2023/04/18 更新

写真a

ヤマグチ コウヘイ
山口 皓平
YAMAGUCHI Kohei
所属
大学院工学研究科 航空宇宙工学専攻 飛行・制御 助教
大学院担当
大学院工学研究科
学部担当
工学部 機械・航空宇宙工学科
職名
助教

学位 1

  1. 博士(工学) ( 2017年3月   京都大学 ) 

学歴 2

  1. 京都大学   工学研究科   電気工学専攻

    2014年4月 - 2017年3月

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    国名: 日本国

  2. 京都大学   工学部   電気電子工学科

    2008年4月 - 2012年3月

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    国名: 日本国

所属学協会 2

  1. 日本航空宇宙学会   中部支部幹事,会計

    2020年4月 - 2022年3月

  2. 日本機械学会

受賞 7

  1. 計測自動制御学会中部支部大五十三期支部研究賞

    2023年1月   計測自動制御学会   吸引領域の高速推定手法に基づく非線形システムの構造・制御準同時最適化手法

    山口皓平,原進

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    受賞国:日本国

    中部支部では,計測制御関連分野のおける教育活動の活性化を目的に,中部支部管轄地域内における関連 分野の教育機関優秀卒業者に対して,支部長名で表彰を行います.

  2. 日本機械学会東海支部特別功労賞

    2021年3月   日本機械学会  

    山口皓平

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    受賞国:日本国

  3. 工学教育賞(論文・論説部門)

    2021年3月   日本工学教育協会   2スケールの実験を組み合わせる体験型教育の提案と実践:実際の免振建築物を用 いた自由振動実験と模型装置を用いた振動のアクティブ制御実験による振動と制御 の工学教育

    山口皓平,原進,岡本正吾,井上剛志,宮田喜久子,福和伸夫,飛田潤

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    受賞国:日本国

    日本工学教育協会では,わが国の工学教育ならびに技術者教育等に対する先導的,革新的な試みによって,その発展に多大の影響と貢献を与えた業績を表彰するために,工学教育賞を制定している.

  4. 日本機械学会東海支部 奨励賞

    2019年2月   日本機械学会   宇宙プラズマ環境を利用した地球接近小天体の軌道変更手法に関する研究

    山口皓平

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    受賞国:日本国

  5. 第62回 宇宙科学技術連合講演会 若手奨励賞 最優秀論文

    2019年1月   日本航空宇宙学会   小天体衝突機の軌道変更効果を可視化するImpact Geometry Mapの提案

    山口皓平

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    受賞区分:国内学会・会議・シンポジウム等の賞  受賞国:日本国

  6. 第58回 宇宙科学技術連合講演会 若手奨励賞 優秀論文

    2015年1月   日本航空宇宙学会  

    山口皓平

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    受賞区分:国内学会・会議・シンポジウム等の賞  受賞国:日本国

  7. 京都大学工学研究科 馬詰研究奨励賞

    2014年6月   京都大学 大学院工学研究科  

    山口皓平

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    受賞国:日本国

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論文 31

  1. Geometric-Parameter and Controller Optimization of Hovering Multirotor Aircraft by Expanding the Size of the Domain of Attraction 査読有り

    Kohei Yamaguchi, Susumu Hara

    Technical Journal of Advanced Mobility   4 巻 ( 3 ) 頁: 11 - 19   2023年3月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.34590/tjam.4.2_11

    その他リンク: https://doi.org/10.34590/tjam.4.2_11

  2. High Crosswind-Tolerance Airplane by Adjusting Dihedral Angle and Vertical Tail Volume 査読有り

    Shun Watanabe, Shigeru Sunada, Kohei Yamaguchi

    Journal of Aircraft   60 巻 ( 2 ) 頁: 423 - 436   2022年12月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.2514/1.C036649

  3. Orbital Dynamics of Gravity Tractor Spacecraft Employing Artificial Halo Orbit 査読有り

    [1] K. Yamaguchi, J. Park, X. Gu, T. Inamori

    Acta Astronautica   198 巻   頁: 376 - 387   2022年6月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1016/j.actaastro.2022.06.009

  4. Attitude control of spin-type space membrane structures using electromagnetic force in earth orbit 招待有り 査読有り

    Y. Yamada, T. Inamori, J. H. Park, Y. Sugawara, K. Yamaguchi

    Advances in space research     2022年2月

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    記述言語:英語  

    DOI: 10.1016/j.asr.2022.02.050

  5. On Structural Parameter Optimization Method for Quad Tilt-Wing UAV Based on Indirect Size Estimation of Domain of Attraction 査読有り

    Kohei Yamaguchi and Susumu Hara

    IEEE Access   10 巻   頁: 1678 - 1687   2021年12月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語  

    DOI: 10.1109/ACCESS.2021.3139156

  6. Evaluation of Two-Hinged Wings

    Watanabe Shun, Sunada Shigeru, Yamaguchi Kohei

      64 巻 ( 5 ) 頁: 267 - 272   2021年9月

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:一般社団法人 日本航空宇宙学会  

    <p>Two types of wing geometries imitating wings of birds in gliding flight are analyzed with the vortex lattice method in terms of lift-drag ratio and root bending moment while varying the joint positions and joint angles under the constant lift coefficient and constant flight velocity conditions. One geometry is, what is sometimes called, a gull wing which has a dihedral inner wing and horizontal outer wing, named "DH wing." On the contrary, the other geometry is a drooped wing which has a horizontal inner wing and anhedral outer wing, named "HA wing." The lift-drag ratio of the HA wing becomes larger when the joint of the anhedral outer wing is closer to the wing tip with a larger anhedral angle, while the root bending moment of the HA wing becomes smaller when the joint of the anhedral outer wing is closer to the wing root with a larger anhedral angle. In contrast, the DH wing has no combination of a joint position and joint angle to improve the lift-drag ratio, and it is found that the HA wing effectively contributes to the reduction of the root bending moment and the lift-drag ratio compared with the DH wing.</p>

    DOI: 10.2322/tjsass.64.267

    Web of Science

  7. Study on ballistic kinetic impactor mission design and evaluation using impact-geometry maps 査読有り

    Kohei Yamaguchi, Xinbo Gu, Takaya Inamori, Kahaku Kimura, Yuto Sakurai

    Acta Astronautica   181 巻 ( 4448 ) 頁: 336-351   2021年4月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    This paper aims to investigate the ballistic kinetic impactor (B-KI) in order to mitigate the risks posed by a potential asteroid collision on Earth in the future.
    The B-KI is a spacecraft that employs a single impulsive thrust to put the spacecraft into an orbit, which, in turn, impacts the target asteroid to deflect it from the collision route of Earth.
    To evaluate the effectiveness of the B-KI, we introduce impact-geometry maps (IGMs), which visualize the achievable change in the orbital energy of the asteroid as a function of the spacecraft's semi-major axis and eccentricity. The achievable performance of the B-KI is investigated in the form of its mobility capability on the IGM.
    In addition, parameters that govern the mission's feasibility, such as the spacecraft's relative impact speed and phase angle, are discussed.
    We conducted a parametric study on the asteroid's orbital elements and found that the B-KI is, in fact, a better option for deflecting asteroids belonging to the Aten family at the intersection point where the radial velocity component is positive.
    We also designed several fictional B-KI missions to achieve a more realistic asteroid mitigation campaign scenario.
    The obtained results are compared with those of previous kinetic impactor studies that employ low-continuous-propulsion systems.
    The study finally highlights that the B-KI can efficiently increase the impact efficiency and deflection distance for a part of the target asteroids.

    DOI: 10.1016/j.actaastro.2021.01.027

  8. 横風にタフな―上反角・垂直尾翼容積調整により横・方向の運動のすべての 固有モードが減衰モードとなる―小型飛行機の提案

    渡邊 俊, 砂田 茂, 片柳 亮二, 山口 皓平

    日本航空宇宙学会論文集   69 巻 ( 1 ) 頁: 24 - 34   2021年2月

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:一般社団法人 日本航空宇宙学会  

    <p>A small airplane is strongly affected by crosswind in take-off and landing phases, because the flight velocity and gravitational force acting on it are not much larger than the crosswind velocity and aerodynamic force due to crosswind, respectively. A vertical tail volume can be decreased dramatically for a smaller airplane for the stability of lateral/directional motions. The NDD (Neutral Dihedral effect and Directional stability) airplane defined as <i>C</i><sub>l<sub>β</sub></sub> = <i>C</i><sub>n<sub>β</sub></sub> = 0 was conceived so that it has a tolerance to crosswind. An airplane without a dihedral effect and directional stability is not accepted in the current regulation for airplane design. Then, an airplane with small values of <i>C</i><sub>l<sub>β</sub></sub> and <i>C</i><sub>n<sub>β</sub></sub> has been newly proposed. All of the modes in the lateral/directional motions can converge without oscillating in the proposed airplane, named ``QNDD'' airplane, which is not observed in the NDD airplane. </p>

    DOI: 10.2322/jjsass.69.24

  9. Conceptual Study on Robust Rebound Suppression Mechanism for Small-Body Landing

    Miyata Kikuko, Nozaki Manato, Hara Susumu, Yamaguchi Kohei, Otsuki Masatsugu

    JOURNAL OF SPACECRAFT AND ROCKETS   58 巻 ( 2 ) 頁: 456 - 471   2021年

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.2514/1.A34817

    Web of Science

  10. Highly Effective Kinetic Impact Design for Asteroid Deflection Missions Exploiting Impact-Geometry Maps 査読有り

    Yamaguchi Kohei, Hayama Ryo, Miyata Kikuko, Hara Susumu

    JOURNAL OF GUIDANCE CONTROL AND DYNAMICS   43 巻 ( 6 ) 頁: 1082 - 1098   2020年6月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.2514/1.G004867

    Web of Science

  11. Orbital maneuvering of electric solar wind sail based on an advanced solar wind force model 査読有り

    Yamaguchi Kohei, Miyata Kikuko

    ACTA ASTRONAUTICA   166 巻   頁: 417 - 430   2020年1月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1016/j.actaastro.2019.10.001

    Web of Science

  12. Experience-Based Lecture for Vibration Engineering Using Dual-Scale Experiments: Free Vibration of an Actual Seismic Building and Controlling the Vibration of Scale-Down Experimental Model 査読有り

    Yamaguchi Kohei, Hara Susumu, Okamoto Shogo, Inoue Tsuyoshi, Miyata Kikuko, Fukuwa Nobuo, Tobita Jun

    IEEE ACCESS   8 巻   頁: 94767 - 94779   2020年

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1109/ACCESS.2020.2994329

    Web of Science

  13. 機内持込み型飛行データ測定システムの開発と実機飛行実習の学習内容充実への活用 査読有り

    山口皓平,砂田茂,井戸田典彦,辻本邦之,佐伯達夫

    日本工学教育協会 工学教育   67 巻 ( 4 ) 頁: 50-56   2019年7月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  14. Note on a Method for Simulating Rotor Motion when Accelerating During Descent 査読有り

    NISHIO Takuzumi, SUNADA Shigeru, YAMAGUCHI Kohei, TANABE Yasutada, YONEZAWA Koichi, TOKUTAKE Hiroshi

    TRANSACTIONS OF THE JAPAN SOCIETY FOR AERONAUTICAL AND SPACE SCIENCES, AEROSPACE TECHNOLOGY JAPAN   17 巻 ( 5 ) 頁: 577 - 581   2019年

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:一般社団法人 日本航空宇宙学会  

    <p>To simulate the motion of a rotor while accelerating during slow descent, a simulation model that corrects errors in data obtained experimentally is developed in this paper. The effect caused by acceleration is expressed as errors in induced velocity and external thrust force, and defined by two correction factors. Best-fit correction factors that provide good approximations for experimental flight data of a bamboo dragonfly are searched and the effectiveness of the method proposed is shown.</p>

    DOI: 10.2322/tastj.17.577

  15. Visualization of Kinetic-Impact Effectiveness for Asteroid Deflection Using Impact-Geometry Maps

    Yamaguchi Kohei, Yamakawa Hiroshi

    JOURNAL OF SPACECRAFT AND ROCKETS   55 巻 ( 5 ) 頁: 1181 - 1197   2018年9月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.2514/1.A33985

    Web of Science

  16. 振動工学の講義における多分世界初の試み(講義を行う建物ごと 自由振動させる体験型授業)の後をどうすべきか?

    原進,山口皓平

    JMSE東海支部第67期総会・講演会     頁: 1-2   2018年

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    記述言語:日本語  

  17. Development of Effective Vibration Control Experimental System for Undergraduate Lecture on Modern Control Engineering

    Hara Susumu, Yamaguchi Kohei

    2018 AUSTRALIAN & NEW ZEALAND CONTROL CONFERENCE (ANZCC)     頁: 136-140   2018年

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    記述言語:英語  

    Web of Science

  18. 1B02 建物を自由振動させる体験授業から始まる振動と制御の工学のV字型教育

    原 進, 山口 皓平

    工学教育研究講演会講演論文集   2018 巻 ( 0 ) 頁: 26 - 27   2018年

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(その他学術会議資料等)   出版者・発行元:公益社団法人 日本工学教育協会  

    DOI: 10.20549/jseeja.2018.0_26

  19. 飛行機能を有する自動車の離陸方法に関する一考察

    松井 絵美, 山口 皓平, 砂田 茂, 岡本 涼太, 田中 陸久, 西尾 卓純, 新井 隆景

    日本航空宇宙学会論文集   66 巻 ( 6 ) 頁: 167 - 173   2018年

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:一般社団法人 日本航空宇宙学会  

    <p>Flying cars have been developed as next generation vehicles that enable high speed and flexible door-to-door transportations. A short take-off distance is expected to contribute to increase the possibility that flying cars will be used in our daily life. The purpose of the present study is to investigate to shorten a take-off distance of a flying car by using a wheels' driving force, propeller thrust and lift of main wings. This paper shows that accelerating the car by using wheels is efficient when the velocity is low. On the other hand, using propellers is more efficient when the car approaches to the take-off velocity. As a practical way to shorten the take-off distance, we propose a law to determine the power consumed by propellers and wheels as a function of the velocity of the flying car. Computation results show that the performance of the take-off phase of the flying car can be improved by using a high running ability of the car with wheels. </p>

    DOI: 10.2322/jjsass.66.167

  20. 実際の建物を加振する振動工学の体験授業に続く制御工学の授業のための実験システム

    原 進, 山口 皓平

    自動制御連合講演会講演論文集   61 巻 ( 0 ) 頁: 1568-1571   2018年

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    記述言語:英語  

    DOI: 10.11511/jacc.61.0_1568

  21. Development of Effective Vibration Control Experimental System for Undergraduate Lecture on Modern Control Engineering

    Hara Susumu, Yamaguchi Kohei

    2018 AUSTRALIAN & NEW ZEALAND CONTROL CONFERENCE (ANZCC)     頁: 136-140   2018年

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(その他学術会議資料等)  

  22. Near Earth Asteroid Deflection Mission Using Electric Solar Wind Sail Kinetic Impactor

    K. Yamaguchi, H. Yamakawa

    In proceedings of 5th IAA Planetary Defense Conference     頁: 1-2   2017年5月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語  

  23. 天体の地球衝突回避方法 招待有り

    山口皓平

    日本天文学会 天文月報   110 巻 ( 2 ) 頁: 124-130   2017年2月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語  

  24. Quantitative Evaluation of Quad Tilt-Wing Aircraft's Attitude Stability Using Region of Attraction Estimation via Sum of Square

    J. Nakamura, T. Horibe, S. Hara, D. Tsubakino, K. Yamaguchi, and H. Nagamatsu

        頁: 1-8   2017年

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    記述言語:英語  

  25. インパクトジオメトリ解析を用いた小惑星衝突機の軌道変更手法に関する研究

    羽山 諒, 山口 皓平, 原 進

    スペース・エンジニアリング・コンファレンス講演論文集   2017 巻 ( 0 )   2017年

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    記述言語:日本語  

    Collisions between Asteroids and Earth sometimes occur and bring severe damage to human society. Some asteroid deflection techniques to avoid the collisions have been suggested by astronomers and scientists. We discuss these techniques, especially kinetic impactor. In this paper, we think about the improvement of the kinetic impactor by using the concept of Impact Geometry Map which visualizes the maximum change of the asteroid’s orbital energy by an impact. This report suggests a method to increase the change in the orbital energy of the asteroid by using locally optimal thrust vectoring and the Impact Geometry Map. We also use time differentiation of Impact Geometry to make an efficient spacecraft orbit. Additionally, we describe a global trajectory optimization method of spacecraft to increase Impact Geometry.

    DOI: 10.1299/jsmesec.2017.26.1A2

  26. Electric Solar Wind Sail Kinetic Energy Impactor for Asteroid Deflection Missions 査読有り

    K. Yamaguchi, H. Yamakawa

    he Journal of the Astronautical Sciences   63 巻 ( 1 ) 頁: 1 - 22   2016年3月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1007/s40295-015-0081-x

    Web of Science

  27. Near-Earth Asteroid Deflection Mission Using Coulomb Force Attractor 査読有り

    K. Yamaguchi, H. Yamakawa

    The 30th ISTS Special Issue of Transactions of JSASS, Aerospace Technology Japan   14 巻 ( 30 ) 頁: 119-126   2016年

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.2322/tastj.14.Pd_119

  28. Development of an asteroid charging model based on the three dimensional mesh model for the electrostatic tractor 査読有り

    K. Yamaguchi, N. Thiry, M. Vasile, H. Yamakawa

    Proceedings of the International Astronautical Congress, IAC     2016年

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(国際会議プロシーディングス)  

    Several mitigation methods have been studied to various degree of accuracy in the literature to deflect an asteroid from its collision course with the Earth. With the gravity tractor method, the gravitational attraction between the asteroid and a massive spacecraft is used to exert a small force remotely to tow the asteroid in the required direction to avoid an impact. One of the drawbacks of this method is the lack of control over the force produced as it only depends on the mass of the spacecraft and its distance from the asteroid. To overcome this, a new method was introduced: the electrostatic tractor. With this strategy, the deflection force is exerted by means of the electrostatic force produced by artificially charging both a spacecraft and the asteroid, which allows improving the achievable deflection. Our paper discusses a new computation model to investigate the asteroid charging mechanism produced by a plasma contactor placed on the surface of the asteroid. Unlike a simple estimation assuming a cohesive, conductive, and spherical asteroid, our model can handle the case of asteroids with an arbitrary complex shape by solving the Maxwell equations on a 3D mesh. Assuming a quasi-steady condition and an asteroid composed of an Ohmic material, it can be shown that solving the Maxwell equations on the 3D domain is equivalent to solving a Laplace equation for the potential field inside the asteroid. The boundary conditions are introduced by considering the interaction between the charged asteroid and the ambient plasma. This interaction is modeled by equivalent current sources into the surface elements, accounting for the contribution of free electrons, protons, secondary electrons, and photoelectrons, and constitutes a non-linear function of the potential V of the surface elements. Using a finite element approach provides a way to discretize this problem and reformulate it as an equivalent electric network. In this network, adjacent vertices in the mesh are connected via equivalent resistances, which depend on the geometry and the local material properties. Finally, a Newton method is employed to solve the non-linear boundary problem. Analysis for several asteroids are performed with our model and the results of the parametric study about the material, shape, and ambient plasma conditions are provided in the paper.

    Scopus

  29. Orbital Deflection of Potentially Hazardous Asteroids Using a Coulomb Force Attractor 査読有り

    K. Yamaguchi, H. Yamakawa

      12 巻 ( 29 ) 頁: 27-33   2014年

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  30. Ray Tracing of Whistler-Mode Chorus Elements: Implications for Generation Mechanisms of Rising and Falling Tone Emissions 査読有り

    K. Yamaguchi, T. Matsumuro, Y. Omura, and D. Nunn

      31 巻   頁: 665-673   2013年

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.5194/angeo-31-665-2013

  31. 推力スイッチングによる帯電セイル宇宙機の軌道制御に関する研究 査読有り

    山口皓平,山川宏

    航空宇宙技術   12 巻   頁: 79-88   2013年

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.2322/astj.12.79

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MISC 2

  1. Impact Geometry Mapの応用によるKinetic Impactorの高効率衝突軌道設計手法に関する研究

    山口皓平, 羽山諒, 宮田喜久子, 原進  

    宇宙科学技術連合講演会講演集(CD-ROM)63rd 巻   2019年

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  2. Impact Geometry Mapを用いた小惑星衝突機の軌道最適化手法に関する研究

    羽山諒, 山口皓平, 宮田喜久子, 原進  

    宇宙科学技術連合講演会講演集(CD-ROM)62nd 巻   2018年

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講演・口頭発表等 18

  1. Impact-Geometry解析に基づく小惑星衝突機の最適軌道設計手法の提案 招待有り

    山口皓平,Gu Xinbo,田口真也,稲守孝哉

    第66回 宇宙科学技術連合講演会  2022年11月2日  日本航空宇宙学会

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    開催年月日: 2022年11月

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(招待・特別)  

    開催地:熊本県   国名:日本国  

  2. 吸引領域の拡大を目的関数とした航空宇宙機の構造・制御の準同時 最適化手法に関する研究

    山口皓平

    第59回日本航空宇宙学会中部・関西支部合同秋期大会  日本航空宇宙学会

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    開催年月日: 2023年11月

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:オンライン開催   国名:日本国  

  3. 小天体の軌道形状がImpact-Geometry Mapを用いた衝突機の軌道設計手法の効果に与える影響

    山口皓平

    2022年度 プラネタリーディフェンス・シンポジウム(第14回 スペースガード研究会)  JAXA/ISAS,日本スペースガード協会

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    開催年月日: 2023年2月

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:JAXA宇宙科学研究所 研究・管理棟(新A棟)2階会議室A 及び Zoom(ハイブリッド開催)   国名:日本国  

  4. Quasi-Simultaneous Optimization of Structural Parameters and Controller for Non-Linear Systems Using Indirect Size Estimation of Domain of Attraction 国際会議

    K. Yamaguchi, S. Hara

    SICE Annual Conference 2022  2022年9月7日 

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    開催年月日: 2022年9月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Kumamoto   国名:日本国  

  5. On Orbital Dynamics of Gravity Tractor Spacecraft Exploiting Artificial Halo Orbit 国際会議

    [1] K. Yamaguchi, X. Gu, T. Inamori, J. Park

    33rd International Symposium on Space Technology and Science  2022年3月2日 

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    開催年月日: 2022年2月 - 2022年3月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Online  

  6. Impact-Geometry Mapを利用した小惑星衝突機の軌道設計に関する研究 招待有り

    山口皓平

    プラネタリーディフェンス・シンポジウム  2022年2月15日 

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    開催年月日: 2022年2月

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(招待・特別)  

    開催地:オンライン   国名:日本国  

  7. Effective Trajectory Optimization Method for Kinetic Impactor for Asteroid Deflection Missions 国際会議

    K. Yamaguchi, X. Gu, T. Inamori, K. Miyata

    71th International Astronautical Congress, Cyberspace Edition  2020年10月 

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    開催年月日: 2020年10月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:On line  

  8. Impact-Geometry Maps; Visualization of Kinetic Impact Effectiveness for Asteroid Deflection Missions 国際会議

    K. Yamaguchi, R. Hayama, K. Miyata and S. Hara

    2020 SciTech Forum  2020年1月  AIAA

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    開催年月日: 2020年1月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Orlando, Florida   国名:アメリカ合衆国  

  9. スマホ等の活用による実機飛行実習内容充実の 検討と実施

    山口皓平,砂田茂,井戸田典彦,佐伯達夫,辻本邦之

    第56回 飛行機シンポジウム 

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    開催年月日: 2018年11月

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:山形県,山形テルサ   国名:日本国  

  10. Study on Emergency Landing Method for a Collective Pitch Controllable Quadrotor UAV Suffering a Loss of One Motor 国際会議

    Kohei Yamaguchi, Yosuke Maeda, Shun Watanabe, Shigeru Sunada, Yasutada Tanabe, Koichi Yonezawa, Hiroshi Tokutake

    7th Asian/Australian Rotorcraft Forum 

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    開催年月日: 2018年10月 - 2018年11月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Jeju Island, Korea   国名:大韓民国  

  11. 小天体衝突機の軌道変更効果を可視化するImpact Geometry Mapの提案 招待有り

    山口皓平,山川宏

    第62回宇宙科学技術連合講演会 

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    開催年月日: 2018年10月

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(招待・特別)  

    開催地:福岡県久留米市   国名:日本国  

  12. Experience-Based Lecture of Vibration Engineering Using Dual Scale Experiments: Feeling the Free Vibration of 5,600-ton Seismic Building and Controlling the Vibration of Scale-Down Experimental Model 国際会議

    Kohei Yamaguchi, Susumu Hara

    Frontiers In Education  

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    開催年月日: 2018年10月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:San Jose, CA, U.S.   国名:アメリカ合衆国  

  13. Experience-Based Lecture of Vibration Engineering Using Dual Scale Experiments: Feeling the Free Vibration of 5,600-ton Seismic Building and Controlling the Vibration of Scale-Down Experimental Model 国際会議

    山口皓平,原進

    Frontiers In Education  

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    開催年月日: 2018年10月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:San Jose, CA, U.S.  

  14. インパクトジオメトリ解析を用いた小惑星衝突機の軌道最適化手法に関する研究

    羽山諒,山口皓平,原進

    日本機械学会第26回スペース・エンジニアリング・コンファレンス 

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    開催年月日: 2017年12月

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:三浦,マホロバマインズ三浦   国名:日本国  

  15. 帯電セイル宇宙機の推力モデル定式化と 軌道制御手法に関する研究

    山口皓平

    第54回日本航空宇宙学会関西・中部支部合同秋期大会 

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    開催年月日: 2017年11月

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:京都府,京都大学 桂キャンパスCクラスター   国名:日本国  

  16. Near Earth Asteroids Deflection Mission Using Electric Solar Wind Sail Kinetic Impactor 国際会議

    K. Yamaguchi, H. Yamakawa

    IAA 5th Planetary Defense Conference 

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    開催年月日: 2017年5月

    記述言語:英語   会議種別:ポスター発表  

    開催地:Tokyo, Japan   国名:日本国  

  17. 宇宙プラズマ環境を利用した地球接近小天体の軌道変更手法の提案と検証 招待有り

    山口皓平,山川宏

    シンポジウム:天体の地球衝突問題にどう取り組むか 

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    開催年月日: 2017年2月

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(招待・特別)  

    開催地:東京,一橋大学   国名:日本国  

  18. Experience-Based Lecture of Vibration Engineering Using Dual Scale Experiments: Feeling the Free Vibration of 5,600-ton Seismic Building and Controlling the Vibration of Scale-Down Experimental Model

    山口皓平, 原進

    Frontiers In Education  2018年10月3日 

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    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:San Jose, CA, U.S.  

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Works(作品等) 1

  1. 名古屋大学減災センター 夏期集中セミナーにおける発表

    2017年8月

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    発表場所:名古屋大学 減災センター  

    減災センター主催の夏期集中セミナーにおける発表.

科研費 3

  1. 小惑星軌道の地球近傍におけるカオス性・安定性の解明と長期拘束軌道投入理論の確立

    研究課題/研究課題番号:22K14420  2022年4月 - 2025年3月

    日本学術振興会  科学研究費補助金 

    山口皓平

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    担当区分:研究代表者  資金種別:競争的資金

    直接経費:3500000円 )

    小惑星の地球衝突は,人類にとって驚異的な災害となり得る.本研究では,小惑星を軌道変更することによって地球衝突を回避する手法を検討する.代表者が独自に開発してきた軌道変更効果の評価手法や制御の安定性を評価するための計算手法などを応用・発展させ,これまでにない信頼性の高いミッションの設計システムを構築する.

  2. 高い信頼性を実現する地球衝突小惑星の軌道変更ミッション最適設計システムの開発

    研究課題/研究課題番号:19K15210  2019年4月 - 2023年3月

    科学研究費補助金 

    山口皓平

      詳細を見る

    担当区分:研究代表者 

    小惑星の地球衝突は,人類にとって驚異的な災害となり得る.本研究では,小惑星を軌道変更することによって地球衝突を回避する手法を検討する.代表者が独自に開発してきた軌道変更効果の評価手法や制御の安定性を評価するための計算手法などを応用・発展させ,これまでにない信頼性の高いミッションの設計システムを構築する.

  3. 宇宙電磁環境を利用した地球衝突小惑星の軌道変更に関する研究

    2015年4月 - 2017年3月

    科学研究費補助金 

    山口皓平

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    担当区分:研究代表者 

 

担当経験のある科目 (本学) 9

  1. 機械・航空宇宙工学実験第1

    2021

  2. 機械・航空宇宙工学実験第2

    2021

  3. 機械航空宇宙工学実験第1,第2

    2020

  4. 解析力学及び演習(演習パート)

    2020

  5. 自動車工学実験1

    2020

  6. 解析力学及び演習(演習パート)

    2019

  7. 機械航空宇宙工学実験第1,第2

    2019

  8. 自動車工学実験1

    2019

  9. 解析力学及び演習(演習パート)

    2018

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