Updated on 2024/09/18

写真a

 
INUZUKA Atsushi
 
Organization
Graduate School of Economics Department of Industrial Management System Corporate System Professor
Graduate School
Graduate School of Economics
Undergraduate School
School of Economics Department of Business Administration
Title
Professor

Degree 1

  1. Ph.D. (Knowledge Science) ( 2004.3   Japan Advanced Institute of Science and Technology ) 

Research Interests 4

  1. Service Management

  2. 組織行動論

  3. ナレッジマネジメント

  4. 経営組織論

Research Areas 1

  1. Others / Others  / Organization Management

Research History 4

  1. 名古屋大学大学院 経済学研究科 准教授

    2010.10

      More details

    Country:Japan

  2. 岡山大学大学院 社会文化科学研究科 准教授

    2010.4 - 2013.9

      More details

    Country:Japan

  3. 東京大学 総括プロジェクト機構 知的資産経営総括寄付講座 特任准教授

    2008.4 - 2010.3

      More details

    Country:Japan

  4. 北陸先端科学技術大学院大学(JAIST) 知識科学研究科 助手・助教

    2004.4 - 2008.3

      More details

    Country:Japan

Education 1

  1. Japan Advanced Institute of Science and Technology

    - 2004.3

      More details

    Country: Japan

Professional Memberships 6

  1. 経営行動科学学会研究担当理事

    2016.4 - 2018.3

  2. 経営行動科学学会機関紙編集委員長

    2016.4 - 2018.3

  3. 日本知財学会

  4. 経営行動科学学会

  5. 日本経営学会

  6. 組織学会

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Committee Memberships 2

  1. 組織学会   中部支部担当評議員  

    2019.10   

      More details

    Committee type:Academic society

  2. 経営行動科学学会   機関紙常任編集委員  

    2018.5   

      More details

    Committee type:Academic society

Awards 9

  1. ベストオーラルペーパー賞

    2023.10   日本マーケティング学会   サービス品質評価の不均一性が利用客の総合評価に及ぼす効果:宿泊予約サイトのレビューデータを用いた実証分析

    犬塚篤

     More details

    Award type:Award from Japanese society, conference, symposium, etc.  Country:Japan

  2. 優秀研究賞

    2022.9   経営行動科学学会  

     More details

    Award type:Honored in official journal of a scientific society, scientific journal 

  3. Best Paper Award

    2022.6   2022 SIBR Osaka Conference on Interdisciplinary Business & Economics Research   Is participation in services a burden on customers? Optimizing the customer’s role of participation

    Atsushi INUZUKA

     More details

    Award type:Award from international society, conference, symposium, etc. 

  4. Best Paper Award

    2020.1   2020 SIBR Sydney Conference on Interdisciplinary Business & Economics Research  

     More details

    Award type:Award from international society, conference, symposium, etc. 

  5. ベストオーラルペーパー賞

    2019.10   日本マーケティング学会  

     More details

    Award type:Award from Japanese society, conference, symposium, etc. 

  6. Excellent Presentation Award

    2019.1   4th International Conference on Marketing, Business and Trade  

     More details

    Award type:Award from international society, conference, symposium, etc. 

  7. RIBER Best Paper Prize

    2016.8   Review of Integrative Business and Economics Research  

    Atsushi Inuzuka

     More details

    Award type:Honored in official journal of a scientific society, scientific journal  Country:Taiwan, Province of China

  8. Best Paper Award

    2016.7  

     More details

    Award type:Award from international society, conference, symposium, etc.  Country:Japan

  9. Best Paper Award

    2016.7  

    Atsushi Inuzuka

     More details

    Award type:Award from international society, conference, symposium, etc.  Country:Japan

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Papers 18

  1. サービス品質評価の不均一性が利用客の総合評価に及ぼす効果:宿泊予約サイトのレビューデータを用いた実証分析 Invited Reviewed

    犬塚篤

    マーケティングレビュー   Vol. 5 ( 1 ) page: 47 - 54   2424.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese  

  2. Is participation in services a burden on customers? Optimizing the customer’s role of participation Reviewed

    Atsushi INUZUKA, and Lijing CHANG

    Review of Integrative Business and Economics Research   Vol. 12 ( 1 ) page: 111 - 123   2323.1

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English  

  3. サービスの期待値の比較基準に関する実証的考察:ビジネスホテルチェーンを事例にして

    犬塚篤

    経済科学   Vol. 71 ( 3/4 ) page: 1 - 9   2024.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  4. 満足ミラー効果の再検証:鏡に映し出されたものは,従業員の満足かそれとも行動か Invited Reviewed

    犬塚篤

    JSMDレビュー   Vol. 7 ( 2 ) page: 9 - 16   2024.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  5. 顧客の寛容度分析の提案:ホテルサービスを対象にした妥当性検証

    犬塚篤

    経済科学   Vol. 70 ( 1/2 ) page: 1 - 9   2022.3

     More details

    Language:Japanese  

  6. A proposal for estimating expectation level of service by using word-of-mouth information: A comparative analysis between Toyoko-Inns and APA hotels Reviewed

      Vol. 5 ( 1 ) page: 17 - 23   2021.5

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  7. Adaptive selling behavior: A new way of approaching adaptive selling and its effects Reviewed

    Atsushi Inuzuka

    Review of Integrative Business and Economics Research   Vol. 10 ( 1 ) page: 105 - 114   2021.1

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  8. 店舗内における非公式リーダーの発生要因:店員の能力限界に着目して Reviewed

    犬塚篤

    組織科学   Vol. 53 ( 3 ) page: 77 - 85   2020.4

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  9. 顧客志向と販売志向が販売員の客観的業績に与える効果:アパレル企業における実証調査 Reviewed

    犬塚篤

    マーケティングレビュー   Vol. 1 ( 1 ) page: 23 - 30   2020.3

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  10. Distributed management in service setting: An exploration of the feasibility of coordinating three different orientations in a store Reviewed

    Atsushi Inuzuka

    Journal of Economics, Business and Management,   Vol. 7 ( 3 ) page: 102 - 107   2019

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  11. SL理論の妥当性の再検証:コサイン曲線を用いた包括的検証法の提案 Reviewed

    犬塚篤

    経営行動科学   Vol. 31 ( 1/2 ) page: 17 - 32   2019

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  12. 国内完成車メーカーと1次サプライヤー間の取引依存関係:分化する部品調達方針 Invited Reviewed

    犬塚篤

    日本経営学会誌   Vol. 40   page: 55 - 65   2018

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  13. 自動車部品取引のオープン化は進んだのか Reviewed

    犬塚篤

    経済科学   Vol. 65 ( 2 ) page: 15-23   2017

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  14. How should suppliers respond to economic crises?: Lessons from the Japanese auto parts industry Reviewed

    Atsushi Inuzuka

    Review of Integrative Business and Economics Research   Vol. 5 ( 4 )   2016

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    DOI: 280-292

  15. Embedded profitability: A network view on the Japanese automobile industry Reviewed

    Atsushi Inuzuka

    Review of Integrative Business and Economics Research   Vol. 4 ( 4 ) page: 187-194   2015

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  16. 書評:Roberto Verganti, Design-driven Innovation Invited

    犬塚篤

    岡山大学経済学会雑誌   Vol. 46 ( 2 ) page: 263-271   2014.12

     More details

    Language:Japanese  

  17. パネルデータ分析を用いた社会的埋め込み理論の検証 Reviewed

    犬塚篤・渡部俊也

    組織科学   Vol. 47 ( 3 ) page: 63-77   2014

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  18. Empirical analysis of the effect of Japanese university spinoffs' social networks on their performance Reviewed

    Yuri Hirai, Toshiya Watanabe and Atsushi Inuzuka

    Technological Forecasting and Social Change   Vol. 80 ( 6 ) page: 1119-1128   2013

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

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MISC 9

  1. サービス化する経済でメーカーの存在意義を問い正す

    研究開発リーダー     page: 5 - 8   2022.10

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (other)  

  2. The Japanese Association of Administrative Science Invited International journal

    Bulletin of The Union of National Economic Association in Japan   Vol. 40   page: 9 - 15   2020.12

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:English   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

  3. 口コミ情報を用いたサービスの期待値測定方法の提案:東横INNとアパホテルの比較分析 Reviewed

    犬塚篤

    日本マーケティング学会 カンファレンス・プロシーディングス   Vol. 9   page: 159 - 160   2020.10

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)  

  4. Adaptive selling behavior: A new way of approaching adaptive selling and its effects Reviewed

    Atsushi Inuzuka

    Proceedings of SIBR 2020 (Sydney) Conference on Interdisciplinary Business & Economics Research,   Vol. 9 ( 1 )   2020.1

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:English   Publishing type:Research paper, summary (international conference)  

  5. Indirect network effects in videogame industry: Quality is more important than quantity Reviewed

    Xiaofeng XIE, and Atsushi Inuzuka

    Proceedings of SIBR 2020 (Sydney) Conference on Interdisciplinary Business & Economics Research,   Vol. 9 ( 1 )   2020.1

     More details

    Authorship:Last author   Language:English   Publishing type:Research paper, summary (international conference)  

  6. 顧客志向と販売志向が販売員の客観的業績に与える効果:アパレル企業における実証調査 Reviewed

    犬塚篤

    日本マーケティング学会 カンファレンス・プロシーディングス   Vol. 8   page: 253 - 254   2019.10

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)  

  7. Distributed management in service setting: An exploration of the feasibility of coordinating three different orientations in a store Reviewed

    Atsushi Inuzuka

    2019 4th International Conference on Marketing, Business and Trade     page: 22   2019.1

     More details

    Authorship:Lead author, Last author, Corresponding author   Language:English  

  8. サービス化時代のチームワーク Invited

    犬塚篤

    産政研フォーラム   Vol. 121   page: 13 - 20   2019

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

  9. 編集委員長セッション:『経営行動科学』誌に採択されるには Invited

    犬塚篤・櫻木理江

    経営行動科学   Vol. 3 ( 3 ) page: 176 - 178   2018

     More details

    Authorship:Lead author, Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

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Presentations 36

  1. サービス品質評価の不均一性が利用客の総合評価に及ぼす効果:宿泊予約サイトのレビューデータを用いた実証分析

    犬塚篤

    日本マーケティング学会カンファレンス  2024.10.29  日本マーケティング学会

     More details

    Event date: 2024.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:法政大学   Country:Japan  

  2. リピート顧客は何に満足するのか:楽天トラベルのユーザーレビューを用いた分析

    犬塚篤

    IDRユーザフォーラム 2023  2023.12.11  国立情報学研究所

     More details

    Event date: 2023.12

    Venue:一橋大学   Country:Japan  

  3. サービス提供場面における顧客からのフォロワーシップ

    犬塚篤

    経営行動科学学会 第26回年次大会 

     More details

    Event date: 2023.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:東京都立大学  

  4. 「変化の実感のなさ」が組織変革に及ぼす効果:自動車部品メーカーを対象に

    犬塚篤

    組織学会中部支部会・経営行動科学学会中部部会合同研究会 

     More details

    Event date: 2023.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:名古屋大学  

  5. Customers as the leader in service encounters: Analysis of customer leadership effectiveness using Structural Equation Modeling

    Lijing CHANG, and Atsushi INUZUKA

     More details

    Event date: 2022.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  6. Is participation in services a burden on customers? Optimizing the customer’s role of participation, International conference

    Atsushi INUZUKA, and Lijing CHANG

    SIBR 2022 (Osaka) Conference on Interdisciplinary Business & Economics Research, 

     More details

    Event date: 2022.6 - 2022.7

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  7. サービス品質の不安定性が顧客評価に及ぼす効果およびそのマネジメントに関する実証的考察

    犬塚篤

    第72回日本商業学会全国研究大会 

     More details

    Event date: 2022.5

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:小樽商科大学(オンライン)  

  8. 重要度-パフォーマンス分析を応用した顧客の寛容度分析

    犬塚篤

    日本マーケティング学会 カンファレンス  2021.10.16 

     More details

    Event date: 2021.10

    Language:Japanese  

  9. The development of the construct of customer leadership: In the context of beauty salon International coauthorship

    Lijing CHANG and Atsushi INUZUKA

    2021.9.18 

     More details

    Event date: 2021.9

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

  10. 受賞論文の概要と長すぎる行間の話 Invited

    犬塚篤

    経営行動科学 第24回年次大会  2021.9.18 

     More details

    Event date: 2021.9

    Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

  11. コロナ禍は中小企業の両利きを促進したか Invited

    犬塚篤

    組織学会中部支部会・日本経営学会中部部会 合同企画セッション  2021.5.22 

     More details

    Event date: 2021.5

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  12. コサイン曲線を用いたSL理論の再検証

    犬塚篤

    経営行動科学学会 第21回年次大会 

     More details

    Event date: 2018.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  13. How to coordinate salespersons' three orientations in a store? International conference

    Atsushi Inuzuka

    International Conference on Business and Information 2018 (BAI2018) 

     More details

    Event date: 2018.7

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Korea, Republic of  

  14. リーダーシップエマージェンスの成立条件

    犬塚篤

    組織学会 2018年度研究発表大会 

     More details

    Event date: 2018.6

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  15. Comparing vertical leadership, shared leadership, and followership approaches International conference

    Atsushi Inuzuka

    nternational Conference on Business and Information 2018 Winter Session 

     More details

    Event date: 2018.1

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  16. 店舗内におけるリーダーシップ機能分散化の発生条件

    犬塚篤

    経営行動科学学会 第20回年次大会 

     More details

    Event date: 2017.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  17. サービス機能の分散マネジメント:店舗経営の実態から Invited

    犬塚篤

    企業と産業のイノベーションに関する研究会 

     More details

    Event date: 2017.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  18. Supplier's choice in transaction: A study of the Japanese auto-parts suppliers International conference

    International Conference on Business and Information 2016 (BAI2016) 

     More details

    Event date: 2017.7

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  19. 特許引用情報を用いた技術交換ネットワーク:国内自動車産業を事例に

    犬塚篤

    日本知財学会 第14回学術研究発表会 

     More details

    Event date: 2016.12

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:日本大学   Country:Japan  

  20. How should suppliers respond to economic crisis?: Lessons from the Japanese auto-parts suppliers International conference

    Atsushi Inuzuka

     More details

    Event date: 2016.7

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  21. Effect of the change in buyer-supplier relationship on supplier's survival probability in Keiretsu: The Japanese automotive industry case International conference

    Tomomi, Hamada and Atsushi Inuzuka

    28th Annual Meeting of the Association of Japanese Business Studies 

     More details

    Event date: 2016.6

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:United States  

  22. Technology flow in Keiretsu networks: A comparison between Toyota and Nissan International conference

    International Congress on Banking, Economics, Finance, and Business 2016 (BEFB2016) 

     More details

    Event date: 2016.6

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  23. 国内完成車メーカー間の技術交換ネットワーク:特許引用情報を用いた時系列分析

    犬塚篤

    日本MOT学会第7回年次研究発表会 

     More details

    Event date: 2016.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  24. 自動車産業における技術と取引のネットワーク

    犬塚篤

    組織学会中部支部研究会 

     More details

    Event date: 2015.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  25. Embedded profitability: A network view on the Japanese automobile industry International conference

    SIBR-RDINRRU '15 Osaka Conference on Interdisciplinary Business & Economics Research 

     More details

    Event date: 2015.7

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  26. 研究開発組織におけるネットワーク生成とその効果

    犬塚篤,渡部俊也

    組織学会 2015年度研究発表大会 

     More details

    Event date: 2015.6

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  27. 特許情報からみたスター発明者のネットワーク構築

    犬塚篤

    第11回情報プロフェッショナルシンポジウム 

     More details

    Event date: 2014.12

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  28. 特許発明者のネットワーク構築戦術

    犬塚篤・渡部俊也

    日本知財学会 第12回学術研究発表会 

     More details

    Event date: 2014.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  29. The reason to form a "Keiretsu" in terms of technology transfer International conference

    Atsushi Inuzuka

    Portland International Center for Management of Engineering and Technology 

     More details

    Event date: 2014.7 - 2014.8

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  30. The technology flows via an automobile company International conference

    Atsushi Inuzuka

    International Conference on Business and Information 

     More details

    Event date: 2014.7

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  31. 企業外知識の活用とその限界:特許引用情報を活用して

    犬塚篤

    日本知財学会 第12回学術研究発表会 

     More details

    Event date: 2013.11 - 2013.12

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  32. 購買センターにおける組織的決定の<重さ>

    犬塚篤

    経営行動科学学会 第22回年次大会  2019.11 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  33. 販売員のもつ2つの志向が業績に及ぼす効果:個人と集団のマルチレベル分析

    犬塚篤

    日本商業学会 中部部会  2019.7 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  34. 購買センターにおける組織的決定の<重さ>

    犬塚篤

    経営行動科学学会 第22回年次大会  2019.11 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  35. リピート顧客の獲得・維持方法の開発に向けた実証的考察:宿泊施設の利用客を対象に

    犬塚篤

    日本マーケティング学会カンファレンス  2022.10.16 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  36. サービス品質評価の不均一性が利用客の総合評価に及ぼす効果:宿泊予約サイトのレビューデータを用いた実証分析

    犬塚篤

    日本マーケティング学会カンファレンス  2023.10.29 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

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Research Project for Joint Research, Competitive Funding, etc. 5

  1. ネットワーク情報分析に基づく経済ガバナンス構造の解明

    2019.11 - 2020.3

    NU部局横断イノベーション創出プロジェクト 

    小野廣隆,角ヶ谷典幸,犬塚篤

      More details

    Grant type:Competitive

    Direct Cost: \1000000 )

  2. シキシマ学術・文化振興財団研究助成金

    2018.4 - 2018.9

  3. 百貨店の顧客満足・サービスマネジメント研究

    2018.3 - 2020.3

    学内共同研究 

  4. 超高齢・定常型社会における分散型サービスの展開に向けた調査

    2016.10 - 2017.3

    問題解決型サービス科学研究開発プログラム 

    藤田卓仙

      More details

    Grant type:Competitive

  5. 永井科学技術財団研究奨励金

    2016.3 - 2018.10

KAKENHI (Grants-in-Aid for Scientific Research) 4

  1. 「使えない上司」の概念化とその影響力に関する研究

    Grant number:23K01581  2023.4 - 2027.3

    科学研究費助成事業  基盤研究(C)

    犬塚 篤

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\4550000 ( Direct Cost: \3500000 、 Indirect Cost:\1050000 )

    本研究で追究する「使えない上司」とは,部下から使えない(useless)と評されている上司のことを指す.リーダーの“ダークサイド”に関する研究は少ないながらも存在するが,本研究が着目する「使えない上司」は,組織にとって厄介な存在である点では共通しているが,自ら破壊的行為をするわけではない(少なくとも意図的にはしない).さらに,その存在は組織や部下に対し,負の影響だけでなく,正の影響をもたらすことも期待できる.本研究では,こうした扱いにくいリーダーの影響力について多角的に検証することで,新たな理論的・実務的知見を得ることを狙いとする.

  2. サービスの生産性向上に関する基礎原理の探求

    Grant number:18H00884  2018.4 - 2023.3

    科学研究費助成事業  基盤研究(B)

    犬塚 篤, 山口 景子, 山岡 隆志, 樋野 励

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    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\15730000 ( Direct Cost: \12100000 、 Indirect Cost:\3630000 )

    2021年度については,サービスの生産性向上を実現するためのマネジメント方法の調査・分析に入った.
    研究代表者の犬塚は,主として2つのアプローチによる研究を行った.ひとつは,サービス生産における顧客参加の実現可能性に関する研究である.当該研究は7月に行われる国際会議で採択され報告する予定となっている.さらに,この顧客参加をさらに推し進めたcustomer leadershipという概念の構築を目指し,ヘアサロンを対象とした観察調査,ならびにサーベイ調査を実施した.その研究成果についても,国際ジャーナルに投稿中である.
    もうひとつのアプローチは,宿泊施設を対象とした研究である.宿泊サイトの顧客情報を分析した上で,その背景を探るための大型アンケート調査を実施した.分析はほぼ終えており,今年度の日本商業学会の全国研究大会での報告をスタートに,順次論文化を進めていく予定である.
    研究分担者の山岡は, サービス・マーケティング論およびデータ分析の観点から学術論文および書籍による先行研究レビューを引き続き行った. さらに, 関連する有益な知見を得るため, 分析法の模索と学会や研究会に赴き情報収集に努めた.その成果を定期的に行っている共同研究者が集まる会議で情報共有し, モデル作成やデータ分析に貢献した.
    研究分担者の山口は,昨年度から検証している研究課題について追加検証を行った.サービスの共創過程において,参加者の関与を促す仕組みの導入が心理的負担を新たに発生させる可能性が昨年度の解析結果から示唆されたが,企業の適切なサポートが消費者の関与プロセスにおける心理的負担の軽減に寄与している可能性を明らかにした。今年度までに得られた研究成果は,国際学会および国内学会にて研究報告を行った.
    昨年度はコロナ禍により,準備をしていた飲食店の実証調査を断念せざるを得えなくなり一時研究は停滞したものの,その後調査の方向を大きく変更することで,おおむね順調に進展している.
    サービス生産における顧客参加のアプローチでは,予備調査の段階で顧客参加が難しいことが明らかになったサービス業態であるレンタル業を対象とし,カーレンタル業者の協力を得て約2週間にわたる観察学習を実施し,そこから抽出された概念をもとに当該業者の利用客に対するアンケート調査を実施した.その結果,参加が難しい業態であっても可能な顧客参加の形を発見することができた.そこで,この研究を発展させて顧客からのサービス生産プロセスへの積極的介入を意味するcustomer leadershipという概念構築作業に入った.これもヘアサロンにおける従業員と顧客のやりとりの観察により発見された概念をもとに調査票を設計し,ヘアスタイリストとその顧客双方に対するアンケートを実施した.
    もうひとつのアプローチである宿泊施設については,宿泊サイトのデータを解析し,顧客評価の不安定性が顧客満足に負の効果を与えることを突き止めた.以上をもとに,そうした安定性を制御するためのマネジメント手法に関する調査を行った.分析の大部分は終えており,成果報告をしていく予定である.
    その他,製造業の中心地である愛知県において,進展化するサービス社会への対処方法を発信することは意義深いことであると考え,その指標開発に関する予備的調査を終えた.
    本研究課題については,質・量ともに十分なデータを得て,その主要な目的は達成できる目途が立った.最終年度である2022年度は,これまでの研究で逃してきた現象に焦点をあてると共に,これまでの成果をふまえたアウトリーチ活動に力を入れていきたい.
    前者の研究面については,少なくとも2つの研究を遂行する予定である.ひとつは,サービスの統合性に関する問題であり,これは,サービスの機能分化をいかに実現するかといった本課題の根幹をなすものである.既に背景理論の整理とデータや分析技法の目途は立っており,粛々と実行していきたい.
    もうひとつは,問題顧客の発見およびそのマネジメント方に関する分析である.サービスの生産性を希求するのであれば,これらの顧客を「適切に無視」することが現実的な課題となる.マネジメント問題としては,①問題顧客を寄せ付ないこと,②できるだけ早く発見すること,③上手に無視することの3点が求められる.この具体的な方策について,これまで入手したデータを手掛かりに取り込んでいく.
    続くアウトリーチ活動については,まずは学会でのシンポジウム企画・登壇を想定している.さらに,主としてサービスに携わる方々に向けた(あまり堅苦しくない形での)動画発信,オンラインセミナー,HP等のコンテンツ作成などを通じて,社会への成果還元を行っていく計画である.

  3. Development of consumer behavior model on customer advocates

    Grant number:18K01897  2018.4 - 2021.3

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    Authorship:Coinvestigator(s) 

  4. 特許情報を用いたイノベーション創出メカニズムに関する網羅的分析

    2011.4 - 2015.3

    科学研究費補助金  基盤研究(C)

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    Authorship:Principal investigator 

 

Teaching Experience (On-campus) 14

  1. 経営組織A

    2017

  2. 経営Ⅰ

    2017

  3. 経営組織

    2017

  4. 経営組織B

    2016

  5. 経営組織

    2016

  6. 経営組織A

    2015

  7. マネジメントⅡ

    2015

  8. 経営組織

    2015

  9. 経営学

    2015

  10. 経営組織B

    2014

  11. 経営組織

    2014

  12. 経営組織A

    2013

  13. 経営組織

    2013

  14. 経営Ⅰ

    2013

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Academic Activities 3

  1. 日本経営学会第287回中部部会3月例会コメンテータ

    Role(s):Panel moderator, session chair, etc.

    2021.3

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    Type:Academic society, research group, etc. 

  2. 経営行動科学学会第22回年次大会・研究発表セッション

    Role(s):Panel moderator, session chair, etc.

    2019.11

     More details

    Type:Academic society, research group, etc. 

  3. International Technical Committee Member

    Role(s):Review, evaluation

    2020 5th International Conference on Marketing, Business and Trade  2019.10 - 2019.12