Updated on 2024/09/26

写真a

 
NOMURA Asuka
 
Organization
Psychological Support & Research Center for Human Development Psychology-Society Interaction Division Associate professor
Graduate School
Graduate School of Education and Human Development
Undergraduate School
School of Education Department of Human Developmental Sciences
Title
Associate professor

Degree 1

  1. 博士(心理学) ( 2014.3   名古屋大学 ) 

Research Areas 1

  1. Humanities & Social Sciences / Clinical psychology

Current Research Project and SDGs 2

  1. 日本における外国人児童のウェルビーイングに関する研究

  2. 児童生徒のウェルビーイングに関する研究

Research History 5

  1. Nagoya University   Associate professor

    2020.10

      More details

    Country:Japan

  2. Nagoya University   Disaster Mitigation Research Center Division

    2019.4

  3. 名古屋大学   心の発達支援研究実践センター   講師

    2018.10 - 2020.9

      More details

    Country:Japan

  4. 日本福祉大学社会福祉学部   助教

    2016.4 - 2018.9

      More details

    Country:Japan

  5. 名古屋大学心の発達支援研究実践センター   発達障害分野における治療教育的支援事業   研究員

    2014.4 - 2016.3

      More details

    Country:Japan

Education 3

  1. Nagoya University   Graduate School, Education and Human Development

    2011.4 - 2014.3

      More details

    Country: Japan

  2. Nagoya University   Graduate School, Education and Human Development

    2009.4 - 2011.3

      More details

    Country: Japan

  3. Nagoya University

    2005.4 - 2009.3

Professional Memberships 9

  1. 日本心理臨床学会

  2. 日本学校心理学会

  3. 日本児童青年精神医学会

  4. 日本学校メンタルヘルス学会

  5. 日本学生相談学会

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Committee Memberships 2

  1. 日本学校心理学会   若手の会 企画・運営委員  

    2020.9   

  2. 日本学校メンタルヘルス学会   評議員  

    2020.4   

      More details

    Committee type:Academic society

Awards 4

  1. 日本学校メンタルヘルス学会第23回大会 大会長賞

    2020.2   日本学校メンタルヘルス学会   文章完成法からみた児童の主観的幸福感に関する国際比較研究―日本人,日本在住の外国人,フィンランド人,モンゴル人児童による幸福の定義

    野村 あすか・松本 真理子・二宮 有輝・鈴木 伸子・坪井 裕子・森田 美弥子

     More details

    Award type:Award from Japanese society, conference, symposium, etc.  Country:Japan

    文章完成法を用いて,日本人児童,日本在住の外国人児童,フィンランド人児童,モンゴル人児童の主観的幸福感の定義を比較検討した結果を報告した。

  2. 学校メンタルヘルス最優秀論文賞

    2020.2   日本学校メンタルヘルス学会   日本における外国人児童のウェルビーイングに関する研究—日本語能力との関連から—

    野村 あすか・松本 真理子・鈴木 伸子・稲垣 美絢・坪井 裕子・森田 美弥子

     More details

    Award type:Honored in official journal of a scientific society, scientific journal  Country:Japan

    日本在住の外国人児童のウェルビーイングについて,日本語能力水準の観点から検討した結果を報告した。

  3. The 18th International Congress of European Society for Child and Adolescent Psychiatry 2nd poster award

    2019.6   The European Society for Child and Adolescent Psychiatry   An International Comparison of Happiness in Foreign Children in Japan, Japanese, Finnish, and Mongolian Children (2)/(3): Analysis of the Sentence Completion Test on Sense of Happiness/Unhappiness.

    Nomura, A., Matsumoto, M., Kemppinen, L., Odogerel, D., Ninomiya, Y., Keskinen, S., Keskinen, E., Oyuntungalag, N., Tsuboi, H., Suzuki, N., Hatagaki, C., Inagaki, M., Fukui, Y., & Morita, M.

     More details

    Award type:Award from international society, conference, symposium, etc.  Country:Austria

  4. 日本学校心理学会 大会発表賞

    2015.7   日本学校心理学会  

     More details

    Country:Japan

    日本学校心理学会年次大会にて5回以上のポスター発表を行った。

 

Papers 17

  1. Young Children's Responses to Social-Conventional Transgressions in Japanese Preschool Settings Reviewed

    Mizokawa A., Nakaya M., Nomura A.

    European Journal of Educational Research   Vol. 13 ( 3 ) page: 1019 - 1029   2024.7

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:European Journal of Educational Research  

    This study investigated young children's recognition of social rules and responses to social-conventional transgressions in Japanese preschool settings. One hundred twenty-six children aged three to six years old heard four hypothetical stories that describe typical social-conventional transgressions in Japanese preschools. They were asked about their feelings when they witnessed each transgression (emotional response), whether they thought it was better to follow social rules and act like everyone else (social convention judgment), their justification for the judgment, and their willingness to play with the transgressor (interaction judgment). Most participants in all age groups valued following social rules and judged that the transgressor should act like everyone else, but five-year-olds generated more group- and other-oriented justifications for the judgment. Although there were no significant age group differences in interaction judgment, further analysis showed that three-year-olds' willingness to play with the transgressor was positively related to their positive emotion, whereas such relationships were not found in four- and five-year-olds. The results demonstrate that Japanese children's responses to social-conventional transgressions become more social and complex throughout young childhood in the Japanese cultural context.

    DOI: 10.12973/eu-jer.13.3.1019

    Scopus

  2. Children’s difficulties and maternal parenting stress: Moderating effect of mindful parenting Reviewed

    Kasukabe Konoka, Nomura Asuka

    Toukai Journal of Psychology   Vol. 17 ( 0 ) page: 12 - 19   2024.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:The Toukai Psychological Association  

    This study examined the moderating effect of mindful parenting on the relationship between
    children’s difficulties and maternal parenting stress. Participants were mothers (N=359) of 3–5 year
    old children attending preschool. Correlation revealed a positive relationship between children’s
    difficulties and parenting stress, and a negative one between mindful parenting and parenting stress.
    Hierarchical multiple regression indicated that children’s difficulties and mindful parenting predicted
    parenting stress, while the interaction between mindful parenting and children’s difficulties was not
    significant. Furthermore, this study examined mindful parenting separately by subscale, revealing that
    the ability to describe one’s own his/her child’s experiences, the ability to withhold negative feelings
    toward the child, and not being critical or evaluative of one’s own internal experiences serve to reduce
    parenting stress. From this, we suggested effective approaches to parenting stress.

    DOI: 10.57549/tjp.17.0_12

    CiNii Research

  3. 創造性を有する理系科学者のロールシャッハ反応 Reviewed

    田附 紘平・松本 真理子・髙橋 昇・野村 あすか・松浦 渉

    ロールシャッハ研究   Vol. 26   page: 20 - 29   2022.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  4. 発達障害児およびその疑いのある子どもの QOL

    坪井 裕子・野村 あすか・鈴木 伸子・畠垣 智恵・松本 真理子・森田 美弥子

    名古屋市立大学医療心理センター臨床心理相談室紀要   Vol. 3   page: 1 - 12   2022.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  5. A Cross-Cultural Study of Happiness in Japanese, Finnish, and Mongolian Children: Analysis of the Sentence Completion Test Reviewed

    Ninomiya Yuki, Matsumoto Mariko, Nomura Asuka, Kemppinen Lauri, Odgerel Dandii, Keskinen Soili, Keskinen Esko, Oyuntungalag Nergui, Tsuboi Hiroko, Suzuki Nobuko, Hatagaki Chie, Fukui Yutaka, Morita Miyako

    CHILD INDICATORS RESEARCH   Vol. 14 ( 2 ) page: 871 - 896   2021.4

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:Child Indicators Research  

    Children’s happiness is an important issue that needs to be addressed around the world; however, limited research has explored how children define happiness. In this study, we conducted a survey of elementary school children living in different countries and clarified the contextual definitions of happiness by a total of 842 children (Mean age = 11.01, SD = 1.05, effective rate = 97.34%) from Grades 4 to 6 living in Japan (n = 474), Mongolia (n = 121), and Finland (n = 247). We investigated the definition of children’s happiness using the stimulus sentence completion test. For Mongolian children, happiness was predominantly characterized by references to family relationships. For Finnish children, happiness appeared to be linked to autonomous involvement with things, personal achievement, and success. Furthermore, the happiness of Japanese children was largely characterized by pleasant versus unpleasant experiences. In addition, Japanese children often referred to “being scolded” and their happiness was not related to school success. Our findings concurred with the elements of Seligman’s (2012) concept of flourishing as a new criterion for judging well-being. It was also suggested that the dominant elements of happiness may differ depending on an individual’s country and culture.

    DOI: 10.1007/s12187-020-09776-y

    Web of Science

    Scopus

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Books 14

  1. 天才の臨床心理学研究―発達障害の青年と創造性を伸ばすための大学教育―

    名古屋大学創造性研究会(代表:松本真理子)( Role: Contributor ,  第8章 文章完成法からみる心理・社会的安定性と創造性/コラム②今どきの子どもたちの幸福感と不幸感)

    遠見書房  2024.5  ( ISBN:978-4-86616-193-8

     More details

    Total pages:229   Responsible for pages:108-113,157-160   Language:Japanese Book type:Scholarly book

  2. 学び・育ち・支えの心理学—これからの教育と社会のために—

    中谷 素之・平石 賢二・高井 次郎( Role: Contributor ,  第14章 心と体の不調をきたす子どもたち)

    名古屋大学出版会  2024.2  ( ISBN:9784815811518

     More details

    Total pages:296   Responsible for pages:211-225   Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction

  3. 外国にルーツをもつ子どもたちの学校生活とウェルビーイングー児童生徒・教職員・家族を支える心理学— International journal

    松本 真理子, 野村 あすか( Role: Joint editor)

    遠見書房  2023.3  ( ISBN:9784866161648

     More details

    Total pages:169   Language:Japanese Book type:Scholarly book

    CiNii Books

  4. 公認心理師基礎用語集 改訂第3版

    永田 雅子・松本 真理子(編)( Role: Contributor ,  ⑱教育・学校 3: 適応不全)

    遠見書房  2022.5  ( ISBN:978-4-86616-141-9

     More details

    Total pages:284   Responsible for pages:170-171   Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction

  5. モンゴル国における知能検査の開発ー子どもに寄り添った発達支援を目指して― International journal

    永田 雅子・野邑 健二・名古屋大学心の発達支援研究実践センター(編)( Role: Contributor ,  第2章第2節-1. 知能と知能検査(知能を測るということ),2. 知能検査の種類と特徴)

    明石書店  2022.3  ( ISBN:978-4-7503-5383-8

     More details

    Total pages:177   Responsible for pages:67-74   Language:Japanese Book type:Scholarly book

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MISC 3

  1. “‘School as a Team’ Casebook for Supporting Children” (Haruhisa MIZUNO) Invited

      Vol. 23 ( 1 ) page: 95 - 95   2023.10

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Book review, literature introduction, etc.  

    DOI: 10.24583/jjspedit.23.1_95

  2. 子どもにとってのウェルビーイングとは Invited

    野村 あすか

    指導と評価   Vol. 69 ( 8 ) page: 32 - 34   2023.8

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  3. 子どもが捉える家族に関する研究動向と文献紹介<子ども研究ノート4> Invited

    野村 あすか・松本 真理子

    児童心理   Vol. 71 ( 12 ) page: 130 - 136   2017.8

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Rapid communication, short report, research note, etc. (scientific journal)  

Presentations 25

  1. 場面緘黙当事者・経験者の困難な行動場面での 心理状態に影響する要因の検討 ―高社交不安者、低社交不安者との比較―

    田中 佑里恵・野村 あすか

    日本特殊教育学会第62回大会  2024.9.6  日本特殊教育学会

     More details

    Event date: 2024.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:福岡国際会議場   Country:Japan  

  2. 文章完成法と生活史インタビューからみた理系研究者の創造性—心理・社会的安定性との関連から—

    野村 あすか・松本 真理子・田附 紘平・松浦 渉・山内 星子・髙橋 昇

    日本心理臨床学会第42回大会  2023.9.2  日本心理臨床学会

     More details

    Event date: 2023.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:パシフィコ横浜   Country:Japan  

  3. バウムテストからみた理系研究者の創造性—印象評定における4群比較を中心に—

    松浦 渉・松本 真理子・田附 紘平・野村 あすか・山内 星子・髙橋 昇

    日本心理臨床学会第42回大会  2023.9.2  日本心理臨床学会

     More details

    Event date: 2023.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:パシフィコ横浜   Country:Japan  

  4. ロールシャッハ法の名大式思考・言語カテゴリーからみた理系研究者の創造性—解明型に着目して—

    田附 紘平・松本 真理子・野村 あすか・松浦 渉・山内 星子・髙橋 昇

    日本心理臨床学会第42回大会  2023.9.2  日本心理臨床学会

     More details

    Event date: 2023.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:パシフィコ横浜   Country:Japan  

  5. 理系研究者の心理検査にみる創造性—クラスター分析を通して—

    山内 星子・松本 真理子・田附 紘平・野村 あすか・松浦 渉・髙橋 昇

    日本心理臨床学会第42回大会  2023.9.2  日本心理臨床学会

     More details

    Event date: 2023.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:パシフィコ横浜   Country:Japan  

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KAKENHI (Grants-in-Aid for Scientific Research) 3

  1. 日本在住の外国人児童生徒のウェルビーイングに関する包括的アセスメントモデルの構築

    Grant number:20K14219  2020.4 - 2026.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  臨床心理学

    野村あすか

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    Grant amount:\4160000 ( Direct Cost: \3200000 、 Indirect Cost:\960000 )

  2. 自分とは異なる他者と学び、育つ: 「多文化包摂コンピテンス」の発達過程と教育支援

    Grant number:22H01080  2022.4 - 2026.3

    科学研究費助成事業  基盤研究(B)

    中谷 素之, 溝川 藍, 野村 あすか

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    『多文化包摂コンピテンス』という新たな概念を創出し、わが国の学校教育で急拡大する「文化的・発達的な多様性」を、子どもがどう認知し、異なる他者を包摂できるか、という能力の発達過程と教室環境における支援方法を検討する。児童および教師の『多文化包摂コンピテンス』の測定尺度開発、そして児童期・青年期における多文化包摂コンピテンスの発達過程の検討、『多文化包摂コンピテンス』を支える教室環境の構造を明らかにする。また教室における『多文化包摂コンピテンス』の教育支援的介入について検討する。さらに、『多文化包摂コンピテンス』の国・文化による普遍/固有の特徴を明らかにする。

  3. 投影法とナラティブアプローチによる創造性の基盤解明に向けた統合モデル構築

    Grant number:21K03086  2021.4 - 2024.3

    科学研究費助成事業  基盤研究(C)

    松本 真理子, 高橋 昇, 野村 あすか, 田附 紘平

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    本研究は,高度な創造的業績を有する科学者を対象として,創造性の芽生えから創造性発現に至る過程について,パーソナリティ特性と生活史を内包する社会環境要因に焦点を当て,創造性発現の基盤解明を目指す統合モデルの構築と、創造性育成への提言を行うことを目的とする。
    1)投影法を用いて,認知・思考過程を中心としたパーソナリティ特性について分析し、想像性から創造性発現へと至る認知機能の特徴を解明。
    2)創造性の芽生え期から創造的活動期に至る社会環境要因についてナラティブアプローチを通して解明。
    本研究は,創造性研究への新たな視点に立つ臨床心理学的接近という点で,国内外初であり、独創性の高い成果が期待できる。

 

Teaching Experience (On-campus) 38

  1. Lecture on School Psychology I

    2022

  2. Lecture on School Psychology I (Educational and School Psychology)

    2022

  3. Seminar on Research Method 10

    2022

  4. Seminar on Research Method 10 (Practical Training in Psychology)

    2022

  5. Seminar on Research Method 6 (Seminar in Psychology)

    2022

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Teaching Experience (Off-campus) 1

  1. 障害者・障害児心理学

    2019.8 - 2020.8 Nanzan University)

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

 

Social Contribution 14

  1. 令和6年度中級講座1  家族支援(講義)

    Role(s):Lecturer

    名古屋市  早期子ども発達支援担当職員体系的研修  2024.9

  2. 講義「心のケア」

    Role(s):Lecturer

    あいち防災協働社会推進協議会,あいち・なごや強靭化共創センター  防災・減災カレッジ  2023.7

  3. 令和5年度中級講座1  家族支援(講義)

    Role(s):Lecturer

    名古屋市  早期子ども発達支援担当職員体系的研修  2023.7

  4. 令和4年度中級講座1  家族支援(講義)

    Role(s):Lecturer

    名古屋市  早期子ども発達支援担当職員体系的研修  2022.9

  5. 講演「コロナ禍における子どもの心の理解と援助」

    Role(s):Lecturer

    知立市不登校・いじめ未然防止対策協議会  研修会  2022.8

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Media Coverage 1

  1. ニュース×子育て 安倍元首相銃撃 子どもにどう伝える Newspaper, magazine

    中日新聞朝刊  生活 18頁  2022.7

     More details

    Author:Myself 

Academic Activities 3

  1. 日本学校メンタルヘルス学会第26回大会 シンポジウムⅠ「学校現場における多様な課題と支援」司会

    Role(s):Panel moderator, session chair, etc.

    日本学校メンタルヘルス学会第26回大会  2023.3

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

  2. 日本学校メンタルヘルス学会第26回大会 実行委員長・事務局長

    Role(s):Planning, management, etc.

    日本学校メンタルヘルス学会第26回大会  2023.3

     More details

    Type:Competition, symposium, etc. 

  3. 日本学校心理学会第24回愛知大会 副実行委員長

    Role(s):Planning, management, etc.

    日本学校心理学会第24回愛知大会  2022.8

     More details

    Type:Competition, symposium, etc.