Updated on 2025/03/28

写真a

 
HEO Myeongja
 
Organization
Language Education Center Japanese Language Education Division Professor
Graduate School
Graduate School of Humanities
Title
Professor
Contact information
メールアドレス
Profile
My research fields are Japanese language pedagogy, comparative studies, Japanese language pedagogy grammar, and Japanese communication style. In the field of education, I am in charge of teaching Japanese to international students in the Japanese Language Education Division of the Language Education Center.
External link

Degree 2

  1. 博士(比較社会文化) ( 2002.3   九州大学 ) 

  2. 修士(比較社会文化) ( 1996.3   九州大学 ) 

Research Interests 8

  1. 日本語教育文法

  2. 日本語の文法とコミュニケーション

  3. 対照研究

  4. 日本語教育

  5. Pragmatics

  6. 日本語教育文法

  7. 対照研究

  8. コミュニケーション・スタイル

Research Areas 6

  1. Humanities & Social Sciences / Foreign language education

  2. Humanities & Social Sciences / Japanese linguistics

  3. Humanities & Social Sciences / Linguistics

  4. Humanities & Social Sciences / Japanese language education

  5. Humanities & Social Sciences / Japanese linguistics

▼display all

Research History 7

  1. Nagoya University   Language Education Center   Professor

    2023.4

  2. Nagoya University   Graduate School of Humanities

    2018.10

  3. Nagoya University   Nagoya University International Organization   Professor

    2018.10 - 2023.3

      More details

    Country:Japan

  4. University of Tsukuba   Faculty of Humanities and Social Sciences   Associate professor

    2001.4 - 2018.9

      More details

    Country:Japan

  5. University of Tsukuba   Faculty of Humanities and Social Sciences   Associate professor

    2001.4 - 2018.9

▼display all

Education 2

  1. Kyushu University

    1996.4 - 1999.3

      More details

    Country: Japan

  2. Kyushu University

    1994.4 - 1996.3

      More details

    Country: Japan

Professional Memberships 16

  1. THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE

  2. JAPANESE ASSOCIATION OF THE SOCIOLINGUISTIC SCIENCES

  3. The Society of Japanese Grammar

  4. THE LINGUISTIC SOCIETY OF JAPAN

  5. The Pragmatics Society of Japan

▼display all

Committee Memberships 1

  1. 日本語教育学会   学会誌査読委員  

    2008.5   

      More details

    Committee type:Academic society

Awards 4

  1. The Distinguished Service Award of the Society for Teaching Japanese as a Foreign Language

    2021.5   The Society for Teaching Japanese as Foreign Language  

     More details

    Country:Japan

  2. 大会優秀発表賞

    2022.4   PAC分析学会   文系中国人留学生のコロナ禍における不安について ー未渡航による影響に注目して―

    許 明子・李 嘉隆・謝 カン月

     More details

    Award type:Award from Japanese society, conference, symposium, etc. 

  3. 最優秀ポスター発表賞

    2017.10   日本語日本語教育研究会   意志を表すモダリティ表現としての「つもりだ」の機能

    許 明子

     More details

    Award type:Award from Japanese society, conference, symposium, etc. 

  4. 日本語/日本語教育研究会第9回最優秀ポスター発表賞

    2017.10   日本語/日本語教育研究会  

     More details

    Award type:Award from Japanese society, conference, symposium, etc. 

 

Papers 109

  1. 話し手の主観性を表す表現の使用について ―日中韓話者の4 コマ漫画のストーリーテリング調査を通して―

    許 明子

    2024 年度日本語教育学会秋季大会予稿集     page: 137 - 142   2024.11

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

  2. A Contrastive Study on Perspective and Expressions in Japanese and Korean Reviewed

    HEO Myeongja

    Journal of Japanese Language     page: 220 - 228   2024.9

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

  3. A Contrastive Study on Perspective and Expressions in Japanese and Korean Reviewed

    HEO Myeongja

    Journal of Japanese Language   ( 第81号 ) page: 231 - 248   2024.9

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    DOI: https://doi.org/10.10817/jlak

  4. 日韓初対面同士の会話に見られる話題選択と会話展開について ―3カ月間の縦断調査の分析を通じて― Reviewed

    許 明子・呉 凌波

    日本語用論学会第26回大会発表論文集   ( 第19号 ) page: 170 - 177   2024.7

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (conference, symposium, etc.)  

  5. コロナ禍における外国人留学生の不安に関する縦断的研究ーPAC分析による不安の変化に注目してー Reviewed

    許 明子

    名古屋大学言語教育論集   ( 創刊号 ) page: 27 - 48   2024.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

▼display all

Books 12

  1. 言語の研究

    許明子、大神千春、他( Role: Joint author ,  編集長、執筆者)

    花書院  2019.9  ( ISBN:978-4-86561-170-0

     More details

    Total pages:284   Language:Japanese Book type:Scholarly book

  2. 實力提升日語文法

    許 明子, 宮崎 恵子( Role: Sole author)

    くろしお出版  2017  ( ISBN:9784874247518

     More details

    Language:Japanese

    CiNii Books

  3. パーソナル・テリトリーとポライトネス・ストラテジーに関する日韓中対照研究

    許 明子( Role: Joint author)

    許明子  2015 

     More details

    Language:Japanese

    CiNii Books

  4. 実用日本語文法

    許 明子, 田中 裕祐, 中山 健一, 宮崎 恵子, 青木 幸子, 永井 絢子( Role: Sole author)

    筑波大学グローバルコミュニケーション教育センター  2015 

     More details

    Language:Japanese

  5. レベルアップ日本語文法

    許 明子, 宮崎 恵子( Role: Joint author)

    くろしお出版  2013  ( ISBN:9784874245972

     More details

    Language:Japanese

    CiNii Books

▼display all

Presentations 43

  1. 話し手の主観性を表す表現の使用について ―日中韓話者の4 コマ漫画のストーリーテリング調査を通して―

    許明子

    2024 年度日本語教育学会秋季大会  2024.11.17  日本語教育学会

     More details

    Event date: 2024.11

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:姫路市市民会館   Country:Japan  

  2. 日韓中の視点の捉え方と言語化―4コマ漫画のストーリーテリング調査と通してー International coauthorship International conference

    許明子

    日本語教育国際研究大会2024  2024.8.1  全米日本語教育学会(AATJ)、カナダ日本語教育振興会(CAJLE)

     More details

    Event date: 2024.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:米国ウィスコンシン州マディソン市   Country:United States  

  3. 韓国人日本語学習者の視点と主観性の捉え方について ―4コマ漫画のストーリーテリング談話に見られる受身文 と感情表現の分析を通して― International conference

    許明子

    第10回日韓学術交流会  2025.2.11  名古屋大学大学院人文学研究科

     More details

    Event date: 2025.2

    Language:Japanese  

    Venue:名古屋大学大学院人文学研究科   Country:Japan  

  4. 韓国⼈⽇本語学習者の話題選択と 会話展開の可視化 ―初対⾯の⽇本語⺟語話者との雑談における 話題選択の分析を通して― International conference

    許明子

    韓國日本語學會 第50回 國際學術發表大會  2024.9.28  韓國日本語學會

     More details

    Event date: 2024.9

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:韓国中央大学   Country:Korea, Republic of  

  5. 初対面会話における日本語母語話者の話題選択と会話展開の可視化ー母語場面と外国人留学生との接触場面の比較を通してー

    許 明子

    第48回社会言語科学会研究大会  2024.3.9  社会言語科学会

     More details

    Event date: 2024.3

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:福岡女子大学   Country:Japan  

▼display all

Research Project for Joint Research, Competitive Funding, etc. 4

  1. 初対面の日韓中英語母語話者間のパーソナルテリトリーの認識と対人関係の構築

    2017.10 - 2018.3

    平成29年度筑波大学研究基盤支援プログラム(Bタイプ) 

      More details

    Grant type:Competitive

    中韓英語を母語とする日本語学習者と日本語母語話者間のパーソナル・テリトリーに対する認識に相違点があり、その相違点が発話内容及び話題形式に影響を及ぼしていると考えられる。そこで、日本、韓国、中国、英語母語話者の初対面同士ペアを作って、日本の時事問題に関する意見を述べる自由会話の調査を実施した。会話データは文字起こしを行いテキスト化したうえで、言語形式と発話内容についてパーソナル・テリトリーの概念を用いて分析を行った。その結果、日本語母語話者は日本語学習者に比べて、相手の私的領域であるパーソナル・テリトリーに踏み込んだ内容について言及をする際に「たり/とか/し」などのごかし表現を多用し、配慮の意識を表していることが分かった。またフィラー表現においても日本語母語話者のほうが多種なフィラー表現を用いており、日本語学習者とは異なる言語表現形式の特徴が表れていた。
    さらに日韓中英語が初対面の場面から対

  2. コミュニケーション活動を重視した日本語学習法の提案のための基盤研究-日本、韓国、中国における日本語学習者の調査分析を通して-

    2012.6 - 2013.3

    国際共同研究 

      More details

    Grant type:Competitive

    日本、韓国、中国における日本語学習者のコミュニケーション能力の向上させるための学習法の開発

  3. 韓国京畿道中等教育日本語教師再研修

    2005.4 - 2009.3

    受託研究 

    筑波大学留学生センター

      More details

    韓国京畿道の中学校、高等学校で第2言語として日本語を教えている日本語教師を対象に、日本語のブラッシュアップ研修を行うと共に、教材開発の研究を行った。

  4. In-service Janpaese Language Teacher Training Program for foreign Language in Korea.

    2004.4 - 2014.3

      More details

    Grant type:Competitive

KAKENHI (Grants-in-Aid for Scientific Research) 6

  1. 日韓中の接触場面における対人関係構築とコミュニケーションスタイルに関する対照研究 International coauthorship

    Grant number:19K00707  2019.4 - 2025.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(C)

    許 明子, 永井 絢子

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    Grant amount:\3640000 ( Direct Cost: \2800000 、 Indirect Cost:\840000 )

    本研究は、日本国内において日本人と外国人が相互理解を深め、円滑なコミュニケーション活動が行えるようにすることを目的として、日韓中の対人関係構築のプロセスを解明し、日本、韓国、中国のコミュニケーション・スタイルについて横断的・縦断的に対照研究を行うものである。本研究は次の3つのプロジェクトの遂行を通して、次の3つの研究目的の達成を目指す。
    本研究目的を達成するために、(1)日韓中の話題選択のスキーマ及び発話内容の関する横断的研究、(2)日韓中の初対面同士の接触場面における会話調査及び日韓中の言語的表現に関する対照研究、(3)日韓中の対人関係のプロセスに関する縦断的研究を行う。
    対面による接触場面の会話調査は実施できず、Zoomを用いたオンラインによる調査を実施しデータの整理を行った。まず日本語母語話者が話し手自身の立場を示すときの表現形式の選択について3つの場面を設定した4コマ漫画によるストーリーテーリングの手法を用いた調査を行った。日本語母語話者26名を対象に調査を行い、文字起こしによるテキストデータの作成、4コマごとの表現形式や視点の固定について分析を行った。国立国語研究所のI-JASのストーリーテーリング調査には日本語母語話者、韓国人日本語学習者、中国人日本語学習者のデータが公開されており、それらのデータと比較を行うことによって日本語母語話者が話し手を主人公としてとらえた際の視点表現、対人関係の捉え方、言語表現形式の選択について特徴を明らかにした。
    木村秀樹による研究結果によると、中国人母語話者は傍観者俯瞰型の視点を捉える傾向があるということから日本語母語話者とは異なる視点を捉え、言語形式の選択も異なると考えられる。今回の日本語母語話者のストーリーテーリングの調査結果によって、日本語母語話者が話し手自身に視点を捉えてストーリーを組み立てる際には1コマ目に話し手が当事者の立場を明確に表す傾向があり、その際に状態の継続性を表す「~ている」や、話し手に視点があることを表す「~てくる」を多用していることが明らかいになった。話し手の視点や立場を明確にとらえることによって、対人関係を構築する際の言語形式の選択にも影響が及ぼしていることが考えられる。
    日韓中の接触場面における対人関係の構築に関するプロセスについて会話調査を行う予定であるが、COVID-19の影響によって対面による会話調査の実施が困難である。対面による調査は実施せず、オンラインによる調査、ストーリーテーリングの手法を取り入れた調査を実施し、日本語母語話者の特徴を明らかにしている。
    中国人日本語学習者、韓国人日本語学習者を対象にオンラインによる調査を実施する予定である。日本語母語話者、韓国人・中国人日本語学習者のデータを収集し、比較しながら基礎データの整理を行う。
    対面で調査が実施できるようになったらプロジェクトを継続してく予定である。

  2. A comparative study between Japan, English, Korea and Chinese on the perception and speech style of personal territory International coauthorship

    Grant number:26370586  2014.4 - 2017.3

    Grant-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

    HEO Myeongja

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    Grant amount:\2990000 ( Direct Cost: \2300000 、 Indirect Cost:\690000 )

    In this research, we analyzed the first conversation between speakers of Japanese, Korean, Chinese and English as their mother tongue, and revealed the difference in communication style of each speaker.We analyzed what kind of topic to select for the first party and whether to refer to personal territory which is private area. In addition, we analyzed the conversation about what type of language is used when referring. As a result, it was found that the ratio of Koreans and Chinese to refer to the other person's territory is higher than that of the Japanese, and there are differences in the content to be mentioned. There was also a difference in the language format used, and it became clear that it relates to the communication style as well.

  3. Develop Japanese language teaching method for communication competence

    2012.4 - 2013.3

    Grant-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

  4. Comparative Study about the Personal Territory and Politeness Strategy on Japanese, Korean and Chinese International coauthorship

    Grant number:23520610  2011.4 - 2015.3

    Grant-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

    HEO Myeongja

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    Grant amount:\2730000 ( Direct Cost: \2100000 、 Indirect Cost:\630000 )

    In this study was conducted to investigate and analysis about how to mention the personal territory in the communication of Japanese, Korean and Chinese. As the result, between Japanese, Korean and Chinese has difference cataracts in what we refer to personal territory.Japanese higher percentage referring to the age and family, but Chinese does not mention. On the other hand, Koreans percentage referring to appearance high, was found to have mentioned instead of greeting. Mutually understand differences of Japanese, Korean and Chinese in order to prevent misunderstanding in the context of communication, it is necessary to be careful.

  5. Contrastive Lingustic about Personal Territory in Japanese, Korean, Chinese

    2011.4 - 2014.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

    Heo Myeongja

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

▼display all

 

Teaching Experience (On-campus) 13

  1. [for international students]Comprehensive Japanese Seminar 1

    2024

  2. Exploration of Japan: From the Outside looking Inside

    2024

  3. [for international students]Comprehensive Japanese Seminar 2

    2024

  4. Japanese Communication

    2024

  5. Japanese Communication

    2024

▼display all

 

Social Contribution 1

  1. 名古屋大学言語教育研究センターキックオフシンポジウム

    Role(s):Panelist, Presenter, Planner

    名古屋大学言語教育センター  名古屋大学言語教育センター  2025.2

     More details

    Audience: College students, Graduate students, Teachers, Researchesrs, General

    Type:Seminar, workshop

    名古屋大学言語教育センターキックオフシンポジウムとして「未来にはばたけ!ことばの教育」というタイトルで開催した。カリフォルニア大学サンディエゴ校名誉教授 當作靖彦先生を特別講師として招待し、「未来戦略としての外国語教育」について特別講演を行い、さらにパネルディスカッション「世界をつなぐ名古屋大学の日本語教育」「言語教育センターの日本語教育の目指すところ」についてパネルディスカッションを行った。