Papers - SHIBATA, Yoshiaki
-
Mohammad Reza Sarkar Arani, Yimin Gao, Linfeng Wang, Yoshiaki Shibata, Yanling Lin, Hiroyuki Kuno & Toshiya Chichibu
PROSPECTS 2023.3
-
The principles of teacher's decision-making in Japanese board writing (bansho) process
Tan, SR; Nozaki, S; Fu, HX; Shibata, Y
ASIA PACIFIC JOURNAL OF EDUCATION Vol. 43 ( 1 ) page: 236 - 251 2023.1
-
一人一人の個が育つ協同の教育のあり方 Invited
柴田好章
協同と教育 Vol. 18 page: 130 - 145 2023
-
一人一人の子どもの豊かな学びを実現するための授業研究の役割 (公開シンポジウム)
柴田好章
中部教育学会紀要 Vol. 20 page: 53 - 60 2020.6
-
授業における子どもの認識の展開過程の可視化 : オントロジーを利用して
坂本 將暢・丹下 悠史・ 柴田 好章・埜嵜, 志保:他16名
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要. 教育科学 Vol. 66 ( 2 ) page: 157 - 172 2020.3
-
名古屋大学教育方法研究室における「授業分析」と「R.R. 方式」の教育評価論としての意義の再検討
柴田 好章・石原 正敬
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要. 教育科学 Vol. 66 ( 2 ) page: 139 - 155 2020.3
-
新学習指導要領の理論的課題 : 問題解決学習の立場から
柴田好章
社会科の初志をつらぬく会『考える子ども』 Vol. 396 page: 6 - 11 2019.11
-
Arani Mohammad Reza Sarkar, Lander Bruce, Shibata Yoshiaki, Lee Christine Kim-Eng, Kuno Hiroyuki, Lau Andrew
EUROPEAN JOURNAL OF EDUCATION Vol. 54 ( 2 ) page: 233 - 249 2019.6
-
一人一人の子どもに応じた教育実践を展開するために : 授業記録にもとづく授業研究による教師の発達
柴田好章
社会科の初志をつらぬく会『考える子ども』 Vol. 392 page: 22 - 28 2019.5
-
教師の問題解決学習としての授業改善と授業分析
柴田好章
社会科の初志をつらぬく会『考える子ども』 Vol. 390 page: 39 - 46 2019.1
-
初志の会にとっての理論とは
柴田好章
社会科の初志をつらぬく会『考える子ども』 Vol. 383 page: 31 - 35 2018.1
-
新学習指導要領と初志の会の問題解決学習
柴田好章
社会科の初志をつらぬく会『考える子ども』 Vol. 379 page: 16 - 17 2017.7
-
How teachers respond to students' mistakes in lessons A cross-cultural analysis of a mathematics lesson
Arani Mohammad Reza Sarkar, Shibata Yoshiaki, Sakamoto Masanobu, Iksan Zanaton, Amirullah Aini Haziah, Lander Bruce
INTERNATIONAL JOURNAL FOR LESSON AND LEARNING STUDIES Vol. 6 ( 3 ) page: 249-267 2017
-
教科書の中の問題解決学習 : 生きている子どもの姿が教科書に見出せるか?
柴田好章
社会科の初志をつらぬく会『考える子ども』 Vol. 371 page: 20 - 23 2016.5
-
「中間項による授業の記述とデータ解析に関わる諸問題の検討」
柴田好章・中道豊彦・水野正朗・副島孝・坂本篤志・中島淑子・須田昂宏・埜崎志保・丹下悠史・付洪雪・堀田貴之・横山真理・近藤茂明・深谷久美・タン シャーリー・野村昂平・満田清恵・キラン チワリ
『名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要—教育科学—』 Vol. 60 ( (2) ) page: 105-128 2014.3
-
高等学校における多様な学習成果の評価手法のあり方−能力観に着目して− Invited
柴田好章
愛知県教育委員会 平成25年度「高等学校における多様な学習成果の評価手法に関する調査研究」(文部科学省委嘱事業) page: 7-21 2014.3
-
授業洞察力を高める校内授業研究のあり方 Invited Reviewed
柴田好章
考える子ども ( 356 ) page: 18-22 2014.1
-
Reorienting the cultural script of teaching: cross cultural analysis of a science lesson Reviewed
Mohammad Reza Sarkar Arani , Yoshiaki Shibata , Kim-Eng Christine Lee , Hiroyuki Kuno , Masami Matoba , Fong Lay Lean , John Yeo
International Journal for Lesson and Learning Studies Vol. 3 ( 3 ) page: 215 – 235 2014
-
生徒の主体的な学びを実現している教師の実践知 : ナラティブとエビデンスを統合した研究アプローチの提案
清道亜都子・水野正朗・柴田好章
日本教育方法学会紀要『教育方法学研究』 Vol. 38 page: 109-119 2013.3
-
問題解決学習の討論場面の中間記述言語を用いた授業分析 −江口武正「耕地整理」を対象にして−
柴田好章
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要—教育科学— Vol. 57 ( 1 ) page: 1-14 2010.9
-
江口武正『耕地整理』の今日的意義と地域に根ざした教育の課題-社会問題への教育実践からのアプローチの可能性-
上越教育大学学校教育実践研究センター研究報告書(平成21年度版) page: 20-27 2010.3
-
授業研究における理論知と実践知の統合に関する研究(2)-理論に基づく協同学習と作文教育の授業モデルの提案-
柴田好章・水野正朗・清道亜都子
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要 ―教育科学― Vol. 56 ( 1 ) page: 119-134 2009.9
-
専門課程におけるキャリア教育科目を対象とした授業研究
坂本將暢・鈴木庸介・柴田好章・寺田盛紀
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要 ―教育科学― Vol. 56 ( 1 ) page: 135-147 2009.9
-
授業分析における児童発言の多様な解釈の問題性
柴田好章
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要 ―教育科学― Vol. 56 ( 1 ) page: 43-55 2009.9
-
教師の専門性を高め合う授業研究のあり方―「ぶれない専門性」と「さらなる専門性」を求めて―
平成20年度上越教育大学学校教育実 践研究センター研究報告書 page: 18-35 2009.3
-
*授業分析用中間記述言語に関する予備的研究
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要ー教育科学ー Vol. 55 ( 2 ) page: 37 - 45 2009.3
-
「活用型」学力を問う-2008年改訂学習指導要領の学力観をもとに-
柴田好章
社会科の初志をつらぬく会編『考える子ども』 ( 320 ) page: 23-28 2009.1
-
授業研究に おける理論知と実践知の統合に関する研究( 1 ) ―理論的根拠にもとづく協同学習と作文教育の構想ー
柴田好章・水野正朗・清道亜都子
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要ー教育科学ー Vol. 55 ( 1 ) page: 175-186 2008
-
*教育学研究における知的生産としての授業分析の可能性 -重松鷹泰・日比裕の授業分析の方法を手がかりに- Reviewed
教育学研究 Vol. 74 ( 2 ) page: 189-202 2007.6
-
Quantitative Analysis of Student Communication Practice: An Alternative Perspective on Lesson Study Approach
Redesigning Pedagogy 2007 Conference Abstract, Singapore page: 212 2007.5
-
School-university partnerships: a new recipe for creating professional knowledge in school Reviewed
Masami Matoba, Yoshiaki Shibata and Mohammad Reza Sarkar Arani
Educational Research for Policy and Practice Vol. 6 ( 1 ) page: 55-65 2007.4
-
名古屋大学におけるキャリア教育の体系化と評価のあり方 ー現代GP「専門教育型キャリア教育体系の構築」ー
名古屋大学キャリア教育効果検討プロジェクト(名古屋大学学生相談総合センター、名古屋大学キャリア支援・教育開発センター準備室)『キャリア教育の効果をどう把握すればよいのか』 page: 1-19 2007.3
-
Delivering Jugyou Kenkyuu for Reframing Schools as Learning Organizations: An Examination of the Process of Japanese School Change
Mohammd Reza Sarkar Arani, Yoshiaki Shibata and Masami Matoba
Nagoya Journal of Education and Human Development ( 3 ) 2007
-
Leardership for Learning: An Examination of Lesson Study in Fukisima District Sc
Yoshiaki Shibata, Takenobu Fukaya, Takateru Yamamoto, Kenji Asano, Hikozou Takeuchi, Takahiro Mouri, Eiki Ooka, Chikako Kuroda and Masami Matoba
The 2nd Annual Conference on Learning Study, Program Book, Center for Learning-study And School Partnership, The Hong Kong Institute of Education page: - 2006.11
-
内在的な価値に基づく学力への転換
社会科の初志をつらぬく会『考える子ども』 ( 304 ) page: 54-57 2006.9
-
*子どもの思考を顕在化するための発言の分析表示法の提案 ―中間項を用いた授業分析による事例,概念,構想の関連構造の可視化―
柴田 好章・坂本 將暢・石原 正敬
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要―教育科学― Vol. 52 ( 2 ) page: 135-148 2006.3
-
中等教育における授業分析
田代裕一・柴田好章
社会科の初志をつらぬく会『考える子ども』 ( 156 ) page: 57-60 2005.7
-
高校生が教える立場を体験するワークショップの実践 Reviewed
柴田好章・内田良・山川法子・坂本將暢
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学) Vol. 51 ( 1 ) page: 99-132 2004.9
-
教育実践問題の協同的研究体制の構築 ー名古屋大学と東海市教育委員会の連携ー
的場正美・柴田好章・山川法子・安達仁美
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学) Vol. 50 ( 2 ) page: 141-170 2004.3
-
高等学校の総合的な学習における課題追究とキャリア形成との関わり ー名大附属「総合人間科」経験者の語りの分析ー
柴田好章・安達仁美
名古屋大学大学院教育発達科学研究科『中等教育研究センター紀要』 ( 4 ) page: 95-109 2004.3
-
Research on Integrating the Quantitative Research Method to the Qualitative Analysis of Classroom Interaction Based on Tracscriptions
Report of the Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists 2000
-
Research on Improving University Learning Environment with Space Collaboration System (3) : Practice and Analysis of the Collaborative and Distant Lecture Series of "SCS Special Lecture of Educational Technology 1" in 1999
Bulletin of Joetsu University of Education Vol. 19 ( 2 ) page: 603-615 2000
-
Some Factors in the Background of the Information Education
Bulletin of Joetsu University of Education Vol. 18 ( 2 ) page: 865-885 1999
-
Analysis of Contents and Function in the Students' Mutual Communication Process : Contents-based Structure of Discourse and Function-based Category of Utterance
Bulletin of Joetsu University of Education Vol. 18 ( 2 ) page: 901-917 1999
-
Research on Improving University Learning Environment with Space Collaboration System (2) : Practice and Analysis of the Collaborative and Distant Lecture of "Educational Technology"
Bulletin of Joetsu University of Education Vol. 18 ( 2 ) page: 887-899 1999
-
An Analysis of the Communication Process of the Group Discussion in a Junior High School Social Studies Classroom
Research Report of JET Conferences Vol. JET99-2 page: 67-72 1999
-
Development and Application of a Method for the Analysis of Classroom Communication Process : Clarifying Structural Articulation Based on Words Frequencies
Japan Journal of Educational Technology Vol. 23 ( 1 ) page: 1-21 1999
-
Designing Classroom Research for Improvement of Teaching : Sharing and Accumulating the Findings from the Analysis of Classroom Interaction
Research Report of JET Conferences Vol. JET99-3 page: 61-66 1999
-
Research on Improving University Learning Envioronment with Space Collaboration System(1) : Practice and Analysis of Collaboration Teaching with SCS
BUlletin of Joetsu University of Education Vol. 17 ( 2 ) page: 603-618 1998
-
Category Analysis of Students' Mutural Communication Process : In the Small Group Ddiscussion at a Junior High School Social Studies Class
Research Report of JET Conferences Vol. JET98 ( 2 ) page: 33-38 1998
-
Teachers' Decision in the Category Analysis of a Group Discussion
Proceedings of the 14th Annual Conference of Japan Society of Educational Technology page: 227-230 1998
-
Meaning of 'Practical Acitivities' for the Teacher Training Curriculum : A Project on Learning 'Nature Study' through Experience
Bulletin of Joetsu University of Education Vol. 18 ( 1 ) page: 91-104 1998
-
Research Conference using Space Collaboration System
Vol. 12 ( 6 ) page: 19-24 1998
-
多地点遠隔共同授業のためのSCS環境とその利用における課題(共著)
岐阜大学カリキュラム開発研究センター研究報告 Vol. 17 ( 2 ) page: 1-11 1998
-
The Analysis of Children's Cognitive Process from the Perspective of Pedagogical Factors
Bulletin of the School of Education, Nagoya University(Dept. of Education) Vol. 43 ( 2 ) page: 243-272 1997
-
A Study of Quantitative Methods for Analyzing Classroom Verbal Communication
Research Report of JET Conferences Vol. JET97 ( 4 ) page: 71-78 1997
-
A Study of Methods of Analyzing Classroom Verbal Communication Records : Toward Integrating Quantitative Methods into Qualitative Methods
Bulletin of the School of Education, Nagoya University(Dept. of Education) Vol. 43 ( 2 ) page: 217-228 1997
-
Practice and Analysis of Collaboration Teaching using SCS
Proceedings of the Fifth Joint Conference on Educational Technology Vol. 1 page: 149-151 1997
-
Analysis of the Appearance Pattern of Words Found in Transcriptions of Instruction
Japan Journal of Educational Technology Vol. 21 ( 1 ) page: 1-12 1997
-
Partitioning and Structuring of a Class Based upon Appearance-pattern of Words in Transcription
Proceedings of the 12th Annual Conference of Japan Society of Educational Technology page: 111-112 1996
-
A Structural Analysis of Children's Thinking Process from the Perspective of Several Pedagogical Factors
Bulletin of the School of Education, Nagoya University(Dept. of Education) Vol. 42 ( 2 ) page: 263-299 1996
-
Utilization of Internet at the School of Education and Affiliated Schools of Nagoya University
Bulletin of the School of Education, Nagoya University(Dept. of Education) Vol. 42 ( 1 ) page: 213-227 1995
-
A Quantitative Analysis of Conceptual Patterns in Description of Communication Process : In Grade Six Social Studies Class on the World War II Battle for Okinawa
Bulletin of the School of Education, Nagoya University(Dept. of Education) Vol. 42 ( 1 ) page: 185-195 1995
-
Indexes of Patterns of Using Concepts for Analysis of Classroom Interaction
Proceedings of the 11th Annual Conference of Japan Society of Educational Technology page: 143-144 1995
-
An Analysis of Structure among Concepts from Speeches in Classwork Using Cluster Analysis
Proceedings of The Fourth Joint Conference on Educational Technology Vol. 第一分冊 page: 165-168 1994
-
Survey on Tendency of Researches on Educational Computing using ERIC Database(2) : Application of Multivariate Analysis of Combination Patterns of Descriptors
Proceedings of The Fourth Joint Conference on Educational Technology Vol. 第二分冊 page: 261-262 1994
-
An Analysis of Children's Thinking Process and the Structure of the Classroom Communication Process
Bulletin of the School of Education, Nagoya University(Dept. of Education) Vol. 40 ( 2 ) page: 181-217 1994
-
Characterizing the Process of Classroom Instruction with the Structure of the Subject Matter
Research Report of JET Conferences Vol. JET93-5 page: 31-38 1993
-
Survey on Tendency of Researches on Educational Computing using ERIC Database
Proceedings of the 9th Annual Conference of Japan Society of Educational Technology page: 408-409 1993
-
An Analysis of Children's Thinking Process : The Relationship Between the Idea and the Expression
Bulletin of the School of Education, Nagoya University(Dept. of Education) Vol. 40 ( 1 ) page: 123-169 1993
-
A Study of Children's Thinking Process from the Perspective of Intermediate Factors
Bulletin of the School of Education, Nagoya University (Dept. of Education) Vol. 39 ( 2 ) page: 127-156 1993