Updated on 2024/04/02

写真a

 
YOKOYAMA Kana
 
Organization
Psychological Support & Research Center for Human Development Psychology-Society Interaction Division Designated assistant professor
Graduate School
Graduate School of Education and Human Development
Title
Designated assistant professor

Degree 1

  1. 修士(臨床心理学) ( 2018.3   名古屋大学 ) 

Research Areas 1

  1. Humanities & Social Sciences / Clinical psychology

Professional Memberships 3

  1. 日本心理臨床学会

  2. 日本小児精神神経学会

  3. 日本発達心理学会

 

Papers 3

  1. Current overview of early detection and intervention concerning developmental disabilities in Japan

      Vol. 69   page: 11 - 20   2023.3

     More details

    Authorship:Lead author  

    DOI: 10.18999/nupsych.69.1.2

  2. 統合保育におけるASD児の対人関係の広がりと行動の変 化についての検討 第1報 Reviewed

    横山佳奈・永田雅子

    小児の精神と神経   Vol. 60 ( 1 ) page: 59 - 66   2020.4

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    DOI: 10.24782/jsppn.60.1_59

  3. 自閉スペクトラム症児への早期介入における現状と展望

    横山佳奈・吉田翔子・永田雅子

    名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要   Vol. 66   page: 7 - 16   2020.1

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

Books 2

  1. 心の専門家養成講座④ 心理支援の理論と方法

    狐塚貴博・田附絋平(編)( Role: Contributor ,  第Ⅱ部第3章.遊戯療法)

    ナカニシヤ出版  2022.10  ( ISBN:9784779516917

     More details

    Total pages:208   Responsible for pages:63-86  

  2. モンゴル国における知能検査の開発ー子どもに寄り添った発達支援を目指して―

    永田雅子・野邑健二・名古屋大学心の発達支援研究実践センター(編)( Role: Contributor ,  第2章第2節-2.知能検査の種類と特徴,3.田中ビネー知能検査の特徴と発達支援における有用性 第3章第2節.事例を通して学ぶ検査の活用の実際)

    明石書店  2022.3  ( ISBN:978-4-7503-5383-8

     More details

    Total pages:177   Responsible for pages:72-79,156-159  

KAKENHI (Grants-in-Aid for Scientific Research) 2

  1. Early detection and support for children with learning disabilities, starting with health checkups of 5 years old

    Grant number:23H00987  2023.4 - 2028.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

  2. 保育者の間主観的かかわりがASD児の社会性の発達に与える影響についての検討

    Grant number:22K02768  2022.4 - 2025.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(C)  基盤研究(C)

    横山 佳奈

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\1170000 ( Direct Cost: \900000 、 Indirect Cost:\270000 )

    本研究では,自閉スペクトラム症児(ASD児)が保育者や同年代他児と共に過ごす場である保育場面に着目し,保育者がASD児の気持ちを把握し,かつ把握していることを明確に言葉で表現するような間主観的なかかわりによって,ASD児と保育者または他児との情緒的な対人交流の場が生まれる過程や,それに伴うASD児の社会性の発達的変化・変容について,保育場面での観察を通して明らかにすることを目的とする。間主観的な意識体験に苦手さをもつASD児に対しての保育者の介入や他児との関係形成について質的に検討を行うことで,日常場面で行える支援の可能性を検討していく。