Applied Social System Institute of Asia Professor

Updated on 2022/07/15
博士(教育学) ( 名古屋大学 )
修士(教育学) ( 名古屋大学 )
授業分析 授業研究 教師教育
Others / Others / Pedagogy
Others / Others / Educational Technology
Analysis of Classroom Instruction using Quantitative Research Methods for Transcriptions
協同的問題解決型の校内授業研究の組織と方法に関する研究
Nagoya University Graduate School of Education and Human Development Professor
2015.4
Nagoya University Graduate School of Education and Human Development Associate professor
2007.4 - 2015.3
Nagoya University Associate Professor
2001.4 - 2007.3
上越教育大学 学校教育学部 講師
2000.4 - 2001.3
Country:Japan
上越教育大学 学校教育研究センター 助手
1997.4 - 2000.3
Country:Japan
Nagoya University Graduate School, Division of Education
- 1997
Country: Japan
Nagoya University Faculty of Education
- 1991
Country: Japan
日本教育学会
中部教育学会
日本教育方法学会
日本教育工学会
日本カリキュラム学会
日本教育工学会研究奨励賞
1997
The principles of teacher's decision-making in Japanese board writing (bansho) process
Tan Shirley, Nozaki Shiho, Fu Hongxue, Shibata Yoshiaki
ASIA PACIFIC JOURNAL OF EDUCATION 2021.5
一人一人の子どもの豊かな学びを実現するための授業研究の役割 (公開シンポジウム)
柴田好章
中部教育学会紀要 Vol. 20 page: 53 - 60 2020.6
授業における子どもの認識の展開過程の可視化 : オントロジーを利用して
坂本 將暢・丹下 悠史・ 柴田 好章・埜嵜, 志保:他16名
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要. 教育科学 Vol. 66 ( 2 ) page: 157 - 172 2020.3
名古屋大学教育方法研究室における「授業分析」と「R.R. 方式」の教育評価論としての意義の再検討
柴田 好章・石原 正敬
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要. 教育科学 Vol. 66 ( 2 ) page: 139 - 155 2020.3
新学習指導要領の理論的課題 : 問題解決学習の立場から
柴田好章
社会科の初志をつらぬく会『考える子ども』 Vol. 396 page: 6 - 11 2019.11
From "chalk and talk" to "guide on the side": A cross-cultural analysis of pedagogy that drives customised teaching for personalised learning
Arani Mohammad Reza Sarkar, Lander Bruce, Shibata Yoshiaki, Lee Christine Kim-Eng, Kuno Hiroyuki, Lau Andrew
EUROPEAN JOURNAL OF EDUCATION Vol. 54 ( 2 ) page: 233 - 249 2019.6
一人一人の子どもに応じた教育実践を展開するために : 授業記録にもとづく授業研究による教師の発達
柴田好章
社会科の初志をつらぬく会『考える子ども』 Vol. 392 page: 22 - 28 2019.5
教師の問題解決学習としての授業改善と授業分析
柴田好章
社会科の初志をつらぬく会『考える子ども』 Vol. 390 page: 39 - 46 2019.1
初志の会にとっての理論とは
柴田好章
社会科の初志をつらぬく会『考える子ども』 Vol. 383 page: 31 - 35 2018.1
新学習指導要領と初志の会の問題解決学習
柴田好章
社会科の初志をつらぬく会『考える子ども』 Vol. 379 page: 16 - 17 2017.7
How teachers respond to students' mistakes in lessons A cross-cultural analysis of a mathematics lesson
Arani Mohammad Reza Sarkar, Shibata Yoshiaki, Sakamoto Masanobu, Iksan Zanaton, Amirullah Aini Haziah, Lander Bruce
INTERNATIONAL JOURNAL FOR LESSON AND LEARNING STUDIES Vol. 6 ( 3 ) page: 249-267 2017
教科書の中の問題解決学習 : 生きている子どもの姿が教科書に見出せるか?
柴田好章
社会科の初志をつらぬく会『考える子ども』 Vol. 371 page: 20 - 23 2016.5
「中間項による授業の記述とデータ解析に関わる諸問題の検討」
柴田好章・中道豊彦・水野正朗・副島孝・坂本篤志・中島淑子・須田昂宏・埜崎志保・丹下悠史・付洪雪・堀田貴之・横山真理・近藤茂明・深谷久美・タン シャーリー・野村昂平・満田清恵・キラン チワリ
『名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要—教育科学—』 Vol. 60 ( (2) ) page: 105-128 2014.3
高等学校における多様な学習成果の評価手法のあり方−能力観に着目して− Invited
柴田好章
愛知県教育委員会 平成25年度「高等学校における多様な学習成果の評価手法に関する調査研究」(文部科学省委嘱事業) page: 7-21 2014.3
授業洞察力を高める校内授業研究のあり方 Invited Reviewed
柴田好章
考える子ども ( 356 ) page: 18-22 2014.1
Reorienting the cultural script of teaching: cross cultural analysis of a science lesson Reviewed
Mohammad Reza Sarkar Arani , Yoshiaki Shibata , Kim-Eng Christine Lee , Hiroyuki Kuno , Masami Matoba , Fong Lay Lean , John Yeo
International Journal for Lesson and Learning Studies Vol. 3 ( 3 ) page: 215 – 235 2014
生徒の主体的な学びを実現している教師の実践知 : ナラティブとエビデンスを統合した研究アプローチの提案
清道亜都子・水野正朗・柴田好章
日本教育方法学会紀要『教育方法学研究』 Vol. 38 page: 109-119 2013.3
問題解決学習の討論場面の中間記述言語を用いた授業分析 −江口武正「耕地整理」を対象にして−
柴田好章
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要—教育科学— Vol. 57 ( 1 ) page: 1-14 2010.9
江口武正『耕地整理』の今日的意義と地域に根ざした教育の課題-社会問題への教育実践からのアプローチの可能性-
上越教育大学学校教育実践研究センター研究報告書(平成21年度版) page: 20-27 2010.3
授業研究における理論知と実践知の統合に関する研究(2)-理論に基づく協同学習と作文教育の授業モデルの提案-
柴田好章・水野正朗・清道亜都子
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要 ―教育科学― Vol. 56 ( 1 ) page: 119-134 2009.9
専門課程におけるキャリア教育科目を対象とした授業研究
坂本將暢・鈴木庸介・柴田好章・寺田盛紀
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要 ―教育科学― Vol. 56 ( 1 ) page: 135-147 2009.9
授業分析における児童発言の多様な解釈の問題性
柴田好章
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要 ―教育科学― Vol. 56 ( 1 ) page: 43-55 2009.9
*授業分析用中間記述言語に関する予備的研究
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要ー教育科学ー Vol. 55 ( 2 ) page: 37 - 45 2009.3
教師の専門性を高め合う授業研究のあり方―「ぶれない専門性」と「さらなる専門性」を求めて―
平成20年度上越教育大学学校教育実 践研究センター研究報告書 page: 18-35 2009.3
「活用型」学力を問う-2008年改訂学習指導要領の学力観をもとに-
柴田好章
社会科の初志をつらぬく会編『考える子ども』 ( 320 ) page: 23-28 2009.1
授業研究に おける理論知と実践知の統合に関する研究( 1 ) ―理論的根拠にもとづく協同学習と作文教育の構想ー
柴田好章・水野正朗・清道亜都子
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要ー教育科学ー Vol. 55 ( 1 ) page: 175-186 2008
*教育学研究における知的生産としての授業分析の可能性 -重松鷹泰・日比裕の授業分析の方法を手がかりに- Reviewed
教育学研究 Vol. 74 ( 2 ) page: 189-202 2007.6
Quantitative Analysis of Student Communication Practice: An Alternative Perspective on Lesson Study Approach
Redesigning Pedagogy 2007 Conference Abstract, Singapore page: 212 2007.5
School-university partnerships: a new recipe for creating professional knowledge in school Reviewed
Masami Matoba, Yoshiaki Shibata and Mohammad Reza Sarkar Arani
Educational Research for Policy and Practice Vol. 6 ( 1 ) page: 55-65 2007.4
名古屋大学におけるキャリア教育の体系化と評価のあり方 ー現代GP「専門教育型キャリア教育体系の構築」ー
名古屋大学キャリア教育効果検討プロジェクト(名古屋大学学生相談総合センター、名古屋大学キャリア支援・教育開発センター準備室)『キャリア教育の効果をどう把握すればよいのか』 page: 1-19 2007.3
Delivering Jugyou Kenkyuu for Reframing Schools as Learning Organizations: An Examination of the Process of Japanese School Change
Mohammd Reza Sarkar Arani, Yoshiaki Shibata and Masami Matoba
Nagoya Journal of Education and Human Development ( 3 ) 2007
Leardership for Learning: An Examination of Lesson Study in Fukisima District Sc
Yoshiaki Shibata, Takenobu Fukaya, Takateru Yamamoto, Kenji Asano, Hikozou Takeuchi, Takahiro Mouri, Eiki Ooka, Chikako Kuroda and Masami Matoba
The 2nd Annual Conference on Learning Study, Program Book, Center for Learning-study And School Partnership, The Hong Kong Institute of Education page: - 2006.11
内在的な価値に基づく学力への転換
社会科の初志をつらぬく会『考える子ども』 ( 304 ) page: 54-57 2006.9
*子どもの思考を顕在化するための発言の分析表示法の提案 ―中間項を用いた授業分析による事例,概念,構想の関連構造の可視化―
柴田 好章・坂本 將暢・石原 正敬
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要―教育科学― Vol. 52 ( 2 ) page: 135-148 2006.3
中等教育における授業分析
田代裕一・柴田好章
社会科の初志をつらぬく会『考える子ども』 ( 156 ) page: 57-60 2005.7
高校生が教える立場を体験するワークショップの実践 Reviewed
柴田好章・内田良・山川法子・坂本將暢
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学) Vol. 51 ( 1 ) page: 99-132 2004.9
教育実践問題の協同的研究体制の構築 ー名古屋大学と東海市教育委員会の連携ー
的場正美・柴田好章・山川法子・安達仁美
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学) Vol. 50 ( 2 ) page: 141-170 2004.3
高等学校の総合的な学習における課題追究とキャリア形成との関わり ー名大附属「総合人間科」経験者の語りの分析ー
柴田好章・安達仁美
名古屋大学大学院教育発達科学研究科『中等教育研究センター紀要』 ( 4 ) page: 95-109 2004.3
Research on Integrating the Quantitative Research Method to the Qualitative Analysis of Classroom Interaction Based on Tracscriptions
Report of the Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists 2000
Research on Improving University Learning Environment with Space Collaboration System (3) : Practice and Analysis of the Collaborative and Distant Lecture Series of "SCS Special Lecture of Educational Technology 1" in 1999
Bulletin of Joetsu University of Education Vol. 19 ( 2 ) page: 603-615 2000
Analysis of Contents and Function in the Students' Mutual Communication Process : Contents-based Structure of Discourse and Function-based Category of Utterance
Bulletin of Joetsu University of Education Vol. 18 ( 2 ) page: 901-917 1999
Some Factors in the Background of the Information Education
Bulletin of Joetsu University of Education Vol. 18 ( 2 ) page: 865-885 1999
Research on Improving University Learning Environment with Space Collaboration System (2) : Practice and Analysis of the Collaborative and Distant Lecture of "Educational Technology"
Bulletin of Joetsu University of Education Vol. 18 ( 2 ) page: 887-899 1999
An Analysis of the Communication Process of the Group Discussion in a Junior High School Social Studies Classroom
Research Report of JET Conferences Vol. JET99-2 page: 67-72 1999
Development and Application of a Method for the Analysis of Classroom Communication Process : Clarifying Structural Articulation Based on Words Frequencies
Japan Journal of Educational Technology Vol. 23 ( 1 ) page: 1-21 1999
Designing Classroom Research for Improvement of Teaching : Sharing and Accumulating the Findings from the Analysis of Classroom Interaction
Research Report of JET Conferences Vol. JET99-3 page: 61-66 1999
Research on Improving University Learning Envioronment with Space Collaboration System(1) : Practice and Analysis of Collaboration Teaching with SCS
BUlletin of Joetsu University of Education Vol. 17 ( 2 ) page: 603-618 1998
Category Analysis of Students' Mutural Communication Process : In the Small Group Ddiscussion at a Junior High School Social Studies Class
Research Report of JET Conferences Vol. JET98 ( 2 ) page: 33-38 1998
Teachers' Decision in the Category Analysis of a Group Discussion
Proceedings of the 14th Annual Conference of Japan Society of Educational Technology page: 227-230 1998
Meaning of 'Practical Acitivities' for the Teacher Training Curriculum : A Project on Learning 'Nature Study' through Experience
Bulletin of Joetsu University of Education Vol. 18 ( 1 ) page: 91-104 1998
Research Conference using Space Collaboration System
Vol. 12 ( 6 ) page: 19-24 1998
多地点遠隔共同授業のためのSCS環境とその利用における課題(共著)
岐阜大学カリキュラム開発研究センター研究報告 Vol. 17 ( 2 ) page: 1-11 1998
The Analysis of Children's Cognitive Process from the Perspective of Pedagogical Factors
Bulletin of the School of Education, Nagoya University(Dept. of Education) Vol. 43 ( 2 ) page: 243-272 1997
Analysis of the Appearance Pattern of Words Found in Transcriptions of Instruction
Japan Journal of Educational Technology Vol. 21 ( 1 ) page: 1-12 1997
Practice and Analysis of Collaboration Teaching using SCS
Proceedings of the Fifth Joint Conference on Educational Technology Vol. 1 page: 149-151 1997
A Study of Quantitative Methods for Analyzing Classroom Verbal Communication
Research Report of JET Conferences Vol. JET97 ( 4 ) page: 71-78 1997
A Study of Methods of Analyzing Classroom Verbal Communication Records : Toward Integrating Quantitative Methods into Qualitative Methods
Bulletin of the School of Education, Nagoya University(Dept. of Education) Vol. 43 ( 2 ) page: 217-228 1997
Partitioning and Structuring of a Class Based upon Appearance-pattern of Words in Transcription
Proceedings of the 12th Annual Conference of Japan Society of Educational Technology page: 111-112 1996
A Structural Analysis of Children's Thinking Process from the Perspective of Several Pedagogical Factors
Bulletin of the School of Education, Nagoya University(Dept. of Education) Vol. 42 ( 2 ) page: 263-299 1996
Utilization of Internet at the School of Education and Affiliated Schools of Nagoya University
Bulletin of the School of Education, Nagoya University(Dept. of Education) Vol. 42 ( 1 ) page: 213-227 1995
Indexes of Patterns of Using Concepts for Analysis of Classroom Interaction
Proceedings of the 11th Annual Conference of Japan Society of Educational Technology page: 143-144 1995
A Quantitative Analysis of Conceptual Patterns in Description of Communication Process : In Grade Six Social Studies Class on the World War II Battle for Okinawa
Bulletin of the School of Education, Nagoya University(Dept. of Education) Vol. 42 ( 1 ) page: 185-195 1995
An Analysis of Structure among Concepts from Speeches in Classwork Using Cluster Analysis
Proceedings of The Fourth Joint Conference on Educational Technology Vol. 第一分冊 page: 165-168 1994
Survey on Tendency of Researches on Educational Computing using ERIC Database(2) : Application of Multivariate Analysis of Combination Patterns of Descriptors
Proceedings of The Fourth Joint Conference on Educational Technology Vol. 第二分冊 page: 261-262 1994
An Analysis of Children's Thinking Process and the Structure of the Classroom Communication Process
Bulletin of the School of Education, Nagoya University(Dept. of Education) Vol. 40 ( 2 ) page: 181-217 1994
Characterizing the Process of Classroom Instruction with the Structure of the Subject Matter
Research Report of JET Conferences Vol. JET93-5 page: 31-38 1993
Survey on Tendency of Researches on Educational Computing using ERIC Database
Proceedings of the 9th Annual Conference of Japan Society of Educational Technology page: 408-409 1993
An Analysis of Children's Thinking Process : The Relationship Between the Idea and the Expression
Bulletin of the School of Education, Nagoya University(Dept. of Education) Vol. 40 ( 1 ) page: 123-169 1993
A Study of Children's Thinking Process from the Perspective of Intermediate Factors
Bulletin of the School of Education, Nagoya University (Dept. of Education) Vol. 39 ( 2 ) page: 127-156 1993
「ウィズコロナ,ポストコロナ時代の学校での学びの展望と課題 -『今,ここにいる,私たちの学び』を求めて-」, 日本教育方法学会編『教育方法50 パンデミック禍の学びと教育実践 : 学校の困難と変容を検討する』
柴田好章( Role: Sole author)
図書文化 2021.10
「シンガポールにおけるLesson Study」、日本教育工学会 監修、小柳 和喜雄 編著、柴田 好章 編著『教育工学選書 Lesson Study』
柴田好章( Role: Joint editor)
ミネルヴァ書房 2017.1
「日本の授業研究と世界のLesson Study」、日本教育工学会 監修、小柳 和喜雄 編著、柴田 好章 編著『教育工学選書 Lesson Study』
柴田好章( Role: Joint editor)
ミネルヴァ書房 2017.1
「中学校におけるアクティブ・ラーニングの可能性と課題」, 日本教育方法学会編『教育方法45 アクティブ・ラーニングの教育方法学的検討』
柴田好章( Role: Sole author)
図書文化 2016.10
「授業設計・授業分析における学習内容へのアプローチ」日本教育工学会 監修 西之園晴夫・生田考至・小柳和喜雄 編『教育工学選書 教育工学における教育実践研究』
柴田好章( Role: Sole author)
ミネルヴァ書房 2012.11
「協同の学びをどうデザインしていくか」”, 和井田節子・柴田好章 編『協同の学びをつくる -幼児教育から大学まで-』
柴田好章( Role: Sole author)
三恵社 2012.8
「学校教育の情報化の動向 −ICTの活用を中心に-」, 日本教育方法学会編『教育方法40 デジタルメディア時代の教育方法』
柴田好章( Role: Sole author)
図書文化 2011.10
翻訳 ジェニファー C. グリーン「評価による社会的プログラムの理解」(平山満義 監訳, 大谷尚・伊藤 勇 編訳『質的研究ハンドブック3巻 質的研究資料の収集と解釈』、第15章)
( Role: Joint author)
北大路書房 2006.8
(一部分担)犬山教育委員会編著 自ら学ぶ力を育む教育文化の創造 ―犬山市の教育改革のさらなる展開ー
( Role: Joint author)
黎明書房 2005.11
(共同研究)授業記録による授業改革のプロセス(名古屋大学・東海市教育委員会)
( Role: Joint author)
黎明書房 2004.11
「情報通信技術(ICT)による学習の変化」(日本教育方法学会編『子ども参加の学校と授業改革』)
( Role: Joint author)
図書文化 2002.9
*授業分析における量的手法と質的手法の統合に関する研究
( Role: Sole author)
風間書房 2002.2
量的手法を取り入れた授業分析(授業分析の方法と課題 日比裕・的場正美編)
( Role: Joint author)
黎明書房 1999
「授業分析を通した子どもの再発見」千々布敏弥 編『結果が出る小・中OJT実践プラン20+9』
柴田好章( Role: Contributor)
教育開発研究所
書評 添田晴雄著『文字と音声の比較教育文化史研究』
柴田好章
教育学研究 Vol. 87 ( 3 ) page: 402 - 404 2020.9
オープンコースウェア「 教育方法学講義II―授業分析と教育の科学化―」
「校内授業研究リーダ育成講座用テキスト」
書評「授業研究と教師の成長」(木原俊行著)
学び合うことの意義の探究 ー授業におけるコミュニケーションの分析ー
事典項目「教育用ソフトウェア」
事典項目「データベース」
General Study on Structural Change of " The Course of Study System"
Grant number:20H00103 2020.4 - 2025.3
Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
Authorship:Coinvestigator(s)
Dialogue among East and West Asia for Reconstruction Pedagogy through Lesson Study
Grant number:19KK0058 2019.10 - 2025.3
Grants-in-Aid for Scientific Research Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (B))
Authorship:Coinvestigator(s)
Reconstructing theory of teaching and learning through upgrading lesson analysis
Grant number:19H01627 2019.4 - 2024.3
Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
Authorship:Principal investigator
Grant amount:\17290000 ( Direct Cost: \13300000 、 Indirect Cost:\3990000 )
学校を基盤とする協働型授業研究のための授業構造化システムの開発と評価
Grant number:19K02998 2019.4 - 2022.3
科学研究費助成事業 基盤研究(C)
坂本 將暢, 柴田 好章, サルカルアラニ モハメドレザ
Authorship:Coinvestigator(s)
2019年度から3ヶ年度の計画で、1)授業構造化システムの開発と、2)ソフトウェアの評価を実施する。
具体的には、先行研究の調査、蓄積している授業記録の分析、授業諸要因の解明、授業構造化システムの開発、学校を基盤とする研究の実現を目指した研修に適用したシステムの評価という課題を設定し、それを遂行する。
本研究では、国内の研究者・実践者の協力を得て、本システムの検証を行う。また、Lesson StudyやLesson Analysisに熱心に取り組んでいる海外の研究者・実践者の協力も得て、海外における研修でも本システムが利用できるか否かを検証する。
本研究の目的は、授業構造化システムの開発と、ソフトウェアの評価を実施することである。
2020年度は、covid-19の影響で計画していた国際調査や、海外の研究協力者との共同研究等が進展しなかったが、授業記録の作成や先行研究の整理、そしてプログラムの構築などを実施することができた。とくに、教師の言動に注目した分析プログラムの開発に注力した。5秒ごとに教師の立ち位置を計測し、その時点で何をしているか(話す・書く・聞く・その他)に分け、それらを可視化するグラフ表現の開発も含んでいる。
当初予定の内容の一部は進め方を見直す必要があるが、全体的には順調に進めることができており、三年度目に授業構造化システムの評価研究を行う。
covid-19の影響で、海外調査や海外の研究協力者との共同研究が実施できていない。
1)先行研究の調査、2)蓄積している授業記録の分析、3)授業諸要因の解明、4)授業構造化システムの開発、5)学校を基盤とする研究の実現を目指した研修に適用したシステムの評価のうち、1~3は継続して展開する。とくに三年度目は5に焦点を当てて推進する。covid-19の影響を考慮して、5のうち国内の学校教員を対象にした調査を進める。
Design and operation study of a lesson study portal site for developing lesson study
Grant number:19H01726 2019.4 - 2022.3
Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
Authorship:Coinvestigator(s)
Construction Professional Capital through Lesson Study: An Empirical Research
Grant number:17H02674 2017.4 - 2022.3
Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
Authorship:Coinvestigator(s)
Development of Descriptive Language for Constructive Bansho (Board Writing)
Grant number:16K12787 2016.4 - 2019.3
Shibata Yoshiaki
Authorship:Principal investigator
Grant amount:\3380000 ( Direct Cost: \2600000 、 Indirect Cost:\780000 )
This study focuses on Bansho (Board Writing) in elementary and junior high schools in Japan. The teacher uses Bansho not only for transferring knowledge but also promoting classroom interaction and learning with social constructivist approach during lesson. The Teacher writes down the contents of students' utterances and making summary and relation among them. In this study, we developed a visualizing methods and descriptive language for Bansho process during lesson, analyzed the students' interaction during lesson and clarified the role of Bansho and teachers' practical knowledges.
A Comparative Study of Cultural Foundation of Teaching:
Grant number:15H03477 2015.4 - 2020.3
Sarkar Arani Mohammad Reza
Authorship:Coinvestigator(s)
The purpose of this study was to develop a comparative research design as a lens for deep understanding of cultural foundation of teaching, especially what goes on in the classroom as praxis. Emphasis is here placed on transnational lesson study and cross-cultural lesson analysis as well as transnational learning for designing ‘science of improvement’ and authentic pedagogy. The findings are intended to clarify the communication approach used in the classroom (speaking/listening/memorizing; writing/reading/noting), teaching materials, teacher agency, classroom climate regarding mistakes, meaning of quality of learning, teaching and teacher, cross‐cultural analysis of pedagogy that drives customised teaching for personalised learning etc. This study pays greater attention to the larger stakeholder of the teaching and pedagogical function and learning process, those who are directly involved in the learning, namely, the students.
An Empirical Study on Formative Assessment of Knowledge Building Process through Dialogue
Grant number:15K04260 2015.4 - 2018.3
MIZUNO Masao
Authorship:Collaborating Investigator(s) (not designated on Grant-in-Aid)
The purpose of this research is to clarify the essence of learning process deepened through dialogue and to develop formative assessment method of knowledge building process. We proposed FAM (Formative Assessment Matrix for lesson design) approach for teachers. Many teachers who created FAM commented, "I could not design deeper learning until now, but by writing FAM, the image of deeper learning and higher order thinking became clear". FAM’s assessment scale, that is, “knowing”, “connecting”, and “higher order thinking” makes it possible to design high-quality lessons. Teachers can learn principles of lesson design from activity of verbalize their viewpoint of assessment, and improve lessons based on results of students’ self-assessment. The FAM approach will assist learning process design for knowledge construction. Teachers can re-examine their concept of teaching and learning. The use of FAM approach will lead to the realization of interactive and high-quality learning.
Conceptualization of Pedagogical Correctness through a Comparative Lesson Analysis
Grant number:15K13189 2015.4 - 2018.3
Sarkar Arani Mohammad Reza
Authorship:Coinvestigator(s)
The purpose of this study was to examine lessons practices through a comparative analysis for conceptualizing pedagogical correctness and clarify connection of pedagogical and professional correctness in practice. Emphasis is here placed on why different correctness will be accrued among educators, researchers and practitioners in the same education context. Comparative lesson analysis and meta-analysis as a qualitative research method was employed for data collection. The findings are intended to clarify the significant influence that comparative lesson analysis has exerted on expanding research for improving and studying pedagogical correctness based on the specific and analytical perspectives of different lenses among practitioners, social scientists, and educational philosopher and researchers.
A Study on the Characteristics of the Japanese Approach to Lesson Study and its Recontextualization in the Teaching Practice
Grant number:26285182 2014.4 - 2020.3
MATOBA Masami
Authorship:Coinvestigator(s)
This study aims to clarify the characteristics of the Japanese approach to lesson study.
The following results were obtained: (1) Japanese-style lesson study was divided into three categories, and the characteristics of each category were clarified. (2) Historically, lesson study in Japan has shifted from a science-oriented approach to collaborative research between teachers and researchers since the 1990s. (3) In curriculum management studies, lesson studies are incorporated and related to curriculum studies. (4) The Japanese school teachers use a lesson plan called ZASEKIHYOU-JUGYOUAN in Japan and KART as tools for children's understanding of the teacher. (5) In the "SHAKAIKA NO SHOSI WO TURANUKU KAI," which is one of the non-government site educational organization, lesson planning, implementation, and evaluation in the lesson study practice are based on the thoughts of Kaoru Ueda, who is the leader of the organization.
教育専門職の授業洞察力の向上のための授業過程可視化技法の体系化
2013.4 - 2018.3
科学研究費補助金 基盤研究(B)
Authorship:Principal investigator
Visualization of the process of classroom lesson for competency of insight for educational professionals
Grant number:25282052 2013.4 - 2018.3
Shibata Yoshiaki
Authorship:Principal investigator
Grant amount:\17160000 ( Direct Cost: \13200000 、 Indirect Cost:\3960000 )
In this stud aims to synthesize the methods of the visualization of classroom lesson process for contributing to enhance the educational professionals competencies of insight of teaching and learning process.
授業分析用中間記述言語の開発
2009 - 2012.3
科学研究費補助金 基盤研究(C),課題番号:21500934
柴田 好章
Authorship:Principal investigator
量的手法と質的手法を統合した授業分析システムの開発
2005 - 2007
科学研究費補助金 若手研究(A),課題番号:17680049
柴田 好章
Authorship:Principal investigator