Graduate School of Humanities
![メールアドレス](/html/img/100000261.png)
Updated on 2024/03/22
博士(文学) ( 1999.7 東京大学 )
The History of Japanese Art
Emaki
Choju Giga
中世絵画
近世絵画
金刀比羅宮
似絵
肖像画
Others / Others / Aesthetics/History of Art
日本絵画史における写実性の再検討
名古屋大学大学院・文学研究科・教授 教授
2013.1
Country:Japan
美術史学会
愛知県文化財保護審議会 愛知県文化財保護審議員
2014.4
Committee type:Municipal
愛知県 愛知県史編纂委員会当別調査委員
2007.5
Committee type:Municipal
武士の表象形式についての考察——「平治物語絵巻」を素材に
伊藤大輔
人文学研究論集 ( 7 ) page: 313 - 333 2024.3
「鳥獣戯画」とアニミズム続考
伊藤 大輔
人文学研究論集 ( 6 ) 2023.3
"Choju−giga" and Animism: or, A Study of its Relationship to Analogism
Ito Daisuke
( 5 ) page: 269 - 290 2022.3
一本の紐から考える美術史
伊藤 大輔
かけはし ( 356 ) page: 4 - 5 2022.3
『BEASTARS』から考える「鳥獣戯画」の世界 Invited
伊藤大輔
現代ビジネス(WEBメディア) 2021.4
「鳥獣戯画を読む」ということ Invited Reviewed
伊藤 大輔
ユリイカ Vol. 53 ( 4 ) 2021.3
「鳥獣戯画」丁巻の似絵風官人について
伊藤 大輔
日本美術のつくられ方ー佐藤康宏先生の退職によせて page: 79 - 101 2020.12
金刀比羅宮のコレクションー高橋由一の油絵をめぐる随想的考察 Invited
伊藤 大輔
美術フォーラム21 Vol. 42 page: 62 - 68 2020.12
両統迭立期の美術
伊藤 大輔
芸術新潮 ( 823 ) page: 90~97 2018.7
Reconsidering the relationship between" The portrait of priest Myoe meditaiting on a tree"(Kozanji) and Lohan Paintings, especially based on Avatamska sutra
( 27 ) page: 13-35 2017.3
讃岐金刀比羅宮の宝物と大坂 Invited
伊藤大輔
『昔も今も、こんぴらさん』展図録 page: 8-18 2015.5
2013年の歴史学界-回顧と展望 日本・中世七・美術 Invited
伊藤大輔
史学雑誌 Vol. 123 ( 5 ) page: 101-105 2014.5
武家の肖像画研究の最前線
伊藤大輔
週刊 新発見日本の歴史6 鎌倉時代1 Vol. 6 page: 30-32 2013.8
東アジア的観点から見た「信貴山縁起絵巻」の研究
伊藤大輔
鹿島美術研究 ( 29別冊 ) page: 1-11 2012.11
肖像画試論
伊藤大輔
別冊太陽 ( 201 ) page: 74-82 2012.10
白描画試論
伊藤大輔
別冊太陽 ( 201 ) page: 130-133 2012.10
Words and Objects in Portrait Expression: The Positioning of Nise-e,the Portraits Reviewed
Daisuke Ito
Bulltein of the National Museum of Japanese History ( 157 ) page: 175-194 2010.3
鳥獣戯画を読む
伊藤 大輔( Role: Sole author)
名古屋大学出版会 2021.2
天皇の美術史
伊藤大輔、加須屋誠( Role: Joint author)
吉川弘文館 2017.2
肖像画の時代 中世形成期における絵画の思想的深層
伊藤大輔( Role: Sole author)
名古屋大学出版会 2011.12 ( ISBN:978-4-8158-0682-8 )
日本美術史
山下裕二・髙岸輝監修( Role: Joint author)
美術出版社 2014.3
ほんの裏ばなし(『鳥獣戯画を読む』〜「紐」でつながる美の系譜)
伊藤大輔
中日新聞 2021.9
院政期絵画における二つの美の原理-似絵の成立を巡って-
津田徹英、塩谷純、河田明久
東京文化財研究所 第48回オープンレクチャー
神仙山水としての『信貴山縁起絵巻』 Invited International conference
伊藤大輔
日仏シンポジウム「見えないものの形-中世美術における日仏比較の試み-」
「明恵上人樹上坐禅像」(日本・京都・高山寺蔵)に対する宋画の影響について Invited International conference
伊藤大輔
国際ワークショップ「越境する移動と文化翻訳」
The Kotohira-gu Collection Invited International conference
Acquisition:Art and Ownership inEdo-Period Japan
The Origin of Nise-e International conference
15th International Congress of Aesthetics
高山寺蔵「明恵上人樹上坐禅像」の成立について
伊藤大輔
第47回美術史学会全国大会
武家肖像画研究の最前線
花の若冲第2シーズン
花の若冲
Grant number:21K00144 2021.4 - 2026.3
科学研究費助成事業 基盤研究(C)
伊藤 大輔
Authorship:Principal investigator
Grant amount:\2470000 ( Direct Cost: \1900000 、 Indirect Cost:\570000 )
平安末期から鎌倉時代にかけて社会勢力として勃興した武士が、同時期の絵画においていかに表象されているかを考察することで、鎌倉時代の絵画史の記述を更新する。
これまで当該期の美術は、公家が文化の力によって武士に対抗するために制作したという文化覇権論もしくは公武対抗史観によって説明されていたが、近年の日本史研究の動向なども踏まえ、公武協調の側面を見直すことで新たな美術史の体系を構築することを目指す。
鳥獣戯画を読む
Grant number:20HP5011 2020.4 - 2021.3
研究成果公開促進費(学術図書)
Authorship:Principal investigator Grant type:Competitive
Systematic Study of the History of Secular Painting in Kamakura Period
Grant number:15K02137 2015.4 - 2020.3
Daisuke Ito
Authorship:Principal investigator
Grant amount:\4680000 ( Direct Cost: \3600000 、 Indirect Cost:\1080000 )
I provided a new model to understand the history of paintings of the Kamakura period, associating with the political system. The history of paintings in the Kamakura period has been active in researching individual works, but there seems not to have been a standard viewpoint for historical development. In this research, while focusing on the historical development of NISE'E, which is the former subject of my research, the paintings of this period were widely taken into consideration. As a result I have built the new model for understanding the history of the paintings in Kamakura period systematically.
An Exploration and Comprehensive Study of the Heritage of Religious Texts: Building a Humanities Archives Network
Grant number:26220401 2014.5 - 2019.3
ABE Yasuro
Authorship:Coinvestigator(s)
This research project analyzed the religious cultural heritage of Japan through the perspective of textual studies. Our goal was not only to clarify their role and function in their cultural and historical context. We also strived to create an archive of various types of the various types of religious texts and artifacts in order to transmit this heritage to future generations. Concretely, this project has built, through extensive collaborative research and field-work, a synthetic view of one particular type of such sources: the religious texts, images and rituals conserved both in institutions such as temples and shrines, and in private collections. Our efforts first concentrated on central Japan, but gradually expanded to include the whole country. We then used this data in order to create a new workflow and methodology to study sources. This has been made possible through the comprehensive international collaborations with various universities that we have already been engaged in.
Art and Human Minds
2011
日本美術史
2011
日本美術史
2011
美術史実習
2011
美術史演習
2011
美術史演習
2011
美術史講読
2011
美術史講読
2011
美術史特殊研究
2011
美術史特殊研究
2011
日本美術史
2014.4 (Aichi Prefectural University)
人間と文化
2023.11 (The Open University of Japan)
人間と文化
2018.10 - 2019.12 (The Open University of Japan)
花の若冲第2シーズン TV or radio program
NHK高松支局 NHK BS8K https://www4.nhk.or.jp/P7380/3/ 2023.2
花の若冲
NHK高松放送局(NHKBS8K) 花の若冲 https://www4.nhk.or.jp/P7380/2/ 2022.2
私の名古屋ボストン5 Newspaper, magazine
中日新聞 2018.10
奇想の絵巻誕生の謎 鳥獣戯画 TV or radio program
NHK教育 新日曜美術館 2014.10
若冲ミラクルワールド 第3回千年先を見つめた絵師 TV or radio program
NHK BS NHK BSプレミアム 若冲ミラクルワールド 2011.4
金刀比羅宮書院の美 TV or radio program
NHK教育 新日曜美術館 2007.12
愛知県文化財保護審議会委員
Role(s):Planning/Implementing academic research
2014.4 - 2024.3
愛知県史編纂委員会特別調査員
Role(s):Planning/Implementing academic research
2007.5