Updated on 2022/04/28

写真a

 
GOTO, Akifumi
 
Organization
Information Technology Center Information Media Division Associate professor
Graduate School
Graduate School of Information Science
Graduate School of Informatics
Title
Associate professor
Contact information
メールアドレス

Degree 1

  1. Bachelor of Education ( 1986.3   Nagoya University ) 

Research Interests 3

  1. Study of Educational Methods

  2. Lesson Study

  3. Educational Technology

Research Areas 3

  1. Others / Others  / Educational Engineering

  2. Others / Others  / method in education

  3. Others / Others  / Education

Current Research Project and SDGs 3

  1. Interaction process analysis between teacher and children in class

  2. Learning Assistance Using Information Media

  3. Research of Recording and Reconstructing Lesson

Research History 5

  1. 名古屋大学准教授(情報基盤センター)

    2009.4

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    Country:Japan

  2. 名古屋大学准教授(情報メディア教育センター)

    2007.4 - 2009.3

      More details

    Country:Japan

  3. 名古屋大学助教授(情報メディア教育センター)

    1998.4 - 2007.3

      More details

    Country:Japan

  4. 名古屋大学助手(言語文化部)

    1991.4 - 1998.4

      More details

    Country:Japan

  5. 名古屋大学助手(総合言語センター)

    1990.4 - 1991.3

      More details

    Country:Japan

Education 1

  1. Nagoya University   Faculty of Education

    1982.4 - 1986.3

      More details

    Country: Japan

Professional Memberships 4

  1. 日本教育工学会

  2. 日本教育方法学会

  3. 中部教育学会

  4. THE JAPANESE ASSOCIATION FOR METHODS OF MORAL EDCATION

    2020.4

Awards 2

  1. 情報文化学会 奨励賞

    2009.11   情報文化学会  

     More details

    Country:Japan

    地域読本「わたのすきな長者町」まちの三世代とつくる地域学習教材の提案

  2. 情報文化学会 学会賞

    2004.9   情報文化学会  

     More details

    Country:Japan

    国立七大学外国語CU(サイバー・ユニバーシティ)プロジェクト

 

Papers 58

  1. 教師視点映像記録を活用した教職授業のカリキュラムマネージメントIV

    平山 勉, 後藤明史, 谷口正明

    第28回大学教育研究フォーラム     page: 127   2022.3

     More details

    Authorship:Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

  2. 教師視点の映像記録を活用した授業者の授業改善-道徳とプログラミングの事例分析に基づいて-

    平山勉, 中山真樹, 平山幸代, 後藤明史, 谷口正明, 竹内英人

    名城大学教職センター紀要   Vol. 19   page: 25 - 39   2022.2

     More details

    Authorship:Corresponding author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  3. 教師視点映像記録を活用した授業者の授業改善―道徳とプログラミングの事例分析に基づいてー

    平山勉, 後藤明史, 谷口正明

    日本教育方法学会第57回大会発表要旨   Vol. 2020   page: 136 - 137   2021.9

     More details

    Authorship:Corresponding author   Language:Japanese  

  4. 教師視点映像記録を活用した教職授業のカリキュラムマネージメントIII

    平山 勉, 後藤明史, 谷口正明

    第27回大学教育研究フォーラム     page: 190   2021.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

  5. 教師視点の映像記録を活用した授業実践能力育成支援の試みV-授業者による事例分析に基づいて-

    平山勉, 中山真樹, 平山幸代, 後藤明史, 谷口正明, 竹内英人

    名城大学教職センター紀要   Vol. 18   page: 25 - 44   2021.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  6. 教師視点の映像記録を活用した授業実践能力育成支援の試みV

    平山勉, 後藤明史, 谷口正明

    日本教育方法学会第56回大会発表要旨   Vol. 2020   page: 148 - 149   2020.9

     More details

    Language:Japanese  

  7. 教師視点の映像記録を活用した授業実践能力育成支援の試みIV

    平山 勉, 後藤明史, 谷口正明, 竹内英人

    名城大学教職センター紀要   Vol. 17   page: 99 - 110   2020.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  8. 教師視点の映像記録を活用した授業実践能力育成支援の試みIV

    平山勉, 後藤明史, 谷口正明

    日本教育方法学会第55回大会発表要旨   Vol. 2019   page: 126   2019.9

     More details

    Language:Japanese  

  9. 教師視点の映像記録を活用した授業実践能力育成支援の試みIII

    平山 勉, 後藤明史, 谷口正明, 竹内英人

    名城大学教職センター紀要   Vol. 16   page: 83-94   2019.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  10. 教師の一人称視点映像を活用した教育実習事前指導の試み

    平山 勉, 後藤明史, 谷口正明

    第23回大学教育研究フォーラム     page: 226-227   2017.3

     More details

    Language:Japanese  

  11. 教師視点の映像記録を活用した授業の多元的記録・分析・構成方法の研究 (3)

    後藤明史, 平山勉, 谷口正明

    日本教育工学会研究会報告集   Vol. 17 ( 1 ) page: 531-534   2017.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese  

  12. 教師視点の映像記録を活用した授業実践能力育成支援の試み

    平山勉, 後藤明史, 竹内英人

    日本教育方法学会第52回大会発表要旨     page: 104   2016.10

     More details

    Language:Japanese  

  13. An Attempt to Promote the Teaching Skills of Students in a Teacher Training Course through an Analysis of Lesson of a Team Teaching, using Teacher's View using an Eye Tracking Camera System

      Vol. 13   page: 97-111   2016.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  14. 授業満足度 100 点の事例分析に基づく大学授業スキルに関する一考察

    平山 勉, 後藤明史

    第22回大学教育研究フォーラム     page: 216-217   2016.3

     More details

    Language:Japanese  

  15. ティーム・ティーチングの授業実践を通した授業実践能力育成の可能性-教師視点の映像記録を活用して-

    平山勉, 後藤明史, 竹内英人

    日本教育方法学会第51回大会発表要旨     page: 143   2015.10

     More details

    Language:Japanese  

  16. ユビキタス映像記録視聴システムを活用した教職課程履修生の授業実践能力育成支援の試みV Reviewed

    平山勉, 後藤明史, 竹内英人

    名城大学総合研究所紀要   Vol. 20   page: 1-4   2015.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  17. ユビキタス映像記録視聴システムを活用した授業研究の試みIV

    平山勉, 後藤明史, 竹内英人

    第21回大学教育研究フォーラム     page: 152-153   2015.3

     More details

    Language:Japanese  

  18. Sakaiと連携した動画配信サービスの導入

    後藤明史, 太田芳博, 中務孝広, 田上奈緒, 大平茂輝, 出口大輔, 森健策

    Ja Sakai カンファレンス 2015     2015.3

  19. The research on multifactorial record, analysis and construction with teacher's view using an eye tracking camera system Invited

    Tsutomu Hirayama, Akifumi Goto

    Science Education in Various Contexts: The Next Genertaration NTNU-HU-SNU Joint Symposium on Science Education & The 17th HU-SNU Joint Symposium-Sattelite Session     page: 67-70   2014.12

     More details

    Language:English  

  20. ユビキタス映像視聴システムを活用した教職課程履修生の授業実践能力育成支援の試みIV

    平山勉, 後藤明史, 竹内英人

    日本教育方法学会第50回大会発表要旨     page: 73   2014.10

     More details

    Language:Japanese  

  21. ユビキタス映像記録視聴システムを活用した教職課程履修生の授業実践能力育成支援の試みIV Reviewed

    平山勉, 後藤明史, 竹内英人

    名城大学総合研究所紀要   Vol. 19   page: 129-132   2014.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  22. ユビキタス映像記録視聴システムを活用した授業研究の試みIII

    平山勉, 後藤明史, 竹内英人

    第20回大学教育研究フォーラム     page: 208-209   2014.3

     More details

    Language:Japanese  

  23. 名古屋大学におけるSakaiの利用状況およびリーディング大学院の活用事例の紹介

    中務孝広, 太田芳博, 田上奈緒, 大平茂輝, 後藤明史, 出口大輔, 森健策

    Ja Sakai カンファレンス 2014     2014.3

  24. 教師視点の映像記録を活用した授業の多元的記録・分析・構成方法の研究

    後藤明史, 平山勉

    JSET2015-1     page: 200   2014.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese  

  25. ユビキタス映像視聴システムを活用した教職課程履修生の授業実践能力育成支援の試みIII

    平山勉, 後藤明史, 竹内英人

    日本教育方法学会第49回大会発表要旨     page: 116   2013.10

     More details

    Language:Japanese  

  26. ユビキタス映像記録視聴システムを活用した授業研究の試みⅡ

    平山勉, 後藤明史, 竹内英人

    第19回大学教育研究フォーラム     page: 208-209   2013.3

     More details

    Language:Japanese  

  27. 名古屋大学におけるSakaiの活用事例の紹介

    出口 大輔, 後藤 明史, 大平 茂輝, 太田 芳博, 田上 奈緒, 中務 孝広, 森 健策

    Ja Sakai カンファレンス 2013     2013.3

  28. ユビキタス映像視聴システムを活用した教職課程履修生の授業実践能力育成支援の試みII

    平山勉, 後藤明史, 竹内英人

    日本教育方法学会第48回大会発表要旨     page: 116   2012.10

     More details

    Language:Japanese  

  29. ユビキタス映像視聴システムを活用した教職課程履修生の授業実践能力育成支援の試みII Reviewed

    平山勉, 後藤明史, 竹内英人

    名城大学総合研究所紀要   ( 17 ) page: 163-166   2012.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  30. ユビキタス授業映像記録視聴システムを活用した授業研究の試み Reviewed

    平山勉, 後藤明史, 竹内英人

    第18回大学教育研究フォーラム発表論文集   Vol. 18   page: 71-72   2012.3

     More details

    Language:Japanese  

  31. ユビキタス映像視聴システムを活用した教職課程履修生の授業実践能力育成支援の試み

    平山勉, 後藤明史, 竹内英人

    日本教育方法学会第47回大会発表要旨     page: 107   2011.10

     More details

    Language:Japanese  

  32. ユビキタス映像視聴システムを活用した教職課程履修生の授業実践能力支援の試み

    平山勉、後藤明史、竹内英人

    日本教育方法学会第46回大会発表要旨     page: 96   2010.10

     More details

    Language:Japanese  

    映像記録の特性を生かした授業研究の方法を追究し、2001年度から「授業の多元的な記録・分析・構成方法についての基礎的研究」を共同研究として遂行してきた本研究は、教育実習生及び初任者教師の授業実践能力の育成を支援するスキルクリエータシステムを開発し、教育現場での適用を通して、システムの改善を行い、教育現場と研究者の交流、校内研究・現職教育の活性化を目指している。本発表は、前回発表に引き続きユビキタス映像記録視聴システムをM大学の教職履修生の授業実践能力育成支援に試験的に取り入れた続報である。その事例紹介と今後の授業実践能力育成支援の可能性について報告する。

  33. *ユビキタス映像視聴システムを活用した教育実習生の授業実践能力支援の試みⅡ

    平山勉、後藤明史、竹内英人

    日本教育方法学会第45回大会発表要旨     page: 99   2009.9

     More details

    Language:Japanese  

    映像記録の特性を生かした授業研究の方法を追究し、2001年度から「授業の多元的な記録・分析・構成方法についての基礎的研究」を共同研究として遂行してきた本研究は、教育実習生及び初任者教師の授業実践能力の育成を支援するスキルクリエータシステムを開発し、教育現場での適用を通して、システムの改善を行い、教育現場と研究者の交流、校内研究・現職教育の活性化を目指している。本発表は、前回発表に引き続きユビキタス映像記録視聴システムをM大学の教職履修生の授業実践能力育成支援に試験的に取り入れた続報である。その事例紹介と今後の授業実践能力育成支援の可能性について報告する。

  34. *無線インターネット放送による中心商業地(名古屋市伏見・長者町地区)の活性化

    第5回戦略的情報通信研究開発推進制度成果発表会プログラム   Vol. 平成21   2009.6

     More details

    Language:Japanese  

    中心商業地(名古屋市伏見・長者町地区)の過疎化を解決、蘇生させるため、現在活動している地元住民や行政(名古屋市)との連携のもとに、無線インターネット放送という市民メディアを活用した新しいICT時代の街作りの形を追究し、実践を行った。住民の方々に講習会を行いりてらしーの向上をはかった。コミュニティーにとって有用なコンテンツを制作し相互に受発信することで街全体が放送局となるイメージを目指した。

  35. *天白-可児キャンパス間の遠隔講義システムを活用した教職履修学生の支援の試み

    平山勉、後藤明史、竹内英人

    日本教育工学会研究報告集   Vol. 08-01 ( 12 ) page: 71-78   2008.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  36. 天白-可児キャンパス間の遠隔講義システムを活用した教職履修学生の支援の試み

    平山勉、後藤明史、竹内英人

    日本教育工学会研究報告集   Vol. 08-01 ( 12 ) page: 71-78   2008.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  37. 視線と対象:ロボットへの学習者の視線行動の特徴を中心に

    日本教育工学会研究報告集   Vol. 08-01 ( 12 )   2008.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  38. 視線と対象:ロボットへの学習者の視線行動の特徴を中心に

    日本教育工学会研究報告集   Vol. 08-01 ( 12 )   2008.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  39. *ユビキタス映像記録視聴システムを活用した教育実習生の授業実践能力育成支援の試み

    平山勉、後藤明史、竹内英人

    日本教育方法学会第43回大会発表要旨     page: 56   2007.9

     More details

    Language:Japanese  

  40. Development for Class improvement using the system of automatic archiving and streaming Reviewed

      Vol. 12   page: 151-154   2007.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  41. Flashを用いた日本語教材の開発体制

    情報教育研究集会講演論文集   Vol. H18   2006.11

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  42. スキルクリエータシステムを活用した教育実習生及び初任者教師の授業実践能力育成の試みII

    日本教育方法学会第42回大会発表要旨   Vol. 2006   2006.10

     More details

    Language:Japanese  

  43. スキルクリエータシステムを活用した教育実習生及び初任者教師の授業実践能力育成の試み

    日本教育方法学会第41回大会発表要旨   Vol. 2005   2005.10

     More details

    Language:Japanese  

  44. 授業の多元的記録・分析・構成方法についての基礎的研究IV-「御幸山中学校」の授業実践の分析事例を通して-

    教育システム情報学会研究会報告書   Vol. 2005 ( 2 )   2005.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  45. 授業の多元的記録・分析・構成方法についての基礎的研究IIー大学授業の試みー」

    教育システム情報学会研究報告   Vol. 19 ( 2 ) page: 43-49   2004

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  46. 「授業の多元的記録・分析・構成方法についての研究-講義収録自動アーカイブ・配信システムの活用-」

    情報処理教育研究集会講演論文集   Vol. H16   page: 133-134   2004

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  47. 授業の多元的記録・分析・構成方法についての基礎的研究Ⅲ -「御作小学校」・「御幸山中学校」の実践例を通して-

    日本教育工学会研究報告集JET04-3   Vol. 4 ( 3 )   2004

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  48. 教育用コンテンツの開発システムと課題

    江川智昭

    情報処理教育研究集会講演論文集   Vol. H15   2003

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  49. キャンパスポータルによる教育研究用情報基盤の高度化 Reviewed

    情報処理学会シンポジウムシリーズ分散システム/インターネット運用技術シンポジウム2002論文集   Vol. 2002 ( 5 ) page: 3-8   2002

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  50. 授業の多元的記録・分析・構成方法についての基礎的研究ー講義集録自動アーカイブ・配信システムを活用した教職授業の事例検討を通してー

    日本教育工学会研究報告集   Vol. 2 ( 6 ) page: 11-16   2002

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    Basic Study of Method of Multifunctional Recording, Analyzing. Composing and Backcasting Classes -The Case of Using the System of Automatic Archiving and Streaming Classes-

  51. A study on the Viewpoints of Classroom Observation through Analysis of Multi-angle video recording-An Example of the Life Environment Studies-

    JAPANESE Journal of EDUCATIONAL MEDIA RESEARCH   Vol. 7 ( 1 )   2000

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  52. Designing Language Education using Communication Satellite

    Foreign Language Education using Multimedia Network, Nagoya University   Vol. 7   page: 23-29   1997

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese  

  53. The Environment of Teaching and Learning Using Machines for Education in Faculty of Language and Culture

    Digitizing Information about Language and Culture and Internet,Nagoya University   Vol. 6   page: 119-128   1996

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese  

  54. A Structure of Class as a Place of Dissolving Misunderstanding -A Case of Social Studies in Elementary School-

      Vol. 5   page: 113-122   1995

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese  

  55. The Study about method of Videorecording Classes-A Case of Multi Camera System-

    RESEARCH REPORT OF JET CONFERENCES   Vol. 95 ( 4 ) page: 9-14   1995

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  56. Educational Technology in Language Teaching

    Studies in Language and Culture, Faculty of Language and Culture,   Vol. 15 ( 2 ) page: 151-164   1993

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  57. Analysis about speech in school class -meanings and the history of a study of class-

    Nagoya University   Vol. 4   page: 107-112   1993

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese  

  58. Analysis about speech in school class -development of multimedia system for a study of class-

      Vol. 3   1992

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese  

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Books 4

  1. 学校現場発、これが本物の道徳科の授業づくり 主体的・対話的で深い学びの原点は道徳科の授業の中にある 教育方法学のすすめ

    平山勉, 後藤明史, 他( Role: Joint author ,  特別研究編 教師の一人称映像と注視点に着目した授業研究)

    黎明書房  2020.1  ( ISBN:978-4-654-02327-1

  2. 本物のアクティブラーニングへの布石 授業を創る学校を創る 教育方法学のすすめ

    平山勉, 後藤明史, 他( Role: Joint author ,  第6章)

    黎明書房  2016.1  ( ISBN:978-4-654-01926-7

  3. The Internet and Learning English

    ( Role: Joint author)

    Kaibunsha  2001.3  ( ISBN:978-4875716662

  4. Textbook of Information Proseccing, Book about Application Program

    ( Role: Joint author)

    1990 

     More details

    Language:Japanese Book type:Textbook, survey, introduction

MISC 2

  1. 教師視点映像記録を活用した教職授業のカリキュラムマネージメント

    平山勉, 後藤明史, 谷口正明

    第25回大学教育研究フォーラム発表論文集     page: 199   2019.3

     More details

    Language:Japanese  

  2. 教師視点の映像記録を活用した授業実践能力育成支援の試みIII

    平山勉, 後藤明史, 谷口正明, 竹内英人

    日本教育方法学会第54回大会発表要旨     page: 124   2018.9

     More details

    Language:Japanese  

Presentations 46

  1. 教師視点映像記録を活用した教職授業のカリキュラムマネージメントIV

    平山 勉, 後藤明史, 谷口正明

    第28回大学教育研究フォーラム  2022.3.17 

     More details

    Event date: 2022.3 - 2021.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:京都大学(オンライン)   Country:Japan  

  2. 教師視点映像記録を活用した授業者の授業改善―道徳とプログラミングの事例分析に基づいてー

    平山勉, 後藤明史, 他

    日本教育方法学会第57回大会  2021.9.26 

     More details

    Event date: 2021.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:宮城教育大学(オンライン)   Country:Japan  

  3. 教師視点映像記録を活用した授業研究方法2

    平山勉, 後藤明史, 谷口正明

    日本教育方法学会第57回大会   2021.9.26  日本教育方法学会

     More details

    Event date: 2021.9

    Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:宮城教育大学(オンライン)  

  4. 名古屋大学における2020年度LMS利用ログ分析ならびに学習活動分析に向けた今後の展開

    戸田智基, 大平茂輝, 後藤明史

    教育機関DXシンポ第28回  2021.3.19 

     More details

    Event date: 2021.3

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

  5. 教師視点映像記録を活用した教職授業のカリキュラムマネージメントIII

    平山 勉, 後藤明史, 谷口正明

    第27回大学教育研究フォーラム  2021.3.18 

     More details

    Event date: 2021.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:京都大学(オンライン)   Country:Japan  

  6. 教師視点の映像記録を活用した授業実践能力育成支援の試みV

    平山勉, 後藤明史, 他

    日本教育方法学会第56回大会  2020.10.11 

     More details

    Event date: 2020.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:宮崎大学(オンライン)   Country:Japan  

  7. オンデマンド型オンライン授業における学習活動分析の試み

    戸田智基, 大平茂輝, 後藤明史

    教育機関DXシンポ第17回  2020.9.25 

     More details

    Event date: 2020.9

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

  8. 道徳の時間のねらいを達成するために教師がしていること

    中山真樹, 平山勉, 後藤明史

    日本道徳教育方法学会第26回研究発表大会  2020.6.13 

     More details

    Event date: 2020.6

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:名城大学  

  9. 教師視点映像記録を活用した教職授業のカリキュラムマネージメントII

    平山 勉, 後藤明史, 谷口正明

    第26回大学教育研究フォーラム 

     More details

    Event date: 2020.3

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:京都大学(オンライン)   Country:Japan  

  10. 教師視点の映像記録を活用した授業実践能力育成支援の試みIV

    平山勉, 後藤明史, 他

    日本教育方法学会第55回大会 

     More details

    Event date: 2019.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:東海学園大学   Country:Japan  

  11. 教師視点映像記録を活用した授業研究方法

    平山勉, 後藤明史, 他

    日本教育方法学会第55回大会  2019.9.29 

     More details

    Event date: 2019.9

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Country:Japan  

  12. Analysis of Teachers' first-person view and gaze points -- Development of lessons of a novice teacher -- International conference

    Masa-aki Taniguchi, Tsutomu Hirayama, Akifumi Goto

     More details

    Event date: 2019.9

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Netherlands  

  13. 教師視点映像記録を活用した教職授業のカリキュラムマネージメント

    平山 勉, 後藤明史, 谷口正明

    第25回大学教育研究フォーラム 

     More details

    Event date: 2019.3

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:京都大学   Country:Japan  

  14. 教師視点の映像記録を活用した授業実践能力育成支援の試みⅢ

    平山勉, 後藤明史. 谷口正明

    第54回日本教育方法学会 

     More details

    Event date: 2018.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:和歌山大学   Country:Japan  

  15. 教師の一人称視点映像を活用した教育実習事前指導の試みⅡ

    平山 勉, 後藤明史, 谷口正明

    第24回大学教育研究フォーラム 

     More details

    Event date: 2018.3

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:京都大学   Country:Japan  

  16. Analysis of Teachers' View Using an Eye-tracking Camera System -- Improvement of Lessons of a Novice Teacher -- International conference

    Masa-aki Taniguchi, Tsutomu Hirayama, Akifumi Goto

    World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2017 

     More details

    Event date: 2017.11

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:Nagoya University   Country:Japan  

    We have been recording movies and gaze points of teachers in their classes using an eye tracking camera as well as conventional multi-angle movie record. We are studying relations between the class practice abilities of teachers and gaze points at which a teacher is looking during class. In this study, we recorded the lessons of the two classes of Teacher I, a junior high school science teacher. The lessons of these two classes were the same unit (for the second grade, science, the first field, "static electricity and current"). In the first period, she carried out a lesson in one class. In the second period, we looked back at classes with Teacher I, supervisor of teacher I, and three of us. Afterthat, Teacher I did the same unit lesson in another class. Teacher I was a faculty member who graduated from undergraduate department of biological system and had little consciousness because of lack of expert knowledge on this unit (electric field, physics). Nonetheless, she had understood the contents of the subject and was able to give lessons to the students even in the first period class. In the third period, the class was improved greatly, reflecting the review and advices in the second period. In other words, the field of view became wider and the way of taking intervals was improved, such that she slowly looked at all the students after questioning, nominated them, and explained. As the class was very successful, the activity of students increased and the class became very active. We analyze and quantitatively evaluate these on the basis of multi angle images and the numerical gaze data of the eye tracking camera.

  17. 教師視点の映像記録を活用した授業実践能力育成支援の試みII

    平山勉, 後藤明史, 谷口正明, 竹内英人

    日本教育方法学会第53回大会 

     More details

    Event date: 2017.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:千葉大学   Country:Japan  

  18. Analysis of Teachers' View Using an Eye-tracking Camera System -- Difference between an Expert Teacher and a Novice Teacher -- International conference

    Masa-aki Taniguchi, Tsutomu Hirayama, Akifumi Goto

    International Conference for Media in Education 2018 

     More details

    Event date: 2017.8 - 2018.8

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:University of Hawaii at Mānoa   Country:United States  

    In this study, we recorded the class of an expert teacher (Teacher Y) who had teacher experience for 17 years and a novice teacher (Teacher A) using an eye tracking camera in addition to usual movie cameras. Both teachers taught the same teaching unit of Japanese Language in their classes using the same teaching plans. We compared the teaching behaviors and analyzed the distributions of gaze points during classes.
    We classified the respective teaching behavior into a category of "designation", "guidance between the desk" and "a teacher explanation and a teacher question".
    In "designation", the gaze points of Teacher Y were significantly wider distributed than those of Teacher A in the horizontal direction. In "guidance between the desk", the distribution of the gaze points of Teacher Y was significantly wider than that of Teacher A both in the horizontal and vertical direction. Especially, there was very large significant difference in the vertical direction. In "a teacher explanation and a teacher question", the gaze points of Teacher Y were wider distributed than those of Teacher A, and the significant difference in the vertical direction was a little, but the very large significant difference was seen in the horizontal direction.

  19. 名古屋大学における紙レポートシステムの試験導入と課題

    戸田 智基,田上 奈緒,中務 孝広,松岡 孝,大平 茂輝,後藤 明史,出口 大輔

    Ja Skai カンファレンス2017 

     More details

    Event date: 2017.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:京都大学   Country:Japan  

  20. 教師の一人称視点映像を活用した教育実習事前指導の試み

    平山 勉, 後藤明史, 谷口正明

    第23回大学教育研究フォーラム 

     More details

    Event date: 2017.3

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:京都大学   Country:Japan  

  21. 教師視点の映像記録を活用した授業の多元的記録・分析・構成方法の研究(3)

    後藤明史, 平山勉, 谷口正明

    日本教育工学会研究会17-1 

     More details

    Event date: 2017.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:信州大学   Country:Japan  

  22. 教師視点の映像記録を活用した授業実践能力育成支援の試み

    平山勉, 後藤明史, 竹内英人

    日本教育方法学会第52回大会 

     More details

    Event date: 2016.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:九州大学   Country:Japan  

  23. 授業満足度 100 点の事例分析に基づく大学授業スキルに関する一考察

    平山勉, 後藤明史

    第22回大学教育研究フォーラム 

     More details

    Event date: 2016.3

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:京都大学   Country:Japan  

  24. Development of the system to register course sites of all undergraduate classes into Sakai at Nagoya University

     More details

    Event date: 2016.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  25. ティーム・ティーチングの授業実践を通した授業実践能力育成の可能性-教師視点の映像記録を活用して-

    平山勉, 後藤明史, 竹内英人

    日本教育方法学会第51回大会 

     More details

    Event date: 2015.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:岩手大学   Country:Japan  

  26. ユビキタス映像視聴システムを 活用した授業研究の試みIV

    平山勉, 後藤明史

    第21回大学教育研究フォーラム 

     More details

    Event date: 2015.3

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:京都大学   Country:Japan  

  27. Sakaiと連携した動画配信サービスの導入

    後藤明史, 太田芳博, 中務孝広, 田上奈緒, 大平茂輝, 出口大輔, 森健策

    情報メディア教育研究センター シンポジウム2015 / Ja Sakaiカンファレンス 

     More details

    Event date: 2015.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:法政大学   Country:Japan  

  28. The research on multifactorial record, analysis and construction with teacher's view using an eye tracking camera system International conference

    Tsutomu Hirayama, Akifumi Goto

    Science Education in Various Contexts: The Nrxt Genertaration NTNU-HU-SNU Joint Symposium on Science Education & The 17th HU-SNU Joint Symposium-Sattelite Session 

     More details

    Event date: 2014.12

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

    Country:Taiwan, Province of China  

  29. ユビキタス映像記録視聴システムを活用した 教職課程履修生の授業実践能力育成支援の試みIV

    平山勉, 後藤明史

    日本教育方法学会第50回記念大会 

     More details

    Event date: 2014.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:広島大学   Country:Japan  

  30. 教師視点の映像記録を活用した授業の多元的記録・分析・構成方法の研究II

    後藤明史, 平山勉

    中部教育学会第63回大会 

     More details

    Event date: 2014.6

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:愛知教育大学   Country:Japan  

  31. ユビキタス映像視聴システムを 活用した授業研究の試みIII

    平山勉, 後藤明史

    第20回大学教育研究フォーラム 

     More details

    Event date: 2014.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:京都大学   Country:Japan  

  32. The Research on Multifunctional Record, Analysis and Construction Using Teacher's View with Eye-tracking Camera

    JSET14-1 

     More details

    Event date: 2014.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  33. ユビキタス映像視聴システムを活用した教職課程履修生の授業実践能力育成支援の試みIII

    平山勉, 後藤明史, 竹内英人

    日本教育方法学会第49回大会 

     More details

    Event date: 2013.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:福井大学(文京キャンパス)   Country:Japan  

  34. 『篠岡百話2012』地域たんけんカルタづくり−子どもの社会参画を支援する地域+ 学校+専門家の取組み−

    原愛樹、後藤明史

    中部教育学会第62回大会 

     More details

    Event date: 2013.6

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:富山大学   Country:Japan  

  35. ユビキタス映像記録視聴システムを括用した授業研究の試みII

    平山勉, 後藤明史, 竹内英人

    第19回大学教育研究フォーラム 

     More details

    Event date: 2013.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:京都大学   Country:Japan  

  36. ユビキタス映像視聴システムを活用した教職課程履修生の授業実践能力育成支援の試みII

    平山勉, 後藤明史, 竹内英人

    日本教育方法学会第48回大会 

     More details

    Event date: 2012.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:福井大学(文京キャンパス)   Country:Japan  

  37. ユビキタス映像記録視聴システムを括用した授業研究の試み

    平山勉, 後藤明史, 竹内英人

    第18回大学教育研究フォーラム 

     More details

    Event date: 2012.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:京都大学   Country:Japan  

  38. ユビキタス映像視聴システムを活用した教職課程履修生の授業実践能力育成支援の試み

    平山勉, 後藤明史, 竹内英人

    日本教育方法学会第47回大会 

     More details

    Event date: 2011.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:秋田大学   Country:Japan  

  39. iPadを使用したe教材の検証-日本,中国,アメリカを比較して-

    諏訪純代, 何思穎, 渡辺悠平, 後藤明史

    中部教育学会第60回大会 

     More details

    Event date: 2011.6

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:静岡大学   Country:Japan  

  40. ユビキタス映像記録視聴システムを括用した授業能力育成支援の試み

    平山勉, 後藤明史, 竹内英人

    教育工学会研究会JSET11-1 

     More details

    Event date: 2011.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:静岡大学   Country:Japan  

  41. ユビキタス映像視聴システムを活用した教職課程履修生の授業実践能力支援の試み

    平山勉、後藤明史、竹内英人

    日本教育方法学会第46回大会 

     More details

    Event date: 2010.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  42. ユビキタス映像視聴システムを活用した教育実習生の授業実践能力支援の試みⅡ

    平山勉、後藤明史、竹内英人

    日本教育方法学会第45回大会 

     More details

    Event date: 2009.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  43. 無線インターネット放送による中心商業地(名古屋市伏見・長者町地区)の活性化に関する研究

    第5回戦略的情報通信研究開発推進制度成果発表会 

     More details

    Event date: 2009.6

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Country:Japan  

  44. インターネットによる地域活性化–「長者町インターネット放送」の試み

    宇佐美理、山田昌臣、武市久美、加藤淳、後藤明史、安田孝美

    情報文化学会東海支部研究会 

     More details

    Event date: 2009.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  45. 天白-可児キャンパス間の遠隔講義システムを活用した教職履修学生の支援の試み

    平山勉、後藤明史、竹内英人

    日本教育工学会研究会 

     More details

    Event date: 2009.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

  46. 視線と対象:ロボットへの学習者の視線行動の特徴を中心に

    日本教育工学会研究会 

     More details

    Event date: 2009.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

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Research Project for Joint Research, Competitive Funding, etc. 1

  1. 無線インターネット放送による中心商業地(名古屋市伏見・長者町地区)の活性化

    2007.4 - 2009.3

    総務省戦略的情報通信研究開発推進制度 

      More details

    Grant type:Competitive

    中心商業地(名古屋市伏見・長者町地区)の過疎化を解決、蘇生させるため、現在活動している地元住民や行政(名古屋市)との連携のもとに、無線インターネット放送という市民メディアを活用した新しいICT時代の街作りの形を追究します。その際特に、動画情報の容易な受発信のためのインフラ整備により、街区の各所からコミュニティーにとって有用なコンテンツを制作し相互に受発信することで街全体が放送局となるイメージを想定しています。

KAKENHI (Grants-in-Aid for Scientific Research) 8

  1. A Study about Development of Teachers' Practical Skills Using Ubiquitous Video Viewing System with Teachers' First Person View

    Grant number:19K03037  2019.4 - 2024.3

    Grant-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\780000 ( Direct Cost: \600000 、 Indirect Cost:\180000 )

  2. What a Teacher does Watch and Decide?; A study about Teachers Decision Making Process using Teachers' First Person View

    Grant number:15K01065  2015.4 - 2019.3

    GOTO Akifumi

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    Grant amount:\4680000 ( Direct Cost: \3600000 、 Indirect Cost:\1080000 )

    Through analysis of first-person videos and fixation points of teachers, at the time of explanation, questioning and nomination, teachers with a long teaching history show the possibility of seeing not only the designated child but also other children. In addition, the possibility of trying to widely explore the children's responses while presenting explanations and questions as compared to the movements of the point of gaze of teachers with little teaching experience is presented.
    When giving advice on improving the class to a teacher who has a poor teaching background, in the class after the advice, one gaze time tends to be longer, and it was thought that the child came to the class with awareness of the point of improvement. It presents the possibility that it is linked to the continuation of gaze, which is one form of communication.

  3. ユビキタス映像記録視聴システムを活用した初任者教師の授業実践能力育成支援

    Grant number:15K01098  2015.4 - 2019.3

    科学研究費補助金  基盤研究(C)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    本研究は、初任者教師の授業実践能力育成支援のため、「ユビキタス映像記録視聴システム」に「教師視点の映像記録」を加えて改良し、研究協力校の授業及び大学卒業時から新任教員の授業に毎年適用し検証を積み上げた。研究成果として収録した同一指導案の熟練教員と新任教員の2つの教師視点の映像記録を教職課程の授業の提示教材として活用し初任者教師の授業実践育成に資することを実証した。
    より精緻な授業記録は、子どもの変容状況を継続的総合的に把握し、授業過程を検討するために必要である。この目的から、ビデオカメラによって撮影された授業の記録(以下、「映像記録」と呼称する)が活用されている。映像記録に眼球運動から視点の移動を推定し記録できるアイトラッキングカメラで撮影された教師視点映像記録を追加するることにより、初任者教師及び教職課程履修生の授業実践能力育成に資することができる。

  4. 教師視点の映像記録を活用した授業の多元的記録・分析・構成方法の研究

    2013.4 - 2015.3

    科学研究費補助金  挑戦的萌芽研究

      More details

    Authorship:Principal investigator 

  5. 英語教育における課題遂行支援型の間接学習に関する研究

    2012.4 - 2014.3

    科学研究費補助金 

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

  6. ユビキタス映像記録視聴システムを活用した多元的記録・分析・構成方法

    2008.4 - 2012.3

    科学研究費補助金  基盤研究(C)

    平山勉

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

  7. 仮想コンピューティング実験室によるクラウド型専門教育実習環境とその応用

    2010.4 - 2013.3

    科学研究費補助金  基盤研究(B)

    梶田将司

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

  8. 授業記録アーカイブ・配信システムの開発に基づく授業の多元的記録・分析・構成方法

    2005.4 - 2008.3

    科学研究費補助金  基盤研究(C)

    平山勉

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

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Teaching Experience (On-campus) 10

  1. media contets production (a)

    2011

  2. 基礎セミナーA

    2011

     詳細を見る

    セミナーのテーマ:メディア研究・ビデオ制作を通したメディアリテラシーの獲得
    テレビ,新聞,インターネット,広告などのメディアを研究対象とし
    1.メディアと主体的に関わる能力を身につけよう
    2.メディアを介して自己を表現する能力を身につけよう
    3.コンピュータ,ビデオなどのメディア利用のスキルを身につけよう
    4.取材や調査を通して事実を探る楽しさを体験しよう
    5.グループでプロジェクトを成し遂げる達成感を味わおう

  3. 教育情報工学I

    2011

     詳細を見る

    本講義では国際言語文化研究科棟に設置されているビデオスタジオや編集室を用いビデオ制作実習を行います。ビデオ作品の制作を通して、メディア制作の実際を学び、自己表現の手段としての映像メディアリテラシーの獲得を目指します。

  4. 特別講義(テレビ報道とメディアリテラシー)

    2021

  5. 基礎セミナーA

    2021

  6. メディア・コンテンツ制作特論

    2021

  7. 教育情報工学I(全学共通科目)

    2001

  8. 情報科学(全学共通科目)

    2001

  9. 映像技術論(国際開発研究科)

    2001

  10. 教育情報工学II(全学共通科目)

    2001

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Teaching Experience (Off-campus) 16

  1. 教育方法論

    2012.4 - 2021.7 Meijo University)

  2. 教育情報論

    2012.4 - 2013.3 Meijo University)

  3. 教育方法論

    2013.4 - 2014.3 Meijo University)

  4. 教育情報論

    2013.4 - 2014.3 Meijo University)

  5. 教育方法論

    2011.4 - 2012.3 Meijo University)

  6. 情報リテラシーI及びII

    2011.4 - 2012.3 Nagoya University of Arts and Sciences Junior College)

  7. 教育情報論

    2011.4 - 2012.3 Meijo University)

  8. 教育情報論

    2010.4 - 2011.3 Meijo University)

  9. 教育方法論

    2010.4 - 2011.3 Meijo University)

  10. 情報リテラシー

    2010.4 - 2011.3 Nagoya University of Arts and Sciences Junior College)

  11. 情報リテラシー

    2009.4 - 2010.3 Nagoya University of Arts and Sciences Junior College)

  12. 教育情報論

    2009.4 - 2010.3 Meijo University)

  13. 教育方法論

    2009.4 - 2010.3 Meijo University)

  14. 情報リテラシー

    2008.4 - 2009.3 Nagoya University of Arts and Sciences Junior College)

  15. 情報リテラシー

    2007.4 - 2008.3 Nagoya University of Arts and Sciences Junior College)

  16. 情報リテラシー

    2006.4 - 2007.3 Nagoya University of Arts and Sciences Junior College)

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