2024/09/18 更新

写真a

マ ラン
馬 然
MA Ran
所属
大学院人文学研究科 人文学専攻 超域人文 准教授
大学院担当
大学院人文学研究科
学部担当
文学部
職名
准教授
連絡先
メールアドレス

学位 4

  1. Doctor of Philosophy ( 2011年11月   the University of Hong Kong (PRC) ) 

  2. Master of Arts ( 2006年7月   Yunnan University (PRC) ) 

  3. Master of Arts ( 2005年7月   the University of Amsterdam (Holland) ) 

  4. Bachelor of Arts ( 2002年7月   Yunnan University ) 

研究キーワード 9

  1. Sinophone cinemas

  2. transnational screen cultures

  3. 映像学

  4. 映画祭研究

  5. transnational cinema

  6. Sinophone media & cinema studies

  7. inter-Asian screen studies

  8. 映像学

  9. 映画祭研究

研究分野 2

  1. その他 / その他  / film studies

  2. 人文・社会 / 美学、芸術論  / Film Studies

現在の研究課題とSDGs 2

  1. East Asian Film Cultures in the Post-Cold War Era: Film Festivals and their Transnational Network

  2. Sinophone Imaginaries in Contemporary Asian Visual Cultures

経歴 6

  1. Harvard-Yenching Institutte   Harvard-Yenching Institutte   Visiting Scholar   Visiting Scholar

    2023年9月 - 2024年6月

      詳細を見る

    国名:アメリカ合衆国

  2. 名古屋大学   大学院人文学研究科 人文学専攻 総合文化学   准教授

    2017年4月 - 現在

  3. 名古屋大学   大学院文学研究科 人文学専攻   准教授

    2013年10月 - 2017年3月

  4. G-COE 博士研究員

    2011年9月 - 2013年8月

      詳細を見る

    国名:日本国

  5. G-COE 博士研究員

    2011年9月 - 2013年8月

  6. G-COE研究員

    2010年11月 - 2011年8月

      詳細を見る

    国名:日本国

▼全件表示

学歴 4

  1. 香港大学   映画研究

    2006年9月 - 2010年8月

      詳細を見る

    国名: 中華人民共和国

  2. 雲南大学

    2002年9月 - 2006年7月

      詳細を見る

    国名: 中華人民共和国

  3. the University of Amsterdam   Film Studies

    2004年9月 - 2005年7月

      詳細を見る

    国名: オランダ王国

  4. 雲南大学

    1998年9月 - 2002年7月

      詳細を見る

    国名: 中華人民共和国

所属学協会 8

  1. The Association for Asian Studies   member

    2016年11月 - 現在

  2. 日本映像学会    会員

    2013年11月 - 現在

  3. American Comparative Literature Association   member

    2015年11月 - 現在

  4. Society of Cinema and Media Studies   Member

  5. 日本映像学会

  6. The Association for Asian Studies

  7. Society of Cinema and Media Studies

  8. American Comparative Literature Association

▼全件表示

 

論文 41

  1. It is all about qingnian dianying: Post-independent Chinese cinema, auteurism, and the FIRST International Film Festival 査読有り 国際共著

    Tong Shan; Ran Ma

    Journal of Chinese Cinemas     2023年

     詳細を見る

    担当区分:責任著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1080/17508061.2023.2286861

  2. ‘Think Like an Archipelago’——Regarding the Japanese-Chinese Independent Film Culture Connections (1989-2020) 招待有り 査読有り

    Ran Ma

    Chinese Independent Cinema Observer   ( 1 ) 頁: 8 - 21   2021年5月

     詳細を見る

    担当区分:責任著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  3. Eigasai Inside Out: Programming Japanese Cinema at Overseas and Japanese Film Festivals Today 招待有り 査読有り

    Edited by Fujiki Hideaki & Philip Alastair

        頁: 164 - 178   2020年5月

     詳細を見る

    担当区分:最終著者   記述言語:英語   掲載種別:論文集(書籍)内論文  

  4. Reminiscences of a journey to Okinawa: landscape film as essay, and Takamine Gō’s Okinawan Dream Show (1974)

    Ran Ma

    Journal of Japanese and Korean Cinema   13 巻 ( 1 ) 頁: 4 - 21   2021年1月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Informa {UK} Limited  

    DOI: 10.1080/17564905.2021.1914887

  5. 記憶と身体を乗り越える──東北ドキュメンタリー三部作とポスト・福島ドキュメンタリー 査読有り

    『〈ポスト 3.11〉メディア言説再考』     頁: 283-302   2019年2月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  6. In/visibility in post-war Okinawan images 1 招待有り 査読有り 国際共著

    Ran Ma & Kosuke Fujiki

    Journal of Japanese and Korean Cinema   13 巻 ( 1 ) 頁: 1 - 3   2021年5月

     詳細を見る

    担当区分:責任著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: https://doi.org/10.1080/17564905.2021.1930474

  7. A Landscape Over There: Rethinking Translocality in Zhang Lu’s Border Crossing Films. 査読有り

      4 巻 ( 1 ) 頁: 111-132   2018年

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  8. A genealogy of film festivals in the Peoples Republic of China: Film weeks during the Seventeen Years (1949-1966) 査読有り

    Ran Ma

    New Review of Film and Television Studies   14 巻 ( 1 ) 頁: 40 - 58   2016年1月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Routledge  

    Exhibitions known as Film Weeks (dianyingzhou) were systematically launched nationwide in the Peoples Republic of China by the state to showcase imported films during the Seventeen Years (1949-1966), which was a crucial period for the establishment of the socialist regime. This study identifies film weeks as a specific type of film festival, situates their analysis within the sociopolitical context of the Seventeen Years, and explores them as a dynamic process in which actors such as the Chinese film industry, film professionals, and audiences negotiated with the authority of the party-state, and a centralized cultural system. Central to the Chinese states encompassing cultural exchange programs with nations both within and outside the socialist bloc, the practice of film weeks highlighted Chinas changing stance in cold war power politics. Meanwhile, film weeks promoted the practices of socialist cinéphilia in engaging Chinese audiences with foreign film cultures. Using case studies of the Soviet Film Week in the 1950s and the 1957 Asian Film Week, this article historicizes film weeks connections with an increasingly globalizing film festival network while also examining how the vernacular practices of Chinese festivals can contribute to rethinking film festival studies Eurocentric discursive framework.

    DOI: 10.1080/17400309.2015.1107266

    Scopus

  9. In/visibility in post-war Okinawan images 2 招待有り 査読有り

    Kosuke Fujiki & Ran Ma

    Journal of Japanese and Korean Cinema   13 巻 ( 2 ) 頁: 97 - 98   2021年11月

     詳細を見る

    担当区分:責任著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: https://doi.org/10.1080/17564905.2021.2001143

  10. Asian Documentary Connections, Scale-making, and the Yamagata International Documentary Film Festival (YIDFF) 査読有り

    Ran Ma

    Transnational Cinemas     頁: 1-17   2017年9月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    Intersecting both fields of film festival studies and transnational cinema studies, this article examines how Asian documentary film festivals help to configure and orchestrate regional documentary/film connections. In particular, this work examines Asia's earliest documentary film festival, the biennial Yamagata International Documentary Film Festival (YIDFF), established in 1989 in Japan, and one of its visionary founders, documentarist Ogawa Shinsuke. This project first traces how YIDFF articulated Ogawa's ideal of establishing a creative alliance of young generations Asian filmmakers toward the region's post-Cold War transition. Subsequently, the YIDFF, intertwined with the changing political economy of global and regional film festivals since the 1990s, has taken up Ogawa's legacy and renewed efforts to generate an Inter-Asian film network. This article leverages Anna Tsing's conceptualization of global connections to distinguish the YIDFF's region-making project and rethink the discursive framing of international film festival network. Additionally, it grasps the political significance of the YIDFF's region-making by explaining how, as an idiosyncratic festival model, it has disturbed and reframed the given configuration of global image consumption and circulation, and has been retained and reinvented through intra-festival connections across Asia.

    DOI: 10.1080/20403526.2017.1379733

  11. Spectacles, showcases, marketplaces (and even public spheres): Chinese film festivals as cultural industries 招待有り 査読有り

    Ran Ma,Cindy Hing-Yuk Wong

    Handbook of China's Cultural and Creative Industries     頁: 320-359   2016年

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  12. Regarding the Grassroots Chinese Independent Film Festivals : Modes of Multiplicity and Abnormal Film Networking 招待有り 査読有り

    Matthew D. Johnson, Luke Vulpiani, Keith B. Wagner, Kiki Tianqi Yu eds.

    China's IGeneration: Cinema and Moving Image Culture for the Twenty-first Century     頁: 235-253   2014年5月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語  

  13. It is all about <i>qingnian dianying</i> : Post-independent Chinese cinema, auteurism, and the FIRST International Film Festival

    Shan Tong, Ran Ma

    Journal of Chinese Cinemas     頁: 1 - 23   2023年11月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Informa UK Limited  

    DOI: 10.1080/17508061.2023.2286861

  14. 阮纯诗的散文电影与“档案论” in 艺术档案(库)的可能与不可能——亚洲的理论与经验

        2023年8月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:論文集(書籍)内論文  

  15. Kim Soyoung’s “Exile Trilogy”—“Retro” Toward an Affective Archive 招待有り 査読有り 国際誌

    Ran Ma

    philoSOPHIA: a Journal of TransContinental Feminism   11 巻   頁: 145 - 153   2021年12月

     詳細を見る

    担当区分:最終著者, 責任著者  

    Looking at Soyoung Kim’s Exile Trilogy (2014–2017), three documentaries centering on ethnic Koreans in Central Asia (formerly USSR) and specifically the use of archival footages and soundtracks in Sound of Nomad, Arirang (2016), this article considers Kim’s works an organic contribution to the image archive of/about/by the global Korean diaspora while seeking to interrogate the politics of “retro” by turning to what Catherine Russell has approached as “archiveology.” Foregrounding the representation of the transgenerational divas from the “Arirang Ensemble” of the Koryo Theater in Almaty, Kazakhstan, this piece highlights how the divas’ personal stories reconstructed via images, oral accounts, sound recordings, and so forth need to be grasped as an assemblage of affective flows that has complicated the teleological narrative about the Korean diaspora and problematized the Soviet state’s ideocultural representations of the Koryo people.

  16. In/visibility in post-war Okinawan images 2

    Kosuke Fujiki, Ran Ma

    Journal of Japanese and Korean Cinema     頁: 1 - 2   2021年7月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Informa {UK} Limited  

    DOI: 10.1080/17564905.2021.2001143

  17. Re-emerging voices and re-imagined landscapes: an interview with Chikako Yamashiro

    Ran Ma, Kosuke Fujiki, Christopher M. Cabrera

    Journal of Japanese and Korean Cinema     頁: 1 - 16   2021年7月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Informa {UK} Limited  

    DOI: 10.1080/17564905.2021.1985357

  18. In/visibility in post-war Okinawan images 1

    Ran Ma, Kosuke Fujiki

    Journal of Japanese and Korean Cinema   13 巻 ( 1 ) 頁: 1 - 3   2021年1月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Informa {UK} Limited  

    DOI: 10.1080/17564905.2021.1930474

  19. 記憶と身体を乗り越える──東北ドキュメンタリー三部作とポスト・福島ドキュメンタリー 査読有り

    Ma Ran

    『〈ポスト 3.11〉メディア言説再考』     頁: 283-302   2019年2月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  20. 故郷的風景:高嶺剛的沖繩夢幻秀 国際共著

    馬 然

    ACT: Art Critique of Taiwan/藝術觀點   Issue No. 78 巻   頁: 82 - 91   2019年

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    CiNii Research

  21. 記憶と身体を乗り越える――東北ドキュメンタリー三部作とポスト・福島ドキュメンタリー 査読有り

    馬 然

    <ポスト3.11〉メディア言説再考   0 巻   頁: 283 - 302   2019年

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    CiNii Research

  22. Asian Documentary Connections and “The International Film Festival Short Circuit”: Yamagata International Documentary Film Festival (YIDFF) as a Case Study 査読有り 国際共著

    馬 然

    The Palgrave Handbook of Asian Cinema   0 巻   頁: 171 - 189   2018年

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    CiNii Research

  23. Discussion and Interview: towards the Im/possible "Chinese-in-Japan" Cinema [Lun Tan: Li Ying de lisanyingxiang he bu/keneng de zairihuaren dianying ]

    馬 然

    Stage and Screen Review (Chinese)   06 巻   頁: 121 - 133   2018年

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    CiNii Research

  24. A Landscape Over There: Rethinking Translocality in Zhang Lu’s Border Crossing Films. 査読有り

    Ran Ma

    Verge: Studies in Global Asias   4 巻 ( 1 ) 頁: 111-132   2018年

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  25. Contesting the National, Labelling the Renaissance: Exhibiting Taiwan Cinema at Film Festivals in Japan since the 1980s 査読有り

    Ran Ma

    Taiwan Cinema, International Reception and Social Change     頁: 53-68   2017年7月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  26. Programming China at the Hong Kong International Film Festival and the Shanghai International Film Festival 査読有り

    馬然

    Chinese Film Festivals: Sites of Translation     頁: 237-258   2017年3月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  27. Eigasai Inside Out: Programming Japanese Cinema at Overseas and Japanese Film Festivals Today

    Ran Ma

    Stage and Screen Reviews   3 巻   頁: 21-31   2017年

     詳細を見る

    記述言語:中国語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  28. a Landscape over there: Korean-Chinese filmmaker Zhang Lu's border-crossing films

    Ran Ma

    Stage and Screen Reviews   6 巻   頁: 80-87   2017年

     詳細を見る

    記述言語:中国語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  29. a Landscape over there: Korean-Chinese filmmaker Zhang Lu's border-crossing films

    Ran Ma

    戲劇與影視評論   6 巻   頁: 80-87   2017年

     詳細を見る

    記述言語:中国語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  30. an Overview of Asian documentary film festivals: Micro-histories and transnational connections

    Ran Ma

    Stage and Screen Reviews   1 巻   頁: 54-62   2016年

     詳細を見る

    記述言語:中国語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  31. Chinese diaspora filmmaker Zhao Deyin and his Border-crossing films

    Ran Ma

    Stage and Screen Reviews   4 巻   頁: 66-72   2016年

     詳細を見る

    記述言語:中国語  

  32. an Overview of Asian documentary film festivals: Micro-histories and transnational connections

    馬 然

    戲劇與影視評論   1 巻   頁: 54-62   2016年

     詳細を見る

    記述言語:中国語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  33. Spectacles, showcases, marketplaces (and even public spheres): Chinese film festivals as cultural industries 招待有り 査読有り

    Ran Ma,Cindy Hing-Yuk Wong

    Handbook of China's Cultural and Creative Industries     頁: 320-359   2016年

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  34. Chinese diaspora filmmaker Zhao Deyin and his Border-crossing films

    馬 然

    戲劇與影視評論   4 巻   頁: 66-72   2016年

     詳細を見る

    記述言語:中国語   掲載種別:研究論文(その他学術会議資料等)  

  35. an Interview with Taiwan Filmmaker Zhao Deyin and His Border-crossing Cinema 査読有り

    馬 然

    Stage and Screen Reviews (in Chinese)   Vol.4 巻   頁: 66 - 72   2016年

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    CiNii Research

  36. In Praise of the 'New' Collectivism--Reflecting on a Strand of Japanese Independent Filmmaking 査読有り

    馬 然

    Stage and Screen Reviews (in Chinese)   Vol. 5 巻   頁: 53 - 59   2016年

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    CiNii Research

  37. プロジェクティブなイベントとしてのDMZ国際ドキュメンタリー映画祭2014

    馬 然, 尹 芷汐, Ma Ran, Yin Zhixi

    Juncture : 超域的日本文化研究   ( 6 ) 頁: 205 - 209   2015年3月

     詳細を見る

    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:名古屋大学大学院文学研究科附属「アジアの中の日本文化」研究センター  

    馬然(著)尹芷汐(訳)

    DOI: 10.18999/juncture.6.205

    CiNii Books

    その他リンク: http://hdl.handle.net/2237/00031230

  38. Regarding the Grassroots Chinese Independent Film Festivals : Modes of Multiplicity and Abnormal Film Networking 招待有り 査読有り

    Matthew D. Johnson, Luke Vulpiani, Keith B. Wagner, Kiki Tianqi Yu eds

    China's IGeneration: Cinema and Moving Image Culture for the Twenty-first Century     頁: 235-253   2014年5月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(その他学術会議資料等)  

  39. Departing From Songzhuang: Interviews with Chinese Independent Documentary Filmmakers Feng Yan & Wang Wo

    Ran Ma

    Asian Cinema   24 巻 ( 1 ) 頁: 105-123   2013年4月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  40. Departing From Songzhuang: Interviews with Chinese Independent Documentary Filmmakers Feng Yan & Wang Wo

    Ran Ma

    Asian Cinema   24 巻 ( 1 ) 頁: 105-123   2013年4月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

  41. Disremembering Shanghai, Celebrating The International: The Curious Case Of Shanghai International Film Festival

    Ran Ma

    Culture Unbound: Journal Of Current Cultural Research, Shanghai Special Issue   4 巻   頁: 147-168   2012年

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

▼全件表示

書籍等出版物 5

  1. "Affective-Scape/ing in Zhang Lu’s Inter-Asian Quartet", in Z. Zhang, D. Mukherjee, I. Paramaditha, & S. Lee (Eds.) The Routledge Companion to Asian Cinemas. 査読有り 国際共著

    Ran Ma ( 担当: 共著)

    Routledge  2024年7月  ( ISBN:9781032199405

     詳細を見る

    総ページ数:586   担当ページ:165-175   記述言語:英語 著書種別:学術書

  2. Independent Filmmaking across Borders in Contemporary Asia 査読有り

    ( 担当: 単著)

    Amsterdam University Press  2019年10月 

     詳細を見る

    総ページ数:272   記述言語:英語 著書種別:学術書

  3. Toward Archiveology: Regarding Nguyen Trinh Thi’s Essay Films. In L. Pan (Ed.), The (Im)possibility of Art Archives: Theories and Experience in/from Asia. 査読有り 国際共著

    Ran Ma ( 担当: 共著 ,  範囲: one chapter)

    Palgrave Macmillan.  2023年2月  ( ISBN:978-981-99-5898-6

     詳細を見る

    記述言語:英語 著書種別:学術書

    DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-99-5898-6

  4. How to Remember 3.11? — Post-Fukushima Documentary and the Politics of Tōhoku Documentary Trilogy (2011-2013) 査読有り 国際共著

    Ran Ma (Coates, J. and Ben-Ari, A. (eds))( 担当: 共著)

    Routledge  2021年8月 

     詳細を見る

    総ページ数:232   担当ページ:136-157   記述言語:英語 著書種別:学術書

    DOI: https://doi.org/10.4324/9781003154259

  5. Independent filmmaking across borders in contemporary Asia

    馬 然 (映像学)( 担当: 単著)

    Amsterdam University Press  2020年  ( ISBN:9789462986640

     詳細を見る

    記述言語:英語

    CiNii Books

MISC 1

  1. Contemporary Sino-Japanese Relations on Screen: A History, 1989-2005

    Ma Ran  

    CHINA QUARTERLY224 巻   頁: 1129 - 1130   2015年12月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:書評論文,書評,文献紹介等   出版者・発行元:CAMBRIDGE UNIV PRESS  

    DOI: 10.1017/S0305741015001514

    Web of Science

講演・口頭発表等 25

  1. Yamashiro Chikako’s Eco-Fantasy—Toward an Ecosophy of the Island/s 国際会議

    Ran Ma

    Society of Media and Cinema Studies  2024年3月17日  Society of Median and Cinema Studies

     詳細を見る

    開催年月日: 2024年3月

    記述言語:英語   会議種別:シンポジウム・ワークショップ パネル(公募)  

    開催地:Boston, USA   国名:アメリカ合衆国  

  2. Un/bounding the Great Wall–Sino-Japanese Documentary Media Connections in the Long 1980s 招待有り

    Ran Ma

    Harvard-Yenching Institute  2024年3月8日  Harvard-Yenching Institute

     詳細を見る

    開催年月日: 2024年3月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(招待・特別)  

    開催地:Boston, USA   国名:アメリカ合衆国  

    その他リンク: https://www.harvard-yenching.org/events/un-bounding-the-great-wall-sino-japanese-documentary-media-connections-in-the-long-1980s/

  3. Yamashiro Chikako’s Eco-Fantasy—Toward an Ecosophy of the Island/s 招待有り 国際会議

    Ran Ma

    Council of East Asian Studies Talk Series  2024年2月15日  Yale University

     詳細を見る

    開催年月日: 2024年2月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(招待・特別)  

    開催地:New Haven, USA   国名:アメリカ合衆国  

  4. Border-crossing Asia 招待有り 国際会議

    Ran Ma

    Topics in Asian Film Studies grad seminar, New York University  2023年10月13日  New York University, USA

     詳細を見る

    開催年月日: 2023年10月

    記述言語:英語   会議種別:公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等  

    開催地:New York University, USA   国名:アメリカ合衆国  

  5. Yamashiro Chikako’s Eco-Fantasy—Toward an Ecosophy of the Island/s 国際会議

    Ran Ma

    Association for Asian Studies in Asia (AAS-IN-ASIA)  2023年6月25日  Association for Asian Studies in Asia (AAS-IN-ASIA)

     詳細を見る

    開催年月日: 2023年6月

    記述言語:英語   会議種別:シンポジウム・ワークショップ パネル(指名)  

    開催地:Kyungpook National University, Korea   国名:大韓民国  

  6. Yanbian as Method——Border-crossing Chaoxianzu (Korean-Chinese) On Screen and The Poetics/Politics of Dis-Attachment

    Ran Ma

    the Association for Studies of Culture and Representation, China  2023年6月9日  the Association for Studies of Culture and Representation

     詳細を見る

    開催年月日: 2023年6月

    記述言語:英語   会議種別:シンポジウム・ワークショップ パネル(指名)  

    開催地:Tokyo University, Japan   国名:日本国  

  7. Affective-Scape/ing in Zhang Lu’s Inter-Asian Quartet 国際会議

    Ran Ma

    Association of Asian Studies, Virtual  2024年3月1日  Association of Asian Studies

     詳細を見る

    開催年月日: 2024年3月

    記述言語:英語   会議種別:シンポジウム・ワークショップ パネル(指名)  

    開催地:online   国名:アメリカ合衆国  

  8. Border-crossing Bodies and Affects—the Politics of Being the Other in Japan within East Asian Visual Cultures 招待有り 国際会議

    Ran Ma

    (Un)winding: Spinning East Asia Response Forum  2022年5月15日  Centre for Heritage, Arts and Textile, Hong Kong

     詳細を見る

    開催年月日: 2022年5月

    記述言語:中国語   会議種別:公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等  

    開催地:online   国名:ホンコン(香港)特別行政区  

  9. I Am Li Xiaomu”: Transnational Affect In Chinese-in-japan Documentary In The New Millennium 国際会議

    Ran Ma

    Visible Evidence: Documentary And Democracy In Crisis  2021年12月17日  Visible Evidence

     詳細を見る

    開催年月日: 2021年12月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Online & Frankfurt Am Main, Germany   国名:ドイツ連邦共和国  

  10. “Quietly Dreaming: Zhang Lu’s Affective-Scaping” 国際会議

    Ran Ma

    Annual Conference of Asian Studies (AAS), Virtual Conference  2021年3月22日  Association of Asian Studies

     詳細を見る

    開催年月日: 2021年3月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Online  

  11. “Save the Cinema? In (Post-)Pandemic Japan–an Incomplete Observation” 招待有り 国際会議

    Ran Ma

    AFA Online Symposium: An (In)Hospitable World  2020年10月23日  Nanyang Technological University & Asian Film Archive, Singapore

     詳細を見る

    開催年月日: 2020年10月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(招待・特別)  

    開催地:online  

  12. “It is All About “Youth Cinema” (qingnian dianying)—Independent Cinema, New Auteur, and the FIRST International Film Festival” 国際共著 国際会議

    2021年1月30日  Chinese Independent Film Archive & Newcastle University, UK

     詳細を見る

    開催年月日: 2021年1月

    記述言語:英語   会議種別:シンポジウム・ワークショップ パネル(公募)  

    開催地:Online  

  13. "The Technologies of the Self: Rethinking Japan’s ‘Self Documentary’ since the 2000s”

    Ran Ma

    2020年8月10日 

     詳細を見る

    開催年月日: 2020年8月

    記述言語:日本語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Online  

  14. Flight of the Magic Kite: Internationalist Collaboration and Sino-Foreign Coproduced Films in the 1950s. 国際会議

    Ran Ma

    The Association for Asian Studies Annual Conference 2017 

     詳細を見る

    開催年月日: 2017年3月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Toronto   国名:アメリカ合衆国  

    This project engages the genealogy of sino-foreign coproductions by shedding light upon People's Republic of China's early adventures into cinematic collaborations with the Soviet as well as France in the 1950s.

  15. Rethinking Asian Transnational Independent Cinema: From Dahuang Picture's Malaysian New Wave to Midi Z's Homecoming Myanmar 国際会議

    Ran Ma

    Global Asia: Critical Aesthetics and Alternative Globalities symposium 

     詳細を見る

    開催年月日: 2016年6月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Nanyang Technological University, Singapore   国名:シンガポール共和国  

  16. The Asian Documentary Connections: from Yamagata International Documentary Film Festival (YIDFF) to Asian Network of Documentary (AND)" Panel of Festival Mobilities: Movement, Movements 国際会議

    Ran Ma

    Society Of Cinema and Media Studies Conference (SCMS) 

     詳細を見る

    開催年月日: 2016年3月 - 2016年4月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Atlanta   国名:アメリカ合衆国  

  17. A Landscape Over There:Positioning the Border-crossing Cinema of Zhang Lu's 国際会議

    Kim Soyoung

    Korean Cinema in a Transnational Context: Chinese-Korean Connections and Beyond 

     詳細を見る

    開催年月日: 2014年8月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    国名:大韓民国  

  18. Programming China: a Comparative Study of the Programming of Chinese-language Films at the Hong Kong International Film Festival 国際会議

    Chris Berry

    Chinese Film Festival Research Network Workshop 

     詳細を見る

    開催年月日: 2014年6月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    国名:グレートブリテン・北アイルランド連合王国(英国)  

  19. Kuzoku And The Grassroots Film Network For Contemporary Japanese Independent Cinema 国際会議

    Cindy Wong

     詳細を見る

    開催年月日: 2014年6月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    国名:イタリア共和国  

  20. A Landscape Over There:Positioning the Border-crossing Cinema of Zhang Lu's

    Kim Soyoung

    Korean Cinema in a Transnational Context: Chinese-Korean Connections and Beyond  2014年8月20日  Trans : Asia Screen Culture Institute, Seoul, Korea

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Korean Film Archive, Seoul, Korea  

  21. The Asian Documentary Connections: from Yamagata International Documentary Film Festival (YIDFF) to Asian Network of Documentary (AND)" Panel of Festival Mobilities: Movement, Movements

    Ran Ma

    Society Of Cinema and Media Studies Conference (SCMS)  2016年3月30日 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Atlanta  

  22. Rethinking Asian Transnational Independent Cinema: From Dahuang Picture's Malaysian New Wave to Midi Z's Homecoming Myanmar

    Ran Ma

    Global Asia: Critical Aesthetics and Alternative Globalities symposium  2016年6月25日 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Nanyang Technological University, Singapore  

  23. Kuzoku And The Grassroots Film Network For Contemporary Japanese Independent Cinema

    Cindy Wong

    European Network for Cinema and Media Studies  2014年6月19日  European Network for Cinema and Media Studies

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Milan, Italy  

  24. Flight of the Magic Kite: Internationalist Collaboration and Sino-Foreign Coproduced Films in the 1950s.

    Ran Ma

    The Association for Asian Studies Annual Conference 2017  2017年3月16日 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:Toronto  

    This project engages the genealogy of sino-foreign coproductions by shedding light upon People's Republic of China's early adventures into cinematic collaborations with the Soviet as well as France in the 1950s.

  25. Programming China: a Comparative Study of the Programming of Chinese-language Films at the Hong Kong International Film Festival

    Chris Berry

    Chinese Film Festival Research Network Workshop  2014年6月24日  Chinese Film Festival Research Network Workshop

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:King's College, London, UK  

▼全件表示

Works(作品等) 2

  1. Coproducing Asia: Locating Japanese-Chinese Regional Film and Media.STEPHANIE DEBOER.Minneapolis and London:University of Minnesota Press,2014

    2014年9月

     詳細を見る

    発表場所:The China Quarterly  

  2. Coproducing Asia: Locating Japanese-Chinese Regional Film and Media.STEPHANIE DEBOER.Minneapolis and London:University of Minnesota Press,2014

    2014年9月

     詳細を見る

    発表場所:The China Quarterly  

その他研究活動 1

  1. Launch event for the Journal of Chinese Independent Cinema Observer

    2021年5月

     詳細を見る

    Launch Event for the Bilingual Journal Chinese Independent Cinema Observer & Online Forum “Sino-Japanese Connections in Independent Film Cultures” (by Chinese Independent Film Archive)

科研費 4

  1. Chinese Independent Cinema in Transformation: Visual Politics in Perspective

    研究課題/研究課題番号:22K00230  2022年4月 - 2026年3月

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(C)  基盤研究(C)

    馬 然

      詳細を見る

    担当区分:研究代表者 

    配分額:4290000円 ( 直接経費:3300000円 、 間接経費:990000円 )

    This project firstly maps out the trajectories of diversification, institutionalization, and marketization of Chinese independent filmmaking in relation to the global/regional/national mediascapes. Secondly, it interrogates the visual politics of the independent works by highlighting their aesthetic experimentations and the drastically-changing sectors of production, distribution, and circulation/exhibition.
    In the past year, I was able to conduct interviews with several Chinese independent cinema-related filmmakers, film producers, scholars, and curators who are based overseas during my field trip to Europe. Additionally, I gave presentations both online and in person at international conferences to showcase my research output. Several journal articles and chapter drafts have already been completed and are now in the pipeline for publication. I am also co-editing an English-language book on Chinese arthouse cinema. Furthermore, I actively sought out opportunities to give several public talks that focused on contemporary Chinese cinema and border-crossing filmmaking in Asia.
    Partially due to the global pandemic, the impossibility of conducting field trips to China has hindered my research progress. At the same time, the academic projects that I have participated in are not progressing as fast as I had imagined. For instance, the waiting period to have one of my co-authored journal articles published has been extended, which has slowed down the publication of my research. Additionally, my extra teaching task has allowed me less time to dedicate to my research.
    With the lifting of travel bans, I will be able to enter China again to conduct my fieldwork there. Trips are being planned for the summer of 2023. In terms of my academic projects, I am maintaining close communication with my co-authors and the journal editors to ensure that we are making progress and meeting deadlines to the best of our ability. I am also seeking out opportunities to present my research at conferences and collaborate with others in my field. Although the extra teaching task has been challenging, I am trying to find ways to integrate my research into my teaching whenever possible. I am prioritizing my time and being more intentional about how I allocate it, so that I can make the most of the time I have for research.

  2. Sinophone Imaginaries in Contemporary Asian Visual Cultures

    研究課題/研究課題番号:18K12263  2018年4月 - 2022年3月

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Early-Career Scientists  Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

    Ma Ran

      詳細を見る

    担当区分:研究代表者 

    配分額:3770000円 ( 直接経費:2900000円 、 間接経費:870000円 )

    Despite that my project was extended for another half a year due to the slow progress of my translation plan, overall the last year of this project also saw some satisfactory progress. Not only I was able to work on translating my book into Japanese (expected to be published with Japanese publisher), but also this project was smoothly bridged with the new JSPS project that I work on. Over the 4 years' span, I consider my project a successful one. With the Kakenhi, I was able to participate conferences and conduct many field trips abroad and in Japan, which laid solid basis for my research work and the final publication of my monograph, Independent Filmmaking across Border in Contemporary Asia. Besides, I was also able to hold both online and offline screening and talk events related to my research, which contributed to a wider range of publics and transnational community of film lovers and researchers.

  3. East Asian Film Cultures in the Post-Cold War Era: Film Festivals and their Transnational Network

    研究課題/研究課題番号:15K16665   2015年4月 - 2018年3月

    Grant-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Young Scientists(B)

      詳細を見る

    担当区分:研究代表者 

  4. デジタル映像アーカイブの未来研究

    研究課題/研究課題番号:20H01219  2020年4月 - 2025年3月

    科学研究費助成事業  基盤研究(B)

    ワダ・マルシアーノ ミツヨ, Kim JoonYang, 小川 翔太, 板倉 史明, 藤城 孝輔, 早川 和宏, 常石 史子, 久保 豊, 木下 千花, 吉岡 洋, 石田 美紀, 馬 然, 小川 佐和子

      詳細を見る

    担当区分:研究分担者 

    本研究は、日本におけるデジタル映像アーカイブの新しい在り方の提言を目的とする。書籍・公文書・文化財のデジタルアーカイブ構築が謳われ始め久しくなるが、映像アーカイブのデジタル化は進んでいない。本研究では「産・官・学」からの参加者により、日本のデジタル映像アーカイブの未来がどうあるべきかを提言する。[1] 東京一極集中型のトップダウン型政治力によって決定するのではなく、[2] 一般ユーザーたちにとって使いやすい、[3] 点在する地方映像アーカイブの連携を可能にし、[4] 東アジア諸国を中心に海外の映像アーカイブと協賛を促す「ボトムアップのデジタル映像アーカイブとはどうあるべきか?」を探る。

 

担当経験のある科目 (本学) 16

  1. 1945年以後のアジア映画

    2021

  2. 視覚文化テクスト分析

    2021

  3. 映像理論・実践特論Ⅰ

    2021

  4. 映像学への新視点

    2020

  5. 映像テクスト分析

    2021

  6. 大学院演習:映像理論・実践Ⅰ

    2021

  7. 映像研究方法論Ⅱ

    2021

  8. 映像文化への新視点

    2020

  9. 大学院演習:映像理論・実践Ⅱ

    2021

  10. 映画史入門

    2021

  11. アジア映画史Ⅱ

    2021

  12. 表象と文化

    2020

  13. 合同演習 アジアの中の日本文化Ⅱ

    2021

  14. 合同演習 アジアの中の日本文化Ⅱ

    2020

  15. アジア映画史Ⅱ

    2017

     詳細を見る

    This is the second part for our study of film history in Asia, which zooms in onto the post-World War II periods. Envisioned as the continuation of our study of Asian film history prior to 1945, this course attempts to position the survey of films within the socio-historical exigencies and cultural context of East Asia and Southeast Asia since 1945 and aims to facilitate the understanding of the film aesthetics and traditions of Asian cinemas in relation to the sociopolitical history and discourses of modernities in this region. Students are expected to acquire the basic knowledge on film cultures in Asia, and learn to interpret and analyze films by engaging with contemporary socio-cultural issues that became significant during the timeframe under examination.

  16. 大学院演習:映像理論・実践II

    2017

     詳細を見る

    Intersecting research fields of transnational cinema studies, Asian studies, postcolonialism and the studies of globalization, this postgraduate-level seminar interrogates crucial issues in identity politics so that to rethink Asian cinema and Asian cinema studies. Leveraging a unique body of case studies from world cinema and specifically visual works and films from East Asia and Southeast Asia, this seminar explores pivotal theoretical frameworks/concepts such as sinophone cinema, Zainichi cinema, cosmopolitan cinema, diasporic filmmaking and global queer and examines discourses related to Chinese-ness, Japanese-ness, diaspora, globalism, cosmopolitanism and so forth. Through this seminar, we hope our students would benefit from the discussions and debates and grasp a set of theoretical, analytic perspectives in not only approaching and analyzing contemporary Asian cinema and its cultural politics, but also in perceiving Asia and Asian societies in their dynamic yet contingent connection with globalization.

▼全件表示

担当経験のある科目 (本学以外) 1

  1. 中国社会特殊研究Ⅱ

    2021年10月 - 2022年2月 愛知大学)

     詳細を見る

    科目区分:大学院専門科目 

 

社会貢献活動 2

  1. To work as jury member for Beijing International Short Film Festival

    役割:助言・指導

    Beijing International Short Film Festival  2021年12月

  2. オンライン映画上映と監督との対話シリーズ: 規範的境界を問う---グローバルな文脈におけるジェンダー、身体とアイデンティティの再検討

    役割:司会, 運営参加・支援

    名古屋大学GRL  2020年11月 - 2021年1月

学術貢献活動 3

  1. to write a themed introduction for Taiwan International Documentary Film Festival (2021)'s Okinawan cinema program 国際学術貢献

    Taiwan International Documentary Film Festival   2021年8月

  2. to review Manuscript ID Screen-2020-170.R1 entitled "Weaving the Nation with the World: The PRC’s Transnational Film Distribution in the 1950s and 1960s 国際学術貢献

    役割:査読

    Screen  ( Online ) 2021年4月 - 現在

     詳細を見る

    種別:査読等 

    MANUSCRIPT DETAILS

    TITLE: Weaving the Nation with the World: The PRC’s External Film Geographies in the 1950s and 1960s

    ABSTRACT: This study approaches the 1950s and 1960s PRC transnational film distribution from the perspective of film geographies and investigates how the PRC created and maintained a film cosmos by linking the nation with the world. It locates the film cosmos within the frame of ongoing mediation between the state’s shifting self-positioning, the domestic cultural regime building, and the international Cold War wrestling. This paper argues that these PRC film geographies reflected but not equated with the regional geopolitics and the Cold War order. The spectrum of the film titles and the distribution of film geographies constitute eddies within a broader geopolitical Cold War imaginary and socialist Mao cultural imaginary in current scholarship.

  3. Editorial board member for the journal of Chinese Independent Cinema Observer 国際学術貢献

    役割:審査・評価

    the Chinese Independent Cinema Archive (Newcastle University)  ( Online ) 2021年1月 - 現在

     詳細を見る

    種別:審査・学術的助言 

    Chinese Independent Cinema Observer is a bi-lingual peer-reviewed journal dedicated to the study of Chinese independent films and film culture. It publishes twice a year on the official website of Chinese Independent Film Archive (CIFA).