2025/03/31 更新

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ナカムラ ヒデキ
中村 英樹
NAKAMURA, Hideki
所属
大学院環境学研究科 都市環境学専攻 都市持続発展論 教授
大学院担当
大学院環境学研究科
大学院工学研究科
学部担当
工学部
工学部 環境土木・建築学科
職名
教授
連絡先
メールアドレス
外部リンク

学位 1

  1. 工学博士 ( 1991年3月   東京大学 ) 

研究キーワード 1

  1. 交通流,道路計画設計,交通安全,自動運転の交通流への影響,交通運用

研究分野 1

  1. 社会基盤(土木・建築・防災) / 土木計画学、交通工学  / 交通工学、交通計画

現在の研究課題とSDGs 3

  1. 道路の交通容量とサービスの質に関する研究

  2. 平面交差部の計画と設計,交通運用

  3. 性能照査型道路計画設計と交通運用

経歴 6

  1. 名古屋大学 大学院環境学研究科 都市環境学専攻   大学院環境学研究科 都市環境学専攻   教授

    2014年5月 - 現在

  2. 名古屋大学   グリーンモビリティ連携研究センター   教授

    2011年7月 - 2016年3月

  3. 名古屋大学   教養教育院   兼任教授

    2009年4月 - 2012年3月

  4. 名古屋大学   大学院工学研究科 社会基盤工学専攻   教授

    2007年10月 - 2014年4月

  5. 名古屋大学   大学院工学研究科 地圏環境工学専攻   准教授

    1996年4月 - 2007年9月

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学歴 3

  1. 東京大学   工学系研究科   土木工学

    1988年4月 - 1991年3月

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    国名: 日本国

  2. 東京大学   工学系研究科   土木工学専攻

    1985年4月 - 1987年3月

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    国名: 日本国

  3. 早稲田大学   理工学部   土木工学科

    1980年4月 - 1985年3月

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    国名: 日本国

所属学協会 6

  1. (公社)土木学会   フェロー

  2. (一社)交通工学研究会   会長・理事・技術顧問

  3. 世界交通学会   理事・学術委員会副委員長

  4. 東アジア交通学会

  5. (公財)国際交通安全学会

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受賞 17

  1. 交通工学研究会 第42回交通工学研究発表会 研究奨励賞

    2022年8月   一般社団法人 交通工学研究会  

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    受賞区分:国内学会・会議・シンポジウム等の賞 

  2. 交通工学研究会 第39回交通工学研究発表会 研究奨励賞

    2019年8月   一般社団法人 交通工学研究会   信号交差点密度を考慮した道路事業便益の算出手法

    柿元祐史・中村英樹

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    受賞区分:国内学会・会議・シンポジウム等の賞  受賞国:日本国

  3. 交通工学研究会 第33回論文賞

    2019年6月   一般社団法人 交通工学研究会   ラウンドアバウトの幾何構造が走行挙動特性に与える影響分析

    吉岡慶祐・中村英樹・下川澄雄・森田綽之

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    受賞区分:学会誌・学術雑誌による顕彰  受賞国:日本国

  4. WCTR Topic Area C Best Paper Award, 15th World Conference on Transport Research (WCTR)

    2019年5月   World Conference on Transport Research Society   A Model Analysis of the Saturation Flow Rate Influenced by Downstream Conditions

    Zhu, H. and Nakamura, H.

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    受賞国:インド

  5. 土木学会土木計画学研究委員会 平成30年度 優秀研究論文賞

    2018年11月   土木学会   幾何構造要因を考慮したラウンドアバウト流入交通容量推定モデル

    神戸信人・張馨・中村英樹・尾高慎二

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    受賞区分:学会誌・学術雑誌による顕彰  受賞国:日本国

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論文 410

  1. Modelling discharge flows at signalised intersections with adjustment of downstream effects

    Zhu H., Nakamura H.

    TRANSPORTMETRICA A-TRANSPORT SCIENCE     2021年3月

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    記述言語:日本語   出版者・発行元:Transportmetrica A: Transport Science  

    Former studies revealed that before spillbacks happen intersection capacities can still be greatly affected by downstream queues and signals. However, there is no methodology reasonably accounting for this effect. This research aims to propose adjustment factor models (Adj models) for both saturation flow rate (SFR) and start-up lost time (SLT) in through lane groups considering downstream conditions. An improved cell transmission model is created to build a simulation platform that can well reproduce the downstream influence. By the experimental data, Adj models are derived through heuristic optimisation based regression analyses. Proposed adjustment factors are governed by common traffic indicators. Sensitivity analyses proved that approaches with high volumes, short segment lengths, large green ratios, positive offset, or large cycle lengths are more easily affected by downstream conditions. Through the validation, it is proved that the estimation error of SFR and SLT can be significantly reduced by the proposed adjustment factors.

    DOI: 10.1080/23249935.2021.1895360

    Web of Science

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  2. Investigating the Efficiency and Safety of Signalized Intersections Under Mixed Flow Conditions of Autonomous and Human-Driven Vehicles

    Pan Ang, Zhang Xin, Nakamura Hideki, Alhajyaseen Wael

    ARABIAN JOURNAL FOR SCIENCE AND ENGINEERING   45 巻 ( 10 ) 頁: 8607 - 8618   2020年10月

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Arabian Journal for Science and Engineering  

    Field experiments of autonomous driving systems have already been started in several countries around the world. However, investigations on the performance of signalized intersections under the mixed flow condition of autonomous vehicle (AV) and human-driven vehicle (HDV) are still very limited, especially in terms of considering the interaction between vehicles. This study aims at developing a methodology to evaluate the efficiency and safety performance of signalized intersections under the conditions of AV mixed flows. If AVs are set aggressively such as small critical gap acceptance thresholds, approach capacity of signalized intersections may increase. However, the aggressive driving maneuver and the misjudgment by human drivers to AV may lead to some potential safety risks. On the other hand, if AVs are set conservatively to ensure large safety margins, for example by setting large critical gap thresholds or a longer following headway, a significant drop in the capacity is expected while the safety improvements may not be insured since extra delays will be imposed on HDVs which may induce risky behavior. This study finds that AVs with either excessively aggressive or conservative settings will lead to waste of capacity or potential safety hazard. AVs with aggressive settings will enable them to accept a short gap or lag, while AVs with conservative settings will increase the waiting time of the following HDVs, which may induce aggressive driving behavior. Both types of AV settings may contribute to safety risks represented by short time-to-collision and short post encroachment time.

    DOI: 10.1007/s13369-020-04810-1

    Web of Science

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  3. Initial comparative analysis of international practice in road traffic signal control

    Tang K.

    Global Practices on Road Traffic Signal Control: Fixed-Time Control at Isolated Intersections     頁: 285 - 310   2019年1月

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    掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Global Practices on Road Traffic Signal Control: Fixed-Time Control at Isolated Intersections  

    DOI: 10.1016/B978-0-12-815302-4.00015-7

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  4. Principles of road traffic signal control

    Boltze M.

    Global Practices on Road Traffic Signal Control: Fixed-Time Control at Isolated Intersections     頁: 7 - 17   2019年1月

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    掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Global Practices on Road Traffic Signal Control: Fixed-Time Control at Isolated Intersections  

    DOI: 10.1016/B978-0-12-815302-4.00002-9

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  5. Japan

    Nakamura H.

    Global Practices on Road Traffic Signal Control: Fixed-Time Control at Isolated Intersections     頁: 163 - 184   2019年1月

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    掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Global Practices on Road Traffic Signal Control: Fixed-Time Control at Isolated Intersections  

    DOI: 10.1016/B978-0-12-815302-4.00010-8

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書籍等出版物 18

  1. Global Practices on Road Traffic Signal Control : Fixed-Time Control at Isolated Intersections

    Tang, K., Boltze, M., Nakamura, H. and Tian, Z.( 担当: 共著)

    Elsevier  2019年5月  ( ISBN:9780128153024

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    総ページ数:344   記述言語:英語 著書種別:学術書

    Global Practices on Road Traffic Signal Control is a valuable reference on the current state-of-the-art of road traffic signal control around the world. The book provides a detailed description of the common principles of road traffic signal control using a well-defined and consistent format that examines their application in countries and regions across the globe. This important resource considers the differences and special considerations across countries, providing useful insights into selecting control strategies for signal timing at intersections and pedestrian crosswalks. The book's authors also include success stories for coping with increasing traffic-related problems, examining both constraints and the reasons behind them.

    その他リンク: https://www.amazon.co.jp/Global-Practices-Traffic-Signal-Control-ebook/dp/B07RK2KG1P

  2. Global practices on road traffic signal control: Fixed-time control at isolated intersections

    Tang K., Boltze M., Nakamura H., Tian Z.( 担当: 単著)

    Global Practices on Road Traffic Signal Control: Fixed-Time Control at Isolated Intersections  2019年1月  ( ISBN:9780128153024, 9780128153031

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    記述言語:日本語

    Global Practices on Road Traffic Signal Control is a valuable reference on the current state-of-the-art of road traffic signal control around the world. The book provides a detailed description of the common principles of road traffic signal control using a well-defined and consistent format that examines their application in countries and regions across the globe. This important resource considers the differences and special considerations across countries, providing useful insights into selecting control strategies for signal timing at intersections and pedestrian crosswalks. The book’s authors also include success stories for coping with increasing traffic-related problems, examining both constraints and the reasons behind them.

    DOI: 10.1016/C2017-0-02878-1

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  3. Principles of road traffic signal control

    Boltze M., Nakamura H., Tian Z.( 担当: 単著)

    Global Practices on Road Traffic Signal Control: Fixed-Time Control at Isolated Intersections  2019年1月  ( ISBN:9780128153024, 9780128153031

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    記述言語:日本語

    This chapter elaborates on the major principles of road traffic signal control which do not depend on national regulations. In the first part, the basic functionality of traffic signals is explained, including areas of application, signals and signal heads, signal program elements, and traffic signal control methods. Thereby, major terms used in the context of traffic signal control are explained. The second part summarizes the various impacts which traffic signals have on different road-user groups, and gives advice on a multicriteria and multimodal impact assessment. Section 2.3 briefly explains how to utilize traffic signals for a situation-responsive prioritization of public transport vehicles, for situations with critical air pollution levels, and for situations with special demand for noise protection. Finally, the fourth section introduces the concept of quality management for traffic signals and presents some basic principles of such quality management for the stages of planning, implementation, and operation.

    DOI: 10.1016/B978-0-12-815302-4.00002-9

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  4. Japan

    Nakamura H., Iryo-Asano M., Oguchi T.( 担当: 単著)

    Global Practices on Road Traffic Signal Control: Fixed-Time Control at Isolated Intersections  2019年1月  ( ISBN:9780128153024, 9780128153031

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    記述言語:日本語

    This chapter summarizes the basic concept and procedure of traffic signal control in Japan, including not only the current practical settings but also the ideas proposed in the forthcoming Japanese manual. In Section 10.1, a historical overview as well as the current statistics of traffic signal installations are provided. Section 10.2 explains the criteria for how to choose the intersection control type and the quantitative strategy for determining the installation of traffic signals is introduced. Basic ideas of adaptive signal control using time occupancy data are also shown. Regarding the signal phasing plan as in Section 10.4, movement-based control is rarely applied and simple two-phase plans or four-phase plans with permissive-protected right-turn phase (in left-hand traffic) are widely applied conventionally. The detailed calculation method of variables recommended in the Japanese manuals is given in Section 10.5. Although in-depth considerations are proposed in the manual, more simplified methods are applied in practice to obtain several variables, such as settings of intergreen time and minimum pedestrian crossing time. The calculation example in Section 10.7 provides practical approaches with these simple settings to demonstrate the actual conditions in Japan.

    DOI: 10.1016/B978-0-12-815302-4.00010-8

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  5. Introduction

    Tang K., Tian Z., Boltze M., Nakamura H.( 担当: 単著)

    Global Practices on Road Traffic Signal Control: Fixed-Time Control at Isolated Intersections  2019年1月  ( ISBN:9780128153024, 9780128153031

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    記述言語:日本語

    This chapter briefly introduces the motivation, scope, purpose, and structure of this book. Section 1.1 outlines the motivation for editing this book and for choosing road traffic signal control as the topic. Section 1.2 introduces the scope of the book, that is, fixed-time control at isolated intersections. Section 1.3 explains potential applications and audiences of the book. Section 1.4 highlights the book structure as well as major contents of each chapter of the book, together with the author information. Finally, Section 1.5 gives some explanations on national differences in notations and terminology.

    DOI: 10.1016/B978-0-12-815302-4.00001-7

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講演・口頭発表等 3

  1. A study on appropriate road spacing for the functionally hierarchical network planning

    Goto A.

    Transportation Research Procedia 

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    開催年月日: 2017年

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    DOI: 10.1016/j.trpro.2017.05.266

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  2. An Analysis of Characteristics of Heavy Vehicle Behavior at Roundabouts in Japan

    Kang N.

    Transportation Research Procedia 

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    開催年月日: 2017年

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    DOI: 10.1016/j.trpro.2017.05.176

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  3. Verkehrssituation und Telematikeinsatz im Großraum Nagoya 国際会議

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    開催年月日: 2002年

科研費 17

  1. 自動運転車の挙動特性と普及率に応じた安全・円滑な交差点制御手法に関する研究

    研究課題/研究課題番号:19H02261  2019年4月 - 2022年3月

    科学研究費助成事業  基盤研究(B)

    中村 英樹, 柿元 祐史, 井料 美帆

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    担当区分:研究代表者 

    配分額:17160000円 ( 直接経費:13200000円 、 間接経費:3960000円 )

    道路ネットワークのボトルネックとなる交差点において,AVとHDVの間の相互作用を明らかにし,どのような交差点構造でいかに制御を行うことで混在交通流の安全性と円滑性の双方の向上につながるのかについて定量的に把握することが,AVの普及に際して解明すべき重要な課題である.本研究は,交差点部とその近傍において相互に影響し合うAVとHDVの混在環境を表現可能な交通流シミュレータを開発し,AVの普及率や制御アルゴリズムに基づく挙動特性に応じた安全かつ円滑な交差点構造と制御手法を提示することを目的とするものである.
    信号交差点におけるHDVおよびAV挙動を再現するシミュレータを開発し,AV混在交通流を様々なシナリオの下で再現して安全性と交通容量への影響を分析した.AVには,挙動特性の異なるaAV, nAV, dAV3種を想定した.AVの各種パラメータ設定によっては交通容量を増大させることはできるものの,その際には安全性評価に関わる指標値が危険側に推移する傾向があることが定量的に示された.交通容量をHDVのみの現状交通流の状況の水準を維持した場合,dAVの混入率が100%で安全性評価指標は30.6%改善,安全性を現状水準と同等に維持するという条件下では,aAVにより交通容量を約37%向上することが示された.
    道路ネットワークのボトルネックとなる交差点において,AVの各種性能設定が安全性と交通容量のそれぞれに対してどの程度寄与することが期待できるのかを,AVの混入率に応じて定量的に示したことは,とかく過大評価されがちであったAVの普及に際しての効果と留意事項を現実的に示している点において社会的意義が高い.また,今後開発される自動運転車の各種制御パラメータ設定に際して,有益な情報を示唆するものである.

  2. ラウンドアバウトの幾何構造に応じた車両挙動と性能評価に関する研究

    研究課題/研究課題番号:16H04426  2016年4月 - 2019年3月

    中村 英樹

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    担当区分:研究代表者 

    配分額:18850000円 ( 直接経費:14500000円 、 間接経費:4350000円 )

    本研究は,ラウンドアバウトの幾何構造に応じた流入交通容量,走行軌跡,走行速度の推定手法を開発し,設計に際しての安全性と円滑性に関わる性能照査手法を提案することを目的とする.
    流入交通容量推定式とミクロ交通シミュレータを用いて,幾何構造要素に応じた流入部交通容量とPCEを推定した結果,流入交通容量は幾何構造要素により変化し,ラウンドアバウトの外径および流入部幅員が有意に影響を与えることを明らかにした.安全性能評価指標として,事故の起きやすさを表す見落とし確率と,事故の重度を示す衝突強度の積で表されるリスク指標を提案した.そして,任意の幾何構造条件からリスク指標を算出するためのモデル化を行った.
    従来一定値が用いられてきたラウンドアバウトにおける大型車の乗用車換算係数が幾何構造により変化することを明らかにしたことで,幾何構造条件に応じた大型車を考慮した交通容量の推定が可能となった.また,設計段階において幾何構造条件を入力することで,計画するラウンドアバウトの安全性能を定量評価することが可能となった.これらの成果は有用な手法を与えるものであり,実務上の意義も高く,社会に貢献するものである.

  3. 錯視効果の交通システムへの活用

    研究課題/研究課題番号:26242003  2014年4月 - 2018年3月

    星加 民雄

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    担当区分:研究分担者 

    本研究は、音や衝撃などを付加し、錯視効果を活用した新型イメージハンプの開発およびラウンドアバウト交差点の進入口における速度抑制システムとして活用することを目的に研究遂行してきた。研究組織は心理学、交通工学、景観デザインの学際研究である。本研究では3種類のイメージハンプの研究開発、施工、走行実験検証を行った。一方、自転車道における速度抑制システムとしての研究開発も同時に行い、施工、走行実験検証を行った。これらの研究成果は、今後、導入されるラウンドアバウト交差点の進入口における速度抑制システム、中央島のシンボルサイン、誘導サインも含め、トータル交通システムとして活用されていくであろう。

  4. 歩行者・自転車を考慮したラウンドアバウトの性能評価に関する研究

    研究課題/研究課題番号:25289163  2013年4月 - 2016年3月

    科学研究費助成事業  基盤研究(B)

    中村 英樹, 浅野 美帆, 鈴木 弘司

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    担当区分:研究代表者 

    配分額:15470000円 ( 直接経費:11900000円 、 間接経費:3570000円 )

    本研究は,ラウンドアバウトにおける流入交通容量を横断歩行者や自転車などの利用者との交錯を考慮して定量的に評価するための手法の開発を目的とする.日本におけるラウンドアバウトの各種条件が流入交通容量に与える影響についてシミュレーション分析を行い,それらの結果を用いて流入交通容量を推定する重回帰モデルを構築した.そして,これを軽井沢町六本辻ラウンドアバウトで観測されたデータを用いて検証するとともに,既往の手法との比較を行った.その結果,提案する手法では高い精度で各種条件における流入交通容量を推定可能であるのに対して,既往の方法では過大推計となることが示された.

  5. 横断歩行者-車両間コンフリクト・モデリングによる信号交差点安全性評価

    研究課題/研究課題番号:22360205  2010年 - 2012年

    科学研究費助成事業  基盤研究(B)

    中村 英樹, 浅野 美帆, 大口 敬, 浜岡 秀勝

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    担当区分:研究代表者 

    配分額:13390000円 ( 直接経費:10300000円 、 間接経費:3090000円 )

    本研究は,信号交差点における横断歩行者と自動車との交錯について,道路構造や交通運用に応じた安全性を定量的に評価するための手法の提案を目的とする.複数の交差点における交錯時の自動車・歩行者の挙動分析を通じて,交差点構造・交通運用と利用者挙動との関係,および利用者同士の相互作用のメカニズムを明らかになった.提案した評価手法により,十字型信号交差点の設計や運用方法の改善において,代替案の効果を事前に評価することを可能となった.

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担当経験のある科目 (本学) 6

  1. 基礎セミナーA

    2011

  2. 交通論

    2009

  3. 交通工学特論

    2009

  4. 基礎セミナーA

    2009

  5. 世界の建設プロジェクト

    2009

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担当経験のある科目 (本学以外) 1

  1. 1997年4月 - 1998年3月