Updated on 2024/09/24

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MATSUBARA Midori
 
Organization
Institute of Liberal Arts and Sciences Education Planning & Development Center Division of Developmnet Associate professor
Title
Associate professor

Degree 1

  1. Master of Arts ( 2001.3   Nagoya University ) 

Research Interests 5

  1. Prosody

  2. Working Memory

  3. Speech/Written Production

  4. English Education

  5. Second Language Acquisition

Research Areas 2

  1. Others / Others  / Foreign Language Education

  2. Others / Others  / Second Language Acquisition

Education 2

  1. Nagoya University

    - 2007.3

      More details

    Country: Japan

  2. Nagoya University

    - 2001.3

      More details

    Country: Japan

Professional Memberships 5

  1. 全国英語教育学会

  2. 外国語教育メディア学会

  3. European Second Language Association

  4. 大学英語教育学会

  5. 言語科学会

Committee Memberships 3

  1. 英語教育学会   中部地区紀要査読委員  

    2021.4   

      More details

    Committee type:Academic society

  2. 外国語教育メディア学会中部支部評議員   評議員  

    2012   

      More details

    Committee type:Academic society

  3. 国立七大学外国語教育連絡協議会外国語CU委員会   CU委員  

    2011 - 2021   

 

Papers 7

  1. Working Memory Capacity and L2 Production Performance: A Comparison of Three Task Demand Levels Reviewed

      Vol. 44   page: 225-230   2015.1

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  2. ワーキング・メモリの容量が第二言語での口頭産出と記述産出のギャップに及ぼす影響 Reviewed

    松原 緑

    中部地区英語教育学会   Vol. 43   page: 299-304   2014.1

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  3. 「タスクの自由度が学習者の産出パフォーマンスに与える影響」 Reviewed

    『中部地区英語教育学会紀要』   Vol. 37   page: 181-188   2007

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  4. 「学習者の口頭によるオンラインと訳出によるオフラインのパフォーマンス比較―産出量・複雑さ・文法的正確さ・カバー率の4指標を用いて―」

    STEP BULLETIN   Vol. 18   page: 50-60   2006

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  5. 「日本人英語学習者における 慣用表現の不自然さの原因に関する一考察― much less 表現の理解度を例に―」

    「なぜ英語母語話者は英語学習者が話すのを聞いてすぐに母語話者ではないとわかるのか」研究代表者 杉浦正利(名古屋大学教授)     page: 37-46   2004

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  6. 「産出データのギャップを測る指標としてのカバー率」 Reviewed

    『中部地区英語教育学会紀要』   Vol. 34   page: 361-366   2004

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  7. 「プランニングの時間がL2の言語運用に与える影響」 Reviewed

    『中部地区英語教育学会紀要』   Vol. 33   page: 253-258   2003

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

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MISC 2

  1. 外国語のプロソディ再現率にかかわる学習者の能力について Reviewed

    松原 緑

    第48回 全国英語教育学会 ⾹川研究⼤会 発表予稿集     page: 390 - 391   2023.8

     More details

    Language:Japanese  

  2. Designing an Autonomous Prosody Correction Tool Incorporating Internal Rehearsal and Verification of Its Effectiveness

        2023.6

Presentations 23

  1. 意味情報の有無がリピート・タスクに及ぼす影響 ―脳血流量との関係から―

    松原 緑

    第49回 全国英語教育学会  2024.8.25  全国英語教育学会

     More details

    Event date: 2024.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:福岡工業大学  

  2. 外国語のプロソディ再現率にかかわる学習者の能力について

    松原 緑

    第48回 全国英語教育学会  2023.8.20  全国英語教育学会

     More details

    Event date: 2023.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:香川大学  

  3. Aiming at improving students' English ability throughout the liberal arts education period (II) International conference

    FLEAT (Foreign Language Education and Technology) VII 

     More details

    Event date: 2019.8

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Country:Japan  

  4. Melody Comes First, and Lyrics Later: A Prosody Shadowing App International conference

    MATSUBARA, Midori

    FLEAT (Foreign Language Education and Technology) VII 

     More details

    Event date: 2019.8

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  5. 反復タスクを行う際のデマンド・レベルが プロソディに及ぼす効果

    松原 緑

    第44回 全国英語教育学会 京都研究大会 

     More details

    Event date: 2018.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  6. 共通教育期間を通じた英語力の維持・向上に向け て―長期休暇中の英語学習の実態とe ラーニング 活用の可能性―

    青木 信之, 鈴木 繁夫, 渡辺 智恵, 池上 真人, 松原 緑, 榎田 一路, 寺嶋 健史, 汪 曙東, 高橋 英也, 阪上 辰也, 江村 健介

    第58回 外国語教育メディア学会 全国研究大会 

     More details

    Event date: 2018.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  7. Voice Acting:発話の際の感情移入がプロソディに及ぼす効果

    松原 緑

    第43回 全国英語教育学会 

     More details

    Event date: 2017.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  8. ペアワークを行う際の形態が学習者の行動に及ぼす影響とその効果

    松原 緑

    全国英語教育学会 第42回埼玉研究大会 

     More details

    Event date: 2016.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  9. アカデミックプレゼンテーション表現学習のためのスマホ対応ウェブアプリ教材の開発

    古泉隆, 石田知美, 松原緑, 小松雅宏, 杉浦正利

    外国語教育メディア学会(LET)第56回全国研究大会 

     More details

    Event date: 2016.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  10. スマホ対応アカデミック語彙学習ウェブ教材の開発

    石田知美, 古泉隆, 松原緑, 小松雅宏, 杉浦正利

    LET中部支部第87回支部研究大会 

     More details

    Event date: 2016.5

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  11. 日本語基礎専門用語ウェブ教材の開発 International conference

    古泉隆, 鷲見幸美, 石田知美, 松原緑, 小松雅宏, 杉浦正利

     More details

    Event date: 2015.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:United States  

  12. スマホ対応語彙学習教材作成・配信システムの開発

    古泉隆, 石田知美, 松原緑, 小松雅宏, 杉浦正利

    日本教育工学会第30回全国大会 

     More details

    Event date: 2014.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  13. The effect of working memory on the gap between online and offline performances of production tasks. International conference

    Midori Matsubara

    EUROSLA 24 

     More details

    Event date: 2014.9

    Language:English   Presentation type:Poster presentation  

    Country:United Kingdom  

  14. ワーキングメモリの容量とL2産出パフォーマンス ―タスクデマンド3レベルの比較―

    松原 緑

    第40回 全国英語教育学会 

     More details

    Event date: 2014.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:徳島大学   Country:Japan  

  15. The effect of working memory on the gap between online production and offline production. International conference

    Midori Matsubara

    International Conference on Applied Linguistics 2013 

     More details

    Event date: 2013.11

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  16. アカデミック・イングリッシュ語彙学習用mラーニング教材の開発

    古泉隆, 石田知美, 小松雅宏, 松原緑, 杉浦正利

    LET中部支部第82回支部研究大会 

     More details

    Event date: 2013.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  17. ワーキング・メモリの容量が第二言語での口頭産出と記述産出のギャップに及ぼす影響

    松原 緑

    第39回全国英語教育学会 

     More details

    Event date: 2013.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  18. アカデミックイングリッシュ学習用CALL教材の開発とその改善および評価

    古泉隆, 松原緑, 佐藤雄大, 尾関修治, 杉浦正利, 村尾玲美

    外国語教育メディア学会 第51回 全国研究大会 

     More details

    Event date: 2011.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  19. Development and Enhancement of CALL Materials for Learning Academic English Skills International conference

    akashi Koizumi, Midori Matsubara, Takehiro Sato, Shuji Ozeki, Masatoshi Sugiura, Masahiro Komatsu, Remi Murao

    GLoCALL 2010 

     More details

    Event date: 2010.12

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Malaysia  

  20. アカデミックイングリッシュ学習用CALL教材の開発

    古泉隆, 松原緑, 佐藤雄大, 尾関修治, 杉浦正利

    外国語教育メディア学会(LET)中部支部 第75回支部研究大会 

     More details

    Event date: 2010.5

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  21. 「タスクの自由度が学習者の産出パフォーマンスに与える影響」

    第37回 中部地区英語教育学会 三重大会 

     More details

    Event date: 2007.6

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  22. 「産出データのギャップを測る指標としてのカバー率」

    第30回 全国英語教育学会 長野研究大会 

     More details

    Event date: 2004.8

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

  23. 「プランニングの時間がL2の言語運用に与える影響」

    第33回 中部地区英語教育学会 岐阜大会 

     More details

    Event date: 2003.6

    Language:Japanese  

    Country:Japan  

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Works 2

  1. College Presentation: Bridge to Better Communication

    2020.1

     More details

    Work type:Educational material  

  2. 英語上級用E-Learning教材「eFACE」の開発・作成

    2009.4
    -
    2011

     More details

    Work type:Educational material  

Research Project for Joint Research, Competitive Funding, etc. 1

  1. 学習者の口頭によるオンライン・パフォーマンスと訳出によるオフライン・パフォーマンスの比較検証 ~流暢さ・複雑さ・文法的正確さ・カバー率の4指標を用いて~

    2005 - 2006

    第18回 日本英語検定協会 研究助成 研究部門 

      More details

    Grant type:Competitive

KAKENHI (Grants-in-Aid for Scientific Research) 4

  1. Effects of semantic information in speech on L2 prosody

    Grant number:21K00732  2021.4 - 2024.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\4030000 ( Direct Cost: \3100000 、 Indirect Cost:\930000 )

  2. Designing an Autonomous Prosody Correction Tool Incorporating Internal Rehearsal and Verification of Its Effectiveness

    Grant number:17K02924  2017.4 - 2023.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Matsubara Midori

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\4160000 ( Direct Cost: \3200000 、 Indirect Cost:\960000 )

    Focusing on prosody (rhythm and intonation) rather than the phoneme level, this study aims to propose an autonomous learning tool that addresses one of the characteristics of "Japanese-accented English" among Japanese learners of English, namely the "narrow pitch range and flat intonation." The tool would provide opportunities for learners to engage in "internal rehearsal" of sentence prosody through humming, with the goal of bringing their prosodic features closer to those of the model speech. From the data collected, it was partly observed that the pitch range tends to increase with the addition of an "internal rehearsal phase" of humming to imitate sentence prosody. However, some subjects found it difficult to imitate the humming sound, and therefore we sought to improve the method of generating the humming sound.
    The second validation data was to be collected, but was cancelled under the influence of the COVID-19 pandemic.

  3. A study of e-learning management to help improve English abilities throughout the liberal arts education period in various university settings

    Grant number:17H02363  2017.4 - 2021.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    AOKI Nobuyuki

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    This study was conducted in 6 universities (3 national, 1 prefectural, 1 municipal and 1 private universities) using the same English e-learning system and the same e-learning management system with two research purposes: to measure the decline in English abilities after a long vacation and to explore the possibilities of using English e-learning to prevent such decline. As a result of offering an English e-learning program during the summer break, it was shown that the participants' English abilities didn't decline but stayed the same and that when the proper learning management was in place, their English abilities improved considerably.

  4. 口頭産出に有効な学習者ストラテジーの探索的研究

    2012.4 - 2015.3

    科学研究費補助金  挑戦的萌芽研究

      More details

    Authorship:Principal investigator 

 

Teaching Experience (On-campus) 15

  1. 英語(コミュニケーション)

    2021

  2. 英語(コミュニケーション)

    2018

  3. 英語(上級)

    2018

  4. 英語コミュニケーション

    2016

  5. 英語上級

    2016

  6. 英語コミュニケーション

    2015

  7. 英語上級

    2015

  8. 英語(上級)

    2014

  9. 英語(中級)

    2014

  10. 英語コミュニケーション

    2013

  11. 英語上級

    2013

  12. 英語コミュニケーション

    2012

  13. 英語上級

    2012

  14. Special English Seminar Certificate Tests 1

    2011

  15. Special English Seminar Certificate Tests 2

    2011

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Teaching Experience (Off-campus) 4

  1. 英語リーディング・英語コミュニケーション

    2007.4 - 2020.3 中京大学)

  2. 中級英語

    2007.4 - 2013.3 放送大学)

  3. 初級英語・中級英語

    2007.4 - 2009.3 名城大学)

  4. イングリッシュ・コミュニケーション

    2004.4 - 2009.3 名古屋産業大学)