにどのような影響をあたえるのかを探ることが研究の目的である。そのために、小・中・高・大の各教育期間において、社会的能力が学習やその他の活動によってどのように育成されるかを、生徒・学生レベルのマイクロデータを用いて検証する。まず、2019年度は、研究体制の整備と先行研究の吟味および必要な知識および技術の洗い出しと習得が目標とされた。
    本格的調査に入る準備として、2019年度前半は、生徒や学生に関するマイクロデータを収集する対策と作業スケジュールを決定し、さらに、いくつかの作業グループに分け、担当する教育期を決めた。後半は、主に全教育過程から社会に出る段階まで社会的能力を一貫して計測できる指標の開発とその測定方法を議論し試行した。そのために、研究報告会を定期的に開き専門家を招くなどをして検討を重ね、アンケート項目等の洗い出しを行なった
    一方、新たなデータが作成されるまでに、既存の資料やデータを用いて行える研究も進めた。特に、小学校期における教育や経験が持つ長期的効果の測定が、既存のマイクロデータを利用し進められ、学習以外の習い事が、非認知能力や社会的能力の育成を通じて、卒業後のキャリア形成にまで影響を及ぼしている可能性を示した。また、学校教育期間終了後にも効果を維持する教育の内容を補足するために、大学教育をキャリア形成の視点から見直す試みも行った。大学教育と社会で重視されるコンピテンシーの関係を分析した研究や、キャリア教育が学生の意識に与える効果を準社会的実験環境下で補足しようとする試みが進められた。これらの成果はいくつかの学会で報告されるとともに、専門雑誌に掲載された。
    2019年度前半は、ほぼ計画通り、研究体制の構築と社会的能力指標の検討が行われた。義務教育期間に関しては、複数の自治体の教育関係団体との関係を構築し、生徒を対象とするアンケートの実施、および、学習成果に関するデータの継続的確保について協議した。また、教員経験者を対象に教育環境や学級の状況に応じてとられる学校・学級現場での対応についてのインタビューを行い、統計分析結果を解釈する際の留意点等を把握した。
    高校に関しては、ある都道府県が全高校の生徒を対象に行った意識・行動調査の項目から社会的能力を捕捉できるかどうかを検討した。また、学習成果に関するデータの利用の可能性、さらに突合しパネルデータ化できるかも検討した。これらの点に加え、データの質や整備状況を確認するために、データセットの一部にアクセスし、非認知能力や社会的能力に関するアンケート項目と学業成績との関係に関して試験的分析を行った。
    大学教育に関しては、複数の大学において、学生の属性、入試、学業成果に関するデータベースの作成と利用可能性を探った。また、2019年度新入生を対象に既存テストを利用して、社会人基礎力を測定する調査を複数回行うとともに、そのテストを開発した企業と調査項目に関する共同研究を行うこととなった。
    ただし、2020年1月からのCOVID-19の感染拡大により、研究協力を依頼していた上記の自治体や教育委員会等における職務環境の変化や学校における年度計画や学事歴の変更等があり、研究計画の変更が必要となった。また、予定していた海外の研究協力者の招聘も不可能となった。加えて、研究対象大学での授業のオンライン化により、調査対象学生の確保や調査環境の確保が不可能となり、いくつかの調査の延期が避けられなくなった。
    第一に、COVID-19の感染拡大により生じた遅延を余儀なくされた作業に対応する。学校段階別に社会的能力の育成と認知能力に関するデータ収集・作成およびそれらを利用した分析作業に関しては、まず、関係団体・組織との協力関係の継続確認と研究体制および計画の見直しを行う。また、学校に出向いて行う予定であった聞き取り調査は、可能な限りアンケート調査等で代替する方向で検討する。
    第二に、複数年度に跨がる追跡調査は、調査年度数を減らす一方、学校や関係組織内に蓄積されている過去のデータを掘り起こし補完的利用する可能性を探る。特に、高校段階においては、既存のデータの入手を働きかける一方で、新たな調査を開始する計画があることから、担当者を増加し研究体制の強化を図る。また、調査年度を1年ずらすことで対応が可能な調査は、新たに新入生の追跡を始め、各学校段階の前半と後半に分けた分析の可能性を検討する。
    第三に、教育段階の接続に関する研究に関しては、前段階の学校からの入手を計画していたが、後段階に入学後に追加的なアンケート調査を行うなどで補完する。また、完全なデータの構築を待たず、アクセス可能なデータを利用し順次分析を始める。
    第四に、比較的アクセスが可能な大学が保有するデータの統合作業を進め、パネル分析が可能なデータセットを作るとともに、一部のデータを利用して試験的分析を開始する。具体的には、出身地域、出身高校属性、入試成績等に加え、SSH・SGH 校出身、高校での探求学習の経験等に注目し、それらが入学後の成長に与える効果を補足する分析に着手する。また、卒業後の就職先と初任配属部門に関する追跡調査を可能とするために、関係組織・機関、あるいは、協力を依頼できる企業等との調整を進める。

  2. 日本の高等教育における学寮の教育的展開と質保証を基盤としたプログラム開発

    Grant number:19H01688  2019.4 - 2023.3

    科学研究費助成事業  基盤研究(B)

    小貫, 望月 由起, 蝶 慎一, 植松 希世子, 日暮 トモ子, 杉本 和弘

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    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\16900000 ( Direct Cost: \13000000 、 Indirect Cost:\3900000 )

    本研究は、日本の学寮プログラムの教育的展開の実態と特徴を明らかにし、質保証を基盤にした教育的な学寮プログラムを開発することを目的とする。本研究では各国の学寮改革の進展状況や、日本の学寮の教育的プログラムの実像へアプローチするとともに、質保証を基盤とした学寮プログラムの開発を試みる。
    研究初年度のため、計画通りに次年度以降の海外調査のための対象国の高等教育機関について、社会的・文化的背景の情報収集、および先駆事例の収集に努めた。東アジア、北欧についてはプレ調査を実施し、新たな研究課題が生じたため、調査課題の焦点化を2回にわたる研究会においてメンバー間で話し合いを行った。
    また、国内の先駆事例についても収集を進め、いくつかの大学の事例をもとに、国内の学生寮のトレンドを明らかにするとともに、海外に比べて学寮内で提供するプログラムの希薄さという問題点が明らかになった。また、高等教育機関外の寮に関するステークホルダー(社会人寮、民間管理会社等)の課題については、本研究でどのように扱うかは次年度以降の課題として残った。
    今年度の調査を通じて、各国の学生寮については、その国の社会的動向や高等教育の位置づけ、学生と大学の関係性等の影響が大きいことが明らかになった。特に海外では、教育的な学生寮プログラムを展開している場合、学生寮においてコミュニケーション・スキルなど多様な能力を獲得するための体験的学習を通じた学習コミュニティが形成されていることが明らかとなった。
    今後は、その国の学生寮の歴史的動向を押さえる際に、①学生に対する寮スタッフの役割、立場の変化、②教育的プログラムの導入状況、③学生寮の存在意義と大学の教育目標の関係等の視点から整理していく。また、派生するテーマとして、学生寮の中で活動する学生スタッフ(RA)の存在、アセスメントの推進を含め、多様な課題が学生寮には存在しているため、今後の海外調査を通して、今後研究目的と課題の精査を行っていくこととなった。
    当初計画していた通り、研究初年度として必要な基盤となる研究課題に対する情報収集、学術文献の収集、各国先駆事例の収集を通じて、調査課題の焦点化まで進展した。また、次年度以降の調査実施に際して、年度途中でメンバーを増やし、各国の調査の主担当者を確定させ、各担当者のもと、調査計画を立てることができた。
    国内は学生寮の形態に関する歴史的発展の諸相等について調査を行うとともに、複数の大学の訪問調査、高等学校における学生寮設置状況の現状把握、また、学寮担当者のネットワークと連携し、最新動向の収集に努めるとともに、現場の課題を吸い上げ、研究の方向性等に活かすことができた。
    海外はシンガポール、韓国、北欧・欧州圏の大学寮の現地調査を実施し、比較的新しい事例、伝統的な学生寮の形態の両側面からの情報収集に努めた。
    また、学寮には実に多様な取組、活動のあり方があるため、どのタイプの学生寮を本研究の対象とするかは、追加の調査を踏まえて検討していく。
    地域別の主担当を中心に、国内の学生寮の重点校、および海外の学生寮の訪問調査を実施する。そのために、今年度中に①どのような学生寮を対象とするか、②分析視点の整理、③調査項目の精査を行っていく。
    また、コロナウイルスの感染拡大に伴い、厳重警戒地域では、学生寮が閉鎖される等の非常事態に直面している。調査については、既にコンタクトを取っている各国の学寮担当者に対して、オンラインやメール等で代替していくとともに、調査項目にコロナウイルス対策について①学生寮の現状と対策、②学寮アシスタントといった学生スタッフや学生リーダーの活動状況とコロナ対策に関する活動の諸相、の2つの項目を追加して調査していく。
    また、調査の基盤となる学寮に関する教育プログラムの定義、構造、条件等の理論的基盤を整理するとともに、関連する先行研究の収集を引き続き行い、分析を進めていく。
    また、国内外の学会に参加し、情報収集に努めるとともに、これまでの科研の研究成果を発信していく。
    研究チーム内の情報共有はSNSを通じて日常的に継続していくが、今年度からさらにオンライン学習会、オンライン研究会(年2回)についても、対面と同様に継続していく。

  3. Searching for custom-made learning activities and student life support by data analysis and simulation

    Grant number:15K13205  2015.4 - 2018.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

    MURASAWA Masataka, WATANABE SATOSHI, ABE YASUMI, HARADA KENTARO, MATSUMIYA SHINJI, NAKAO RAN

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    Authorship:Coinvestigator(s) 

    In this research, students 'learning history and living conditions were analyzed based on student survey data, and the simulation of learning behavior and life pattern desired for individual student' s growth was derived based on the analysis result. Based on the simulation results, we aimed to construct a system that gives advice and support to individual students.The outcome is as follows. (1) to confirm the effectiveness of statistical methods that can effectively utilize student survey data with many missing or unanswered questions, (2) discovery of various factors that affect learning time, (3) based on analysis results of student survey data at two universities We introduced a student support system.

  4. Develoment for Student learning-Outcome Based Peer Programs

    Grant number:26381135  2014.4 - 2017.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Abe Yukiko, Kojima Saeko, Shin Kimie, Hirai Tatsuya

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\4810000 ( Direct Cost: \3700000 、 Indirect Cost:\1110000 )

    This research explores the model of peer programs based on student learning outcomes in higher education. Peer programs are gaining popularity on college campuses one the past 20 years. According to cases of U.S. Peer programs, The following results were obtained.
    The first, their target of an assessment is not only student learning outcomes, covering whole of programs or activities. The second, it is becoming development mid-term strategic plan in recent years. These describe student affairs need accountable to stakeholders for the role and meaning of their activities in education. The one of the important implication for future learning outcomes assessment in Japanese student affairs/services is learning outcome assessment must relate each other with institutional strategies and goals, and the other educational activities and programs to improve an educational quality as a whole.

  5. Student Support in Changing Higher Education

    Grant number:25590250  2013.4 - 2016.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

    KAWASHIMA Keiji, SAITO Kenji, HASHIBA Ron, ABE Yukiko, TANAKA Gaku

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    Authorship:Collaborating Investigator(s) (not designated on Grant-in-Aid) 

    What is Student Support? Basic instrument for higher education, educational engagement for learning outcomes or making space for human growth of students? Theoretical analysis is important. According to diversification of university students, student support fields and its method of service have been diversified. But when students become supporter to other student, new phase which includes university governance and management had come. It means that university has to receive the critical problems of massive and complicated public services. Who supply their services, and pay the cost are the difficult puzzle to solve.
    <BR>

  6. Quality Assurance and Learning Outcome Assessment of Education Abroad Experience

    Grant number:23330232  2011.4 - 2014.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    ASHIZAWA Shingo, AKIBA Hiroko, OTA Hiroshi, ONUKI Yukiko, KITAWAKI Manabu, SEKIYAMA Takashi, HORIE Miki, YOKOTA Masahiro, YONEZAWA Akiyoshi, YONEZAWA Yukako, KUDO Kazuhiro, TAKEUCHI Ai, TORII Tomoko, HIRAI Tatsuya

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    As study abroad opportunities become diversified and more accessible, assessing the learning outcomes of those programs has become a critical issue for international educators. Assessing learning outcomes of students in study abroad programs in North America and Europe is widely practiced; however, Japanese universities still rely on output-based analysis. The current worldwide trend utilizes an e-portfolio system for outcome assessment while allowing students an opportunity for self-reflection. This research project analyzed recent models of learning outcome assessment and actual e-portfolio usage.

  7. International Comparative Research on University Governance Reform: Exploring the Role of Organisational Culture and Staff Development

    Grant number:23531062  2011 - 2013

    Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    OBA Jun, ASHIZAWA Shingo, ONUKI Yukiko, TANAKA Gaku, MAEDA Kazuyuki

      More details

    Authorship:Collaborating Investigator(s) (not designated on Grant-in-Aid) 

    In the course of recent university reforms in Japan, explicit elements of the institutional governance, such as organisational structures and distribution of responsibilities (particularly in favour of top-down decision-making), have been emphasised by the government, thus leading all the universities more or less towards the same direction in terms of governance arrangements. This research, however, has revealed that, through a questionnaire survey and international comparison, university governance is very diverse and that there is no single form that may be generally used across institutions. This fact implies that governance-related policy should not be across-the-board for all the universities but that it should rather assist each university in effectively devising its own governance arrangements with a particular focus on implicit elements such as active participation of constituencies, trust among them, consensus building and supportive leadership across the institution.

  8. A Study of the Modering of Learning Outcomes Based Student Affairs in Higher Education

    Grant number:23730797  2011 - 2013

    Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

    ONUKI Yukiko

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\3250000 ( Direct Cost: \2500000 、 Indirect Cost:\750000 )

    This study analyzes contexts of the learning outcomes assessment of student affairs in US and Japanese higher education, and the impact of its on a whole of student services activities, with an interview for students, a case study and an article review. Since the 2000s, there's been growing student learning outcome based assessment in U.S. student affairs. An assessment of student affairs has affected the management of programs and services. It enhanced the vice president's top-down management to lead the organization and systematic management as well as the development of management tools, including assessment, in the student affairs reform process. In the meantime Japanese student affairs are passive activity and less evidences on practices. But It has possibilities to establishment the learning outcome based student affairs by introducing opportunity for student training in those programs.

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Teaching Experience (Off-campus) 5

  1. Dialogue with Women Leaders

    2020

  2. Transferable Skills Training for Graduate Students

    2019

  3. A Door to Academia

    2019

  4. Dialogue with Women Leaders

    2019

  5. Dialogue with Women Leaders

    2018

 

Social Contribution 5

  1. QTA研修ワークショップ

    Role(s):Presenter, Lecturer, Advisor, Planner, Organizing member, Report writing

    東海国立大学機構 アカデミック・セントラルQTA・GSIトレーニングセンター  2022.3

  2. オンライン・ハイブリッド環境下での授業運営・グループワーク手法

    Role(s):Presenter, Planner, Organizing member, Report writing

    東海国立大学機構 アカデミック・セントラルQTA・GSIトレーニングセンター/名古屋大学高等教育研究センター   スキルアップセミナー  2022.2

  3. 大学院生の教育力を高めるために

    Role(s):Presenter, Advisor, Planner, Organizing member, Report writing

    東海国立大学機構 アカデミック・セントラルQTA・GSIトレーニングセンター/名古屋大学高等教育研究センター   オンラインセミナー  2022.2

  4. 授業・研究に使える動画作成法

    Role(s):Presenter, Planner, Organizing member, Report writing

    東海国立大学機構 アカデミック・セントラルQTA・GSIトレーニングセンター/名古屋大学高等教育研究センター   スキルアップセミナー  2022.2

  5. 大学のデジタルトランスフォーメーション(DX)と学生生活

    Role(s):Presenter, Advisor

    教育基盤連携本部高等教育システム開発部門  教育基盤連携本部 高等教育システム開発部門シンポジウム  2021.11