Updated on 2025/03/05

写真a

 
SUMI, Yukimi
 
Organization
Graduate School of Humanities Department of Humanities Associate professor
Graduate School
Graduate School of Humanities
Undergraduate School
School of Humanities Department of Humanities
Title
Associate professor
Contact information
メールアドレス
External link

Degree 2

  1. 博士(学術) ( 2002.3   名古屋大学 ) 

  2. 修士(学術) ( 1995.3   名古屋大学 ) 

Research Interests 9

  1. 意味

  2. 認知

  3. 日本語

  4. 日本語教育

  5. 語彙

  6. 多義語

  7. 類義語

  8. 学校教科書

  9. メタファー

Research Areas 3

  1. Humanities & Social Sciences / Japanese language education  / 語彙, 年少者, 留学生

  2. Humanities & Social Sciences / Japanese linguistics  / Japanese Studies

  3. Humanities & Social Sciences / Linguistics  / 認知言語学

Research History 6

  1. 名古屋大学大学院   人文学研究科人文学専攻   准教授

    2017.4

      More details

    Country:Japan

  2. 名古屋大学大学院   国際言語文化研究科日本言語文化専攻   准教授

    2007.4 - 2017.3

      More details

    Country:Japan

  3. 名古屋大学大学院   国際言語文化研究科日本言語文化専攻   助教授

    2005.4 - 2007.3

      More details

    Country:Japan

  4. Chubu University   Associate Professor

    2003.4 - 2005.3

      More details

    Country:Japan

  5. Chubu University   Lecturer

    2001.4 - 2003.3

      More details

    Country:Japan

  6. 中部大学留学生別科   講師

    1998.4 - 2001.3

      More details

    Country:Japan

▼display all

Education 2

  1. Nagoya University   Graduate School, Division of Letters

    1995.4 - 1998.3

      More details

    Country: Japan

  2. Nagoya University   Graduate School, Division of Letters

    1993.4 - 1995.3

      More details

    Country: Japan

Professional Memberships 7

  1. 日本認知言語学会

  2. 表現学会

  3. 日本語教育学会

  4. 日本語用論学会

  5. 日本語文法学会

  6. 日本語教育方法研究会

  7. 日本語/日本語教育研究会

▼display all

Committee Memberships 14

  1. 日本認知言語学会学会誌編集委員会   副編集委員長  

    2024.4   

      More details

    Committee type:Academic society

  2. 表現学会運営・編集委員会   委員  

    2021.4 - 2025.3   

  3. 日本認知言語学会理事会   理事  

    2005.9   

  4. 日本認知言語学会学会誌編集委員会   編集委員  

    2023.9 - 2024.3   

  5. 日本認知言語学会チュートリアル企画実行委員会   委員長  

    2021.9 - 2023.9   

  6. 日本認知言語学会チュートリアル企画実行委員会   委員  

    2020.9 - 2021.9   

  7. 日本認知言語学会学会奨励賞委員会   委員長  

    2017.9 - 2019.9   

  8. 日本語教育学会研究集会委員会   委員(中部地区代表)  

    2015.7 - 2017.3   

  9. 日本認知言語学会論文集編集委員会   委員長  

    2013.9 - 2015.9   

  10. 日本語文法学会第13回大会   開催校教員  

    2012.10   

  11. 2012年日本語教育国際研究大会   運営協力員  

    2011.12 - 2012.8   

  12. 日本認知言語学会第9回全国大会開催校実行委員会   委員  

    2007.10 - 2008.9   

  13. 日本認知言語学会全国大会実行委員会   委員  

    2005.1 - 2010.9   

  14. 第15回第二言語習得研究会全国大会名古屋大学実行委員会   委員  

    2004.12   

▼display all

 

Papers 36

  1. Embodiment of the Metaphors Hidden in Elementary School Textbooks Invited

    Yukimi SUMI

    HYOGEN KENKYU   ( 116 ) page: 30 - 39   2022.10

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  2. 概念メタファーとメタファー表現―多様な言語文化背景をもつ子どもの教科学習支援に生かすための応用認知言語学的研究― Invited Reviewed

    鷲見幸美

    認知言語学研究   Vol. 5   page: 27 - 52   2020.8

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  3. A Cognitive linguistic analysis of Japanese polysemous words and its application to Japanese teaching

      Vol. 19   page: 465-480   2019.4

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  4. How Elementary School Science Textbooks Capture “Physical Phenomena Invisible in Everyday Life”: Toward Supporting Culturally and Linguistically Diverse Students in Learning Subjects

    SUMI Yukimi, MATSUURA Hikaru

    THE JOURNAL OF HUMANITIES NAGOYA UNIVERSITY   ( 8 )   2025.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  5. 小学校社会科教科書における容器のメタファーー多様な言語文化背景をもつ子どもたちの教科学習支援に向けて-

    鷲見幸美・松浦光

    名古屋大学人文学研究論集   Vol. 7   page: 47 - 67   2024.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  6. WEB版小学校教科書語彙リストの公開-学習支援での活用に向けて-

    山本裕子・川村よし子・鷲見幸美

    日本語教育方法研究会誌   Vol. 30 ( 2 ) page: 110 - 111   2024.3

     More details

    Authorship:Last author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

  7. 小学校低学年教科書に見られる比喩

    鷲見 幸美

    名古屋大学人文学研究論集   ( 6 ) page: 41 - 56   2023.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  8. 小学校社会科および理科の教科書語彙の特徴

    山本裕子・川村よし子・鷲見幸美

    日本語教育方法研究会誌   Vol. 29 ( 2 ) page: 6 - 7   2023.3

     More details

    Authorship:Last author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  9. 小学校社会科教科書の語彙調査ー社会科共通語彙の特徴を探るー

    山本裕子・川村よし子・鷲見幸美

    日本語教育方法研究会誌   Vol. 29 ( 1 ) page: 14 - 15   2022.9

     More details

    Authorship:Last author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

  10. 「っぱなし」の意味分析 Invited

    鷲見 幸美

    認知言語学の未来に向けてー辻幸夫教授退職記念論文集-     page: 121 - 132   2022.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Part of collection (book)  

  11. 概念メタファー理論基づいた教科学習支援―抽象語の理解に向けて―

    鷲見幸美, 松浦光

    名古屋大学人文学研究論集   ( 4 ) page: 207 - 215   2021.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  12. 『Essential Kanji for Science and Engineering Students - Vocabulary and Example Sentences -理工系留学生のための重要漢字字―単語と例文―』の作成

    徳弘康代・西山聖久・レレイト エマニュエル・服部淳・鷲見幸美

    JSL漢字学習研究会誌   ( 第12号 ) page: 86-93   2020.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  13. A semantic analysis of a Japanese polysemic compound verb Mikaesu: From the perspective of semantic network and analyzability.

      ( 1 ) page: 289-304   2018.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  14. 多義語「見直す」の意味分析

    鷲見幸美

    論集:日韓学術交流会‐言語文化を巡って‐   ( 3 ) page: 27‐40   2017.2

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  15. A way of teaching a polysemic verb "tsukeru": Based on how Japanese native speakers use it in spoken Japanese

      Vol. 38 ( 2 ) page: 33-46   2017.2

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  16. 韓国人日本語学習者における多義動詞の使用―日本語母語話者との比較―

    鷲見幸美

    韓国日本言語文化学会2015年度秋季国際学術大会発表論文集     page: 161-165   2015.11

     More details

    Language:Japanese  

  17. 多義動詞「カケル」の学習についての一考察―話し言葉における日本語母語話者の使用実態を踏まえてー Invited

    鷲見幸美

    日语教育与日本学   Vol. 6   page: 54-63   2015.6

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  18. How Korean learners of Japanese use polysemic verbs: An analysis of the KY corpus from the perspective of a Usage-based Model

      ( 2 ) page: 49-61   2015.2

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  19. How native Chinese speakers learning Japanese use polysemic verbs : An analysis of KY corpus

    Studies in Language and Culture   Vol. 36 ( 2 ) page: 81-96   2015.2

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  20. Use of original Japanese verbs by native Chinese speakers learning Japanese : An analysis of KY corpus

    Studies in Language and Culture   Vol. 36 ( 1 ) page: 65-79   2014.11

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  21. 多義語「見違える」の意味の動態

    鷲見幸美

    名古屋大学日本語・日本文化論集   ( 17 ) page: 41-59   2010.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  22. A semantic analysis of MIAYAMARU and MIMACHIGAERU

    Studies and Language and Culture   Vol. 32 ( 2 ) page: 101-114   2010.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  23. 日本語の歌詞に見る「心」の概念化

    鷲見幸美

    戯れのテクノロジー     page: 73-80   2010.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  24. The semantic structure of MITOOSU : A description as a network based on the Usage-Based Model Reviewed

        page: 139-154   2008.9

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Part of collection (book)  

  25. The Subjective Conceptualization of Physical Space as Seen in the Japanese Motion Verbs `Deru', `Hairu'and `Yokogiru'.

    Language and Culture Research Series 7 ; The Attractions of Japanese   Vol. 7   page: 81-95   2008.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  26. A Semantic Analysis of the Japanese Verbs `Mitoosu' and `Minuku': Where is the Mind Hidden?

    studies in Language and Culture   Vol. 29 ( 2 ) page: 364-376   2008.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  27. 移動を表す類義表現 Reviewed

    鷲見幸美

    日本認知言語学会論文集   Vol. 5   page: 584-587   2005.9

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    類義関係にある移動動詞を考察対象とし、豊富な例文に基づき、意味の分析・記述を行った。そして、「出る」と「入る」、「通る」と「過ぎる」の意味の違いは、意味をベースとプロファイルの関係で捉えることによって明確になること、移動動詞の意味の違いは空間の捉え方の違いを基盤としていることを導いた。

  28. On the Use of Japanese Caused-motion Verbs Reviewed

      Vol. 3   page: 149-159   2003.9

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  29. Meaning and Case Marking of Japanese Motion Verbs: A case Study of "WATARU"

      ( 10 ) page: 113-132   2003.7

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  30. The Polysemic structure of the Japanese causative motion verb "toosu" Reviewed

      Vol. 1   page: 99-109   2001.9

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  31. 動詞「とおる」の多義構造 Invited

    鷲見幸美

    日本語論究6 認識・表記・語彙(名古屋ことばのつどい編集委員会(編)、和泉書院)     page: 127-150   1999.12

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Part of collection (book)  

  32. 動詞「ぬく」の多義構造

    鷲見幸美

    名古屋大学日本語・日本文化論集   ( 7 ) page: 1-40   1999.9

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  33. 動詞「ひく」の分析

    鷲見幸美

    ことばの科学   ( 10 ) page: 185-203   1997.12

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  34. テイルの意味機能

    鷲見幸美

    名古屋大学日本語・日本文化論集   ( 4 ) page: 41-63   1996.9

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  35. On the Classification of "mimesis / Onomatopeia + SURU"verbs

    Nagoya Studies in Humanities   ( 25 ) page: 97-119   1996.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  36. 日本語学習者の語彙学習のストラテジー

    鷲見幸美

    日本語研修コース修了生追跡調査報告書1994     page: 103-111   1994.7

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

▼display all

Books 4

  1. The Encyclopedia of Cognitive Linguistics

    ( Role: Contributor)

    2019.10 

     More details

    Language:Japanese Book type:Dictionary, encyclopedia

  2. 認知言語学 基礎から最前線へ Reviewed

    森雄一、高橋英光、鷲見幸美、笠貫葉子、伊藤健人、大橋浩、王安、村尾治彦、長谷部陽一郎( Role: Joint author)

    くろしお出版  2013.9  ( ISBN:978-4-87424-595-8

     More details

    Language:Japanese

  3. 講談社類語辞典

    柴田武・山田進・加藤安彦・籾山洋介(編)( Role: Joint author)

    講談社  2008.12 

     More details

    Language:Japanese

    執筆及び編集に協力した。

  4. 類語大辞典

    柴田武・山田進(編)( Role: Joint author)

    講談社  2002.11 

     More details

    Language:Japanese

    カテゴリー65「分ける・区切る(分割・区画)」を分担執筆した。

MISC 3

  1. Book Review;Tagidōshi-bunseki no shin-tenkai to nihongo-kyōiku eno ōyō. Invited Reviewed

    Yukimi Sumi

    Journal of Japanese Linguistics   Vol. 37 ( 1 ) page: 133 - 140   2021.5

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English   Publishing type:Book review, literature introduction, etc.  

  2. 表現研究関連文献紹介 Invited

    鷲見 幸美

    表現研究   ( 111 ) page: 84 - 84   2020.4

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Book review, literature introduction, etc.  

  3. 表現学関連分野の研究動向;日本語教育 Invited

    鷲見 幸美

    表現研究   ( 107 ) page: 55 - 55   2018.4

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (scientific journal)  

Presentations 71

  1. 小学校教科書に埋もれた比喩:「表現技法」としてではない比喩に着目した分析 Invited

    鷲見幸美

    第59回表現学会全国大会  2022.6.4  表現学会

     More details

    Event date: 2022.6

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

    Venue:京都橘大学   Country:Japan  

  2. 概念メタファー理論に基づいた教科学習支援―社会科3・4年生教科書の分析を通して―

    鷲見幸美, 松浦光

    2019年度日本語教育学会秋季大会 

     More details

    Event date: 2019.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:くにびきメッセ   Country:Japan  

  3. 日本語多義語の分析と日本語教育への応用 Invited

    鷲見幸美

    日本認知言語学会第19回全国大会シンポジウム 

     More details

    Event date: 2018.9

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

    Venue:静岡大学浜松キャンパス   Country:Japan  

  4. WEB版小学校教科書語彙リストの活用 Invited

    山本裕子, 川村よし子, 鷲見幸美

    「教科×ことば」プロジェクト第3回研究会  2025.2.22  「教科×ことば」プロジェクト

     More details

    Event date: 2025.2

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

    Venue:国士舘大学世田谷キャンパス   Country:Japan  

  5. 用例提示機能を備えたWeb版「学習基礎語リスト」の開発 International conference

    山本裕子, 川村よし子, 鷲見幸美

    2024年BMCN(バイリンガル・マルチリンガル子どもネット)年次大会  2024.10.26  バイリンガル・マルチリンガル子どもネット

     More details

    Event date: 2024.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:オンライン  

  6. 小学校教科書に潜在する抽象的事柄の捉え方-応用認知言語学からの教科学習支援- International conference

    鷲見幸美・松浦光

    2024 年日本語教育国際研究大会(ICJLE2024)  2024.8.3  全米日本語教育学会(AATJ)・カナダ日本語教育振興会(CAJLE)

     More details

    Event date: 2024.8

    Language:Japanese  

    Venue:ウィスコンシン大学マジソン校   Country:United States  

  7. 教科書基礎語の抽出―小学校教科書語彙リストをもとにして―

    山本裕子・川村よし子・鷲見幸美

    日本語教育学会2024年度春季大会  2024.5.26  日本語教育学会

     More details

    Event date: 2024.5

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:オンライン  

  8. 小学校理科教科書における容器のメタファー International conference

    鷲見幸美, 松浦光

    第8回上海師範大学・名古屋大学言語文化学術交流会  2024.3.17  上海師範大学

     More details

    Event date: 2024.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:上海師範大学徐匯キャンパス   Country:China  

  9. 動詞「まとめる」の多義構造 International conference

    鷲見幸美

    東アジア日本学研究国際シンポジウム  2024.3.16  上海外国語大学

     More details

    Event date: 2024.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:上海外国語大学虹口キャンパス   Country:China  

  10. 日常生活において見えない物理的事象をどう捉えるか?ー小学校理科教科書から見えてくるもの- International conference

    鷲見幸美, 松浦光

    第5回上海財経大学・名古屋大学合同研究会  2024.3.15  上海財経大学

     More details

    Event date: 2024.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:上海財形大学   Country:China  

  11. WEB版小学校教科書語彙リストの公開-学習支援での活用に向けて-

    山本裕子, 川村よし子, 鷲見幸美

    日本語教育方法研究会第62回研究会  2024.3.3  日本語教育方法研究会

     More details

    Event date: 2024.3

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:愛知大学名古屋キャンパス   Country:Japan  

  12. 小学校教科書における「まとめる」の意味をめぐって

    鷲見幸美

    第9回日韓学術交流会  2024.2.17  韓国外国語大学校日本学大学日本言語文化学部

     More details

    Event date: 2024.2

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:上海外国語大学   Country:Korea, Republic of  

  13. 小学校教科書で用いられている単語と複合語の抽出-小学校教科書語彙リストの公開に向けて-

    山本裕子, 川村よし子, 鷲見幸美

    日本語教育学会2023年度春季大会  2023.5.28  日本語教育学会

     More details

    Event date: 2023.5

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:オンライン  

  14. 小学校社会科教科書における容器のメタファー International conference

    鷲見幸美, 松浦光

    第4回上海財経大学・名古屋大学合同研究会  2023.3.26  上海財経大学・名古屋大学

     More details

    Event date: 2023.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:オンライン  

  15. 小学校社会科教科書における空間・移動のメタファー International conference

    鷲見幸美, 松浦光

    第7回上海師範大学・名古屋大学言語文化学術交流会  2023.3.25  上海師範大学・名古屋大学

     More details

    Event date: 2023.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:オンライン  

  16. 小学校社会科および理科の教科書語彙の特徴

    山本裕子, 川村よし子, 鷲見幸美

    日本語教育方法研究会第60回研究会  2023.3.19  日本語教育方法研究会

     More details

    Event date: 2023.3

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:東京工業大学大岡山キャンパス  

  17. 小学校低学年教科書のメタファー―抽象的な物事の捉え方の学習ー International conference

    鷲見幸美

    東アジア日本学研究国際シンポジウム  2023.3.11  東華大学

     More details

    Event date: 2023.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:オンライン  

  18. 小学校社会科教科書の語彙調査ー小学校で学習する語彙の特徴の抽出に向けてー

    山本裕子, 川村よし子, 鷲見幸美

    2022年度日本語教育学会秋季大会  2022.11.27  日本語教育学会

     More details

    Event date: 2022.11

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:オンライン  

  19. 小学校社会科教科書の語彙調査

    山本裕子, 川村よし子, 鷲見幸美

    日本語教育方法研究会第59回研究会  2022.9.10  日本語教育方法研究会

     More details

    Event date: 2022.9

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:オンライン   Country:Japan  

  20. 小学校低学年教科書の比喩-「多様な言語文化背景をもつ子どもたち」の教科学習支援の観点から― International conference

    鷲見幸美

    東アジア日本学研究国際シンポジウム  2022.3.27  上海外国語大学・名古屋大学・東華大学

     More details

    Event date: 2022.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:オンライン  

  21. 小学校低学年教科書の多義語 International conference

    鷲見幸美

    第3回上海財経大学・名古屋大学合同研究会  2022.3.13  上海財経大学・名古屋大学

     More details

    Event date: 2022.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:オンライン  

  22. 「-放題]と「-っぱなし」の類義語分析 International conference

    鷲見幸美

    第2回上海財経大学・名古屋大学共同研究会  2021.3.30  上海財経大学

     More details

    Event date: 2021.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:オンライン  

  23. 「-っぱなし」の意味分析 International conference

    鷲見幸美

    第6回上海師範大学・名古屋大学言語文化学術交流会  2021.3.28  上海師範大学

     More details

    Event date: 2021.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:オンライン  

  24. 「放題」の意味分析 International conference

    鷲見幸美

    2021年「日本言語文化研究」学術研究会(上海外国語大学・名古屋大学・東華大学)  2021.3.27  上海外国語大学

     More details

    Event date: 2021.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:オンライン  

  25. 『Essential Kanji for Science and Engineering Students - Vocabulary and Example Sentences -理工系留学生のための重要漢字字―単語と例文―』の作成

    徳弘康代・西山聖久・レレイト エマニュエル・服部淳・鷲見幸美

    JSL漢字学習研究会第83回研究会 

     More details

    Event date: 2019.12

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:アジア文化会館   Country:Japan  

  26. 日本語学習者による意味ネットワーク構築のための支援―多義動詞ヒクを例に- International conference

    鷲見幸美

    第5回上海師範大学・名古屋大学言語文化学術交流会 

     More details

    Event date: 2019.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:上海師範大学   Country:China  

  27. 意味カテゴリーの動態性-多義動詞ヒクを例に- International conference

    鷲見幸美

    2019年「日本言語文化研究」学術研究会;東華大学・名古屋大学・上海外国語大学 

     More details

    Event date: 2019.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:東華大学延安路キャンパス   Country:China  

  28. 留学生と日本人の協働による漢字学習動画の作成

    徳弘康代, 西山聖久, レレイト エマニュエル, 服部淳, 鷲見幸美

    JSL漢字学習研究会第79回研究会 

     More details

    Event date: 2019.1

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  29. 意味カテゴリーの動態性-「見る」を前項動詞とする多義的な複合動詞を例に- Invited International conference

    鷲見幸美

    韓国外国語大学校CORE事業団海外学者招聘講演会・韓日学術交流会 

     More details

    Event date: 2018.1

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:韓国外国語大学校ソウルキャンパス   Country:Korea, Republic of  

  30. 多義語「見返す」の意味分析 International conference

    鷲見幸美

    2017年「日本言語文化研究」学術研究会(東華大学・名古屋大学・上海外国語大学) 

     More details

    Event date: 2017.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:東華大学   Country:China  

  31. 多義語「見直す」の意味の動態 International conference

    鷲見幸美

    第3回上海師範大学・名古屋大学言語文化学術交流会 

     More details

    Event date: 2017.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:上海師範大学   Country:China  

  32. 教養教育基礎科目における工学部1年生を対象とした口頭表現学習 International conference

    鷲見幸美

    国際シンポジウム「日本語教育実践の過程と成果の可視化に向けた記述枠組み-単位の互換性、比較可能性を目指して-」 

     More details

    Event date: 2017.3

    Language:Japanese  

    Venue:名古屋大学   Country:Japan  

  33. 「見直す」と「見返す」の意味‐類義性と多義性に着目して‐ International conference

    鷲見幸美

    第4回日韓学術交流会 

     More details

    Event date: 2016.12

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:名古屋大学   Country:Japan  

  34. 多義語の意味のネットワーク International conference

    鷲見幸美

    上海外国語大学講演会 

     More details

    Event date: 2016.3

    Language:Japanese   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Venue:上海外国語大学   Country:China  

  35. 川柳の鑑賞・創作による学びー大学初年次科目における実践ー International conference

    鷲見幸美

    2016年「日本言語文化研究」学術研究会(東華大学・名古屋大学・上海外国語大学) 

     More details

    Event date: 2016.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:東華大学   Country:China  

  36. 読書活動による学びー大学初年次科目における実践ー International conference

    鷲見幸美

    2016年上海師範大学・名古屋大学言語文化学術交流会 

     More details

    Event date: 2016.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:上海師範大学   Country:China  

  37. 韓国人日本語学習者における多義動詞の使用-日本語母語話者との比較- International conference

    鷲見幸美

    韓国日本言語文化学会2015年度秋季国際学術大会 

     More details

    Event date: 2015.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:高麗大学   Country:Korea, Republic of  

  38. 日本語基礎専門用語ウェブ教材の開発 International conference

    古泉隆, 鷲見幸美,石田知美, 松原緑, 小松雅宏, 杉浦正利

     More details

    Event date: 2015.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:U n i v e r s i t y o f H a w a i i K a p i o l a n i C o m m u n i t y C o l l e g e   Country:United States  

  39. 日本語教育未経験の実習生における授業イメージの変容

    近藤行人, 田中典子, 南明世, 木村あずさ, 鷲見幸美

    2015年度日本語教育学会第2回研究集会(中部地区) 

     More details

    Event date: 2015.6

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:名古屋大学   Country:Japan  

  40. インタビュー発話に見る日本語母語話者による多義動詞の使用―日本語教科書における「カカル」「ツケル」の扱われ方と比較してー International conference

    鷲見幸美

    2015年言語文化学術交流会;上海師範大学・名古屋大学 

     More details

    Event date: 2015.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:上海師範大学   Country:China  

  41. インタビュー発話に見る日本語母語話者による多義動詞の使用―日本語学習者の運用のための「カケル」の記述を視野にー International conference

    鷲見幸美

    2015年「日本言語文化研究」学術研究会;東華大学・名古屋大学・上海外国語大学 

     More details

    Event date: 2015.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:東華大学   Country:China  

  42. インタビュー発話に見る日本語母語話者による多義動詞の使用―日本語教科書における「カカル」「ツケル」の扱われ方と比較してー International conference

    鷲見幸美

    2015年上海財経大学・名古屋大学合同中日言語文化研討会 

     More details

    Event date: 2015.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:上海財経大学   Country:China  

  43. 中国語を母語とする日本語学習者による移動動詞の使用—KYコーパスに見られる使用語義の広がり— International conference

    鷲見幸美

    第10回国際日本語教育・日本研究シンポジウム 

     More details

    Event date: 2014.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:香港大学専業進修学院   Country:Japan  

  44. 韓国語を母語とする日本語学習者による和語多義動詞の使用—KYコーパスにみられる使用語義の広がり— International conference

    鷲見幸美

    日韓学術交流会—言語文化を巡って— 

     More details

    Event date: 2014.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:名古屋大学   Country:Japan  

  45. 日本語学習者による和語多義動詞の使用—KYコーパスにみられる使用語義の広がり— International conference

    鷲見幸美

    2014年日本語教育国際研究大会(SYDNEY-ICJLE2014) 

     More details

    Event date: 2014.7

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:シドニー工科大学   Country:Australia  

  46. 類義語分析:「だいたい同じ」は「同じではない」 International conference

    鷲見幸美

    広東外語外貿大学南国商学院・名古屋大学中日言語文化講演会 

     More details

    Event date: 2014.3

    Language:Japanese   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Venue:広東外語外貿大学南国商学院   Country:China  

  47. KYコーパスに見る中国語話者の日本語和語動詞の使用 International conference

    鷲見幸美

    2014年華南理工大学・名古屋大学合同中日言語文化研討会 

     More details

    Event date: 2014.3

    Language:Chinese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:華南理工大学   Country:China  

  48. 日本語の多義語・類義語分析 Invited

    鷲見幸美

    名古屋大学日本法教育研究センター講師会議 

     More details

    Event date: 2013.7

    Language:Japanese   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Venue:名古屋大学   Country:Japan  

  49. 日本語学習者の和語動詞の使用について—KYコーパスに見られる移動動詞— International conference

    鷲見幸美

    華東政法大学・名古屋大学日本学合同研討会 

     More details

    Event date: 2012.1

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  50. パネルディスカッションI「大学院における言語・文化教育の新展開」~言語研究としての類義語分析と日本語教育への応用~ International conference

    杉村泰, 稲垣俊史, 鷲見幸美, エドワード・ヘイグ, 丸尾誠, 星野幸代

    第四回中・日・韓日本言語文化研究国際フォーラム 

     More details

    Event date: 2010.10

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

    Country:China  

  51. 類義語「見誤る」「見間違える」「見違える」の意味分析

    鷲見幸美

    第120回現代日本語学研究会 

     More details

    Event date: 2010.4

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:名古屋大学   Country:Japan  

  52. 語彙習得支援のための認知言語学-意味のネットワークと比喩- International conference

    鷲見幸美

    東呉・名古屋大学共同研討会曁教学工作坊 

     More details

    Event date: 2010.1

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

    Venue:東呉大学  

  53. 「見違える」の意味拡張 International conference

    鷲見幸美

    東呉・名古屋大学共同研討会曁教学工作坊 

     More details

    Event date: 2010.1

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:東呉大学  

  54. 認知言語学からみた日本語の歌における比喩―「心」の概念化―

    鷲見幸美

    国際シンポジウム「戯れのテクノロジー」 

     More details

    Event date: 2009.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:名古屋大学   Country:Japan  

  55. 法学と日本語教育の連携―名古屋大学日本法教育研究センターの実践例ー

    金村久美,鷲見幸美

    名古屋大学法学部創立60周年記念国際シンポジウム「体制移行国・発展途上国への法学教育協力~名古屋大学日本法教育研究センターの新たな挑戦~」 

     More details

    Event date: 2009.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

    Venue:東京国際フォーラム   Country:Japan  

  56. 類義語「見誤る」と「見間違える」の意味分析 International conference

    鷲見幸美

    第1回台大名大合同日本学研究国際会議 

     More details

    Event date: 2009.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:名古屋大学   Country:Japan  

  57. 法学専門研究留学生に必要な学術日本語力-予備教育課程における専門日本語教育の構築に向けてー

    鷲見幸美

    国際シンポジウム「異文化としての日本」 

     More details

    Event date: 2008.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:名古屋大学   Country:Japan  

  58. 中上級の語彙指導

    鷲見幸美

    名古屋大学日本法教育研究センター(ウズベキスタン)ワークショップ 

     More details

    Event date: 2008.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:タシケント国立法科大学   Country:Uzbekistan  

  59. 類義表現の意味の違いー同一の事物・事態をいかに捉えるかー International conference

    鷲見幸美

    西安外国語大学東方語言文化学院学術講座 

     More details

    Event date: 2007.3

    Language:Japanese   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Country:China  

  60. 語彙的複合動詞「ミトオス」の意味分析

    鷲見幸美

    成蹊大学アジア太平洋研究センター「言語のダナミズム」プロジェクト第4回研究会 

     More details

    Event date: 2006.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

    Venue:成蹊大学   Country:Japan  

  61. 語彙的複合動詞「ミトオス」の意味分析

    鷲見幸美

    第104回現代日本語学研究会 

     More details

    Event date: 2006.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:名古屋大学   Country:Japan  

  62. ワークショップ「類義表現の意味の異なり:認知的基盤の検討」

    籾山洋介, 鷲見幸美, 李澤熊

    日本認知言語学会第5回全国大会 

     More details

    Event date: 2004.9

    Language:Japanese   Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:関西大学   Country:Japan  

  63. 語彙的使役移動動詞の使用について

    鷲見幸美

    日本認知言語学会第3回全国大会 

     More details

    Event date: 2002.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:中京大学   Country:Japan  

  64. 語彙的使役の使用についてー使役移動動詞を中心に-

    鷲見幸美

    第87回現代日本語学研究会 

     More details

    Event date: 2002.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:名古屋大学   Country:Japan  

  65. 日本語移動動詞の意味拡張-使役移動動詞「とおす」の意味拡張-

    鷲見幸美

    日本認知言語学会設立記念大会 

     More details

    Event date: 2000.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:慶應大学   Country:Japan  

  66. 動詞「とおる」・「とおす」の意味分析-多義構造の記述を中心に-

    鷲見幸美

    第59回現代日本語学研究会 

     More details

    Event date: 1999.7

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:名古屋大学   Country:Japan  

  67. 動詞「ぬく」の意味―比喩に基づくネットワーク分析―

    鷲見幸美

    第1回認知言語学フォーラム 

     More details

    Event date: 1998.7

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:東京大学   Country:Japan  

  68. 動詞「ぬく」の意味

    鷲見幸美

    第45回現代日本語学研究会 

     More details

    Event date: 1998.3

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:名古屋大学   Country:Japan  

  69. 動詞「ひく」の意味分析-「風邪をひく」と「年をとる」の接点ー International conference

    鷲見幸美

    第35回現代日本語学研究会 

     More details

    Event date: 1997.4

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:名古屋大学   Country:Japan  

  70. 動作性状態動詞のル形とテイル形 International conference

    鷲見幸美

    第160回名古屋・ことばのつどい 

     More details

    Event date: 1995.1

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:名古屋大学   Country:Japan  

  71. 「擬音語・擬態語+する」動詞について

    鷲見幸美

    第7回現代日本語学研究会 

     More details

    Event date: 1994.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:名古屋大学   Country:Japan  

▼display all

Works 10

  1. WEB版 小学校教科書語彙リスト

    山本裕子・鷲見幸美・川村よし子

    2024.4

     More details

    Work type:Database science  

  2. 理工系留学生のための重要漢字―単語と例文―

    徳弘康代、西山聖久、レレイト・エマニュエル、服部淳、鷲見幸美

    2019.3

     More details

    Work type:Educational material  

    名古屋大学平成30年度留学生支援事業

  3. プロジェクトを中心としたアカデミック・ジャパニーズ教材の開発―教材作成のねらいとその使用例-

    近藤行人、滝理江、梶原彩子、木村あずさ、衣川隆生、宮島良子、福田智彦、伊藤頼子、松尾憲暁、俵山雄司、鷲見幸美

    2016.3

     More details

    名古屋大学平成27年度留学生支援事業

  4. 名古屋大学大学院人文学研究科人文学専攻2023年度日本語教育実習報告書

    王嫻, 王肖, 王妥妮, 宋幹秘, 翟首藝, 杜保娣, 範俊梓, 鷲見幸美

    2023.9

  5. 名古屋大学大学院人文学研究科人文学専攻2022年度日本語教育実習報告書

    譚斯琪、陳釗穎、徐曼、鷲見幸美

    2022.9

  6. 名古屋大学大学院人文学研究科人文学専攻2021年度日本語教育実習報告書

    李耀, 陳泳サン, 羅菲凡, 王淋萱, 鷲見幸美

    2021.9

  7. 2019年度人文学研究科日本語教育学分野日本語教育実習報告書

    劉嘉勇,王栐琍,鷲見幸美

    2019.9

  8. 名古屋大学大学院人文学研究科人文学専攻2018年度日本語教育実習報告書

    鷲見幸美(監修),王会欣, 楊暁暄, 王毓茜

    2018.9

  9. 名古屋大学大学院国際言語文化研究科日本言語文化専攻2017年度日本語教育実習報告書

    鷲見幸美(監修), 何月琦, 水谷友美, 相川伸

    2017.9

  10. 名古屋大学大学院国際言語文化研究科日本言語文化専攻2016年度日本語教育実習報告書

    鷲見幸美(監修), 岡山涼, 黒宮のぞみ, 曽勇, 田邊泉, 李松燕,李夢迪

    2016.9

▼display all

Research Project for Joint Research, Competitive Funding, etc. 6

  1. 日中学術交流推進プロジェクト

    2023.4 - 2024.3

    2023年度人文学研究科プロジェクト 

    杉村泰, 鷲見幸美, ,星野幸代, 丸尾誠, 勝川裕子,安井永子

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s)  Grant type:Competitive

    Grant amount:\390000

  2. 日中学術交流推進プロジェクト

    2022.4 - 2023.3

    2022年度人文学研究科プロジェクト 

    鷲見幸美, 杉村泰, 丸尾誠, 勝川裕子

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    Grant amount:\400000

  3. 日中学術交流基盤拡充プロジェクト

    2021.4 - 2022.3

    2021年度人文学研究科プロジェクト 

    鷲見幸美, 杉村泰 丸尾誠 勝川裕子 星野幸代

      More details

    Grant amount:\440000

  4. 日中学術交流推進プロジェクト

    2020.4 - 2021.3

    2020年度人文学研究科プロジェクト 

    鷲見幸美 玉岡賀津雄 杉村泰, 丸尾誠 勝川裕子

      More details

    Grant amount:\400000

  5. 日中学術交流推進プロジェクト

    2019.4 - 2020.3

    2019年度人文学研究科プロジェクト 

    鷲見幸美 斎藤文敏, 長畑明利 玉岡賀津雄 杉村泰, 星野幸代, 丸尾誠, 勝川裕子

      More details

    Grant amount:\500000

  6. 成蹊大学アジア太平洋研究センター共同研究プロジェクト:言語のダイナミズム—日本語・英語・アジアオセアニア諸語—

    2005.4 - 2008.3

    国内共同研究 

▼display all

KAKENHI (Grants-in-Aid for Scientific Research) 5

  1. Development of a Subject Learning Support Tool Based on a Database of Elementary and Junior High School Textbook Vocabulary for Foreign Students

    Grant number:24K04013  2024.4 - 2027.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

  2. 多様な言語文化背景をもつ子どもたちの教科学習支援方法に関する研究

    Grant number:21K00623  2021.4 - 2026.3

    科学研究費助成事業  基盤研究(C)

    鷲見 幸美

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\2990000 ( Direct Cost: \2300000 、 Indirect Cost:\690000 )

    「多様な言語文化背景をもつ子どもたち」の日本語語彙力養成と語彙力養成を通した思考力育成を可能にする、教科学習支援の方法を考案する。学校教科書に隠れた概念レベルのメタファー(概念メタファー)に着目し、「既存の知識構造」の借用による「有意味学習」を理想的な状態として想定し、子どもたちに「既存知識の借用」を促すような支援方法の提案である。多言語の母語話者の協力を得て、母語・母文化知識の活用にも配慮する。また、現場の支援者の協力を得て、必要な改良を重ねる。現場の支援者が活用できるような具体的・実践的な方法を考案し、公開することを目指す。
    本研究の目的は、「多様な言語文化背景をもつ子どもたち」の日本語力養成と語彙力養成を通した思考力養成を可能にする教科学習支援の方法を考案することである。小学校で使用される教科書に現れる「メタファー表現」とその背後にある「概念メタファー」のリストを教師・支援者に活用できるものにする発展的課題であり、「既有の知識構造」の借用による「有意味学習」を理想的な状態として想定し、子どもたちに「既存の知識」の活用を促すような支援方法を提案することを目指している。
    本研究は、「教科書の概念メタファーとメタファー表現」のリスト化が完了していることを想定し、その発展的課題として計画したものであり、「教科書のメタファー表現リストの精緻化と分析」を最初に着手すべき課題としていたが、「教科書の概念メタファーとメタファー表現」のリスト化の遅れにより、本研究にも遅れが生じている。そのため、昨年度同様に、同課題と並行して、メタファー間の関係の分析、子どもの比喩理解、思考過程を分析する先行研究の整理と検討、「既存知識の活用を促す支援方法」としての「メタファーの基盤を子どもにわかりやすく想起させ、それによりメタファー表現の意味推測・理解を促す方法」について検討した。特に、教科共通のメタファー、起点領域が同じで教科によって目標領域の異なるメタファーの存在に着目し、支援に生かせるような提示の方法を考案することに重点を置いて研究を進め、成果の一部を発表した。
    本研究遂行のための基礎的研究「教科書の概念メタファーとメタファー表現」のリスト化が完了に至っていなかったため、それに伴って遅れが生じている。
    引き続き、メタファーの教科間の比較を進め、教科共通のメタファー、各教科に特徴的なメタファーという観点から、リストの分析を進め、その提示方法を検討する。並行して、中国語話者、ベトナム語話者の意見聴取を行い、中国語話者、ベトナム語話者にとって必要な支援方法の考案を進展させる。

  3. Development of a Japanese Language Learning Support System for Foreign Children

    Grant number:21K00635  2021.4 - 2024.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Yamamoto Hiroko

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    This study aimed to provide a Japanese language learning support environment that facilitates academic learning for foreign children. We listed the vocabulary from elementary school textbooks across all grades for subjects such as Life Environment Studies, Social Studies, Mathematics, Science, and Japanese. The vocabulary includes not only short units extractable through morphological analysis (MeCab-Unidic) but also compound words to enhance usability in learning support. As a result, the list comprises approximately 19,000 distinct words and a total of about 450,000 words. To make this resource accessible for learning supporters, we have published the results as a searchable tool on the web. Additionally, considering the subject, grade, and frequency, we have compiled a list of fundamental words deemed "Textbook Basic Words," thus providing an easily usable resource.

  4. Metaphor study aimed at supporting culturally and linguistically diverse students in learning academic subjects

    Grant number:18K18641  2018.6 - 2024.3

    Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

    Sumi Yukimi

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\2470000 ( Direct Cost: \1900000 、 Indirect Cost:\570000 )

    This study was undertaken to compile a list of “conceptual metaphors and metaphorical expressions in textbooks used in elementary schools” with the aim of providing guidance and support for teachers and supporters involved in subject learning for culturally and linguistically diverse students. Conceptual metaphors are metaphors at the conceptual level of “how we perceive things,” and metaphorical expressions are the manifestations of these conceptual metaphors at the linguistic level. Metaphor expressions were extracted from a total of 31 textbooks (approved in 2014) in each subject area and grade level, and conceptual metaphors (and components of conceptual metaphors) were identified and listed by subject and grade level. It is under consideration how to present the lists and are preparing to make them available on the website.

  5. 認知言語学的アプローチによる日本語学習者(中国語母語話者)の語彙知識に関する研究

    Grant number:22520527  2010.4 - 2015.3

    科学研究費助成事業  基盤研究(C)

      More details

    Authorship:Principal investigator 

 

Teaching Experience (On-campus) 119

  1. Survey on Teaching Japanese as a Foreign Language a(From2022)

    2024

  2. Survey on Teaching Japanese as a Foreign Language b(From2022)

    2024

  3. Seminar on Japanese Linguistics IIIa(From2022)

    2024

  4. Seminar on Japanese Linguistics IIIa (Enrolled in/after 2022)

    2024

  5. Studies in Semantics for Teaching Japanese as a Foreign Language a (Enrolled in/after 2022)

    2024

  6. Studies in Semantics for Teaching Japanese as a Foreign Language b (Enrolled in/after 2022)

    2024

  7. Advanced Seminar on Teaching Japanese as a Foreign Language IIIa (Enrolled in/after 2022)

    2024

  8. Advanced Seminar on Teaching Japanese as a Foreign Language IIIb (Enrolled in/after 2022)

    2024

  9. Teaching Japanese as a Foreign Language Master's Thesis Seminar a (Enrolled in/after 2022)

    2024

  10. Teaching Japanese as a Foreign Language Master's Thesis Seminar b (Enrolled in/after 2022)

    2024

  11. Practicum in Teaching Japanese as a Foreign Language I (Enrolled in/after 2022)

    2024

  12. Practicum in Teaching Japanese as a Foreign Language II (Enrolled in/after 2022)

    2024

  13. Practicum in Teaching Japanese as a Foreign Language III (Enrolled in/after 2022)

    2024

  14. Teaching Japanese as a Foreign Language Doctoral Dissertation Seminar a

    2024

  15. Teaching Japanese as a Foreign Language Doctoral Dissertation Seminar b

    2024

  16. Introduction to Teaching Japanese as a Foreign Language a

    2024

  17. Introduction to Teaching Japanese as a Foreign Language b

    2024

  18. Seminar on Japanese Linguistics III a

    2024

  19. PhD Thesis Seminar IVa

    2024

  20. PhD Thesis Seminar IVb

    2024

  21. Survey on Teaching Japanese as a Foreign Language a(From2022)

    2023

  22. Survey on Teaching Japanese as a Foreign Language b(From2022)

    2023

  23. Seminar on Japanese Linguistics III a

    2023

  24. Seminar on Japanese Linguistics IIIa (Enrolled in/after 2022)

    2023

  25. Studies in Semantics for Teaching Japanese as a Foreign Language a (Enrolled in/after 2022)

    2023

  26. Studies in Semantics for Teaching Japanese as a Foreign Language b (Enrolled in/after 2022)

    2023

  27. Advanced Seminar on Teaching Japanese as a Foreign Language IIIa (Enrolled in/after 2022)

    2023

  28. Advanced Seminar on Teaching Japanese as a Foreign Language IIIb (Enrolled in/after 2022)

    2023

  29. Teaching Japanese as a Foreign Language Master's Thesis Seminar a (Enrolled in/after 2022)

    2023

  30. Teaching Japanese as a Foreign Language Master's Thesis Seminar b (Enrolled in/after 2022)

    2023

  31. Practicum in Teaching Japanese as a Foreign Language I (Enrolled in/after 2022)

    2023

  32. Practicum in Teaching Japanese as a Foreign Language II (Enrolled in/after 2022)

    2023

  33. Practicum in Teaching Japanese as a Foreign Language III (Enrolled in/after 2022)

    2023

  34. Teaching Japanese as a Foreign Language Doctoral Dissertation Seminar a

    2023

  35. Teaching Japanese as a Foreign Language Doctoral Dissertation Seminar b

    2023

  36. Introduction to Teaching Japanese as a Foreign Language a

    2023

  37. Introduction to Teaching Japanese as a Foreign Language b

    2023

  38. PhD Thesis Seminar IVa

    2023

  39. PhD Thesis Seminar IVb

    2023

  40. Introduction to Teaching Japanese as a Foreign Language a

    2022

  41. First Year Seminar

    2022

  42. Teaching Japanese as a Foreign Language Master's Thesis Seminar a (Enrolled in/after 2022)

    2022

  43. Advanced Seminar on Teaching Japanese as a Foreign Language IIIa (Enrolled in/after 2022)

    2022

  44. Practicum in Teaching Japanese as a Foreign Language III (Enrolled in/after 2022)

    2022

  45. Practicum in Teaching Japanese as a Foreign Language I (Enrolled in/after 2022)

    2022

  46. Studies in Semantics for Teaching Japanese as a Foreign Language a (Enrolled in/after 2022)

    2022

  47. Basic Practicum in Teaching Japanese as a Foreign Language a (Enrolled in/before 2021)

    2022

  48. Specialized Studies in Teaching Japanese as a Foreign Language IIa (Enrolled in/before 2021)

    2022

  49. Introduction to Teaching Japanese as a Foreign Language a (Enrolled in/before 2021)

    2022

  50. Teaching Japanese as a Foreign Language Doctoral Dissertation Seminar a

    2022

  51. PhD Thesis Seminar Iva

    2022

  52. Teaching Japanese as a Foreign Language Master's Thesis Seminar b (Enrolled in/after 2022)

    2022

  53. Advanced Seminar on Teaching Japanese as a Foreign Language IIIb (Enrolled in/after 2022)

    2022

  54. Practicum in Teaching Japanese as a Foreign Language II (Enrolled in/after 2022)

    2022

  55. Studies in Semantics for Teaching Japanese as a Foreign Language b (Enrolled in/after 2022)

    2022

  56. Basic Practicum in Teaching Japanese as a Foreign Language b (Enrolled in/before 2021)

    2022

  57. Specialized Studies in Teaching Japanese as a Foreign Language IIb (Enrolled in/before 2021)

    2022

  58. Introduction to Teaching Japanese as a Foreign Language b (Enrolled in/before 2021)

    2022

  59. Introduction to Teaching Japanese as a Foreign Language b

    2022

  60. Teaching Japanese as a Foreign Language Doctoral Dissertation Seminar b

    2022

  61. General Practicum in Teaching Japanese as a Foreign Language b

    2022

  62. PhD Thesis Seminar IVb

    2022

  63. 日本語教授法及び実習

    2017

  64. 日本語(口頭表現)2

    2017

  65. 日本語(口頭表現)1

    2017

  66. 日本語教育学概論 b

    2017

  67. 日本語教育学概論 a

    2017

  68. 日本語教育学特殊研究Ⅱa

    2017

  69. 日本語教育学特殊研究Ⅱb

    2017

  70. 日本語教育基礎実習b

    2017

  71. 対照表現論演習Ia

    2016

  72. 日本語(口頭表現)2

    2016

  73. 日本語(口頭表現)1

    2016

  74. 日本語教授法及び実習

    2016

  75. 対照表現論演習Ib

    2016

  76. 対照表現論演習Ia

    2015

  77. 日本語(口頭表現)2

    2015

  78. 日本語(口頭表現)1

    2015

  79. 日本語教授法及び実習

    2015

  80. 対照表現論演習Ib

    2015

  81. 対照表現論演習Ia

    2014

  82. 日本語(口頭表現)2

    2014

  83. 日本語(口頭表現)1

    2014

  84. 日本語教授法及び実習

    2014

  85. 対照表現論演習Ib

    2014

  86. 対照表現論演習Ia

    2013

  87. 日本語(口頭表現)2

    2013

  88. 日本語(口頭表現)1

    2013

  89. 日本語教授法概論b

    2013

  90. 日本語教授法概論a

    2013

  91. 日本語教授法及び実習

    2013

  92. 対照表現論演習Ib

    2013

  93. 対照表現論演習Ib

    2012

  94. 対照表現論演習Ia

    2012

  95. 日本語教授法概論b

    2012

  96. 日本語教授法概論a

    2012

  97. 日本語(口頭表現)2

    2012

  98. 日本語教授法及び実習

    2012

  99. 日本語(口頭表現)1

    2012

  100. Japanese (Oral Presentation) 1

    2011

  101. Japanese (Oral Presentation) 2

    2011

  102. 日本語教授法概論b

    2011

  103. 日本語教授法概論a

    2011

  104. 日本語教授法及び実習

    2011

  105. 対照表現論演習Ib

    2011

  106. 対照表現論演習Ia

    2011

  107. 日本語教授法概論b

    2010

  108. 日本語教授法概論a

    2010

  109. 日本語教授法及び実習

    2010

  110. 対照表現論演習Ib

    2010

  111. 日本語(口頭表現)1

    2010

  112. 対照表現論演習Ia

    2010

  113. 日本語教授法概論b

    2009

  114. 日本語教育学原論

    2006

  115. 日本語教授法概論

    2006

  116. 日本語教授法及び実習

    2006

  117. 日本語教授法及び実習

    2005

  118. 日本語教育学原論

    2005

  119. 日本語教授法概論

    2005

▼display all

Teaching Experience (Off-campus) 15

  1. 日本語の語彙

    2018.4 - 2022.3 Nagoya University of foreign Studies)

  2. 意味論

    2018.4 - 2022.3 Nagoya University of foreign Studies)

  3. 国語系教育内容論演習Ⅴ(日本語教育学)(集中講義)

    2017 Hyogo University of Teacher Education)

     More details

    Level:Postgraduate 

  4. 国語系教育内容論Ⅴ(日本語教育学)(集中講義)

    2017 Hyogo University of Teacher Education)

     More details

    Level:Postgraduate 

  5. 国語系教育内容論演習Ⅴ(日本語教育学)(集中講義)

    2016 Hyogo University of Teacher Education)

     More details

    Level:Postgraduate 

  6. 国語系教育内容論Ⅴ(日本語教育学)(集中講義)

    2016 Hyogo University of Teacher Education)

     More details

    Level:Postgraduate 

  7. 日本語教育論(集中講義)

    2015 Hyogo University of Teacher Education)

     More details

    Level:Postgraduate 

  8. 日本語教育論演習(集中講義 )

    2015 Hyogo University of Teacher Education)

     More details

    Level:Postgraduate 

  9. 日本語Ⅰ

    2014.4 - 2018.3 Aichi Prefectural University)

  10. 日本語Ⅱ

    2014.4 - 2018.3 Aichi Prefectural University)

  11. 日本語教授法(集中講義)

    2009 Shizuoka University)

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  12. 日本語教授法(集中講義)

    2007 Shizuoka University)

     More details

    Level:Undergraduate (specialized) 

  13. 現代日本語論A

    2005.4 - 2011.3 Chubu University)

  14. 現代日本語論B

    2005.4 - 2011.3 Chubu University)

  15. 日本語教授法(集中講義)

    2005 Shizuoka University)

     More details

    Level:Undergraduate (specialized)  Country:Japan

▼display all

 

Social Contribution 6

  1. 愛知県立西尾高等学校大学出前講座

    Role(s):Lecturer

    愛知県立西尾高等学校  愛知県立西尾高等学校  2022.10

     More details

    Audience: High school students

    Type:Visiting lecture

  2. 2015年度名古屋大学大学院国際言語文化研究科ホームカミングデイ公開シンポジウム

    Role(s):Presenter, Organizing member

    名古屋大学国際言語文化研究科  公開シンポジウム「今、日本語教育の現場から見えること」  名古屋大学文系総合館7階カンファレンスホール  2015.10

     More details

    Audience: High school students, College students, Graduate students, Teachers, Guardians, General

    Type:Lecture

  3. 2012年度国際言語文化研究科ホームカミングデイ公開講座

    Role(s):Lecturer

    名古屋大学国際言語文化研究科  名古屋大学文系総合館7階カンファレンスホール  2012.10

     More details

    公開講座「「日本語と中国語の接点」において、「語の意味とカテゴリー化—「見通す」と「見違える」を例に—」をテーマに講師を務めた。
    (2012年10月20日)

  4. 平成19年度名古屋大学大学院国際言語文化研究科公開講座

    Role(s):Lecturer

    2007.7

     More details

    公開講座「「日本語の魅力」において、「日本語の移動表現」をテーマに、第10回の講師を務めた。

  5. 名古屋YWCA日本語教育セミナー日本語教師養成講座講師

    Role(s):Lecturer

    2007.4 - 2021.8

  6. 平成14年度かすがい熟年大学 ゆとりコース(春日井市教育委員会)

    Role(s):Lecturer

    2002.5 - 2002.6

     More details

    日本語再考(1)「日本語の教育」、日本語再考(2)「日本語の意味」をテーマに、2回にわたり講師を務めた。
    (2002年5月24日・6月14日 文化フォーラム春日井)

▼display all

Academic Activities 9

  1. 『表現研究』査読

    Role(s):Review, evaluation

    2024

     More details

    Type:Peer review 

  2. 『表現研究』査読

    Role(s):Peer review

    表現学会  2023

     More details

    Type:Peer review 

  3. 国際交流基金日本研究フェロー(ウズベキスタン)受入れ

    国際交流基金  2022.9 - 2023.9

     More details

    Type:Scientific advice/Review 

    ウズベキスタン国立世界言語大学の研究者の受入教員
    研究題目:日本語における身体語彙慣用句の意味分析と言語文化的解釈

  4. 『語用論研究』査読

    Role(s):Peer review

    日本語用論学会  2022

     More details

    Type:Peer review 

  5. 『表現研究』査読

    Role(s):Review, evaluation

    表現学会  2022

     More details

    Type:Peer review 

  6. 『認知言語学研究』査読

    Role(s):Review, evaluation

    日本認知言語学会  2022

     More details

    Type:Peer review 

  7. 『表現研究』査読

    Role(s):Peer review

    表現学会  2021

     More details

    Type:Peer review 

  8. 『認知言語学研究』査読

    Role(s):Peer review

    日本認知言語学会  2020

     More details

    Type:Peer review 

  9. 『言語研究』査読

    Role(s):Peer review

    日本言語学会  2019

     More details

    Type:Peer review 

▼display all