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HEO Myeongja
 
Organization
Administrative Support Organizations International Education & Exchange International Language Center Division of Japanese Language and Cultural Education Professor
Institute of Liberal Arts and Sciences, Headquarters Part-time faculty member
Graduate School
Graduate School of Humanities
Title
Professor
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Degree 2

  1. 博士(比較社会文化) ( 2002.3   九州大学 ) 

  2. 修士(比較社会文化) ( 1996.3   九州大学 ) 

Research Interests 4

  1. 日本語教育文法

  2. 日本語の文法とコミュニケーション

  3. 対照研究

  4. 日本語教育

Research Areas 4

  1. Humanities & Social Sciences / Foreign language education

  2. Humanities & Social Sciences / Japanese linguistics

  3. Humanities & Social Sciences / Linguistics

  4. Humanities & Social Sciences / Japanese language education

Research History 4

  1. Nagoya University   Nagoya University International Organization   Professor

    2018.10

      More details

    Country:Japan

  2. Nagoya University   Graduate School of Humanities

    2018.10

  3. University of Tsukuba   Faculty of Humanities and Social Sciences   Associate professor

    2001.4 - 2018.9

      More details

    Country:Japan

  4. Shigakukan University   Lecturer

    1999.4 - 2001.3

      More details

    Country:Japan

Education 2

  1. Kyushu University

    1996.4 - 1999.3

      More details

    Country: Japan

  2. Kyushu University

    1994.4 - 1996.3

      More details

    Country: Japan

Professional Memberships 8

  1. THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE

  2. JAPANESE ASSOCIATION OF THE SOCIOLINGUISTIC SCIENCES

  3. The Society of Japanese Grammar

  4. THE LINGUISTIC SOCIETY OF JAPAN

  5. The Pragmatics Society of Japan

  6. Japanese Language Education Methods

  7. Canadian Association for Japanese Language Education

  8. American Association of Teachers of Japanese

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Committee Memberships 1

  1. 日本語教育学会   学会誌査読委員  

    2008.5   

      More details

    Committee type:Academic society

Awards 2

  1. The Distinguished Service Award of the Society for Teaching Japanese as a Foreign Language

    2021.5   The Society for Teaching Japanese as Foreign Language  

     More details

    Country:Japan

  2. 最優秀ポスター発表賞

    2017.10   日本語日本語教育研究会   意志を表すモダリティ表現としての「つもりだ」の機能

    許 明子

     More details

    Award type:Award from Japanese society, conference, symposium, etc. 

 

Papers 92

  1. 対人コミュニケーション能力の育成を目指したグループワーク活動 ―「日本語コミュニケーション論」の実践を通して― Reviewed

    許明子

    日本語・日本文化論集   ( 第28号 ) page: 87 - 96   2021.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  2. 接触場面における日本語学習者の合意形成プロセスに関する一考察 ―初対面同士の日本語母語話者と学習者の  意見述べの会話の分析を通して― Reviewed

    許明子

    日本語・日本文化論集   ( 第28号 ) page: 1 - 13   2021.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  3. 初級後半レベルにおけるアウトプット能力の向上を目指した実践活動 ―オンライン授業におけるOral Test とTalking Time の活動を中心に― Reviewed

    許明子

    日本語・日本文化論集   ( 第28号 ) page: 119 - 139   2021.3

     More details

    Authorship:Last author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  4. 日本語の補助動詞の使用から見る話し手の視点の捉え方 : 日韓中の初対面会話に見られる補助動詞の使用に注目して

    許明子

    名古屋大学人文学研究論集   ( 第4号 ) page: 217 - 226   2021.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  5. オンライン日本語授業における協調学習の試み

    許明子、謝カン月

    第56回日本語教育方法研究会   Vol. Vol.27 ( No.1 ) page: 78 - 79   2021.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

  6. 日本語母語話者の視点の捉え方と表現形式についてー4コマ漫画の描写を通して― Invited Reviewed

    許明子

    社会言語科学会第45回大会発表論文集     page: 199 - 202   2021.2

     More details

    Authorship:Lead author  

  7. 自己表現活動を取り入れた学習指導の有効性についてー初級後半レベルにおける授受表現及び受身表現のエッセイの分析を通して

    許明子

    日本語・日本文化論集   ( 27 ) page: 69-84   2020.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  8. 外国人日本語学習者の意見表明における合意形成についてー初対面の日本語母語話者との意見述べの会話を通して Reviewed

    許明子、肖宇彤

    社会言語科学会第44回大会発表論文集     page: 158-161   2020.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese  

  9. 日韓初対面同士の会話に見られる指示詞の使用について―直示性とテリトリーの捉え方を中心に― Reviewed

    許明子

    第40回国際学術発表大会論文集     page: 141-147   2019.9

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese  

  10. いかに初対面同士の会話を促進するか?―同年代の日本人と韓国人の会話に見られるぼかし表現とフィラー表現の分析― Reviewed

    許明子、永井絢子

    日本語用論学会第20回大会発表論文集   ( 13 ) page: 129-136   2018.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  11. Aiming for "Useable" Japanese from "Understood": An Error Analysis of Hypothesis Expressions in Intermediate Level Grammar Classes Reviewed

      Vol. 33   page: 61-74   2018.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    The aim of this paper is to propose a Japanese grammar teaching method to connect learners' "understanding" to "usable" through hypothetical expressions. We analyzed error patterns and backgrounds in learner answers based on teaching materials used in classes, level check tests, quizzes and final exams. As a result, we found that errors were made by misunderstandings of causality, confusion of facts and counterfacts, overlooking the intention of the speaker, and so on. It can be said that understanding not only grammar knowledge but also utterance scene, context, utterance intention, etc. is important for learning "usable" grammar.

  12. 韓国人学習者の初対面日本語母語話者に対する言語的配慮―日本滞在期間の長期化に伴う言語的配慮の変化を中心に―

    許,明子

    日本語學研究   ( 55 ) page: 159-172   2018.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  13. Investigation on How to Level up the Japanese Learners' Ability to Apply Passive Sentences:

    SHIMIZU Haruka, XIAO Yutong, HEO Myeongja

    The journal of Japanese Language Education Methods   Vol. 25 ( 1 ) page: 78 - 79   2018

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:Japanese Language Education Methods  

    Previous researches have shown that non-native Japanese learners believe it's unchallenging to be
    proficient in using passive sentences. On the contrary, passive sentences are tough to master, and learners are
    prone to make mistakes on them. This study aims to enhance intermediate-level Japanese learners' ability to apply passive sentences, we'll elaborate it in two methods. The first method emphasizes the literal meaning of passive sentences; the second method introduces story-telling and peer tasks. Based on our experimental test results, we found that the first method is effective in aiding learners to understand sentence structures better, while the second one helps them to apply passive sentences more accurately in situational conversations. However, these methods failed to meet our expectation on improving learners' capability to identify grammatical logics. In conclusion, to improve Japanese learners' ability to apply passive sentences, it is crucial to choose correct subjects and form grammatically logical sentences.

    DOI: 10.19022/jlem.25.1_78

    CiNii Research

  14. Learning Support Contents for Learners and Teachers of Japanese Provided by the Center for Distance Learning of Japanese and Japanese Issues at the University of Tsukuba

    Japanese Language Education Methods   Vol. 24 ( 1 ) page: 76-77   2017.9

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  15. 韓国人学習者の初対面日本語母語話者に対する言語的配慮-日本滞在期間の長期化に伴う言語的配慮の変化を中心にー

    許, 明子

    韓国日本語学会第36回国際学術発表大会     page: 100-106   2017.9

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  16. Learning Support Contents for Learners and Teachers of Japanese Provided by the Center for Distance Learning of Japanese and Japanese Issues at the University of Tsukuba

    Japanese Language Education Methods   Vol. 24 ( 1 ) page: 76-77   2017.9

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  17. 会話分析研究に基づく日本語初級教科書開発の試案

    ブッシュネル, ケード;関崎, 博紀;永井絢子;伊藤, 秀明;ヴァンバーレン, ルート;許, 明子;小野, 正樹;今井, 新悟;木戸, 光子;酒井, たか子;加納, 千恵子

    第10回 日本語実用言語学国際会議 予稿集     page: 150-153   2017.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  18. Report on the Impronement of Expressive Ability of Middle-Advanced Japanese Grammar Learners Based on Contextual an Situational Understanding:improvement analyzed through learner written sentences and interviews

    Journal of Japanese language teaching     page: 21-34   2017.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  19. Learning Support Contents for Learners and Teachers of Japanese Provided by the Center for Distance Learning of Japanese and Japanese Issues at the University of Tsukuba

    ITO Hideaki, SEKIZAKI Hironori, VANBAELEN Ruth, HEO Myeongja, ONO Masaki, KIDO Mitsuko, SAKAI Takako, KANO Chieko

    The journal of Japanese Language Education Methods   Vol. 24 ( 1 ) page: 76 - 77   2017

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:Japanese Language Education Methods  

    The Center for Distance Learning of Japanese and Japanese Issues of the Center for Education of Global Communication at the University of Tsukuba has already developed a Japanese study site, web tests, a web corpus and an analysis system for learning items. These are available to the public as learning support contents for learners and teachers of Japanese. The current paper introduces in detail these different types of support contents. In addition, the Center for Distance Learning also reports on its future plans to develop support contents for Japanese language education using AI as well as the development of a digital textbook.

    DOI: 10.19022/jlem.24.1_76

    CiNii Research

  20. The Contrastive Study of Japanese and Korean and Chinese on Personal Territorial Recognition and Speech Contents Invited Reviewed International coauthorship

        page: 71 - 87   2016.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  21. 初対面相手に対するパーソナル・テリトリーへの言及―日本語母語話者と韓国人日本語学習者の意見述べの会話を通して―

    許,明子

    筑波大学留学生センター日本語教育論集   ( 第31号 ) page: 33-49   2016.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  22. How do Exchange Students Trespass into Personal Territory of the Listener? : Examining utterances of Japanese language learners and native Japanese speakers during their first conversation

    Journal of Japanese language education methods   Vol. Vol.22 ( No.3 ) page: 8-9   2016.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    The purpose of this study is to disclose how Japanese language learners and native Japanese speakers trespass into the personal territory of one another. This study examines cases in conversations between Korean and Chinese Japanese language learners interacting with native Japanese speakers, exchanged opinion expresses in the conversation for the first time. The results show that learners tend to abruptly trespass into the personal territory of the listener. Contrasting this, native Japanese speakers tend to trespass into personal territory in order to smoothly switch the topic of the conversation.

  23. 日本語学習者の移動動詞「行く」「来る」の習得について ─ 中級レベルの日本語学習者と日本語母語話者の調査を通して

    許,明子

    国際日本研究専攻   ( 第8号 ) page: 277-297   2016.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  24. 初対面相手に対するパーソナル・テリトリーへの言及―日本語母語話者と韓国人日本語学習者の意見述べの会話を通して―

    許,明子

    筑波大学留学生センター日本語教育論集   ( 第31号 ) page: 33-49   2016.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  25. How do Exchange Students Trespass into Personal Territory of the Listener? : Reviewed

    HEO Myeongja, NAGAI Ayako, INOUE Rizu, OGAWA Kyohei

    The journal of Japanese Language Education Methods   Vol. 22 ( 3 ) page: 8 - 9   2016

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:Japanese Language Education Methods  

    The purpose of this study is to disclose how Japanese language learners and native Japanese speakers trespass into the personal territory of one another. This study examines cases in conversations between Korean and Chinese Japanese language learners interacting with native Japanese speakers, exchanged opinion expresses in the conversation for the first time. The results show that learners tend to abruptly trespass into the personal territory of the listener. Contrasting this, native Japanese speakers tend to trespass into personal territory in order to smoothly switch the topic of the conversation.

    DOI: 10.19022/jlem.22.3_8

    CiNii Research

  26. 初対面相手に対すdるパーソナル・テリトリーへの言及―日本語母語話者と韓国人日本語学習者の意見述べの会話を通して― Reviewed

    許 明子

    筑波大学グローバルコミュニケーション教育センター日本語教育論集   Vol. 第31号   page: 33 - 50   2016

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    CiNii Research

  27. パーソナル・テリトリーの認識と発話内容に関する日韓中対照研究―日本語母語話者と韓国人・中国人日本語学習者の比較を通して Reviewed International coauthorship

    許 明子

    変化する国際社会における課題と可能性   Vol. 第10巻   page: 71 - 87   2016

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    CiNii Research

  28. 初対面の会話における話題の選択と会話の進行方法

    許 明子

    日本語用論学会   Vol. 第18巻   page: 247 - 250   2016

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    CiNii Research

  29. CONTRAST STUDY ABOUT COMMUNICATION STYLES IN THE FIRST MEETING OF THE CONVERSATION OF JAPANESE, KOREAN AND CHINESE; THROUGH THE USE OF BACK-CHANNEL IN THE STATED OPINION

    CAJLE2015 Proceedings     page: 67-76   2015.9

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  30. manabaを活用した中級文法クラスの実践研究ー運用力向上を目指した文法クラスの実践を通してー

    許,明子;田中裕祐、陳一吟、中山健一、古川雅子、三木杏子

    筑波大学留学生センター日本語教育論集   ( 第30号 ) page: 221-240   2015.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  31. 文法力と会話力の向上を目指した複合活動に関する実践研究ー初級後期レベルにおける「オーラル・チェック」活動を通してー

    許,明子;小池康、長戸三成子、三木杏子

    筑波大学留学生センター日本語教育論集   Vol. 第30号   page: 161-180   2015.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  32. パーソナル・テリトリーの認識と発話内容に関する日韓中対照研究

    許 明子

    国際日本語教育・日本研究シンポジウム 論文集   Vol. 第10回   2015

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    CiNii Research

  33. Contrast study about communication styles in the first meeting of the conversation of Japanese, Korean and Chinese: Through the use of back-channel in the stated opinion

    許 明子

    CAJLE2015 Proceedings   Vol. 2015   page: 67 - 76   2015

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    CiNii Research

  34. Current Conditions and Needs of Communicative Abilities of Intermediate Japanese Learners : Japanese learners in Japan, China and Korea

      ( 29 ) page: 1-17   2014.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  35. Towards an Ideal Japanese Pedagogical Grammar for Intermediate Japanese Learners

    Journal of Japanese language teaching. Nihongo kyoiku ronshu   Vol. 28   page: 85-104   2013.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  36. 学習者のための中級日本語教育文法のあり方 Reviewed

    許 明子

    『筑波大学留学生センター日本語教育論集』   Vol. 第28号   page: 48 - 56   2013

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    CiNii Research

  37. コミュニケーション能力を向上させるための日本語の文法教育 Reviewed

    許 明子

    日本語教育研究の最前線   Vol. 2013   page: 353 - 366   2013

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    CiNii Research

  38. A Report on an Intermediate Japanese Grammar Class

      ( 第27 ) page: 153-170   2012.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  39. 障害を有する日本語学習者に対する支援の実践報告 ―身体障害者および視覚障害者の学習支援を通して―

    許明子;加藤あさぎ;鈴木秀明

    筑波大学日本語教育論集第27号   ( 27 ) page: 345-352   2012.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  40. Implementation of an Intermediate Japanese Grammar Text "Practical Japanese Grammar"

      ( 第27 ) page: 137-152   2012.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  41. <Contributor> A Report on Support for Handicapped Learners of Japanese : in regard to support for physically handicapped or visually impaired sutdents

      ( 27 ) page: 345-352   2012.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  42. <Practical Articles> Implementation of an Intermediate Japanese Grammar Text "Practical Japanese Grammar"

      ( 27 ) page: 137-152   2012.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  43. <Practical Articles> A Report on an Intermediate Japanese Grammar Class

      ( 27 ) page: 153-169   2012.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  44. 「語用上の制約」研究の必要性―パーソナル・テリトリーへの言及に関する意識調査の結果を例に― Reviewed

    関崎 博紀, 許 明子

    中日民族文化比较研究   Vol. 第一輯   page: 1 - 6   2012

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    CiNii Research

  45. 丁寧さと発話内容に関する日韓中対照研究 ―パーソナル・テリトリーの段階性を中心に―

    許明子

    2011年度日本語教育世界大会     page: 243-244   2011.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  46. 私的領域への言及に対する意識の日中比較 ―日本の大学に在籍する学生のデータから―

    関崎博紀;許明子

    異文化コミュニケーションのための日本語教育     page: 284-285   2011.8

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  47. A report on the development and implementation of an intermediate Japanese grammar text:"Practical Japanese Grammar, vol. 1 and 2" Reviewed

    MIYAZAKI,Keiko;NIHEI,Tomoko;SUZUKI,Hideaki;HEO,Myeongja

    Journal of Japanese language education methods   Vol. 18 ( 1 ) page: 46-47   2011.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    At the International Student Center of the University of Tsukuba, we have developed a new series of grammar texts, "Practical Japanese Grammar, vol. 1 and 2," focusing on solidifying intermediate level grammar. These texts are designed to review and organize introductory level grammar while building up intermediate level grammar. Additionally, in effort to move beyond the simple attainment of grammatical knowledge, situations and model sentences are also provided to help students develop an understanding of usage situations. The results of a post-instructional survey revealed high ratings, which is suggestive that the texts provide a good match to student needs.

  48. Discourse analysis about the personal territory of listener:A questionnaire survey of Japanese native speakers, Korean and Chinese Japanese Learners

      Vol. 第26号   page: 1-18   2011.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  49. <Research Articles> Discourse Analysis about the Personal Territory of the Listener : A Questionnaire Survey of Japanese Native Speakers, and Korean and Chinese Japanese Learners

      ( 26 ) page: 1-17   2011.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  50. A report on the development and implementation of an intermediate Japanese grammar text:"Practical Japanese Grammar, vol. 1 and 2"

    MIYAZAKI Keiko, NIHEI Tomoko, SUZUKI Hideaki, HEO Myeongja

    The journal of Japanese Language Education Methods   Vol. 18 ( 1 ) page: 46 - 47   2011

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:Japanese Language Education Methods  

    At the International Student Center of the University of Tsukuba, we have developed a new series of grammar texts, "Practical Japanese Grammar, vol. 1 and 2," focusing on solidifying intermediate level grammar. These texts are designed to review and organize introductory level grammar while building up intermediate level grammar. Additionally, in effort to move beyond the simple attainment of grammatical knowledge, situations and model sentences are also provided to help students develop an understanding of usage situations. The results of a post-instructional survey revealed high ratings, which is suggestive that the texts provide a good match to student needs.

    DOI: 10.19022/jlem.18.1_46

    CiNii Research

  51. 聞き手の私的領域に関する言語行動の日韓中比較研究ー聞き手に対する依頼場面を中心にー

    許明子

    日本語教育世界大会2010(DVD)   Vol. DVD版   page: .   2010.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  52. 日韓対照研究と日本語教育―話し手と聞き手との関係から見た日本語と韓国語の言語行動について―

    許明子

    日本語教育研究への招待     page: 273-288   2010.5

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  53. Listeners' linguistic behavior in Japanese and Korean in relation to the personal territory: examining the verbal behavior of Korean learner's and Japanese Native Speakers

    Area studies Tsukuba   ( 31 ) page: 25-44   2010

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  54. 共有感を作る韓国語、距離感を置く日本語

    許明子

    言語表現を通してみた韓日文化     page: 277-293   2009.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  55. 日本語学習者の中級レベル観

    許明子;鶴町佳子

    筑波大学留学生センター日本語教育論集第24号   ( 24 ) page: 19-34   2009.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  56. <Research Articles>Learners' Views on Intermediate Japanese Language : an awareness survey of intermediate grammar class students

      ( 24 ) page: 19-36   2009.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  57. 韓国の日本語教育現場を支援するための現職日本語教師の研修について―筑波大学における京畿道日本語教師の研修を通して

    許明子・鶴町佳子;+許, 明子

    日本語教育学世界大会2008予稿集3     page: 3-7   2008.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  58. 多人数クラスにおける文法授業実践報告―日本語中級前期J511、J514の学習者を対象として―

    許明子・鶴町佳子;+許, 明子

    筑波大学留学生センター日本語教育論集第23号   ( 第23 ) page: 41-51   2008.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  59. 韓国人日本語学習者の「(ら)れる」の使用に見られる誤用分析

    許, 明子

    文藝言語研究(言語篇)第53号   ( 第53 ) page: 51-61   2008.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  60. 韓国京畿道が九国語教育研修員現職日本語教師研修の実践報告―2006年度海外専門課程研修のプロジェクトワーク活動

    許, 明子

    筑波大学留学生センター日本語教育論集第23号   ( 第23 ) page: 107-121   2008.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  61. 韓国人日本語学習者の「(ら)れる」の使用に見られる誤用分析

    許, 明子

    文藝言語研究(言語篇)第53号   ( 第53 ) page: 51-61   2008.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  62. 京畿道外国語教育研修院現職日本語教師研修の実施報告

    許, 明子

    筑波大学留学生センター日本語教育論集第22号   ( 第22 ) page: 47-56   2007.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  63. 現職日本語教師を対象とした日本語研修プログラムの実践報告―2005年度筑波大学留学生センターにおける京畿道外国語教育研修院に本研修の実施について―

    許, 明子

    筑波大学留学生センター日本語教育論集第22号   ( 第22 ) page: 81-90   2007.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  64. <Practical Articles>Report about the In-service Program for Korean Teachers of Japanese Training Program of the Gyeonggi-do Institute for Foreign Language Education : training at the International Student Center of the Tsukuba University

      ( 22 ) page: 81-90   2007.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  65. <Practical Articles>Report about the In-service Program for Korean Teachers of Japanese Training Program of the Gyeonggi-do Institute for Foreign Language Education : training in Korea,2006

      ( 22 ) page: 47-56   2007.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  66. スモールテスト実施と日本人学生ボランティアを活用した日本語補講授業の試み

    許, 明子;小河原, 世津;長谷川, 守寿

    『筑波大学留学生センター日本語教育論集』第21号   ( 21 ) page: 97-110   2006.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  67. 韓国京畿道外国語教育研修院における現職日本語教師研修プログラム:京畿道外国語教育研修院現職日本語教師再研修のための研修実施報告―2005年度韓国国内研修の実施について―

    許, 明子

    『筑波大学留学生センター日本語教育論集』第21号   ( 21 ) page: 261-272   2006.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  68. 韓国京畿道外国語教育研修院における現職日本語教師研修プログラム:現職日本語教師再研修のための文法と誤用分析教材開発

    許, 明子, 和氣, 圭子

    『筑波大学留学生センター日本語教育論集』第21号   ( 21 ) page: 191-200   2006.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  69. 韓国京畿道外国語教育研修院における現職日本語教師研修プログラム:現職日本語教師再研修のための教材開発全般について

    許, 明子

    『筑波大学留学生センター日本語教育論集』第21号   ( 21 ) page: 137-146   2006.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  70. The Teaching Material for In-service Japanese Teacher Training : focusing on grammar and error analysis (Featured Topic : In-service Japanse Language Teacher Training Program of the Gyonggi-do Institute for Foreign Language Education)

      ( 21 ) page: 191-200   2006.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  71. 現職日本語教師研修のための文法と誤用分析教材開発 (特集 韓国京畿道外国語教育研修院における現職日本語教師研修プログラム)

    許 明子, 和氣 圭子

    筑波大学留学生センター日本語教育論集   ( 21 ) page: 191-200   2006

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  72. Report about In-service Japanese Language Teacher Training Program of the Gyeonggi-do Institute for Foreign Language Education : training in Korea in 2005 (Featured Topic : In-service Japanse Language Teacher Training Program of the Gyonggi-do Institute for Foreign Language Education)

    Journal of Japanese language teaching   ( 21 ) page: 261-271   2006

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  73. The Textbook for In-service Japanese Teacher Training of the Gyeonggi-do Institute for Foreign Language Education : focusing on the core modules (Featured Topic : In-service Japanse Language Teacher Training Program of the Gyonggi-do Institute for Foreign Language Education)

    Journal of Japanese language teaching   ( 21 ) page: 137-146   2006

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  74. <Practical Articles>A Trial of the Japanese Class Management which Utilizing Small Tests and Japanese Student Volunteers on the SJ3-1, SJ3-2 Courses at the International Student Center, 2004

    Journal of Japanese language teaching   ( 21 ) page: 97-110   2006

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  75. 「言われる」受身文の使い方について

    許, 明子

    『筑波大学留学生センター日本語教育論集』第20号   ( 20 ) page: 1-14   2005.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  76. About the Usage of iwareru Passives in Japanese

      ( 20 ) page: 1-14   2005.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  77. 筑波大学日韓共同理工系学部留学生事業報告書

    衣川隆生;西村よしみ;許, 明子

    『筑波大学留学生センター日本語教育論集』第19号   ( 19 ) page: .   2004.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  78. <Course reports>The Intensive Course : current state and future challenges

      Vol. 19   page: 53-71   2004.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  79. 予備教育コース:現状と課題 (コース報告特集)

    衣川 隆生, 小野 正樹, 許 明子

    筑波大学留学生センター日本語教育論集   ( 19 ) page: 53-71   2004

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  80. <Course reports>Japan-Korea Joint Undergraduate Science and Engineering Program at the University of Tsukuba

    Journal of Japanese language teaching   ( 19 ) page: 73-87   2004

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  81. 日本語と韓国語の受身文の実証的な対照研究の試み

    許, 明子

    九州大学大学院比較社会文化研究科(博士論文)     page: .   2002.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  82. 韓国で使われている日本語教科書における受身文について

    許, 明子

    筑波大学留学生センター日本語教育論集     page: 第17号   2002.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  83. 日本語と韓国語の受身文の実証的な対照研究の試み

    許, 明子

    九州大学大学院比較社会文化研究科(博士論文)     page: .   2002.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  84. ノンネイティブ教師座談会 学ぶ立場から教える立場へ (第1特集 素顔のプロフィール 日本語学習者に大接近!)

    金 孝卿, 于 之玲, 許 明子

    月刊日本語   Vol. 15 ( 2 ) page: 20-23   2002.2

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  85. 韓国で使われている日本語教科書における受身文について

    許 明子

    筑波大学留学生センタ-日本語教育論集   ( 17 ) page: 33-45   2002

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    韓国国内の日本語教育の現場で教材として用いられている日本語教科書や文法書の中で受身文がどのように教えられているかについて分析した結果,韓国人学習者が日本語の受身文の学習において起こりやすい問題点が明らかになった。韓国国内で用いられている日本語教科書の中には「(ら)れる」が受身,自発,可能,尊敬の意味を持つことを強調して述べている教科書が多かったため,韓国人学習者が日本語の受身文の意味を理解することは容易なことではないと思われる。また,韓国語の漢語動詞の受身文は「[?]」受身文を中心に非常に多く使われており,韓国人学習者において特に誤用が多く見られているが,漢語動詞に関する説明はほとんど触れられていなかった。さらに,韓国で出版されたほとんどの日本語教科書において日本語の受身文は日本の日常生活において頻繁に使われているという記述がなされており,このような学習を行った韓国人学習者は日本語の受身文を過剰使用する可能性がある。韓国語の中で受け身分がどのように用いられており,それは日本語でどのように表現できるかについてさらに詳しい対照研究を行い,韓国語との対照を通して語用的な特徴を理解させる必要がある。This article examines the characteristics of the descriptions of passives in Japanese laguage textbook used in Japanese language eduction in Korea. The findings indicate that Korean learners face a number of problems with Japanese passives. Explanations emphasize that Japanese passives are more complex than Korean passives in three respects ; a) " (ra) reru" has four meanings, passive, spontaneous, potential and honorific, making it difficult for Korean learners to understand the meaning of passive sentences, b) although Korean uses many passive Sino-verbs with " doeda" , and Korean learners make many errors with passive Sino-verbs in Japanese, there is little explanation of passive Sino-verbs, c) passive sentences are used more in Japanese than in Korean, causing possible overuse of passive with Korean learners.

  86. 韓国語の被動文の語用的特徴について

    許, 明子

    『梅田博之教授古稀記念韓日語文学論叢』     page: .   2001.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  87. Analysis of passive sentence on Japanese language textbooks in Korea

    HEO Myeongja

    The journal of Japanese Language Education Methods   Vol. 8 ( 2 ) page: 22 - 23   2001

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:Japanese Language Education Methods  

    In this research I analyzed about the descriptions of passive sentences characteristics on Japanese language textbooks that were published in Korea. In those descriptions were emphasized that Japanese passive is more complicate structured than Korean passive on these three points; a) the usage rates of passive sentence in Japanese is higher than in Korean, b) some situation must be expressed by passive in Japanese so that in Korean cannot, c)"(ra)reru" has four meanings which are not observed in passive, voluntarily, potential and passive honorifics. Through this research is also possible to have some understanding on errors in the use of passive sentence by Korean learner.

    DOI: 10.19022/jlem.8.2_22

    CiNii Research

  88. テモラウ文と受身文の関係について

    許 明子

    日本語教育   ( 105 ) page: 1-10   2000.4

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  89. An Empirical Contrastive Study of the Passive in Japanese and Korean : Through an Analysis of the Usage Rate in TV Serial Dramas and Newspaper Columns

    Myeongja HEO, Faculty of Law Shigakukan University

    Japanese-language education around the globe   Vol. 9   page: 115-131   1999.6

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  90. A New Approach to Classification of Passive in Japanese and Korean Reviewed

    Heo,Myeongja

    Social and cultural studies   Vol. 5 ( 0 ) page: 61-75   1999.1

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  91. A New Approach to Classification of Passive in Japanese and Korean

    Heo Myeongja

    Social and cultural studies   Vol. 5   page: 61-75   1999

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  92. A Study on the Relation of the Indirect Passive and Intransitive verbs Reviewed

    Heo,Myeongja

    Social and cultural studies   Vol. 1 ( 0 ) page: 45-55   1997.1

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

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Books 12

  1. 言語の研究

    許明子、大神千春、他( Role: Joint author ,  編集長、執筆者)

    花書院  2019.9  ( ISBN:978-4-86561-170-0

     More details

    Total pages:284   Language:Japanese Book type:Scholarly book

  2. 實力提升日語文法

    許 明子, 宮崎 恵子( Role: Sole author)

    くろしお出版  2017  ( ISBN:9784874247518

     More details

    Language:Japanese

    CiNii Books

  3. パーソナル・テリトリーとポライトネス・ストラテジーに関する日韓中対照研究

    許 明子( Role: Joint author)

    許明子  2015 

     More details

    Language:Japanese

    CiNii Books

  4. 実用日本語文法

    許 明子, 田中 裕祐, 中山 健一, 宮崎 恵子, 青木 幸子, 永井 絢子( Role: Sole author)

    筑波大学グローバルコミュニケーション教育センター  2015 

     More details

    Language:Japanese

  5. レベルアップ日本語文法

    許 明子, 宮崎 恵子( Role: Joint author)

    くろしお出版  2013  ( ISBN:9784874245972

     More details

    Language:Japanese

    CiNii Books

  6. 実用日本語文法

    許 明子, 宮崎 恵子, 青木 幸子, 永井 絢子( Role: Sole author)

    筑波大学留学生センター  2013 

     More details

    Language:Japanese

  7. 中級 実用日本語文法

    許明子;宮崎恵子;二瓶知子;鈴木秀明( Role: Sole author)

    筑波大学留学生センター  2011.4 

     More details

    Language:Japanese

  8. 日本語教育学への招待

    砂川友里子;加納千恵子;一二三朋子;小野正樹;+許, 明子( Role: Sole author)

    くろしお出版  2010.5 

     More details

    Language:Japanese

  9. いつでもどこでも日本語Ⅰ(韓国語版)

    許, 明子( Role: Sole author)

    (法)東京日本語学校  2009.9 

     More details

    Language:Japanese

  10. いつでもどこでも日本語Ⅱ(韓国語版)

    許, 明子( Role: Sole author)

    (法)東京日本語学校  2009.9 

     More details

    Language:Japanese

  11. 日本語と韓国語の受身文の対照研究

    許, 明子( Role: Sole author)

    ひつじ書房  2004.2 

     More details

    Language:Japanese

  12. 宮原文夫教授退官記念論集

    九州大学日本語教育研究会, 宮原 文夫, 許 明子, 松永 典子, 副島 健作( Role: Joint author)

    九州大学大学院比較社会文化研究科内九州大学日本語教育研究会  1997 

     More details

    Language:Japanese

    CiNii Books

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Presentations 31

  1. 日本語母語話者と日本語学習者の視点の捉え方と表現形式—4コマ漫画とI=JASのストーリーテリングの比較を通して―

    許明子

    日本語プロフィシェンシー研究学会10周年記念シンポジウム  2021.6.27  日本語プロフィシェンシー研究学会

     More details

    Event date: 2021.6

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:オンライン   Country:Japan  

  2. オンライン日本語授業における協調学習の試み

    許明子・謝カン月

    第56回日本語教育方法研究会  2021.3.16  日本語教育方法研究会

     More details

    Event date: 2021.3

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:オンライン  

  3. 日本語母語話者の視点の捉え方と表現形式について

    許明子

    第45回社会言語科学会研究大会  2021.3.14  社会言語科学会

     More details

    Event date: 2021.3

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:OBRIN講堂   Country:Japan  

  4. 外国人日本語学習者の意見表明における合意形成についてー初対面の日本語母語話者との意見述べの会話を通して International coauthorship

    許明子・肖宇彤

    第44回社会言語科学会研究大会  2020.3.5 

     More details

    Event date: 2020.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  5. 日韓初対面同士の会話に見られる指示詞の使用について International coauthorship

    許明子

    韓国日本語学会  2019.9.21  韓国日本語学会

     More details

    Event date: 2019.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:韓国聖潔大学校   Country:Korea, Republic of  

  6. 韓国人日本語学習者の相手に対する親近感の表し方について―日本語母語話者との会話の分析から―

    許明子

    第15回対照言語行動学研究会 

     More details

    Event date: 2019.7

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:青山学院大学   Country:Japan  

  7. 初対面会話におけるコミュニケーション・スタイルの特徴―日本語母語話者と韓国人・中国人学習者の相違点に注目して

    許,明子

    対人関係と言語とコミュニケーションワークショップ 

     More details

    Event date: 2018.3

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:九州大学  

  8. いかに初対面同士の会話を促進するか?

    許明子、永井絢子

    日本語用論学会第20回大会 

     More details

    Event date: 2017.12

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:京都工芸繊維大学松ヶ崎キャンパス   Country:Japan  

  9. 意志を表すモダリティ表現としての「つもりだ」の機能

    許明子

    日本語/日本語教育研究会 

     More details

    Event date: 2017.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:大阪大学   Country:Japan  

  10. 韓国人日本語学習者の初対面の日本語母語話者との会話に見られる話題選択について―滞在期間の長期化に伴う発話内容や会話展開の変化に注目して―

    許明子、井上里鶴

    第27回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会 

     More details

    Event date: 2016.12

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:九州大学   Country:Japan  

  11. 韓国人・中国人日本語学習者同士の会話に見られるパーソナル・テリトリーへの踏み込みと会話展開―同年代初対面同士の会話の分析を通して― International conference

    許明子

    第11回国際日本語教育・日本研究シンポジウム 

     More details

    Event date: 2016.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  12. 日本語母語話者と学習者のパーソナル・テリトリーへの踏み込みとその発話表現に関する比較―初対面の同年代大学生同士の会話内容の分析から― International conference

    許明子

    カナダ日本語教育振興会 

     More details

    Event date: 2016.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  13. フランス語母語話者のパーソナル・テリトリーにかかわる言及の有無と発話内容に関する分析―日韓中とのコミュニケーション・スタイルの比較― International conference

    許明子、三木杏子

    第20回AJEヨーロッパ日本語教育シンポジウム 

     More details

    Event date: 2016.7

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  14. 留学生はいかにパーソナル・テリトリーに踏み込むのか-初対面の日本語学習者と母語話者の会話に見られる発話の分析を通して- International conference

    許明子、永井絢子、井上里鶴、小川恭平

    日本語教育方法研究会 

     More details

    Event date: 2016.3

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Country:Japan  

  15. Breaking the Ice:日本人と留学生の初対面会話における打ち解けの手続き International conference

    許明子、井出里咲子、ブッシュネル・ケード、関崎博紀

    日本語用論学会第18回大会 

     More details

    Event date: 2015.12

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:名古屋大学   Country:Japan  

  16. CONTRAST STUDY ABOUT COMMUNICATION STYLES IN THE FIRST MEETING OF THE CONVERSATION OF JAPANESE, KOREAN AND CHINESE; THROUGH THE USE OF BACK-CHANNEL IN THE STATED OPINION

     More details

    Event date: 2015.8

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:Canada Simon Fraser University, Vancouver, British Columbia  

  17. 日本語母語話者と韓国人日本語学習者の会話の展開に関する一考察 International conference

    許明子

    韓国日本語学会第31回国際学術発表 

     More details

    Event date: 2015.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:韓国徳成女子大学   Country:Japan  

  18. パーソナル・テリトリーの認識と発話内容に関する日韓中対照研究

    許,明子

    第10回国際日本語教育・日本研究シンポジウム 

     More details

    Event date: 2014.11

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:中国(香港) 香港大学  

  19. コミュニケーション能力と日本語学習に関する意識

    許,明子

    筑波大学人文社会系言語研究・言語教育研究グループ共同研究プロジェクト 

     More details

    Event date: 2013.2

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  20. パーソナル・テリトリーに関わる発話の日韓中対照研究―日本語母語話者と韓国人・中国人日本語学習者の比較を通して―

    許,明子

    2012年日本語教育国際研究大会 

     More details

    Event date: 2012.8

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:日本 名古屋大学  

  21. パーソナル・テリトリーに関わる発話に関する日韓対照研究 ―表現方法の分析を通して―

    許明子;関崎博紀

    社会言語科学会第28回大会発表論文集_社会言語科学会___28-31 

     More details

    Event date: 2011.9

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  22. パーソナル・テリトリーの認識に関する日韓中対照研究

    許明子;関崎博紀

    社会言語科学会第27回研究大会発表論文集_社会言語科学会___30-33 

     More details

    Event date: 2011.3

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  23. 中級日本語文法教材『実用日本語文法1・2』の開発および実践報告

    宮崎恵子;二瓶知子;鈴木秀明;許明子

    日本語教育方法研究会誌_日本語教育方法研究会_Vol.18_No.1_46-47 

     More details

    Event date: 2011.3

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  24. 中級日本語文法教材『実用日本語文法1・2』の開発および実践報告

    宮崎恵子, 二瓶知子, 鈴木秀明, 許明子

    日本語教育方法研究会誌_日本語教育方法研究会_Vol.18_No.1_46-47 

     More details

    Event date: 2011.3

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  25. 依頼表現における前置き表現に関する一考察―日本語・韓国語・中国語母語話者を対象として調査を中心に―

    許明子

    2010年度日本語教育学会秋季大会予稿集_日本語教育学会___213-218 

     More details

    Event date: 2010.10

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  26. 日本語と韓国語の発話における話し手の領域と聞き手の領域の言語内容について―両言語の授受関係を表す表現を中心として―

    許明子

    国際日韓比較言語学会第2回研究大会_国際日韓比較言語学会___ 

     More details

    Event date: 2008.9

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  27. 韓国の中等教育機関における日本語学習者の学習を支援するための教師研修と展望―京畿道の現職日本語教師の研修を通して―

    許, 明子

    韓国日語日文学会2007年度 秋季国際学術大会_韓国日語日文学会___ 

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    Event date: 2007.9

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  28. 初対面会話におけるコミュニケーション・スタイルの特徴―日本語母語話者と韓国人・中国人学習者の相違点に注目して

    許,明子

    対人関係と言語とコミュニケーションワークショップ  2018.3.6  九州大学大学院工芸工学研究院

  29. パーソナル・テリトリーの認識と発話内容に関する日韓中対照研究

    許,明子

    第10回国際日本語教育・日本研究シンポジウム  2014.11.15  香港日本語教育研究会

  30. パーソナル・テリトリーに関わる発話の日韓中対照研究―日本語母語話者と韓国人・中国人日本語学習者の比較を通して―

    許,明子

    2012年日本語教育国際研究大会  2012.8.17  日本語教育学会

  31. 外国人日本語学習者の意見表明における合意形成についてー初対面の日本語母語話者との意見述べの会話を通して

    許明子・肖宇彤

    第44回社会言語科学会研究大会  2020.3.5  社会言語科学会

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    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

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Research Project for Joint Research, Competitive Funding, etc. 4

  1. 初対面の日韓中英語母語話者間のパーソナルテリトリーの認識と対人関係の構築

    2017.10 - 2018.3

    平成29年度筑波大学研究基盤支援プログラム(Bタイプ) 

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    Grant type:Competitive

    中韓英語を母語とする日本語学習者と日本語母語話者間のパーソナル・テリトリーに対する認識に相違点があり、その相違点が発話内容及び話題形式に影響を及ぼしていると考えられる。そこで、日本、韓国、中国、英語母語話者の初対面同士ペアを作って、日本の時事問題に関する意見を述べる自由会話の調査を実施した。会話データは文字起こしを行いテキスト化したうえで、言語形式と発話内容についてパーソナル・テリトリーの概念を用いて分析を行った。その結果、日本語母語話者は日本語学習者に比べて、相手の私的領域であるパーソナル・テリトリーに踏み込んだ内容について言及をする際に「たり/とか/し」などのごかし表現を多用し、配慮の意識を表していることが分かった。またフィラー表現においても日本語母語話者のほうが多種なフィラー表現を用いており、日本語学習者とは異なる言語表現形式の特徴が表れていた。
    さらに日韓中英語が初対面の場面から対

  2. コミュニケーション活動を重視した日本語学習法の提案のための基盤研究-日本、韓国、中国における日本語学習者の調査分析を通して-

    2012.6 - 2013.3

    国際共同研究 

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    Grant type:Competitive

    日本、韓国、中国における日本語学習者のコミュニケーション能力の向上させるための学習法の開発

  3. 韓国京畿道中等教育日本語教師再研修

    2005.4 - 2009.3

    受託研究 

    筑波大学留学生センター

      More details

    韓国京畿道の中学校、高等学校で第2言語として日本語を教えている日本語教師を対象に、日本語のブラッシュアップ研修を行うと共に、教材開発の研究を行った。

  4. In-service Janpaese Language Teacher Training Program for foreign Language in Korea.

    2004.4 - 2014.3

      More details

    Grant type:Competitive

KAKENHI (Grants-in-Aid for Scientific Research) 5

  1. 日韓中の接触場面における対人関係構築とコミュニケーションスタイルに関する対照研究 International coauthorship

    Grant number:19K00707  2019.4 - 2024.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(C)

    許 明子, 永井 絢子

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    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    Grant amount:\3640000 ( Direct Cost: \2800000 、 Indirect Cost:\840000 )

    本研究は、日本国内において日本人と外国人が相互理解を深め、円滑なコミュニケーション活動が行えるようにすることを目的として、日韓中の対人関係構築のプロセスを解明し、日本、韓国、中国のコミュニケーション・スタイルについて横断的・縦断的に対照研究を行うものである。本研究は次の3つのプロジェクトの遂行を通して、次の3つの研究目的の達成を目指す。
    本研究目的を達成するために、(1)日韓中の話題選択のスキーマ及び発話内容の関する横断的研究、(2)日韓中の初対面同士の接触場面における会話調査及び日韓中の言語的表現に関する対照研究、(3)日韓中の対人関係のプロセスに関する縦断的研究を行う。
    対面による接触場面の会話調査は実施できず、Zoomを用いたオンラインによる調査を実施しデータの整理を行った。まず日本語母語話者が話し手自身の立場を示すときの表現形式の選択について3つの場面を設定した4コマ漫画によるストーリーテーリングの手法を用いた調査を行った。日本語母語話者26名を対象に調査を行い、文字起こしによるテキストデータの作成、4コマごとの表現形式や視点の固定について分析を行った。国立国語研究所のI-JASのストーリーテーリング調査には日本語母語話者、韓国人日本語学習者、中国人日本語学習者のデータが公開されており、それらのデータと比較を行うことによって日本語母語話者が話し手を主人公としてとらえた際の視点表現、対人関係の捉え方、言語表現形式の選択について特徴を明らかにした。
    木村秀樹による研究結果によると、中国人母語話者は傍観者俯瞰型の視点を捉える傾向があるということから日本語母語話者とは異なる視点を捉え、言語形式の選択も異なると考えられる。今回の日本語母語話者のストーリーテーリングの調査結果によって、日本語母語話者が話し手自身に視点を捉えてストーリーを組み立てる際には1コマ目に話し手が当事者の立場を明確に表す傾向があり、その際に状態の継続性を表す「~ている」や、話し手に視点があることを表す「~てくる」を多用していることが明らかいになった。話し手の視点や立場を明確にとらえることによって、対人関係を構築する際の言語形式の選択にも影響が及ぼしていることが考えられる。
    日韓中の接触場面における対人関係の構築に関するプロセスについて会話調査を行う予定であるが、COVID-19の影響によって対面による会話調査の実施が困難である。対面による調査は実施せず、オンラインによる調査、ストーリーテーリングの手法を取り入れた調査を実施し、日本語母語話者の特徴を明らかにしている。
    中国人日本語学習者、韓国人日本語学習者を対象にオンラインによる調査を実施する予定である。日本語母語話者、韓国人・中国人日本語学習者のデータを収集し、比較しながら基礎データの整理を行う。
    対面で調査が実施できるようになったらプロジェクトを継続してく予定である。

  2. A comparative study between Japan, English, Korea and Chinese on the perception and speech style of personal territory International coauthorship

    Grant number:26370586  2014.4 - 2017.3

    Grant-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

    HEO Myeongja

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    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    Grant amount:\2990000 ( Direct Cost: \2300000 、 Indirect Cost:\690000 )

    In this research, we analyzed the first conversation between speakers of Japanese, Korean, Chinese and English as their mother tongue, and revealed the difference in communication style of each speaker.We analyzed what kind of topic to select for the first party and whether to refer to personal territory which is private area. In addition, we analyzed the conversation about what type of language is used when referring. As a result, it was found that the ratio of Koreans and Chinese to refer to the other person's territory is higher than that of the Japanese, and there are differences in the content to be mentioned. There was also a difference in the language format used, and it became clear that it relates to the communication style as well.

  3. Develop Japanese language teaching method for communication competence

    2012.4 - 2013.3

    Grant-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

  4. Comparative Study about the Personal Territory and Politeness Strategy on Japanese, Korean and Chinese International coauthorship

    Grant number:23520610  2011.4 - 2015.3

    Grant-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

    HEO Myeongja

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    Grant amount:\2730000 ( Direct Cost: \2100000 、 Indirect Cost:\630000 )

    In this study was conducted to investigate and analysis about how to mention the personal territory in the communication of Japanese, Korean and Chinese. As the result, between Japanese, Korean and Chinese has difference cataracts in what we refer to personal territory.Japanese higher percentage referring to the age and family, but Chinese does not mention. On the other hand, Koreans percentage referring to appearance high, was found to have mentioned instead of greeting. Mutually understand differences of Japanese, Korean and Chinese in order to prevent misunderstanding in the context of communication, it is necessary to be careful.

  5. 韓国人日本語学習者のヴォイス(受身・授受表現)の習得に関する母語との対照研究

    Grant number:14780156  2002 - 2003

    許 明子

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\3300000 ( Direct Cost: \3300000 )

    本研究では韓国の日常生活に使われている被動文について形態別に分類を行い,各形態がどの程度の割合で使われているかについて分析を行った。研究方法としては韓国語母語話者2名の研究協力を得て,韓国で放送されたテレビドラマ4本を選び,会話資料を文字化資料に変換し,その中でどのような被動文がどの程度の頻度で使われていたかについて分析を行った。また,現在,韓国で日本語を学んでいる韓国人日本語学習者(釜山大学校日語日文学科4年生)を対象に自由作文を行い,その作文を分析し,テレビドラマの分析結果と比較を行った。
    分析の結果,韓国語の中で最も頻繁に使われた被動文は「〓〓〓〓」の接辞が接続された形態であり,その中でも特に接辞「〓」が最も頻繁に使われていた。接辞被動文は韓国語の被動文の使い方を把握する上で重要な形態であると言える。しかし,接辞によって作られた被動文は接辞「〓〓〓〓」が接続して作られた自動詞文と同形態であり,韓国語母語話者は両構文をほとんど区別できないため,韓国人日本語学習者の作文の中には韓国語の自動詞構文を被動文と混同し,韓国語をそのまま日本語に訳した文が多く見られた。
    そこで,本研究では被動文の動作主と被動作主の存在有無,両者の関係などによって,日本語の受身文と韓国語の被動文を有情物直接被動文,非情物直接被動文,所有物間接被動文,非所有物間接被動文の4タイプに分類した。この分類に従って実際に韓国で使われている被動文と自動詞文の実例を区別する基準を設けて,韓国釜山大学校日語日文学科の学生に講義を行った。その結果,日本語の受身文の既習者は受身文の構文的特徴が非常に明瞭になり,2回目の作文には誤用が非常に少なくなった。
    なお,釜山大学校日語日文学科4年生の学生には本調査の分析のために作文を協力してもらい,作文の内容等のすべての資料について研究発表を行う際に用いることについて了解を得ている。

 

Teaching Experience (On-campus) 5

  1. First Year Seminar B

    2020

  2. PhD Thesis Seminar Ia

    2020

  3. Specialized Studies in Japanese Semantics a

    2020

  4. 現代日本語学研究b

    2020

     詳細を見る

    最近の日本語学に関連する研究の動向を把握し、現代日本語における日本語学の研究課題を立てて遂行するための研究能力を習得する。

  5. 現代日本語学研究a

    2020

     詳細を見る

    1.現代日本語学研究の動向を概観し、日本語の文法項目を中心に研究の枠組みを理解する。
    2.日本語教育学の枠組みの中で、日本語文法の研究課題を立てることができる。
    3.日本語教育に生かすための実践的な日本語学および日本語文法の研究手法を身につける。