Updated on 2022/10/28

写真a

 
NOZAKI Shiho
 
Organization
Graduate School of Education and Human Development Department of Educational Sciences School Education and Information Sciences Assistant Professor
Graduate School
Graduate School of Education and Human Development
Undergraduate School
School of Education Department of Human Developmental Sciences
Title
Assistant Professor

Degree 1

  1. 修士(教育学) ( 2013.3   名古屋大学 ) 

Research Interests 4

  1. 授業分析

  2. 授業研究

  3. 教育方法学

  4. 問題解決学習

Research Areas 1

  1. Humanities & Social Sciences / Education

Current Research Project and SDGs 1

  1. 板書の構成の解明と保存・再現のための記述言語の開発

Education 3

  1. Nagoya University   Graduate School, Education and Human Development

    - 2017.3

      More details

    Country: Japan

  2. Nagoya University   Graduate School, Education and Human Development

    - 2013.3

      More details

    Country: Japan

  3. Nagoya University   Faculty of Education

    - 2011.3

      More details

    Country: Japan

Professional Memberships 3

  1. 日本教育方法学会

  2. 日本教育学会

  3. 中部教育学会

 

Papers 7

  1. 問題解決学習における主体的な価値調整の過程と成立要因の解明ー「効率と公正」に着目した中学校3年社会科の授業分析ー Reviewed

    教育方法学研究   Vol. 47   page: 1 - 11   2022.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

  2. The study of students' discussion process in a teacher-developed problem-solving learning design: Transcript-based lesson analysis of a social studies lesson Reviewed

    Shiho Nozaki

    International Journal for Lesson and Learning Studies     2022.10

     More details

    Authorship:Lead author   Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    DOI: https://doi.org/10.1108/IJLLS-05-2022-0072

  3. 主体形成としての対話に関する考察( 1 )ー「主体的・対話的で深い学び」の批判的検討ー

    埜嵜志保

    名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)   Vol. 68 ( 1 ) page: 25 - 37   2021.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

  4. The principles of teacher's decision-making in Japanese board writing (bansho) process Reviewed

    Tan Shirley, Nozaki Shiho, Fu Hongxue, Shibata Yoshiaki

    ASIA PACIFIC JOURNAL OF EDUCATION     2021.5

     More details

  5. 「社会科の初志をつらぬく会」における問題解決学習の今日的意義ー「切実性論争」の再検討を手がかりにー

    名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)   Vol. 66 ( 2 )   2020.3

  6. Development of bansho (board writing) analysis as a research method to improve observation and analysis of instruction in lesson study Reviewed

    Tan Shirley, Fukaya Kumi, Nozaki Shiho

    INTERNATIONAL JOURNAL FOR LESSON AND LEARNING STUDIES   Vol. 7 ( 3 ) page: 230-247   2018

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    DOI: 10.1108/IJLLS-02-2018-0011

    Web of Science

  7. 公共的コミュニケーションとしての話し合い活動の可能性 −小学6年生国語「海の命」の解釈過程の分析−

    埜嵜志保

    名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)   Vol. 63 ( 2 ) page: 85-97   2017.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

▼display all

MISC 1

  1. 第65回全国研究集会報告 学年別分科会B・小3社会「ナナーズを伝説のお店に!」分科会を終えて授業記録を再分析する

    埜嵜志保

    考える子どもNo.416     page: 36 - 42   2022.9

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese  

Presentations 13

  1. ラウンドテーブル3:「研究方法論」の視角から教育方法学のディシプリンを問うー学問的自律と孤立の<あいだ>ー

    田中怜、宮本勇一、埜嵜志保、森本和寿

    日本教育方法学会第58回大会  2022.10.2  日本教育方法学会

     More details

    Event date: 2022.10

    Presentation type:Symposium, workshop panel (public)  

    Venue:山口大学  

  2. 問題解決学習における解決の見通しの構成に関わる諸要因の関連構造ー中間項を用いた子どもの思考過程の再構成を通してー

    埜嵜志保、丹下悠史、水野正朗、王ショウ、林エミ、朱誉、鈴木正幸、孫銘悦

    日本教育方法学会第58回大会  2022.10.2  日本教育方法学会

     More details

    Event date: 2022.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:山口大学  

  3. 協同的な探究における子どもの多面的・多角的な思考様式の解明ー中間項を用いた潜在的諸要因の関連構造の明示化を通してー

    日本教育方法学会第57回大会  2021.9.25  日本教育方法学会

     More details

    Event date: 2021.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:宮城教育大学(オンライン開催)   Country:Japan  

  4. Reorienting Equity of Education through Transcript-Based Lesson Analysis International coauthorship International conference

    Presenter: Shibata Yoshiaki, Fauzan Ahdan Nusantara, Nozaki Shiho Discussant: Mohammad Reza Sarkar Arani, Tan Shirley

    The World Association of Lesson Studies International Conference 2020  2020.12  The World Association of Lesson Studies

     More details

    Event date: 2020.12

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:United States  

  5. 問題解決学習における話し合いの進展過程の分析 ―発言の相互関連の可視化―

    埜嵜志保

    日本教育方法学会第56回大会  2020.10.10  日本教育方法学会

     More details

    Event date: 2020.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:宮崎大学(オンライン)  

  6. 授業における子どもの認識の展開過程の可視化ーオントロジーを利用してー

    坂本將暢,丹下悠史,埜嵜志保,向井昌紀,石黒慎二,徐曼

    日本教育方法学会第55回大会 

     More details

    Event date: 2019.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  7. Teacher decision-making in bansho process: A case study International conference

    2018.11  The World Association of Lesson Studies

     More details

    Event date: 2018.11

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:北京師範大学   Country:China  

  8. 話し合い活動における価値の共有に関する研究ー中学校3年社会科授業の分析ー

    埜嵜志保

    日本教育方法学会第54回大会 

     More details

    Event date: 2018.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Country:Japan  

  9. 問題解決学習における発言の切実性と多元性に関する研究-小学校6年社会科歴史学習の分析−

    埜嵜志保

    日本教育方法学会第53回大会  2017.10.8  日本教育方法学会

     More details

    Event date: 2017.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:千葉大学   Country:Japan  

  10. 公共的コミュニケーションとしての話し合い活動の可能性−小学6年生国語「海の命」の解釈過程の分析−

    埜嵜志保

    日本教育方法学会第52回大会  2016.10  日本教育方法学会

     More details

    Event date: 2016.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:九州大学   Country:Japan  

  11. 子どもの発言を基に構成される授業の分析(2)−板書と発言の関連構造を中心に−

    埜嵜志保,Tan Shirley

    日本教育方法学会第51回大会  2015.10.11  日本教育方法学会

     More details

    Event date: 2015.10

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:岩手大学   Country:Japan  

  12. Social Studies for Promoting Citizenship Skills and Values of Students: Focus on a Transcript-based Lesson Analysis International conference

    2015.6 

     More details

    Event date: 2015.6

    Venue:National Institute of Education   Country:Singapore  

  13. Social Studies for Promoting Citizenship Skills and Values of Students: Focus on a Japanese Lesson Analysis International conference

    Shiho NOZAKI

    2014.10 

     More details

    Event date: 2014.10

    Language:English   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:Indonesia University of Education   Country:Indonesia  

▼display all

KAKENHI (Grants-in-Aid for Scientific Research) 4

  1. 授業での話し合い活動において生成される公共性の解明

    Grant number:22K02285  2022.4 - 2026.3

    科学研究費助成事業  基盤研究(C)

    埜嵜 志保

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\4030000 ( Direct Cost: \3100000 、 Indirect Cost:\930000 )

  2. セキュア環境における共創型授業分析の教育方法学的・教育工学的意義の解明

    Grant number:22K18621  2022.6 - 2025.3

    文部科学省  科学研究費助成事業   挑戦的研究(萌芽)

    坂本將暢、柴田好章、埜嵜志保

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

  3. Reconstructing theory of teaching and learning through upgrading lesson analysis

    Grant number:19H01627  2019.4 - 2024.3

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

  4. Development of Descriptive Language for Constructive Bansho (Board Writing)

    Grant number:16K12787  2016.4 - 2019.3

    Shibata Yoshiaki

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    This study focuses on Bansho (Board Writing) in elementary and junior high schools in Japan. The teacher uses Bansho not only for transferring knowledge but also promoting classroom interaction and learning with social constructivist approach during lesson. The Teacher writes down the contents of students' utterances and making summary and relation among them. In this study, we developed a visualizing methods and descriptive language for Bansho process during lesson, analyzed the students' interaction during lesson and clarified the role of Bansho and teachers' practical knowledges.

 

Teaching Experience (On-campus) 4

  1. 教育方法論

    2021

  2. 教育方法論

    2020

  3. 教育方法論

    2019

  4. 教育方法論

    2018

Teaching Experience (Off-campus) 3

  1. 教育方法論

    2018.4 - 2021.3 Aichi Gakuin University)

     More details

    Level:Other 

  2. 生活の指導と相談A

    2016.10 - 2018.3 Aichi University of Education)

  3. 教育方法論

    2016.4 - 2017.9 Aichi Toho University)

 

Social Contribution 2

  1. 臨地実習指導者講習会「教育方法」

    Role(s):Lecturer

    愛知県看護研修センター  2022.5

     More details

    Audience: General

  2. 臨地実習指導者講習会「教育方法」

    Role(s):Lecturer

    愛知県看護研修センター  2019.5 - 2020.9

     More details

    Audience: General

Academic Activities 1

  1. 中部教育学会事務局長

    Role(s):Planning, management, etc.

    2018.6

     More details

    Type:Academic society, research group, etc.