教養教育院 統括部 兼任教員
大学院人文学研究科
2024/09/18 更新
言語学博士
言語学修士
教育学修士
第二言語習得研究(リーディング・語彙・心的辞書)
第二言語メンタルレキシコン、語彙習得
第二言語リーディング
ランカスター大学
- 1999年
広島大学 教育学部 教科教育学科
- 1986年
国名: 日本国
国際言語テスト学会
外国語教育メディア学会
大学英語教育学会
全国英語教育学会
日本言語テスト学会
2024年 日本言語テスト学会
Yamashita, J. & Kusanagi, K.
Education Sciences 14 巻 ( 3 ) 2024年3月
Research-based reading instruction 招待有り 査読有り 国際共著
Grabe, W. & Yamashita, J.
The Encyclopedia of applied linguistics, second edition: Instructed second language acquisition 2023年
Predictors of second language reading comprehension ability: A longitudinal study with learners from grade 9 to 11 in an English as a foreign language context 査読有り
Yamashita, J., Shiotsu, T. & Kusanagi, K.
Reading and Writing 2023年
Development of EFL reading rate in adolescents in Japan: A longitudinal study 招待有り 査読有り
Yamashita, J., Kusanagi, K., & Shiotsu, T.
Journal of Second Language Studies 6 巻 ( 2 ) - 238-265 2023年
Integrated writing and its correlates: A meta-analysis 査読有り 国際共著
Chan Sathena, Yamashita Junko
ASSESSING WRITING 54 巻 2022年10月
Benefits and challenges of theory-guided approaches to FL instruction
Yamashita Junko, Koda Keiko
READING TO LEARN IN A FOREIGN LANGUAGE: AN INTEGRATED APPROACH TO FOREIGN LANGUAGE INSTRUCTION AND ASSESSMENT 頁: 211 - 219 2019年
Reading to learn in a foreign language An integrated approach to FL instruction and assessment
Koda Keiko, Yamashita Junko
READING TO LEARN IN A FOREIGN LANGUAGE: AN INTEGRATED APPROACH TO FOREIGN LANGUAGE INSTRUCTION AND ASSESSMENT 頁: 3 - 8 2019年
Integrating content as a way of promoting students' involvement and ownership in skill-focused instruction
Yamashita Junko
READING TO LEARN IN A FOREIGN LANGUAGE: AN INTEGRATED APPROACH TO FOREIGN LANGUAGE INSTRUCTION AND ASSESSMENT 頁: 57 - 83 2019年
Junko Yamashita
Vocabulary Learning and Instruction 11 巻 ( 2 ) 頁: 101 - 113 2022年12月
The complex relationship between conscious/unconscious learning and conscious/unconscious knowledge: The mediating effects of salience in form-meaning connections 査読有り
2021年9月
Effects of learning direction in retrieval practice on EFL vocabulary learning 査読有り
Terai, M., Yamashita, J., & Pasich, K. E.
Studies in Second Language Acquisition First view 巻 2021年9月
Conceptual transfer and lexical development in adjectives of space: Evidence from judgments, reaction times, and eye tracking 査読有り
Wolter Brent, Yamashita Junko, Leung Chi Yui
APPLIED PSYCHOLINGUISTICS 41 巻 ( 3 ) 頁: 595 - 625 2020年5月
Measuring L2 Reading 招待有り 査読有り
Jeon, E. H. & Yamashita, J.
The Routledge Handbook of SLA and Language Testing 2020年
WORD FREQUENCY, COLLOCATIONAL FREQUENCY, L1 CONGRUENCY, AND PROFICIENCY IN L2 COLLOCATIONAL PROCESSING WHAT ACCOUNTS FOR L2 PERFORMANCE? 査読有り
Wolter Brent, Yamashita Junko
STUDIES IN SECOND LANGUAGE ACQUISITION 40 巻 ( 2 ) 頁: 395-416 2018年6月
An integrated approach to foreign language instruction and assessment 査読有り
Koda, K. & Yamashita, J.
Georgetown University Round Table 2016 proceedings 頁: in press 2018年3月
Possibility of semantic involvement in the L1-L2 congruency effect in the processing of L2 collocations 査読有り
Yamashita Junko
JOURNAL OF SECOND LANGUAGE STUDIES 1 巻 ( 1 ) 頁: 60 - 78 2018年
Orthographic and phonological processing in L2-English word recognition Longitudinal observations from Grade 9 to 11 in EFL learners in Japan
Yamashita Junko
WRITING SYSTEMS, READING PROCESSES, AND CROSS-LINGUISTIC INFLUENCES: REFLECTIONS FROM THE CHINESE, JAPANESE AND KOREAN LANGUAGES 7 巻 頁: 267 - 291 2018年
Intermediate-level readers 査読有り
Yamashita, J.
The TESOL encyclopedia of English language teaching 頁: in press 2017年12月
Comprehension and Knowledge Components That Predict L2 Reading: A Latent-Trait Approach 査読有り
Yamashita Junko, Shiotsu Toshihiko
APPLIED LINGUISTICS 38 巻 ( 1 ) 頁: 43-67 2017年2月
Processing collocations in a second language: A case of first language activation? 査読有り
Wolter, B., & Yamashita, J.
Applied Psycholinguistics 36 巻 ( 5 ) 頁: 1193-1221 2015年9月
Effects of cognitive demands on attention orientation in L2 oral production 査読有り
Fukuta, J. and Yamashita, J.
System 53 巻 頁: 1-12 2015年7月
Processing collocations in an L2: A case of L1 activation? 査読有り
Wolter, B. & Yamashita, J.
36 巻 ( 5 ) 頁: 1193-1221 2015年6月
Yamahsita, J.
Reading in a Foreign Language 27 巻 ( 1 ) 頁: 168-181 2015年4月
Comprehension and knowledge components that predict L2 reading: A latent-trait approach 査読有り
Yamashita, J. & Shiotsu, T.
Applied Linguistics 頁: 10.1093/applin/amu079 2015年2月
The relations and comparisons between reading comprehension and reading rate of Japanese high school EFL learners 査読有り
Fujita, K. and Yamashita, J.
Reading Matrix 14 巻 ( 2 ) 頁: 34-49 2014年12月
Effects of instruction on Yes-No responses to L2 collocations 招待有り 査読有り
Yamashita, J.
Vocabulary 3 巻 ( 2 ) 頁: 31-37 2014年10月
Phonemic awareness and reading comprehension among Japanese adult learners of English 査読有り
Yoshikawa, L. & Yamashita, J.
Open Journal of Modern Linguistics (OJML) 4 巻 頁: 471-480 2014年9月
L2 Reading Comprehension and its Correlates: A Meta-analysis 査読有り
Jeon, E. H.. & Yamashita, J.
Language Learning 64 巻 ( 1 ) 頁: 160-212 2014年3月
高校生の英文読解における意味的結束性理解、語彙・文法力、日本語読解力の関係に関する研究:パイロットスタディ 査読有り
藤田賢・甲田慶子・山下淳子
国際開発フォーラム 頁: 00-00 2014年3月
Reliability of lexical richness measures based on word lists in short second language productions 査読有り
Kojima, M. & Yamashita, J.
System: An International Journal of Educational Technology and Applied Linguistics 42 巻 頁: 23-33 2014年2月
Effects of extensive reading on reading attitudes in a foreign language 査読有り
Yamashita, J.
Reading in a Foreign Language 25 巻 頁: 248-263 2013年10月
Word recognition subcomponents and passage level reading in a foreign language 査読有り
Yamashita, J.
Reading in a Foreign Language 25 巻 頁: 51-70 2013年4月
母語と第二言語における連語表現の処理の相違について ―ドイツ語の連語表現に関する視線計測研究― 査読有り
杉浦正利・成田克史・藤村逸子・山下淳子・梁志鋭
LET中部支部紀要 24 巻 頁: 47-56 2013年
Influences of linguistic factors on the acquisition of explicit and implicit knowledge: Focusing on agreement type and morphosyntactic regularity in English plural morpheme 査読有り
Kusanagi, K., & Yamashita, J.
Annual Review of English Language Education in Japan. 24 巻 頁: 205-220 2013年
The influence of verb subcategorization information and the complementizer that on sentence processing by Japanese learners of English as a foreign language. 査読有り
Bando, T. & Yamashita, J.
JACET Journal 55 巻 頁: 1-17 2012年
Relationship of Oral Reading Prosody to English Language Proficiency in Japanese EFL Learners: A Preliminary Study 査読有り
Yamashita, J. & Amano, S
JACET Chubu Journal, 9 巻 頁: 155-168 2011年
L1 influence on the acquisition of L2 collocations: Japanese 査読有り
Yamahsita, J. & Jiang, N.
TESOL Quarterly 44 巻 頁: 647-668 2010年12月
Examining reading fluency in a foreign language: Effects of text segmentation on L2 readers 査読有り
Yamashita, J., & Ichikawa, S
Reading in a Foreign Language 22 巻 ( 2 ) 頁: 263-283 2010年10月
Extensive reading and development of different aspects of L2 proficiency 査読有り
Yamashita, J.
System 36 巻 頁: 661-672 2008年
*Investigating asymmetry in EFL learners' mental lexicon: Connections between lexical and conceptual representations in L1 and L2. 査読有り
Yamashita, J.
JACET Journal 45 巻 頁: 63-79 2007年10月
* The relationship of reading attitudes between L1 and L2: An investigation of adult EFL learners in Japan 査読有り
Yamashita, J.
TESOL Quarterly 41 巻 ( 1 ) 頁: 85-105 2007年3月
Transfer in the Affective Domain of Reading: L1 and L2 Reading Attitudes of Japanese EFL Learners 査読有り
Yamashita, J.
Proceedings of the 2004 International Symposium on Applied Linguistics and Language Teaching 頁: 650-656 2005年
*Reading attitudes in L1 and L2, and their influence on L2 extensive reading 査読有り
Yamashita, J.
Reading in a Foreign Language 16 巻 ( 1 ) 頁: 1-19 2004年1月
An Analysis of Genitive Relative Clauses in a British Written English Corpus 査読有り
Yamashita, J.
ITL Review of Applied Linguistics 141-142 巻 頁: 247-254 2003年
* Processes of taking a gap-filling test: Comparison of skilled and less-skilled EFL readers. 査読有り
Yamashita, J.
Language Testing 20 巻 ( 3 ) 頁: 267- 293 2003年
What does a corpus tell us about judgements about text difficulty?: An analysis of perceived level of difficulty in the British National Corpus. 査読有り
Yamashita, J. & Ito, A.
English Corpus Studies. 10 巻 頁: 105-124 2003年
Influence of L1 reading on L2 reading: different perspectives from the process and product of reading.
Yamashita, J.
Studies in Language and Culture 23 巻 ( 2 ) 頁: 271-283 2002年
Mutual Compensation between L1 Reading and L2 Language Proficiency in L2 Reading Comprehension 査読有り
Yamashita, J.
Journal of Research in Reading. 25 巻 ( 1 ) 頁: 80-94 2002年
Reading Strategies in L1 and L2: Comparison of Four Groups of Readers with Different Reading Ability in L1 and L2. 査読有り
Yamashita, J.
ITL: Review of Applied Linguistics ( 135-136 ) 頁: 1-35 2002年
Transfer of L2 reading ability to L2 reading: An elaboration of the linguistic threshold
Yamashita, J.
Studies in Language and Culture. 23 巻 ( 1 ) 頁: 189-200 2001年
Relative Difficulties on the Levels of Comprehension in L1 Reading and L2 Reading
Yamashita, J.
Studies in Language and Culture 20 巻 ( 1 ) 頁: 153-170 1998年
Reading Strategies in L1 and L2 査読有り
Yamashita, J.
Annual Review of English Language Education in Japan 7 巻 頁: 135-144 1996年
EFLリーディングにおける結束的要素の理解-物語文を題材として-
山下淳子
山陽女子短期大学研究紀要 21 巻 頁: 97-106 1995年
An Analysis of Relative Clauses in the Lancaster/IBM Spoken English Corpus 査読有り
Yamashita, J.
English Studies 75 巻 ( 1 ) 頁: 73-84 1994年
Reding in a Foreign Language : Reading ability or Language ability ? 査読有り
Yamashita, J.
JACET Bulletin 24 巻 頁: 159-178 1993年
Power Struggle in Discourse -A Case Study of a Medical Interview-
Yamashita, J.
Bulletin of Sanyo Women's College ( 19 ) 頁: 99-112 1993年
Metacognition and Second Language Learning
Yamashita, J.
CASELE Research Bulletin 21 巻 頁: 41-51 1991年
The Effect of Neutral and Nonneutral Suffixes on a Lexical Decision Task by Japanese Learners of English -An Aspect of Root-Suffix Distribution-
Yamashita, J.
Bulletin of Sanyo Women's College 頁: 17 1991年
Morphological Information in Word Recognition 査読有り
Yamashita, J.
CASELE Research Bulletin 頁: 20 1990年
A Consideration on the Development of Metacognition 査読有り
Yamashita, J.
Bulletin of Educational Research 頁: 36 1990年
Japanese Learner's Strategy of English Sentence Processing : On Word Order Strategy 査読有り
Yamashita, J.
CASELE Research Bulletin 頁: 19 1989年
Japanese Learner's Strategy of English Sentence Processing : On Semantic Strategy 査読有り
Yamashita, J.
CASELE Research Bulletin 頁: 19 1989年
Resolution among Conflicting Cues : A Study of Sentence Processing of Japanese Learners of English
Yamashita, J.
Bulletin of Educational Research 頁: 35 1989年
EFFECTS OF LEARNING DIRECTION IN RETRIEVAL PRACTICE ON EFL VOCABULARY LEARNING
Terai Masato, Yamashita Junko, Pasich Kelly E.
STUDIES IN SECOND LANGUAGE ACQUISITION 43 巻 ( 5 ) 頁: 1116 - 1137 2021年12月
A Review of Meta-Analyses of Correlation Coefficients on L2 Reading Comprehension
Jeon, EH; Yamashita, J
EDUCATION SCIENCES 14 巻 ( 7 ) 2024年7月
Yamashita, J; Kusanagi, K
EDUCATION SCIENCES 14 巻 ( 3 ) 2024年3月
Development of EFL reading rate in adolescents in Japan
Yamashita, J; Kusanagi, K; Shiotsu, T
JOURNAL OF SECOND LANGUAGE STUDIES 6 巻 ( 2 ) 頁: 238 - 265 2023年12月
Comparing linguistic and cultural explanations for visual search strategies
Wolter Brent, Leung Chi Yui, Wang Shaoxin, Chen Shifa, Yamashita Junko
COGNITIVE LINGUISTICS 33 巻 ( 4 ) 頁: 623 - 657 2022年11月
APPLICATIONS OF READING RESEARCH: INSTRUCTION AND ASSESSMENT
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: 431 - 432 2022年
Vocabulary and Reading Comprehension
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: 255 - 283 2022年
The Nature of Reading: Defining Reading
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: 5 - 23 2022年
Social Contexts of Reading
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: 195 - 223 2022年
Reading to Learn and Reading-Writing Relationships
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: 371 - 387 2022年
Reading in Digital Contexts
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: 388 - 402 2022年
Reading in Different Languages
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: 147 - 167 2022年
Reading in a Second Language Moving from Theory to Practice Preface
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: XV - + 2022年
Reading Fluency, Reading Rate, and Comprehension
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: 403 - 418 2022年
Reading Curriculum and Instruction
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: 433 - 459 2022年
Reading Assessment
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: 460 - 485 2022年
PATTERNS OF VARIATION IN READING
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: 145 - 146 2022年
Neurocognitive Processing and Reading Ability
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: 110 - 128 2022年
Motivation for Reading
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: 224 - 250 2022年
L1 and L2 Reading Relationships
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: 168 - 194 2022年
How Reading Works: The Building Blocks of Fluency and Comprehension
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: 24 - 54 2022年
How Reading Works: Comprehension Processes
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: 55 - 83 2022年
FOUNDATIONS OF READING
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: 1 - 3 2022年
Extensive Reading
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: 419 - 430 2022年
Explaining Reading Comprehension: Models of Reading
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: 129 - 143 2022年
EXPANDING READING COMPREHENSION SKILLS
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: 369 - 370 2022年
DEVELOPING READING COMPREHENSION ABILITIES
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: 251 - 253 2022年
Cognitive Issues in Reading
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: 84 - 109 2022年
Building Main Idea Comprehension: Syntax and Strategies
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: 284 - 311 2022年
Building Awareness of Discourse Structure
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: 338 - 368 2022年
Becoming a Strategic Reader
Grabe William, Yamashita Junko
READING IN A SECOND LANGUAGE, 2 EDITION 頁: 312 - 337 2022年
Reading in a Second Language: Moving from Theory to Practice (2nd ed) 国際共著
Grabe William, Junko Yamahsita( 担当: 共著)
Cambridge University Press 2022年
Reading to Learn in a Foreign Language: An integrated approach to foreign language instruction and assessment
Koda, K. and Yamashita, J.( 担当: 共著)
Routledge 2019年
Orthographic and phonological processing in L2-English word recognition: Longitudinal observations from Grade 9 to 11 in EFL learners in Japan
Junko Yamashita( 担当: 単著)
John Benjamins 2018年7月
L2 Reading Comprehension and its Correlates: An Updated Meta-Analysis of Correlation Coefficients 査読有り 国際共著
Jeon, E. H. & Yamashita, J.( 範囲: Chapter 3)
John Benjamins 2022年 ( ISBN:9789027211170 )
L2 reading comprehension: Theory and research. 査読有り
Junko Yamashita( 担当: 単著 , 範囲: Chapter 2)
John Benjamins 2022年 ( ISBN:9789027211170 )
発話プロトコルを使った認知プロセスの研究
山下淳子( 担当: 単著)
ひつじ書房 2011年12月
アイトラッキングを使った言語処理過程の研究
杉浦正利, 山下淳子( 担当: 共著)
ひつじ書房 2011年12月
反応時間データを使った言語処理過程の研究
山下淳子, 杉浦正利( 担当: 共著)
ひつじ書房 2011年12月
Direct and Indirect Contributions of Three Aspects of Morphological Knowledge to L2 Reading Comprehension 国際会議
Yamashita, J. & Kusanagi, K.
Annual Conference of EuroSLA 2023年9月1日 EuroSLA
A commentary on four papers in the Second Language Vocabulary Learning Strand for the Japan Association for Language Teaching Vocabulary Special Interest Group 招待有り
Junko Yamashita
JALT Vocab SIG 2022 Symposium 2022年10月29日 JALT Vocab SIG
⽂理解における⾊のシミュレーション―意味ストループ課題を⽤いて― 国際会議
寺井雅人・山下淳子
言語科学会第23回年次国際大会 2022年9月25日 言語科学会
日本語母語英語学習の英文理解における非言語的情報の活用
寺井雅人・山下淳子
全国英語教育学会 2022年8月6日 全国英語教育学会
Reading Comprehension and its Correlates: A Meta-Analysis of Correlations: An Updated Meta-Analysis 国際共著 国際会議
Jeon, E. H. & Yamashita, J.
American Association of Applied Linguistics, 2022年3月20日 American Association of Applied Linguistics
Predictors of EFL reading comprehension: A longitudinal study with learners from grade 9 to 11 国際共著 国際会議
Yamashita, J., Shiotsu, T., & Kusanagi, K.
American Association of Applied Linguistics, 2022年3月21日 American Association of Applied Linguistics
Promoting students’ involvement and ownership by integrating content in language-skill-based EFL instruction in Japan 国際会議
Yamashita, J.
2021年3月 American Association of Applied Linguistics
Effects of Learning Direction in Retrieval Practice on EFL Vocabulary Learning
Terai, M, Yamashita, J. & Pasich, K.
American Association of Applied Linguistics 2021年3月 American Association of Applied Linguistics
Relationship between L2 Reading Comprehension and its Predictors: A Meta-Analysis of Correlation Coefficients
Jeon, E. H. & Yamashita, J.
American Association of Applied Linguistics, 2021年3月 American Association of Applied Linguistics,
外国語としての英語の読みの速度を予測する下位レベルの要因―中学3年生から高校2年生までの縦断的研究―
山下淳子
全国英語教育学会
Knowledge and skill factors that account for EFL reading: The case of Japanese learners from Grade 9 to 11 国際会議
Yamashita, J. and Shiotsu, T.
American Association of Applied Linguistics
Conceptual distinctions in translation equivalents: evidence from eye-tracking 国際会議
Wolter, B., Yamashita, J., and Leung, Chi Yui.
American Association of Applied Linguistics
Relationship between L2 reading comprehension and its predictors: A meta-analysis of correlation coefficients 国際会議
Jeon, E. H and Yamashita, J.
International Symposium on Bilingualism
Longitudinal and concurrent predictors of reading comprehension in English as a foreign language: An examination of longitudinal data from Grade 9 to 10 国際会議
Yamashita, J.
Pacific Second Language Research Forum
What Account for L2 Reading Performance?: A Case of Secondary School EFL Learners in Japan 国際会議
Yamashita, J., & Shiotsu, T.
European Second Language Association Annual Conference
An integrated approach to foreign language assessment and instruction 国際会議
Koda, K., Yamashita, J., & Ichikawa, S.
Georgetown University Round Table
Prompts in a phrasal decision task for investigating L1 effects on the acquisition of L2 collocations 国際会議
Yamashita, J.
European Second Language Association Annual Conference
Components predicting reading comprehension in English as a foreign language from grade 9 to 11 国際会議
Yamashita, J.
Society for the Scientific Study of Reading Annual Meeting
第二言語読解のコンポーネント:メタ分析と日本の中等教育レベルの横断的研究から
山下淳子
外国語教育メディア学会新人賞奨励受賞記念講演会
語彙と読解の相互関係 国際会議
Interplay of two types of cognitive demands and attention orientation in L2 oral production 国際会議
Fukuta, J. & Yamashita, J.
AILA World Congress.
Implicit processing of prosodic information during silent reading among L2 learners: Evidence from eye movement data 国際会議
Yoshikawa, L., Leung, C. Y., & Yamashita, J.
Annual Conference of Japan Society of Language Sciences
Effects of Instruction on Yes-No Responses to L2 Collocations 国際会議
Yamashita, J.
A Symposium on Vocabulary Instruction and Learning
The L1's influence on L2 collocations: Are L1 collocations copied into L2 lexical entries? 国際会議
Brent Wolter & Junko Yamashita
American Association of Applied Linguistics
第二言語読解研究のマルチファクターアプローチ
山下淳子
読解シンポジウム「第二言語(L2)の読解を支える能力は何か?」
Effects of Simple versus Complex Tasks on L2 Learners'Attention to Form in Oral Production. 国際会議
Fukuta, J. & Yamashita, J.
Second Language Research Forum
Native-like Advantage in Processing Collocational Expressions among Japanese Learners of French 国際会議
Sugiura, M., Fujimura, I., Yamashita, J. & Leung, C. Y.
European Second Language Association Annual Conference.
Vocabulary size and syntactic knowledge as predictors of listening comprehension in a foreign language 国際会議
Yamashita, J. & Shiotsu, T.
European Second Language Association Annual Conference.
高校生の英文読解における 結束性理解、語彙・文法力、日本語読解力の関係に関する研究:パイロットスタディ
藤田賢・山下淳子
全国英語教育学会
A study of phonemic awareness and reading comprehension:How phonemic awareness contributes to predicting the reading comprehension in English of L1-Japanese learners. 国際会議
Yoshikawa, L & Yamashita, J.
Annual Conference of Society for Scientific Studies of Reading.
Components of second language reading comprehension 国際会議
Yamashita, J.
Visiting Scholar's Lecture
Sub-categorization of phonemic awareness and its unique influence on decoding skills of Japanese adult learners of English 国際会議
Yoshikawa, L & Yamashita, J.
Annual Conference of Japan Society of Language Sciences
Relationship between L2 Reading Comprehension and its Predictors: A Meta-Analysis of Correlation Coefficients 国際会議
Jeon, E H. & Yamashita, J.
American Association of Applied Linguistics
複数形の明示的および暗示的知識の習得における数の一致の種類と形態統語的規則性の影響 – 時間制限を操作した文法性判断課題を用いてー
草薙邦広
全国英語教育学会
)学習者による英文読解時に動詞下位範疇化情報はオンライン処理されているかー視線計測および自己ペース読み課題を用いた調査―
坂東貴夫
全国英語教育学会
アイトラッキングを使ったフランス語母語話者のコロケーション知識の測定 国際会議
藤村逸子、杉浦正利、山下淳子、坂東貴夫、梁志鋭、ボーメール晶子
日本言語科学会
A Meta-Analytic Review of L2 Reading Component Tests: A Meta-Analysis of Correlation Coefficients. 国際会議
Jeon, E H. & Yamashita, J.
Language Testing Research Colloquium.
Relative contribution of L2 knowledge, L2 listening ability, and L1 reading ability to L2 reading: A study of L1-Japanese EFL learners at the tertiary level. 国際会議
Shiotsu, T.
American Association of Applied Linguistics
Do L2 Learners Have the Same Collocational Knowledge as L1 Speakers? Evidence from Eye-tracking Data 国際会議
Sugiura, M. Yamashita, J. Leung, C. & Bando, T.
American Association of Applied Linguistics
The Relationship of Second Language Reading Comprehension to its Components: A Meta-Analysis of Correlation Coefficients 国際会議
Second Language Research Forum
アイトラッキングを使った第二言語におけるコロケーション習得研究 国際会議
杉浦正利・山下淳子・梁 志鋭・坂東貴夫
第14回認知神経心理学研究会
Testing Two-Component Models for L2 Reading Comprehension: L2 Knowledge, L2 Listening Ability, or L1 Reading Ability? 国際会議
Yamashita, J. & Shiotsu, T.
European Second Language Association Annual Conference
Effects of extensive reading on reading attitudes in a foreign language. 国際会議
Yamashita, J.
British Association for Applied Linguistics Annual Conference
日本人高校生における「読解力」「読解速度」の関係とその発達に関する研究
藤田賢,山下淳子
全国英語教育学会
第二言語ライティングにおけるメタ言語的フィードバックの役割
稲垣宏行, 山下淳子
全国英語教育学会
Word Recognition Components and L2 Reading: Significance of Lexical Meaning Access for Japanese EFL Readers. 国際会議
Second Language Research Forum, Maryland, USA
Examining effects of L2 extensive reading in the cognitive and affective domains. 国際会議
British Association for Applied Linguistics Annual Conference, Aberdeen, UK
A Latent-Trait Approach to Revisiting the Construct of Linguistic Threshold for L2 Reading 国際会議
European Second Language Association Annual Conference, Reggio Emilia, Italy
読みの流暢さの理解に向けて:音読中のポーズ・ピッチ変化とディコーディング・英語力との関係
Yamashita, J., & Amano, S.
単語の出現 頻度が英文読解に及ぼす影響 -視線計測装置を用いた調査からー
Sakaue, T., Leung, C.Y., Sugiura, M., Yamashita, J., Bando, T., & Kinoshita, T.
A multi-method investigation of vocabulary breadth and syntactic knowledge as predictors of L2 reading ability. 国際会議
American Association of Applied Linguistics
Chunking and reading: The effect of text segmentation on L2 reading 国際会議
American Association of Applied Linguistics
Examining L1 influence on the acquisition of L2 collocations: Collocation congruency between learners' L1 and L2 国際会議
European Second Language AssociationConference
L1 influence on the processing of L2 collocations: A case of Japanese ESL speakers 国際会議
Annual Meeting of British Association of Applied Linguistics
Chunking and reading fluency: Effects of text segmentation on Japanese readers reading in English as a foreign language 国際会議
Asian Reading Conference
Investigating asymmetry in second language learners' mental lexicon: Connections between lexical and conceptual representations in first and second languages 国際会議
European Second Language Acquisition Conference 2006
Extensive Reading and Development of EFL Ability in Higher Education: A Case Study of Adult Japanese EFL Learners 国際会議
AC21, 3rd Biennial International Research Festival : English in Higher Education in the 21st Century
Effects of extensive reading measured by EPER tests 国際会議
The 38th Annual Meeting of British Association of Applied Linguistics
The relationship between L1 and L2 reading attitudes of Japanese EFL learners 国際会議
The Sixth International Symposium on Applied Linguistics and Language Teaching
Attitudes towards reading and performance in L2 extensive reading 国際会議
ALAA (Australian Association of Applied Linguistics) Congress 2003
Direct and Indirect Contributions of Three Aspects of Morphological Knowledge to L2 Reading Comprehension 国際会議
Junko Yamashita & Kunihiro Kusanagi
EuroSLA 2023年9月1日 EuroSLA
難読児の言語指導
第二言語学習者はどれくらい早く読めるのか:第二言語の読解速度に関するメタ分析
研究課題/研究課題番号:23K00768 2023年4月 - 2027年3月
科学研究費助成事業 基盤研究(C)
山下 淳子
担当区分:研究代表者
配分額:4680000円 ( 直接経費:3600000円 、 間接経費:1080000円 )
英語母語話者の読解速度は成人の一般的速度から発達的変化まで一定の基準が存在する。しかし、第二言語の読解速度については、それが母語話者の速度より遅いことは広く認識されているものの、一定の目安となる読解速度は存在しない。それには第二言語の読解速度が母語のように安定していない(例えば、学習者の第一言語や学習環境などに影響される)という理由があるが、そのような要因を考慮したうえで、第二言語読解速度がどのくらいになるかを知ることは、一定の時間の中で英語学習者が読める量を把握することに通じ、教育的な意味がある。本研究はメタ分析により過去の研究成果を統合し、第二言語の読解速度を求めるものである。
研究課題/研究課題番号:18K00737 2018年4月 - 2023年3月
科学研究費助成事業 基盤研究(C)
山下 淳子
担当区分:研究代表者
配分額:4420000円 ( 直接経費:3400000円 、 間接経費:1020000円 )
本研究は英語を外国語として学ぶ大学生を対象に、英語の形態素知識と読解力、語彙力との関係をモデル化することを最終目的としている。3年目の今年は、本来であれば、特別研究期間が認められて英国に1年滞在し、本研究を拡大した研究を共同研究者と行う予定であった。しかし、コロナパンデミックで渡英できず、日本で事態の収束を待っていたが、丸1年たっても収まらず、計画の実行は不可能となった。予測が難しい状況であったが、本年度後半より徐々に、渡英が不可能であることを前提に、研究計画の軌道修正を始めた。まず、対象を日本で英語を学ぶ大学生に戻し、彼らの英語読解力、語彙力を測定するのに適したテストを模索した。感染対策措置の長期化が見込まれる中、オンライン、オンデマンドで受験できるテストも視野に入れた。昨年に決めていたコンピュータ適応型の派生形態素知識テストはこの条件を満たすので、そのまま使用することにした。読解力と語彙力のテストについては、第1段階の予備調査としてVELCを実施することにした。このテストは文法テストもセットとして受験するため、当初の研究課題を多少拡大し「語彙・文法知識という読解力の強力なコンポーネントに加えて形態素知識は読解力にどのように貢献するのか」に変更した。そしてこの問いを、採用する形態素知識テストで測られる3つの側面(form, meaning, use)それぞれについて調べる。
その他の実績としては、昨年パンデミックで中止となった国際学会(アメリカ応用言語学会)が今年はオンライン学会として実施されることになったので、再度応募、採択され、3月末にオンラインでの発表を行った。内容は2014年に発表した共同研究のメタ分析を拡張したものであるが、本研究課題の焦点となる形態素知識、語彙ともに、読解力と強い相関を示すコンポーネントであることを発表した。
本来なら、今年度英国でデータ収集をしているはずであったが、全くできなかった。パンデミックの収束は予測がつきにくいため、いつ予定変更に踏み切るかの決断が難しく、迅速な対応はできなかった。また人との接触を避けることが求められる中、人間を対象に行う実証研究を進めることはできなかった。ほぼ1年間本研究課題に関する研究活動が停止したと言っても過言ではない。英国での実証研究の完全中止(延期はない)が決断され、研究計画変更に向けての実質的な検討が始まったのは本年度末である。
今後は、日本にいる大学生を対象に研究課題を遂行する。上にも書いたように、文法力を加え、多少射程を広げた形の研究にする予定である。
データ収集は、対面授業が可能になっている現状で、できるだけ対面形式でのテスト実施を考えるが、感染状況が悪化する場合は、オンデマンドでのテスト実施も可能性がある。ただし、それは予備調査の結果等も見ながら、慎重に検討する。極力厳密な状況でのデータ収集が望ましいので、できる限り監督者のいる状況でデータ収集する方法を模索する予定である。予備調査の結果が順調であれば、本年度中に本調査に着手できる可能性がある。また予備調査データで分析に着手し、分析の手法について検討するとともに、ふさわしい学会があれば、成果発表の準備をしたいと思う。多くの学会がオンラインになる中、オンライン形式でも学術交流がうまくいくように、慣れていきたいと思う。そのためにも、このような学会に積極的に参加するよう努めたいと思う。
英語読解力とその構成要素との発達的相互関係:縦断的研究
研究課題/研究課題番号:26370697 2014年4月 - 2018年3月
山下 淳子
担当区分:研究代表者
配分額:4420000円 ( 直接経費:3400000円 、 間接経費:1020000円 )
外国語としての英語の読解力を説明する要因を、日本で英語を学ぶ中3から高2の3学年に渡って縦断的に調べた。学年共通に、言語知識(語彙・文法)の貢献が最大であり、聴解力、母語の読解力と続いた。しかし、間接効果も考慮すると母語の読解力の影響は増加した。また、学年が上がるにつれて徐々に少なくなったが、単語認知過程に母語の書記体系の影響が見られた。これらの結果は、母語で獲得した読解力や下位技能の重要さを示唆している。英文読解速度については、どの学年でも、単語の読みに加えて、音韻処理の速度が重要であった。
外国語読解力構成技能の発達的変化
2010年4月 - 2014年3月
科学研究費補助金 基盤研究C 22520616
担当区分:研究代表者
外国語使用の流暢さ獲得の一側面:外国語のコロケーション処理における母語の影響
2007年4月 - 2010年3月
科学研究費補助金 萌芽研究,課題番号:19652055
山下 淳子
担当区分:研究代表者
第二言語習得論
2018
英語(中級)
2018
英語(コミュニケーション)
2018
第二言語習得論特論
2018
英語(サバイバル)
2018
Second Language Comprehension_a
2018
Second Language Comprehension_b
2018
英語セミナー
2016
英語(中級)
2011
英語(中級)
2011
英語(上級)
2011
英語(上級)
2011
英語(上級リーディング)2
2011
英語(上級)
2011
英語(上級)
2011
第二言語の読解:基礎概念・個人差の諸要因・読解指導
役割:講師
大阪YMCA日本語教育センター 日本語教師のためのじっくり学ぶ講座 2023年1月 - 2023年2月
第二言語の読解:基礎概念・個人差の諸要因・読解指導
役割:講師
大阪YMCA日本語教育センター 日本語教師のためのじっくり学ぶ講座 2022年1月 - 2022年2月