2025/02/18 更新

写真a

タカハシ イッセイ
髙橋 一誠
TAKAHASHI Issey
所属
トランスフォーマティブ生命分子研究所 特任講師
職名
特任講師

学位 2

  1. 博士(生体医工学) ( 2015年5月   トリノ工科大学 ) 

  2. 博士(芸術工学) ( 2015年3月   名古屋市立大学 ) 

現在の研究課題とSDGs 1

  1. サイエンス・デザイン

経歴 6

  1. 名古屋大学   トランスフォーマティブ生命分子研究所   特任講師

    2021年9月 - 現在

  2. 名古屋大学   トランスフォーマティブ生命分子研究所   特任助教

    2018年4月 - 2021年8月

  3. 筑波大学   システム情報系   研究員

    2016年4月 - 2018年3月

  4. 名古屋大学   未来社会創造機構   研究員

    2014年10月 - 2016年3月

  5. 名古屋芸術大学   大学院 デザイン研究科   非常勤講師

    2020年4月 - 現在

▼全件表示

受賞 5

  1. Honorable Mention Award

    2018年6月   ACM SIGCHI Conference on Designing Interactive Systems - DIS '18  

    Issey Takahashi, Mika Oki, Baptiste Bourreau, kenji Suzuki

     詳細を見る

    受賞区分:国際学会・会議・シンポジウム等の賞 

  2. Best Paper Award

    2016年8月   2016 IEEE International Conference on Emerging Technologies and Innovative Business Practices for the Transformation of Societies (IEEE EmergiTech 2016)  

    Issey Takahashi, Tung T. Nguyen, Hitoshi Kanamori, Takahiro Tanaka, Shinpei Kato, Yoshiki Ninomiya, Eijiro Takeuchi, Tsuyoshi Nakagawa, Minoru Makiguchi, Hirofumi Aoki

     詳細を見る

    受賞区分:国際学会・会議・シンポジウム等の賞 

  3. オーガナイズドセッション賞

    2016年12月   HCGシンポジウム2016   床面プロジェクションを用いた体育館の空間デザイン提案

    髙橋一誠, 大木美加, ブローバティスト, 北原格, 鈴木健嗣

     詳細を見る

    受賞区分:国内学会・会議・シンポジウム等の賞 

  4. Impressive Poster Award 最優秀賞

    2015年12月   HAIシンポジウム2015   高齢ドライバの運転支援を行うドライバエージェントの提案

    田中貴紘, 米川隆, 山岸未沙子, 髙橋一誠, 稲上誠, 青木宏文, 金森等

     詳細を見る

    受賞区分:国内学会・会議・シンポジウム等の賞 

  5. 芸術工学会奨励賞

    2011年3月   芸術工学会   自動車運転時における最適覚醒状態維持システムに関する研究

    高橋一誠

     詳細を見る

    受賞区分:国内学会・会議・シンポジウム等の賞 

 

論文 20

  1. An empathic design approach to an augmented gymnasium in a special needs school setting 査読有り

    Takahashi I., Oki M., Bourreau B., Kitahara I., Suzuki K.

    International Journal of Design   12 巻 ( 3 ) 頁: 111 - 125   2018年12月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:International Journal of Design  

    In this paper, we describe a case study of an empathic design approach for designing a technology-assisted teaching in a special needs school setting with involvement of teachers and their students. An advanced design platform with a large-scale spatial augmented and mixed reality system was installed in the gymnasium of the school to enhance the teachers’ insights toward a solution. Through careful design consultations with the teachers in the platform, we designed a full-body interactive learning game for children with Autism Spectrum Disorders (ASD), which intends to keep their attention focused on the content provided for learning. A total of 5 researchers, 21 teachers, and 64 students were involved in the study. Three observations, three workshops, six meetings, and two feasibility studies were conducted with the participants in the case study. The game was evaluated in a viability testing in cooperation with 23 children (20 males and 3 females, mild/moderate ASD, 6-12 years-old). The result verified that 95.7 % of the children succeeded in implementing the task provided in the game, which indicated that the game has the potential to help them focus their attention on learning by introducing an element of fun. The case study strengthened the importance of an empathic design approach that relocates a design platform from researchers’ environment to a special needs school setting for designing a technology-assisted teaching for children with ASD. The design approach helped the study participants learn more about the problems, needs, and strengths of the children, and provided an appropriate solution together with technology.

    Scopus

  2. FUTUREGYM: A gymnasium with interactive floor projection for children with special needs 査読有り

    Takahashi I., Oki M., Bourreau B., Kitahara I., Suzuki K.

    International Journal of Child-Computer Interaction   15 巻   頁: 37 - 47   2018年3月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:International Journal of Child-Computer Interaction  

    Interpersonal interaction is one of the fundamental factors for successful inclusion in education for children with special needs, including children suffering from autism spectrum disorders (ASD) and/or intellectual disabilities (ID). In order to increase opportunities for interpersonal interactions among children, an interactive school gymnasium called FUTUREGYM, with a large-scale, interactive floor projection system in a school setting is proposed. As part of this study, high performance projectors (approximately 545-inch of total screen size) and tracking cameras mounted on the ceiling were installed in the gymnasium of a special needs school; these devices facilitated overlaying of individual visual aids for children with special needs. Visual aids help these children to be aware of social cues, a behavior that is considered important for the development of social interaction. Group activities to be conducted in FUTUREGYM were designed through careful consultations with teachers at the school: (1) Group running, called Circle-Run, provides an opportunity to experience a behavior that requires coordination with others, and (2) A group exergame, called Constellation Game, provides a situation to trigger helping behaviors by requiring them to be aware of other players’ difficulties. The feasibility of these activities has been confirmed in this study through viability tests with the school's children with ASD and/or ID.

    DOI: 10.1016/j.ijcci.2017.12.002

    Scopus

  3. Designing interactive Visual supports for children with special needs in a school setting 査読有り

    Issey Takahashi, Mika Oki, Baptiste Bourreau, Kenji Suzuki

    Proceedings of the 2018 on Designing Interactive Systems Conference 2018 - DIS '18     頁: 265 - 276   2018年

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)   出版者・発行元:DIS 2018 - Proceedings of the 2018 Designing Interactive Systems Conference  

    Visual support (VS) is one of the effective ways of facilitating activities of children with neurodevelopmental disorder (ND). This paper reports on an interactive VS provided by a large-scale floor projection system in an augmented gymnasium called FUTUREGYM, designed for children with ND. The study focuses on students' cleaning, and two interactive VS activities - Mop Game, an exergame involving group cleaning, and Mop Guide, a VS for training about vocational cleaning - were designed with the teachers with the aim of motivating students toward cleaning and help them acquire fundamental cleaning skills. The study attempts to design a VS for cleaning that is suitable for the students by conducting an empathic design approach, which helps us understand what are the problems, obtain new perspectives, and gather ideas into demonstrative prototypes by sharing values and thoughts with the teachers and their students. This is a case study of deploying an empathic design approach in a special needs school setting.

    DOI: 10.1145/3196709.3196747

    Scopus

  4. Automated safety vehicle stop system for cardiac emergencies 査読有り

    Issey Takahashi, Tung T. Nguyen, Hitoshi Kanamori, Takahiro Tanaka, Shinpei Kato, Yoshiki Ninomiya, Eijiro Takeuchi, Tsuyoshi Nakagawa, Minoru Makiguchi, Hirofumi Aoki

    Proceedings of the 2016 IEEE International Conference on Emerging Technologies and Innovative Business Practices for the Transformation of Societies     2016年8月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)  

    DOI: 10.1109/emergitech.2016.7

  5. SyncDon II: Bio-synchronical communication 査読有り

    Issey Takahashi, Akihito Ito

    SIGGRAPH ASIA 2015 Art Papers     2015年

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)   出版者・発行元:SA 2015 - SIGGRAPH ASIA 2015 Art Papers  

    "SyncDon II" aims to share emotion to others non-verbally by heartbeat synchronization. When you hold the gift-box, the box vibrates, and intermittent pulse sounds with flashing lights are given to you according to heartbeats acquired from a person in the past. When you are exposed to the stimuli; your heartbeat gradually synchronizes to the rhythm of the stimuli, and your circulation through the body gets similar to the heartbeats of the person. The assimilation of the body condition makes you to have similar emotion that the person felt during the recording. This configuration is entirely unique, especially using the heartbeat synchronization for sharing emotion is which nobody ever tried. We believe that "SyncDon II" will bring us new sensations we have never experienced.

    DOI: 10.1145/2835641.2835646

    Scopus

▼全件表示

書籍等出版物 4

  1. 人と世界との間をつなぐインタラクションデザイン

    大坪 牧人 (監修), 「芸術工学への挑戦・2」編集委員会 (編集)( 担当: 分担執筆 ,  範囲: 2章 ミライの体育館: 複合現実空間における発達支援)

    岐阜新聞社,岐阜新聞情報センター  2020年12月  ( ISBN:9784877972936

     詳細を見る

    総ページ数:195p   記述言語:日本語

    CiNii Books

  2. FILE SÃO PAULO 2018 – O Corpo é a Mensagem

    Akihito Ito, Issey Takahashi( 担当: 分担執筆 ,  範囲: SyncDon II)

    SESI-SP cultura  2018年7月 

     詳細を見る

    記述言語:英語

  3. DATA CITIES: The 11th Annual Meeting of UNESCO Creative Cities Network

    Akihito Ito, Issey Takahashi( 担当: 分担執筆 ,  範囲: SyncDon II: Biosynchronical Communication)

    Centre des arts d'Enghien-les-Bains & Cité du design, Saint-Étienne  2017年6月 

     詳細を見る

    記述言語:英語

  4. 生体データ活用の最前線 : スマートセンシングによる生体情報計測とその応用

    板生, 清( 担当: 分担執筆 ,  範囲: 7章3節:心拍・呼吸を用いた覚醒度推定とその維持向上のためのフィードバックシステム)

    サイエンス&テクノロジー  2017年4月  ( ISBN:9784864281515

     詳細を見る

    総ページ数:520p, 図版 [18] p   記述言語:日本語

    CiNii Books

Works(作品等) 109

  1. Front Cover: Angewandte Chemie International Edition, Vol. 63, No. 43, 2024.

    Issey Takahashi

    2024年9月

     詳細を見る

    作品分類:芸術活動   発表場所:Angewandte Chemie International Edition  

  2. Front Cover Art: Nature Synthesis, Vol. 1, No. 7, 2022

    Issey Takahashi

    2022年5月

     詳細を見る

    作品分類:芸術活動   発表場所:Nature Synthesis  

  3. Front Cover Art: ACS Catalysis, Vol. 12, No. 3, 2022

    Issey Takahashi

    2022年1月

     詳細を見る

    作品分類:芸術活動   発表場所:ACS Catalysis  

    DOI: 10.1021/acscatal.1c04392

  4. Front Cover: Chemical Communications, Vol. 56, No. 85, 2020

    Issey Takahashi

    2020年11月

     詳細を見る

    作品分類:芸術活動   発表場所:Chemical Communications  

    添付ファイル: ChemComm2020.pdf

  5. Scientific Illustration: チオフェン縮環ナノベルトの合成に成功 〜光電子デバイスや極性材料などの応用に期待〜

    2025年2月

     詳細を見る

    作品分類:芸術活動  

▼全件表示

共同研究・競争的資金等の研究課題 1

  1. 自動運転の“監視”における嬉しさ/意欲の創出

    2020年7月 - 2021年12月

      詳細を見る

    担当区分:研究分担者  資金種別:産学連携による資金

科研費 1

  1. リアルタイム質量分析による生体マウス脳の時空間メタボローム解析法の開発と実証評価

    研究課題/研究課題番号:21H03793  2021年4月 - 2024年3月

    科学研究費助成事業  基盤研究(B)

    財津 桂, 澤本 和延, 井口 亮, 江口 盛一郎, 高橋 一誠

      詳細を見る

    担当区分:研究分担者 

    研究代表者・財津が開発した侵襲性が極めて低い新規質量分析法:探針エレクトロスプレーイオン化タンデム質量分析(PESI/MS/MS)を用いて、生きたマウスの脳表層の複数部位からメタボロームを経時的に計測するシステムを開発する。さらに、バイオインフォマティクスを用いることで、位置情報と時系列メタボロームデータを統合解析する手法:時空間メタボローム解析法を確立する。最終的に、本手法を生きたマウス胎児や脳腫瘍モデルマウスに応用し、胎児マウス脳のストレス脆弱部位や脳腫瘍が正常脳組織に与える影響を明らかにする。