2022/03/28 更新

写真a

ノムラ コウ
野村 康
NOMURA, Ko
所属
大学院環境学研究科 社会環境学専攻 環境法政論 教授
大学院担当
大学院環境学研究科
学部担当
情報文化学部 社会システム情報学科
法学部 法律・政治学科
職名
教授

学位 1

  1. 博士(政治学・国際関係学) ( 2006年11月   ウォーリック大学 ) 

研究キーワード 4

  1. 政策過程

  2. アジア地域研究

  3. 環境教育

  4. 環境政治

研究分野 3

  1. その他 / その他  / 地域研究

  2. その他 / その他  / 環境影響評価・環境政策

  3. その他 / その他  / 政治学

現在の研究課題とSDGs 3

  1. 環境政治(特にアジア太平洋地域における環境政策過程)

  2. 持続可能な開発のための教育

  3. 社会科学の方法論

学歴 2

  1. ウォーリック大学   政治・国際関係学研究科   政治学

  2. ウォーリック大学   政治・国際関係学研究科   国際関係学

所属学協会 6

  1. 日本環境教育学会   編集委員

    2009年4月 - 2013年3月

  2. 日本政治学会

  3. Political Studies Association, UK

  4. 環境社会学会

  5. 日本公共政策学会

  6. 国際開発学会

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委員歴 5

  1. 日本環境教育学会   理事  

    2021年8月 - 現在   

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    団体区分:学協会

  2. 日本環境教育学会編集委員会   編集委員  

    2017年7月 - 現在   

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    団体区分:学協会

  3. 日本環境教育学会第26回大会実行委員会   実行委員  

    2015年1月 - 2015年8月   

  4. 日本学術会議 若手アカデミー委員会 若手アカデミー活動検討分科会   特任連携会員  

    2010年9月 - 2014年3月   

  5. 日本環境教育学会編集委員会   編集委員  

    2009年4月 - 2013年3月   

受賞 3

  1. 日本公共政策学会著作賞

    2018年6月   日本公共政策学会   社会科学の考え方ー認識論、リサーチ・デザイン、手法

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    受賞区分:国内学会・会議・シンポジウム等の賞  受賞国:日本国

  2. 人間環境学研究優秀論文賞

    2017年6月   人間環境学研究会  

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    受賞区分:学会誌・学術雑誌による顕彰  受賞国:日本国

  3. 人間環境学研究優秀論文賞

    2014年6月   人間環境学研究会  

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    受賞国:日本国

 

論文 20

  1. 環境知の特性と批判的実在論の可能性-環境教育への認識論的アプローチ- 査読有り

    野村 康

    環境教育   30 巻 ( 3 ) 頁: 41 - 49   2021年4月

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    担当区分:筆頭著者, 責任著者   記述言語:日本語  

    DOI: https://doi.org/10.5647/jsoee.30.3_41

  2. Antiwhaling Groups in Japan: Their Historical Lack of Development and Relationship With National Identity 査読有り

    Nomura Ko

    JOURNAL OF ENVIRONMENT & DEVELOPMENT   29 巻 ( 2 ) 頁: 223 - 244   2020年6月

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1177/1070496519878218

    Web of Science

  3. Environmental Education Research in Japan-A Fragmented Field of Inquiry- 査読有り

    Ko Nomura

    Japanese Journal of Environmental Education   26 巻 ( 4 ) 頁: 57-64   2017年

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  4. 日本における反捕鯨団体の比較政治学的考察―ノルウェーとの対比を通じて― 査読有り

    野村 康

    人間環境学研究   14 巻 ( 1 ) 頁: 75-89   2016年6月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  5. 日本における環境教育研究の特徴と課題―学会誌の傾向からみた公害教育研究の意義を中心に― 査読有り

    野村 康

    環境教育   25 巻 ( 1 ) 頁: 82-95   2015年7月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  6. 民主政と越境的直接行動―太地町における反捕鯨活動の批判的考察― 査読有り

    野村 康

    人間環境学研究   11 巻 ( 2 ) 頁: 91-105   2013年12月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  7. Sustainability in Higher Education in the Asia-Pacific: Developments, Challenges, and Prospects 査読有り

    Alexandra Ryan, Daniella Tilbury, Peter Blaze Corcoran, Osamu Abe, Ko Nomura

    International Journal of Sustainability in Higher Education   11 巻 ( 2 ) 頁: 106-119   2010年4月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    Purpose: The purpose of this paper is to provide an overview of the contributions of the Asia-Pacific region to leading practice in sustainability in higher education (HE), as prelude and orientation to this special issue collection from different countries and regions.
    Design/methodology/approach: This is a critical review that includes international and regional policy contexts in sustainability and "education for sustainable development" (ESD), whilst exploring the trajectories of key initiatives across the region and considering the broader context of sustainability innovation within the HE sector.
    Findings: The Asia-Pacific region offers many creative initiatives and shows considerable progress in ESD and in understanding the learning dimensions of sustainability. At the same time, it mirrors global trends in that further work is needed to promote systemic change in educational arenas, particularly in terms of strategic integration within HE institutions. The Asia-Pacific contributions to this collection demonstrate the need to harness national policy, to develop local and regional initiatives and to work effectively towards more profound change in HE curricula and through collaboration with external communities and stakeholders.
    Originality/value: This is a distinctive collection of new initiatives from the Asia-Pacific, which compensates for the comparative lack of dissemination in this area. There is considerable sustainability innovation emerging in this region which shows leading-edge responses from within the HE sector on a number of key challenges and issues.

  8. Higher Education for Sustainable Development in Japan: Policy and Progress 査読有り

    Ko Nomura, Osamu Abe

    International Journal of Sustainability in Higher Education   11 巻 ( 2 ) 頁: 120-129   2010年4月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    Purpose : The purpose of this paper is to review key developments and the role of governmental support in the field of education for sustainable development (ESD) in higher education in Japan.
    Design/methodology/approach : This is an analytical review paper on policy and practice, using an evaluative perspective to consider developments, challenges and prospects for ESD in higher education in Japan and the significant drivers for existing and ongoing activities.
    Findings : This paper reveals the significance of the initiatives taken by the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology and the Ministry of the Environment for the development of ESD in Japanese universities. Government policies and funding supports have been critical, but the current dependency on them also poses a significant challenge for the continuous development of ESD in Japanese higher education institutions over the longer term. Analysis suggests that encouraging leadership development for sustainability amongst university executive staff members is critical to continuing and strengthening efforts in this area in Japanese higher education.
    Originality/value : Although environmental education and awareness is well developed in Japan, the engagement of higher education with the more inclusive field of ESD has been less well researched and documented. This review foregrounds the distinct historical platform for ESD in Japanese higher education and the strength of government support, to examine the role of these drivers for ESD and to inform understanding of sustainability efforts in higher education worldwide.

  9. 高等教育におけるESD:研究の現状と課題

    野村 康, 太田 絵理, 高橋 正弘

    環境教育   20 巻 ( 1 ) 頁: 25-34   2010年

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  10. アジア太平洋地域におけるESD:研究の現状と課題

    野村 康

    環境教育   20 巻 ( 1 ) 頁: 6-15   2010年

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  11. *A Perspective on Education for Sustainable Development: Historical Development of Environmental Education in Indonesia. 査読有り

    Ko Nomura

    International Journal of Educational Development   29 巻   2009年

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    This article examines the historical development of environmental education (EE) in Indonesia with emphasis on the non-formal sector, and applies its findings to the discussion on education for sustainable development (ESD), which seldom draws on case studies from developing countries. Local socio-economic and political conditions have made EE in Indonesia similar to `ESD' in terms of its topical scope involving various social issues, although whether it should be referred to as ESD remains unclear. In contrast to the existing concerns about ESD, it involves critical views on the prevailing models of (neo-liberal) economic development. This article also shows that EE, like ESD, is at risk of exploitation by vested interests.

  12. *Democratisation and the Politics of Environmental Claim-making: A Story from Indonesia 査読有り

    Ko Nomura

    South East Asia Research   17 巻 ( 2 ) 頁: 261-285   2009年

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    The rapid expansion of the Indonesian pulp industry has caused considerable environmental problems. Some argue that the state and the industry have addressed this issue rather successfully through technological amendments and effective civic involvement without hindering economic growth, which could be described as a path towards ecological modernization. However, the problems caused by Indorayon, Indonesia's first pulp and rayon company, show that this path can neglect the social aspects of sustainable development, without fully respecting the political rights of the local people, even after the end of authoritarian rule. In both the Suharto and post-Suharto periods, the state and Indorayon successfully prevented the civil society movement from making effective claims relating to their environmental concerns through oppression and a 'scientific' discourse emphasizing the economic and environmental aspects of the factory operations. Recognizing that such efforts have resulted in long-lasting social conflicts, this article illustrates the limit of the impact of democratization on environmental policy making in Indonesia, and the difficulties in using ecological modernization as a policy guideline for a sustainable society in the global South.

  13. *The Education for Sustainable Development Movement in Japan: a Political Perspective 査読有り

    Ko Nomura and Osamu Abe

      15 巻 ( 4 ) 頁: 483–496   2009年

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    The Japanese government provided various political opportunities for non- governmental groups and individuals in Japan to `jointly propose' policy on education and sustainable development at the World Summit on Sustainable Development, Johannesburg, 2002. These opportunities resulted in the emergence of the Japanese education for sustainable development (ESD) movement, and the crystallisation of a broader proposal that led to the initiation of the UN Decade of ESD (2005–2014). In this paper, we trace the history of these two outcomes, arguing that the opportunities, developed through the coordination of non- governmental groups by government, took place within, rather than broadened or confronted, the government's scope of interests. While the paper illustrates how the government's continued support was crucial to the development of the ESD movement and the UN Decade, and the movement has met with considerable achievements thus far (via its collective challenges to conventional education in a sustainability context in Japan), we argue that recognition of the political opportunity structures that affect the movement's further development remains crucial. In particular, we argue for close attention to the significance of a corporatist framing of this emerging civil society movement in Japan by the national government, and call for further political and historical analysis of ESD movements and their relations with government, around the world.

  14. *The Politics of Participation in Forest Management: A Case from Democratizing Indonesia. 査読有り

    Journal of Environment and Development   17 巻 ( 2 ) 頁: 166-191   2008年6月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    Embracing the opportunities provided by democratization and decentralization, the Wonosobo district of Central Java, Indonesia, enacted a local regulation for participatory forestry. The regulation emphasized rights-based political participation and as such entailed significant participation by civil society groups. However, this regulation faced a backlash from the remaining representatives of the old authoritarian state. They demanded a state-created utilitarian-based participatory forestry scheme, emphasizing economic and ecological consequences of participation in an instrumentalist manner. Because of legal uncertainty and the persistence of conventional political culture at the local and national levels, state actors were able to produce outcomes contrary to the established regulation. This article illustrates the importance of differentiating between distinct forms of "participation" in order to understand the political struggles concerning forest management decentralization.

  15. *Democratisation and Environmental Non-governmental Organisations in Indonesia. 査読有り

      37 巻 ( 4 ) 頁: 490-512   2007年11月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    The spread of democratic ideas from the late 1980s, along with the development of the democratisation movement, contributed to the quantitative growth of environmental non-governmental organisations (ENGOs) in Indonesia. In addition, the democratisation of formal institutions after the late 1990s facilitated ENGO activities. Importantly, democratisation has also contributed to the qualitative development of ENGOs. Democratic ideas “re-framed" environmental issues, politicising ENGO activities, even before the end of the Suharto regime. Since the late 1990s, democratic ideas have further shifted ENGO strategies to conform more with democratic values and institutions, while stimulating efforts to enhance accountability and representation within ENGOs. It is argued that these developments may enhance the quality of democracy.

  16. Environmental Governance in Asia: Result of a Questionnaire Survey concerning the Johannesburg Summit. 査読有り

    Ko Nomura, Yohei Harashima and Mustapha Kamal Gueye

    Journal of Environmental Information Science   32 巻 ( 5 ) 頁: 17-24   2004年

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  17. NGO Environmental Education Centers in Developing Countries: Role, Significance and Keys to Success, from a "Change Agent" Perspective. 査読有り

    Ko Nomura, Latipah Hendarti and Osamu Abe

    International Review for Environmental Strategies   4 巻 ( 2 ) 頁: 165-182   2003年

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  18. 環境教育分野における途上国のNGO支援―日米コモンアジェンダ円卓会議プロジェクトを例に―. 査読有り

    野村 康・阿部 治

    国際開発研究   10 巻 ( 2 ) 頁: 185-198   2001年11月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語  

  19. The Role of Networks in Promoting Environmental Education by NGOs in Asia: From a Viewpoint of International Cooperation. 査読有り

    Ko Nomura and Osamu Abe

    International Review for Environmental Strategies   2 巻 ( 1 ) 頁: 107-125.   2001年

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  20. NGOを通じた市民の環境保全活動の傾向についての一考察―環境NGOの発展過程に関する欧米との比較を通して― 査読有り

    野村 康・阿部 治

    ボランティア学研究   2 巻   頁: 41-60   2001年

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

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書籍等出版物 11

  1. 「持続可能な社会」日本環境教育学会ほか[編] 『事典 持続可能な社会と教育』

    野村 康, 阿部 治( 担当: 共著 ,  範囲: pp.2-3)

    教育出版  2019年 

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    総ページ数:2   記述言語:日本語 著書種別:事典・辞書

  2. 「環境政治学」環境経済・政策学会[編] 『環境経済・政策学事典』

    野村 康( 担当: 単著 ,  範囲: pp.10-13)

    丸善出版  2018年 

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    著書種別:事典・辞書

  3. 社会科学の考え方―認識論、リサーチ・デザイン、手法

    野村 康( 担当: 単著)

    名古屋大学出版会  2017年6月  ( ISBN:978-4-8158-0876-1

  4. The Environment, Sustainability and Universities in Indonesia: An Examination of the Nexus. In J.C.K. Lee and R. Efird eds. Schooling for Sustainable Development Across the Pacific.

    Ko Nomura, Eko Agus Suyono( 担当: 共著)

    Springer  2014年 

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    記述言語:英語

  5. 「フィジー―環境保護、コミュニティ、文化的多様性」, 阿部治・田中治彦(編)『アジア・太平洋地域のESD:〈持続可能な開発のための教育〉の新展開 』

    浅井 優一, 野村 康( 担当: 共著)

    明石書店  2012年3月  ( ISBN:978-4-7503-3575-9

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    記述言語:日本語

  6. 「インドネシア―環境教育の展開とESDの批判的考察」, 阿部治・田中治彦(編)『アジア・太平洋地域のESD:〈持続可能な開発のための教育〉の新展開 』

    野村 康( 担当: 単著)

    明石書店  2012年3月  ( ISBN:978-4-7503-3575-9

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    記述言語:日本語

  7. 'Sustainability and Higher Education in Asia and the Pacific', in Global University Network for Innovation (ed.) Higher Education in the World 4.

    Ko Nomura, Osamu Abe( 担当: 共著)

    Palgrave Macmillan  2012年  ( ISBN:9780230535558

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    記述言語:英語

  8. 「気候変動への適応と教育[キリバス]」 阿部 治, 田中 治彦[編]『アジア・太平洋地域のESD:<持続可能な開発のための教育の新展開>』

    野村 康( 担当: 単著 ,  範囲: 393-395)

    明石書店  2012年 

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    著書種別:学術書

  9. 'Region-wide Education for Sustainable Development Networks of Universities in the Asia-Pacific', in Robin Sakamoto and David W. Chapman (eds.), Cross-border Partnerships in Higher Education: Strategies and Issues.

    Ko Nomura, Yoshihiro Natori, Osamu Abe( 担当: 共著)

    Routledge   2011年  ( ISBN:0415876486

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    記述言語:英語

  10. 「環境政治:環境問題への政治学的アプローチ」、竹内恒夫, 高村ゆかり, 溝口常俊, 川田稔 (編)『社会環境学の世界』

    野村 康( 担当: 単著)

    日本評論社  2010年 

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    記述言語:日本語

  11. 『インドネシアのNGOと環境教育』

    野村康、ラティパ・ヘンダルティ( 担当: 共著)

    Yayasan Obor Indonesia  2005年 

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    記述言語:英語

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講演・口頭発表等 2

  1. 認識論の射程:社会科学の方法論と学問領域における意義 招待有り

    野村康

    異文化間教育学会講演会  2022年3月13日  異文化間教育学会

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    開催年月日: 2022年3月

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(招待・特別)  

    開催地:オンライン  

  2. 社会科学の方法論 招待有り

    野村 康

    第1回日本高等教育学会学術交流集会 

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    開催年月日: 2018年8月

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(基調)  

    開催地:筑波大学東京キャンパス文京校舎   国名:日本国  

 

担当経験のある科目 (本学) 9

  1. 環境法政論セミナー2E

    2020

  2. 環境法政論セミナー2G

    2020

  3. 環境法政論セミナー2C

    2020

  4. 環境法政論セミナー2A

    2020

  5. 環境政治

    2017

  6. 環境政治

    2017

  7. 環境政治セミナー

    2017

  8. 民主主義の歴史と現在

    2017

  9. 国際関係論

    2011

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